Mainos

Vuokratyöfirmat – Taivas vai helvetti?

• 21 863
  • 34

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Tuli työtarjous vuokratyöfirman kautta, nettiä selatessani huomasin kuitenkin niin paljon negatiivista sanottavaa näistä kyseisistä paikoista. Kesälomia ei makseta, palkka on huono ja vuokratyöfirmalaisille ei hommata pukeutumus/peseytymistiloja lainkaan. Ajattelin onko jollain jatkoaikalaisella kokemusta vuokratyöpaikoista? Negat ja plussat esiin.

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Tuli työtarjous vuokratyöfirman kautta, nettiä selatessani huomasin kuitenkin niin paljon negatiivista sanottavaa näistä kyseisistä paikoista. Kesälomia ei makseta, palkka on huono ja vuokratyöfirmalaisille ei hommata pukeutumus/peseytymistiloja lainkaan. Ajattelin onko jollain jatkoaikalaisella kokemusta vuokratyöpaikoista? Negat ja plussat esiin.

Kymmenisen vuotta sitten vietin pari vuotta tekemällä erilaisia keikkoja kestäen päivästä muutamaan kuukauteen erilaisissa firmoissa. Ei mitenkään hohdokkaita hommia, mutta en pahalla muistele. Kokemuksena näki erilaisia työtehtäviä ja ympäristöjä. Toistaiseksi viimeiseksi jäi puolen vuoden keikka jolle matkalle jäin ja olen nyt 7-8 vuotta ollut yrityksen palveluksessa. Vuonna 2010 kun oli hieman heikompi ajanjakso ja lomautettuna olin, niin kävin heittämässä neljän kuukauden vuokratyökeikan.

Niissä paikoissa missä minä olen ollut niin kertyneet lomapäivät sun muut on hoidettu hyvin. Kun hoitaa hommat itse reippaasti ja hyvin on vuokratyöfirman helppo sitten suositella sinua seuraaviin paikkoihin ja keikkaa riittää.

Jos vaihtoehtona on kotona kituuttaminen pienellä työkkärin korvauksella niin ehdottomasti hyppäisin seikkailuun josta voi jäädä elämyksiä nyt ainakin ja kenties "lottovoitto".

Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä noista juuri positiivista sanottavaa ole. Itse olen opiskeluiden ohessa työskennellyt vuokratyöfirman kautta erään yrityksen leivissä. Mikäli löytyy joku vaikiofirma, jonka palvelukseen pääsee, niin ei tuo juuri eroa normaalista työsuhteesta. Itsellä kävi tämän suhteen hyvä mäihä ja hoidin työt sen verta vöyristi, että duunia saa tehdä kutakuinkin aina kun pystyy.

Totuus on kuitenkin se, että vuokratyöläisiä käytetään sen vuoksi, että ne voidaan ottaa töihin tasan siksi ajaksi, kun tarvetta on ja irtisanoa heti, kun hommat on saatu valmiiksi. Tästä syystä normaali arki vuokratyöläisellä on jatkuvaa firmojen vaihtelua, palkattomia vapaapäiviä ja jatkuvaa epävarmuutta tulevasta. Kollegat ovat myös hyvin kirjavaa sakkia, vaihdellen Niuvaniemen potilaista, laiskiasista, narkkareista yms. laitapuolen kulkijoista aina niihin - liian harvoihin - normaaleihin ihmisiin. Helvetin hieno yrittää vakuuttaa asiakasfirman pomoja omista kyvyistä, kun taistelutoveri pitää viiden minuutin välein röökitaukoja ja keskittyy lähinnä räkäpallojen puhalteluun lopun ajan.

En suosittele, mutta kyllä se aina työttömyyden voittaa. Itse en tosiaan joutunut kuin parilla työmaalla käymään, ennen kuin löytyi asiakasfirma, jonka palvelukseen jäin. Nykyisin tulee työnantajaan oltua yhteydessä tasan sen verran, että sinne palauttaa tuntilaput. Tosin tämäkin päättyy keväällä, kun siirryn "oikean" työnantajan palveluksiin.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tein töitä vuokratyöfirmassa lukion kirjoitusten ja armeijan välissä (kevät - loppu vuosi) ja loppu kesän armeijan jälkeen ennen kuin opiskelut alkoivat. Meininki on käsittääkseni jonkun verran muuttunut jo pelkästään joidenkin lakimuutosten myötä, koska omat kokemukseni ovat vuosilta 05-06.

Silloin ainakin itse vuokravälitysfirma oli ihan asiallinen, ja sen jälkeen kun olin osoittanut olevani hyvä ja tunnollinen työntekijä, he pitivät kyllä jonkin verran puoliani työnantajia vastaan. Nämä työnantajat sitten olivatkin hieman asia erikseen, sillä minuakin laitettiin ulos ja otettiin sisään ihan mielivaltaisesti, pääasiassa firman pomon päivän fiiliksen mukaan.

Aika huonoksi jää perehdytys firmoissa ja aina on joutunut menemään uuteen paikkaan niin, että oikeastaan kukaan ei ota kunnolla vastaan ja kaikesta huokuu se, että en ole ns. talon porukkaa. Paskamaisinta tuossa hommassa on se, kun heräät aamulla puhelinsoittoon, että pääsetkö heti lähtemään töihin johonkin itsellesi täysin outoon paikkaan, etkä edes oikein tiedä mitä tekemään. Pakko on oikeastaan lähteä, koska muutaman kieltäytymisen jälkeen ei kannata enää soittoja odottaa.

Glove

Jäsen
Minä olin muutaman kuukauden vuokrahommissa. Ei omalta kohtaa pahaa sanomista, meitä otettiin alkuun varmaan toista kymmentä tuolle keikalle, mutta aika nopeasti sieltä osa tippu pois. Työ vaan oli fyysisesti sen verran raskasta, ettei kaikista ollu siihen. Palkat, lisät ja lomakorvaukset tulivat ajallaan, kertaakaan ei ainakaan minun tarvinnu niitä oikoa. Jopa työvaatteet saatiin, mutta rikkoontuneiden tilalle ei saanu uusia. Ostin sitten itse.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Minä olin yo-kirjoitusten jälkeen ennen armeijaa pari kuukautta vuokratyöfirman kautta hommissa. Aluksi tuli pari yksittäistä päivän keikkaa jossakin liukuhihnatyössä joka oli kyllä aika syvältä. Siis se, että aamulla soittivat että pääsetkö tänään töihin, aikaa kaksi tuntia.

Sitten sain parin viikon jakson varastossa keräilijänä, ja se oli ihan mukavaa hommaa. Oli jopa puolen päivän perehdytys ja vakituiset työntekijät paikassa olivat ihan mukavia ja hyvin tuli juttuun. Tätä sitten jatkettiin vielä parikin kertaa siten että sain n. 6 viikkoa olla siellä hommissa ja siitä ei jäänyt pahaa sanottava.

Palkka toki oli mitä oli, jotakin 8e / tunti, mutta eipä lukiolainen vuoden 2006 palkkatasolla tainnut juuri tuon enempää saada. Ja kun kotona asuin ja menot oli ehkä 200e/kk niin siihen nähden se oli ihan hyvä juttu.

Vakituiseksi työksi en missään nimessä suosittele, ellei sitten saa hyvästä paikasta pitkää jaksoa. Sen sijaan jos on pari kuukautta "vapaata" ja haluaa vähän töitä tehdä ilman suuria tulopaineita, niin voi toimia.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Useimmat ovat kai raksoilla ja muualla. Itse olin toimistohommissa useammassa eri paikassa. Ei kukaan aamulla soittanut tule heti töihin, mutta iso ongelma oli se, että ne työt aina loppuivat. Sinut palkataan tiettyyn hommaan mikä kestää pari kuukautta ja sen jälkeen luvataan, että taatusti löytyy heti joku toinen paikka. Eipä löydy, mutta sanotaan kuinka ensi viikolla taatusti on jotain. Eipä ole.

Kerran kävi kyllä tuuri, kun toisesta paikasta loppui homma ja kirosin ei jaksaisi taas tätä. Ensimmäinen kalja ei ollut edes puolessa välissä, kun puhelin soi. Sieltä kysyttiin voisinko tulla parin päivän päästä.

Tästä on kymmenisen vuotta aikaa ja tietämättä sen enempää alan nykytilasta kehotan kuitenkin vähän miettimään näitä lupauksia kuinka aina saa työnsä päättää koko lailla itse ja täydellinen vapaus verrattuna johonkin kokopäivätyön ikeessä olevaan. Onhan sitä vapautta helposti vaikka kuinka paljon, se on sitten tosin äkkiä sitä palkatonta vapautta.

Kesälomia ei makseta, palkka on huono ja vuokratyöfirmalaisille ei hommata pukeutumus/peseytymistiloja lainkaan.
Jos on niin, että muutamille lisäeuroille on tarvetta ja kaipaa työkokemusta sekä uusia verkostoitumismahdollisuuksia, ottaisin tarjouksen vastaan.

Jos taasen omistaa ammattitaitoa, josta maksetaan paremmin tai tulopuoli on muuten kunnossa, niin silloin noihin ei liene syytä tarttua.

Milles Mortenson kirjoitti:
Nämä työnantajat sitten olivatkin hieman asia erikseen, sillä minuakin laitettiin ulos ja otettiin sisään ihan mielivaltaisesti, pääasiassa firman pomon päivän fiiliksen mukaan.
Firman pomon päivän fiiliksen mukaan? Jotenkin olisi helpompi uskoa, että firman pomo tiesi työntekijätarpeen paremmin ja sen perusteella sinua laitettiin ulos ja otettiin sisään.

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Kyllähän mikä tahansa on työttömyyttä parempi vaihtoehto. Helpompi hakea samalla muita töitä. Vaikea uskoa, että nykyään on ongelmia kesälomien yms. maksun kanssa, kun siitä helposti tulee firmalle ämpärikaupalla paskaa niskaan sosiaalisen median takia. Ja ainahan sitä voi liittyä liittoon, jolloin et ole yksin asiasi kanssa.

Olen tällä hetkellä vuokra/rekryfirman kautta töissä, mutta ilmeisesti seuraavan (määräaikaisen) työsopimuksen teen suoraan firmaan, jossa olen hommissa. Valmistumisen jälkeen oli vaikea löytää oman alan hommia, mutta nyt saan ainakin vajaan vuoden verran työkokemusta. Kontakti yritykseen olisi suurella todennäköisyydellä jäänyt syntymättä ilman välittäjäfirmaa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Firman pomon päivän fiiliksen mukaan? Jotenkin olisi helpompi uskoa, että firman pomo tiesi työntekijätarpeen paremmin ja sen perusteella sinua laitettiin ulos ja otettiin sisään.

Ei helvetti tätä suomalaisten auktoriteetin kunnioitusta.

Valitettavan usein juuri sillä pomolla ei ole aavistustakaan miten asia pitäisi hoitaa tai minkä kokoisella porukalla. Tai anteeksi liioitteluni, tietenkin on. Mahdollisimman vähällä porukalla ja mahdollisimman nopeasti ja parhaalla mahdollisella laadulla.

Jos maailmassa on huonoja työntekijöitä niin yhtä lailla on huonoja pomoja. Tämä jotenkin aina sujuvasti unohtuu.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vuokratyöfirmojen käytön pointti on usein puhtaasti lain kiertäminen työntekijän kustannuksella. Lisäksi vuokratyökijänä jää usein paitsi kaikesta firman virkistystoiminnasta, mahdollisista bonuksista, bileistä yms, mutta vastineeksi saa tehdä kaikki paskimmat hommat. Olen ollut vähän molemmilla puolilla pöytää tässä asiassa.

Voi miettiä, että onko Suomessa lainsäädännössä jotain vikaa kun työnantajat mieluummin maksavat työstä 30% ylimääräistä vastineeksi joustavuudesta. Laskelma perustuu siihen, että normaali työntekijä maksaa toimialasta riippuen työnantajalle 1,4 * työntekijänpalkan, mutta vuokratyöntekijä 2 * työntekijänpalkan.

Itse olen ollut 6 vai 7 päivää vuokratyösuhteessa, mutta jostain käsittämättöstä syystä sain siitä lisäksi 2 viikon irtisanomisajan palkan päälle. En ymmärrä että miksi, mutta sopuisana kaverina en viitsinyt asiasta isompaa riitaa nostaa.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers

Niinhän sen luulisi menevän, mutta valitettavasti ei mennyt. Tällaista oli oikeastaan kahdessa paikassa, sillä erotuksella, että toisessa laitettiin vain ulos. Pomona oli mulkuin mies, jonka olen eläissäni tavannut, ja jos satuit näyttämään siltä, että et anna juuri sillä hetkellä kaikkeasi, niin pihalle ja uusi vuokratyöntekijä pihalle. Kuin ihmeen kaupalla olin tuossa paikassa reilun kuukauden, ja pyysin siirtoa jonnekin muualle. Tämä tilanne tiedettiin hyvin vuokratyöfirmassa, joten he laittoivat minut ilman kyselyjä uuteen paikkaan.

Tässä uudessa paikassa oli sitten tätä sisään - ulos -liikettä niin paljon, että siihen kyllästyi jo vuokratyöfirmakin. He siis vaativat, että jos minut sinne töihin vielä kerran monen ulostamisen jälkeen lähetetään, niin minun pitää saada olla siellä tietyn aikaa. He siis hyvin tiesivät, että omistaja purki vitutustaan sillä, että ensimmäiseksi laitettiin vuokratyöläiset pihalle.

Tai anteeksi liioitteluni, tietenkin on. Mahdollisimman vähällä porukalla ja mahdollisimman nopeasti ja parhaalla mahdollisella laadulla.
Tottakai mahdollisimman vähällä porukalla, nopeasti ja laadukkaasti. Vai oletko sinä tyytyväinen asiakas pizzeriassa, jos maksat yhdestä pizzasta viiden pizzan hinnan, valmistus kestää kolme tuntia ja saat eteesi pohjasta palaneen ja vailla täytteitä olevan lätyn? Oletan, että et.

Ja tuosta päästään siihen, että maksuvalmius ja vaatimustaso lähtee sieltä asiakkaasta. Jos nuo avainkohdat eivät ole kunnossa, niin asiakas etsii muita palveluntarjoajia.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tottakai mahdollisimman vähällä porukalla, nopeasti ja laadukkaasti. Vai oletko sinä tyytyväinen asiakas pizzeriassa, jos maksat yhdestä pizzasta viiden pizzan hinnan, valmistus kestää kolme tuntia ja saat eteesi pohjasta palaneen ja vailla täytteitä olevan lätyn? Oletan, että et.

En olekaan, mutta maailma on täynnä niitä pomoja mille koittaa kauniisti sanoa, että me emme pärjää tällä miehityksellä. Pomo, kun on pomo, kuitenkin tietää paremmin eikä ota asiaa kuuleviin korviinsa, koska sehän maksaisi, jos lisää henkilökuntaa palkattaisiin.

Niin se vain usein menee, että kentällä on se realistisempi käsitys tarvittavista toimista kuin kulmahuoneen excel-taulukossa. Monissa työpaikoissa asiat toimisivat paremmin, jos se isoherra ihan oikeasti tajuaisi olla puuttumatta asioihin mistä ei mitään tiedä.

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Isot, tunnetut vuokrafirmat hoitaa hommansa ihan mallikkaasti. Lomia ei luonnollisestikaan ole, mutta lomarahoja voi toki kerryttää tai kerätä joka palkkakuitissa. Palkkakin on neuvoteltavissa, mikäli asiakasyritys on vain valmis maksamaan.

Siinä tullaankin siihen, että vuokratyö toimii, jos asiakasyritys toimii. Itse pitkälti yli kymmenessä paikassa työskennelleenä, voin sanoa, että mestoja on joka lähtöön. Osassa, vuokratyöntekijöitä katsotaan pahasti kieroon. Ei perehdytetä/kerrota asioista jne. Ja toisessa ääripäässä, kohteen esimies ja duunarit kusevat hunajaa, kun heitä on noheva ammattimies tullut auttamaan.

Vinkkinä sanoisin, ettei kannata alkuun sopia pitkää työrupeamaa uuteen paikkaan. Se saattaa alkaa vituttamaan jo ensimmäisen työpäivän jälkeen ja sitten on hauska tehdä sovitut päivät loppuun.

Mutta joo, ei ne itse vuokrafirmat pahoja ole. Hyvälle tekijälle on aina hommia.

En olekaan, mutta maailma on täynnä niitä pomoja mille koittaa kauniisti sanoa, että me emme pärjää tällä miehityksellä.
Riippuu pitkälti pomon ja alaisten suhteesta. Siitä kuinka luotettavia alaiset ovat ja kuinka hyvin pomo heidät tuntee. Voiko alaisten sanomisiin luottaa vai ei.

Pomo, kun on pomo, kuitenkin tietää paremmin eikä ota asiaa kuuleviin korviinsa, koska sehän maksaisi, jos lisää henkilökuntaa palkattaisiin.
Niin tekee. En minäkään maksaisi taksimatkasta tuplahintaa sen vuoksi, jos kuski ilmoittaisi jaksavansa kääntää vain rattia ja painella polkimia, mutta vaihdekepin käyttö vaatisi jo lisämiehitystä.

Niin se vain usein menee, että kentällä on se realistisempi käsitys tarvittavista toimista kuin kulmahuoneen excel-taulukossa.
Kulmahuoneen excel-taulukossa on faktuus siitä, pysyykö firma pystyssä jos menot kasvavat.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kulmahuoneen excel-taulukossa on faktuus siitä, pysyykö firma pystyssä jos menot kasvavat.

Silloin se kaikkitietävä pomo on myynyt liian halvalla itsensä, jos ei pysy pystyssä sellaisella väkimäärällä mikä tarvittaisiin hommien hoitamiseen.

Eli on ollut huono tai tyhmä. Eikun eihän, ei vain halua leikata omista katteistaan, kun toimiihan tämä näinkin.

Silloin se kaikkitietävä pomo on myynyt liian halvalla itsensä, jos ei pysy pystyssä sellaisella väkimäärällä mikä tarvittaisiin hommien hoitamiseen.
Myy sillä hinnalla, mikä käy kaupaksi. Jos rivissä on viisi hintaa, niin asiakas valitsee edullisimman, jos tuotteissa tai palveluissa ei ole asiakkaalle muuta merkittävää eroa.

Eli on ollut huono tai tyhmä. Eikun eihän, ei vain halua leikata omista katteistaan, kun toimiihan tämä näinkin.
Ja sitten osa katteesta menee siihen, kun työt eivät etene siinä tahdissa kuten pitäisi, työntekijät tekevät virheitä, joista tulee takapakkia, kulut kasvavat, mutta tulot eivät.

Mutta. Eiköhän ole lipsuttu otsikosta sivuun vähintäänkin riittävästi. Tämä tästä.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta. Eiköhän ole lipsuttu otsikosta sivuun vähintäänkin riittävästi. Tämä tästä.

Siinä mielessä tämä tästä, koska eihän pikkupomon kanssa kannata näistä vääntää, koska keskustelu on samaa kuin viina vs kannabis, mikä ei lopu koskaan.

Noin muuten tämä ei mielestäni edes lipsu sinänsä otsikon aiheesta, koska monet pomot hyväksikäyttävät vuokratyövoimaa. Se taas on sitten jo eri ketjun asiaa miten työharjoittelijoita kohdellaan. Omat tietoni tulevat ravintola-alalta ja se on aivan yksi helvetti. Tuskin muilla aloilla on sen paremmin asiat.

Jollain tavalla kuitenkin vuokratut ja harjoittelijat voinee niputtaa helposti vedätettävään porukkaan minkä asemaa tulisi parantaa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Omat kokemukset ovat vuosituhannen alusta jolloin ala oli vasta ehkä syntymässä ja sitä myöten ehkä tietyllä lailla vielä vähemmän raaka. Baronan listoilla homma toimi mielestäni erinomaisesti, työtä oli tavallaan aina kun sitä tahtoi ja kyllä lomat yms. kompensoitiin jonkinlaisella bonuksella (olisiko ollut 10% vuoden tuloista). Eli sikäli siis sai sitä mitä halusi ja oli se ihan kiva vetää kesälomia siten että joskus painoi esim. isompaa muuttokeikkaa 7 päivää putkeen 12-14-tuntisia päiviä (hyvillä ylityö-lisillä ts. 50% yli 8h jälkeen ja 100% yli 10h jälkeen, muistaakseni) niin kuukauden tulot oli jo kerätty ja pystyi lomailemaan loppukuun (tai sitten ottamaan vastaan parit päiväkeikat). No jos nyt tarkemmin muistelee niin ehkä se oli vain tuuria että noita isompia keikkoja irtosi tasaisesti ja päiväkeikkoja oli maltillisesti.
Joku vuosi, olisiko ollut eka, sitä sitten vietti käytännössä 1,5kk putkeen saman asiakkaan varastolla, kunnes tahtoi itse lopettaa hommat opintojen alettua.

Mutta tuli sitä sitten isommissa hommissa törmättyä muihin temppeihin ja selvisi että toiset firmat olivat kitsaampia kuin toiset ja silloiset Baronan palkat lienivät korkeinta tasoa alalla, joten ovatko sitten omat kokemukset vääristyneitä vai eivät en tiedä, mutta noin omakohtaisesti en voi mitenkään sanoa mitään negatiivista vuokratyövoimafirmoista.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Tämähän on loistava malli nykyisessä haastavassa taloustilanteessa. Firman ei tarvitse - hyi sentään - jäykästi palkata työntekijöitä työsuhteeseen, jonka päättämiseen täytyy olla perusteet ja jotain irtisanomisaikojakin pitää vissiin noudattaa. Sen sijaan he voivat tehdä vuokrafirman kanssa sopimuksen sopivaksi katsomakseen ajaksi, ja kun tietty duuni on tehty tai toinen vuokrafirma tarjoaa halvempaa sopimusta, päätetään sopimussuhde. Vuokrafirman tehtäväksi jää sitten soitella nollatuntisopimuslaisilleen, että pariksi viikoksi löytyisi hommia. Kiinnostaiskos? Palkkahan oli se kymppi tunnilta, kun meillä ei näitä työehtosopimuksia taida olla.

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Tässä ketjussa onkin jo tullut omat kokemukset aika hyvin kerrattua. Vuokratyö on vuokratyötä, ja pelin henki on syytä ymmärtää kun siihen leikkiin lähtee. Sitä ei todellakaan tiedä, millaiseen asiakasfirmaan pääsee töihin. Voi olla monen kuukauden yhtäjaksoinen keikka hyvässä työympäristössä, tai sitten se voi olla pompottelua työpaikasta toiseen ja paskoja "työkavereita"/pomoja.

Mutta ei siinä, työkeikka voi olla myös oiva tilaisuus näyttää taitonsa ja saada vakipaikka asiakasfirmassa. En ihan täysin ymmärrä vuokratyöhön liittyvää negailua. Voittaa kotona makoilun mennen tullen.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Omat kokemukseni ovat noin kymmenen vuoden takaa, mutta ihan paskaahan se oli. Meitä otettiin vuokralle 6, osastolla oli ennestään kymmenisen henkeä. Lupailtiin, että puolen vuoden päästä otettaisiin taloon sisään... Me oltiin nuoria ja nopeita, työ oli aika helposti mitattavissa ja itse tein keveästi kaksi kertaa vakkarien verran, eikä edes tarvinnut erityisesti paahtaa. Palkka oli todella pieni vakkareihin verrattuna, vapaata ei meinannut saada sedän hautajaisiin, ei päästy koulutuksiin, pikkujouluihin, ei firman virkityspäivään tai harrastuskerhoihin, osasto sai isot bonukset kun me vuokralaiset oltiin niin hyviä, siis vakkarit sai, jne. Eikä mitään vakinaistamista tullut... kolme kuukautta lisää vuokralla. Katsoin saaneeni ihan tarpeeksi, vaikka itse firma sinänsä olisi kiinnostanut ja etsin toisen työpaikan.

Sen olen aika lailla päättänyt, että vuokralle en enää mene. Että sellaiset muistot jäi.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vuokratyöfirmojen käytön pointti on usein puhtaasti lain kiertäminen työntekijän kustannuksella.

Kerrotko, mitä lakeja tuolla tavoin kierretään?

Lisäksi vuokratyökijänä jää usein paitsi kaikesta firman virkistystoiminnasta, mahdollisista bonuksista, bileistä yms, mutta vastineeksi saa tehdä kaikki paskimmat hommat.

Kannattaa muistaa, että jos ihminen menee vuokratyöfirman listoille, ja sitä kautta töihin vaikkapa Valiolle, niin ei hän ole sitten niin minkäänlaisessa työsuhteessa Valion suuntaan. Tämä työntekijä on työsuhteessa ainoastaan sille vuokratyöfirmalle. Näin ollen mitkään bonukset, virkistysjutut ja muut Valion toimesta eivät tälle työntekijälle kuulu. Ihan niin kuin mitkään bonukset tai virkistystoiminnat vuokratyöfirman puolesta eivät kuulu niille Valion työntekijöille. Hyvin yksinkertaista ja simppeliä.

Kyllä nykyään vuokratyöfirmat maksavat alalla kuin alalla TES:n mukaan. Ei niiden kannata huijata. Ja kannattaa muistaa, että jos on työsuhteessa vuokratyöfirmaan, ja se työsopimus kun tällöin on käytännössä aina tarvittaessa töihin kutsuttava ja työaika 0-40 h/viikko, niin se toimii molempiin suuntiin. Tämän vuokratyöfirman ei siis ole pakko käytännössä koskaan kutsua työntekijäänsä töihin, eikä työntekijän ole toisaalta pakko niitä töitä tehdä. Toki jos ei tee, niin hyvin äkkiä ei ole enää vuokratyöfirman listoilla, mutta kuitenkin.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kerrotko, mitä lakeja tuolla tavoin kierretään?
Työsopimuslakia, erityisesti irtisanomisaikoja ja ehtoja. Samoin tällä tavoin voidaan ketjuttaa määräaikaisuuksia ja olla noudattamatta Yhteistoimintalakia.
Kannattaa muistaa, että jos ihminen menee vuokratyöfirman listoille, ja sitä kautta töihin vaikkapa Valiolle, niin ei hän ole sitten niin minkäänlaisessa työsuhteessa Valion suuntaan. Tämä työntekijä on työsuhteessa ainoastaan sille vuokratyöfirmalle.
Eiköhän tämä ole itsestään selvää. Kun ihminen on vuokrafirman kautta töissä, niin hänen työsopimukseensa voidaan kirjata, että työsuhde perustuu vuokrasuhteeseen ja jos ko. vuokrasopimus voidaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, niin myös työsuhde voidaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa ja näin lakia on saatu kierretty

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy