Eipä noista juuri positiivista sanottavaa ole. Itse olen opiskeluiden ohessa työskennellyt vuokratyöfirman kautta erään yrityksen leivissä. Mikäli löytyy joku vaikiofirma, jonka palvelukseen pääsee, niin ei tuo juuri eroa normaalista työsuhteesta. Itsellä kävi tämän suhteen hyvä mäihä ja hoidin työt sen verta vöyristi, että duunia saa tehdä kutakuinkin aina kun pystyy.
Totuus on kuitenkin se, että vuokratyöläisiä käytetään sen vuoksi, että ne voidaan ottaa töihin tasan siksi ajaksi, kun tarvetta on ja irtisanoa heti, kun hommat on saatu valmiiksi. Tästä syystä normaali arki vuokratyöläisellä on jatkuvaa firmojen vaihtelua, palkattomia vapaapäiviä ja jatkuvaa epävarmuutta tulevasta. Kollegat ovat myös hyvin kirjavaa sakkia, vaihdellen Niuvaniemen potilaista, laiskiasista, narkkareista yms. laitapuolen kulkijoista aina niihin - liian harvoihin - normaaleihin ihmisiin. Helvetin hieno yrittää vakuuttaa asiakasfirman pomoja omista kyvyistä, kun taistelutoveri pitää viiden minuutin välein röökitaukoja ja keskittyy lähinnä räkäpallojen puhalteluun lopun ajan.
En suosittele, mutta kyllä se aina työttömyyden voittaa. Itse en tosiaan joutunut kuin parilla työmaalla käymään, ennen kuin löytyi asiakasfirma, jonka palvelukseen jäin. Nykyisin tulee työnantajaan oltua yhteydessä tasan sen verran, että sinne palauttaa tuntilaput. Tosin tämäkin päättyy keväällä, kun siirryn "oikean" työnantajan palveluksiin.