Tuo puhelu Taiwanin presidentin kanssa lienee melko merkittävä asia - ainakin signaali siitä, että Kiinan kanssa tulee olemaan kovat otteet.
Kova mies soittelemaan, Ruotsiin,Tanskaan ja Norjaan onkin jo soiteltu. Sauli ei jostain syystä ole vielä saanut puhelua...
Joo, kuten jo sanoinkin niin ehkäpä on ulkoistanut kaikki Suomen ja Viron soitot kaverilleen Vladimirille. Tuskin on Ukrainaankaan soitellut... Mikä tietysti voi olla geopoliittisesti ihan järkevääkin: sopu Venäjän kanssa Euroopassa helpottaisi isoa riitaa Kiinan kanssa Aasiassa. Jonkinlainen etupiirisopimus esim. voisi tehdä terää tässä suhteessa.
Kyllähän nämä puhelut vähän tälläisiä merkkejä antaa. Samoin kun mustien lampaiden kutsuminen tässä kohtaa Washingtoniin ja jättää sellaiset pyhimykset kuin Mama Merkel kärvistelemään ja odottelemaan.
Joo, täytyy sanoa, että tuo Filippiinien presidentti on erityisen irvokas tapaus - koskahan lähtee kutsu Pohjois-Koreaan? Merkelin suhteen tietysti sinä ja minä toivomme, että ensi vuoden vaaleissa virtaisivat kansallisradikaalit kevätvirrat ja pyyhkäisisivät pois moisen tädin! Siinä sitä olisikin deja-vuta kerrakseen tälle maanosalle, jos vielä Italiassa ja Ranskassa kävisi samoin.
No kyllä ihan kivasti "Trumpille Kennydyt" vetää tykkäyksiä puoleensa, että tiedä sitä, jos joku vaikka innostuu.
Selvyyden vuoksi todettakoot, ettei viestini käsitellyt minkäänlaisia salamurha tms. meininkejä enkä "tykkäile" semmoisesta.
En minä sitä tarkoita, että sinä sitä haluat, mutta ei todellakaan ole mahdotonta, etteikö Trumpin valtakausi päättyisi ennenaikaisesti.En tiedä millaista nautintoa nimeltä mainitsematon kirjoittelija säälittävässä maanisessa trolliudessaan sai lainatessaan toiseen ketjuun viikkoja takaperin kirjoittamastani viestistäni lauseen pätkän tänne. Olen kirjoittanut samasta aiheestani ajatuksia sittemmin myös tähän ketjuun.
Selvyyden vuoksi todettakoot, ettei viestini käsitellyt minkäänlaisia salamurha tms. meininkejä enkä "tykkäile" semmoisesta.
Tuo puhelu Taiwanin presidentin kanssa lienee melko merkittävä asia - ainakin signaali siitä, että Kiinan kanssa tulee olemaan kovat otteet.
En minä sitä tarkoita, että sinä sitä haluat, mutta ei todellakaan ole mahdotonta, etteikö Trumpin valtakausi päättyisi ennenaikaisesti.
@mjr, Taiwanin presidentti soitti Trumpsterin mukaan ja onnitteli voitosta. Olisiko pitänyt korrektina lyödä luuri korvaan?
No, miten sen nyt sanoisi, USA on Nixonin ajoista lähtien noudattanut yhden Kiinan politiikkaa - jos Trump tosiaan ajatteli, että pakkohan sitä on kohtelias olla, eikä edes tiennyt tästä mitään niin ei hyvää päivää. Toivoisin että olisi edes ollut harkittu loukkaus.
Joo, kuten jo sanoinkin niin ehkäpä on ulkoistanut kaikki Suomen ja Viron soitot kaverilleen Vladimirille. Tuskin on Ukrainaankaan soitellut... Mikä tietysti voi olla geopoliittisesti ihan järkevääkin: sopu Venäjän kanssa Euroopassa helpottaisi isoa riitaa Kiinan kanssa Aasiassa. Jonkinlainen etupiirisopimus esim. voisi tehdä terää tässä suhteessa.
Paljon melua tyhjästä on tämän puhelun uutisointi. Eiköhän Kiinaa kiinnosta huomattavasti enemmän tällaiset uutiset (China summons US envoy over $1.8bn Taiwan arms deal - Telegraph ihan jo heidän omasta reaktiostaankin päätellen. Jos joku on yhden Kiinan politiikan lopettanut, se ei ollut Trump.
Tuota, ei ihan näin - konteksti on tietysti aika absurdi: USA on alusta saakka varustanut itsenäistä Taiwania ja tälläkin hetkellä saaren pitää viime kädessä riippumattomana USA:n laivasto. Ja Kiina on tämän mukaan elänyt. Sen sijaan USA on liittynyt muuhun maailmaan siinä, että teeskentelee, ettei Taiwan kuitenkaan ole ihan normaali itsenäinen valtio vaan vain tilapäisesti erillinen osa yhtenäistä Kiinaa. Tämä on puolestaan äärimmäisen tärkeä egonpönkittäjä Kiinan johdolle, joka suorastaan pakkomielteisesti vaalii tätä yhden Kiinan fiktion noudattamista. Niinpä kukaan USA:n presidentti tai presidentiksi valittu ei ole ollut henkilökohtaisissa tekemisissä Taiwanin presidentin kanssa vuoden 1979 jälkeen. Nyt Trump mursi tämän linjan ja kysymys on siis, notta ihanko vahingossa vai harkitusti. Kaksi aika huonoa vaihtoehtoa - ensimmäinen selvästi huonompi...
Kyllähän Suomi tässä taitaa nyt sellaiselle täysin harmaalle alueelle joutua, Ranskan ja Saksan vaalit ensi vuonna vielä merkitsevät paljon. Ei tämä alue ole välttämättä mitään mitä Suomi ei ole ennen kokenut, mutta ei se yhtä vapaata liikkumatilaa tarjoa kuin tämä kylmän sodan jälkeinen aikakausi, joka taitaa nyt tulla päätökseen. Taas oltiin sellaiset vajaat 25 vuotta "täysin itsenäisiä" ja suomettuminen alkaa uudelleen : )
Pieni kevennys: Eikö post-faktuaalisesta ajasta valittaneiden tulisi nyt iloita tästä Trumpin avoimesta ja kaksinaamaisuuden lopettavasta linjauksesta? Sinäkin mainitsit viestissäsi Kiinan johdon vaalivan pakkomielteisesti yhden Kiinan fiktiota - tätä fiktiota siis ovat tukeneet edeltäneet (ilmeisesti faktuaalisen ajan) presidentit kuten Barack Obama - joten Trumpin puhelimeen vastaaminenhan tapahtui faktojen nimissä!
Hyva kysymys, enpa ole mutta nayttaisi silta etta perheiden tulot ovat pienentyneet Obaman kauden aikana, ainakin vuoteen 2014 asti, johtuuko se juuri tasta kuolevien/syntyvien tyopaikkojen erosta vai muuten vain ansioiden vahennyksista:Oletko tehnyt jotain vertailua siitä, miten nämä kuolevat ja syntyvät työpaikat poikkeavat toisistaan laadullisesti?
Lopeta @mjr en viitisisi... Osoita Obaman ulkopoliittinen voima ja eiryisesti suhteessa Putniniin, sillä pääset eteenpäin. Jo se, että olet ohittanut substanssin kokonaan ja siirtynyt vittuilemaan minulle, kertoo kuinka heikoilla olet.
Obama oli varsinkin ulkopoliittisesti heikko presidentti.
Jos saat jostain uskottavan kirjoituksen päinvastaisesta, voimme jatkaa. Mutta en kai minä jatka jonkun alakoululaisen kanssa, joka ei kykene edes substanssista keskustelemaan, vaan siirtää keskustelun minuun.
On ihan turha odottaa vastausta. Olen yrittänyt kysellä jo vuosien ajan mjr:ltä vastausta siihen, että miksi ja millä perusteilla hän pitää Obaman ulkopolitiikkaa vahvana. Vastausta ei ole tullut, vaan aina sieltä on tullut joku nolo yritys siirtää keskustelu muihin aiheisiin.
Luulen, että mjr on oikeasti kanssasi samaa mieltä, mutta ei voi myöntää sitä, koska sitten hän jakaisi mielipiteen esimerkiksi Klosen ja minun kanssani, mikä ei hyvälle ihmiselle käy päinsä.
Mutta Cobol kysymykseesi liittyen, kyseinen nimimerkki pitää Erkki Tuomiojaa Suomen johtavana/yhtenä johtavista ulkopolitiikan osaajista joten se varmaan kertoo kaiken olennaisen kun odotat vastauksia Obaman ulkopoliittiseen osaamiseen.
...olisi todella pelottavaa: että siis olisi täydellinen satunnaisesti hortoileva diletantti hoitamassa kuolemanvakavia asioita.