Millä tavalla Benin kommentti on todellisuudesta irtautunut?
Itse omaa asuntoani vuokraavana olen ihmetellyt sitä, että suomalaiset eivät juuri hinnasta tinkaa. Olen itse talouspuolen ammattilainen ja teen hinnoittelua eri hyödykkeen parissa, joten hinnoitteluun jonkinlainen kosketuspinta on olemassa. Tästä huolimatta vuokra-asuntojen hinnanmuodostus on melko monimutkainen tapahtuma, johon vaikuttavia asioita on todella paljon. Oman pienehkön kaupunkiasuntoni kohdalla hintavertailun puolesta asuntooni kohdistuu jopa noin 200€/kk liikkumavara. Eli vertailuhintoihin verrattuna minun voisi olla ihan perusteltua pyytää asunnostani jotain tuolla haitarilla.
Kokemukseni mukaan suomalainen asunnonvuokraaja kuitenkaan ei neuvottele hinnasta. Eli jos asetan vaikkapa 50€ hänen omaa kipurajaa kovemman hinnan, hän ei lähesty minua millään tavalla vaikka hinta on ns. markkinahintahaitarissa. Kukaanhan ei sitä oikeaa markkinahintaa varmaksi tiedä, vaan se määritellään vuokranantajan ja vuokralaisen välisessä sopimuksessa. Lisäksi hyvä vuokralainen on kullanarvoinen. Itse sain aikanaan ulkomailla asuessani monen kymmenen prosentin alennuksen, koska olin "hyvä jätkä", ja vuokranantajan oli helpompi luottaa omaisuutensa minun käsiin kuin jonkun toisen.
Toki vuokramarkkina on tällä hetkellä aika hankalassa asemassa, joten vuokranantajan voi olla hankala antaa edes pientä alennusta. Esimerkiksi omalla kohdalla asunnostani saatava vuokra kattaa korot ja vastikkeen, oman lainani lyhennän sitten itse. Eihän tämä ole sijoitusmielessä millään tavalla järkevää, mutta luotan asuntojenhintojen nousevan reilusti kunhan taloustilanne helpottaa.
Tästäkin huolimatta, ihmettelen sitä ettei mahdolliset vuokralaiset ole esittäneet omaa mielipidettään markkinahinnasta vaan suhtautuminen on minun tulkintaani joko kyllä tai ei. Ei se minun tulkintani välttämättä ole oikea, vaan olen oman markkinahintani asettanut aikalailla keskelle sitä 200€ haitaria. Mahdollisella vuokralaisella saattaisi hyvin olla minua parempi käsitys siitä miltä markkina vuokralaisen silmissä näyttää, ja oikein mielelläni kuulisin heidän näkemyksensä hinnasta - ei tarvitsisi itse murehtia siitä pyytääkö liikaa vai liian vähän ja koska sitä saa asuntonsa vuokralle jne.
Orpon hallituksen ketjusta lainasin kun on ehkä fiksummin tänne kuuluvaa pohdintaa seuraamassa (joskin tuolla hallitusketjussa oli jo keskustelua tämän pohjilta).
Mietin tuosta tinkaamisesta, että suomalaiset ovat tosiaan erittäin huonoja tinkimään ja mitä kriittisempi hankinta, sitä vähemmän halutaan myyjää/tarjoajaa "suututtaa" sillä että kyseenalaistetaan ilmoitettu hinta. Tämä on johtanut asuntomarkkinoilla melko sairaaseen tilanteeseen kun myyjä voi ilmoitusluontoisesti korottaa vuosittain vuokraa tietyn prosentin ja asukas sitten puree hammasta ja kiroilee keskenään, muttei lähde kuitenkaan kyseenalaistamaan vuokrankorotusta suoraan vuokranantajalle, kun odotettu vastaus on "muuta pois jos ei ole varaa asua kämpässä", eli mitään hyötyä ei saisi sinänsä monelle henkilölle (itseni mukaanluettuna) ketkä inhoavat kaikenlaisia konfliktitilanteita.
Tavallaan erikoista, joskin ymmärrettävää, tuo pelko nimenomaan vuokrasta tinkaamisessa (vs. asuntojen myyntihinnasta tinkimisestä, mikä tapahtuu automaationa) kuitenkin on. Luonnollisesti tinkimiskammo on suurempi ihmisellä joka on kertaalleen asunnon itselleen hyväksynyt ja tinkimisen tulehduttamat (oletetusti, joskin tuskin vuokranantaja ottaisi tuota henkilökohtaisena loukkauksena) henkilösuhteet voivat aiheuttaa riskin asunnon lähtemisestä, mikä johtaa toki erittäin stressaavaan muuttotilanteeseen ja uuden asunnon hankintahankaluuteen. Siinä herkästi voi ajatella että "no pari kymppiä kuussa maksaa mielenrauhasta" vaikka todellisuudessa mielenrauha kärsii heikentyneestä taloustilanteesta.
Vuokratasothan ovat Suomessa tolkuttomat. Kerrot viestissäsi että nostamasi vuokra kattaa (oletettavasti vuokratun asunnon) yhtiö- ja korjausvastikkeen, mikä kuulostaa tolkuttoman matalalta. Tässä kun olen esimerkiksi Jyväskylän alueelta ostokämppiä sivusilmällä katsellut ja muutamasta tarkemmin kysellytkin, niin järjestään vuokratuissa n. 50 neliön kaksioissa kuukausittaisen vastikkeen ja vuokran välissä on semmoista 300-400€ marginaalia vuokranantajan hyväksi. Vastikkeet siis 200-300€ ja vuokrataso noissa 600€ paikkeilla. Nykyinen asuntojen hintojen romahdus ei myöskään todennäköisesti tule vuokra-asuntojen kysyntään vaikuttamaan ainakaan suoraan, sillä vuokra-asujien mahdollisuudet asunnonhankintaan eivät ole kaksisemmin kasvaneet huolimatta myyntihintojen tippumisesta ja myyntipaineista niillä joiden asuntosijoitusriskit ovat realisoituneet. Toki näissä katsomissani asunnoissa kyseessä on yleensä vanhat taloyhtiöt joissa asunnot on maksettu jo vuosikymmeniä sitten eikä kämpät edes ole myynnissä kuin satunnaisesti. Jonkunlaista alennuspainetta aiheuttaa sitten luonnollisesti uudisrakentaminen (pandemia-aikana keskustan läheisyyteen nousi useita isoja asutuskeskittymiä, itselleni näkyvimpänä kokonaan uusi Soihdin Korttelikylä) ja toisaalta asukkaiden maksuvaikeudet, mikä saattaa johtaa niihin tyhjillään oleviin asuntoihin, joiden asuttamiseksi ilmoitettua vuokraa saattaa joutua madaltamaan.
Itselläni on sinänsä onnellinen tilanne, ettei katseltujen asuntojen hankkiminen vaadi lainan ottamista ja näin ollen sijoitus olisi käytännössä täysin riskitön (olettaen että taloyhtiö pysyy pystyssä, minkä voisi kuvitella olevan automaatio suhteellisen elinvoimaisen kaupungin keskusta-alueella, joskin kun taseisiin on tutustunut niin ei välttämättä sittenkään ihan niin automaatio jokaisessa yhtiössä).