Tässä tullaan tähän kalustopuoleen. Formuloissa ja rallissa ei ole kuin muutamalla mahdollisuus voittaa ja syy on käsittääkseni suurimmaksi osaksi kalustossa. Esimerkiksi Mika Salo voitti (vai olisi voittanut ilman tallimääräystä) heti kun pääsi Ferrarin rattiin aikoinaan. Tenniksessä kuka tahansa voi voittaa kunhan vain on maila, palloja jne. ja alkaa voittaa otteluita.Kai tässä pohjimmiltaan on kyse siitä, arvostaako enemmän perinteisen hiihdon olympiakultaa vai rallin maailmanmestaruutta. Kummatkin oman lajinsa korkein mahdollinen saavutus. Kumpikaan ei lajina valtavan iso. Ralli taitaa olla jopa yllättävän pieni näkyvyydeltään verrattuna esim formulaan. Esim BBC Sport tai Aftonbladet&Expressen eivät netissä huomioineet Rovanperän mestaruutta mitenkään vielä sunnuntai-aamupäivään mennessä.
Vähän toki voi vaikuttaa sekin, että Iivo on jo monesti voittanut. Toisaalta Rovanperälläkään ei sellaista "nyt on paikka palkita" -elämäntyöpalkintoa tietenkään tarvitse/ansaitse.
Kyllä minä Vuoden urheilijan tittelin ainakin nykyfiiliksellä Kallelle antaisin.
Kolme eri tallia on tälla kaudella voittanut. Ford on nähdäkseni ihan kilpailukykyinen auto, mutta kuljettajat ei kärkitasoa kuin (Breen) hetkittäin. Periaatteessa jopa neljällä eri tallilla on voittaja-auto, jos Toyotan junnutallin (Katsuta) laskee tähän mukaan. Tai miksei kuudellakin, jos muitten tallien osalta tekee samoin. Yli kymmenen Rally1 autoa on yleensä viivalla, ja niillä tosiaan kaikilla pystyy sinänsä voittoon.
En oikein osaa laskea Rovanperän arvostuksen vasta-argumentiksi sitä, että aivan huipulla ei ole kuin ehkä se viisi kuljettajaa, jotka pystyvät mestaruudesta taistelemaan. Varmaan aika monessa urheilulajissa on se noin viihden urheilijan joukko, jotka ovat kovista kovimpia ja joiden ulkopuolinen voittaja olisi suuri yllätys. 2010-luvun tennis nyt tulee tästä ensimmäisenä esimerkkinä mieleen.
Se on sitten toinen kysymys, että millaisesta harrastajamäärästä esim tenniksen huipulle seuloudutaan versus moottoriurheilulajit. Sama toki koskee muitakin marginaalilajeja kuten hiihto.
Ja talleista ja autoista puheenollen, esim autourheilun kuninkuusluokassa F1:ssä vain kaksi tallia on tällä kaudella pystynyt voittoon, ja se ei ole edes mikään tilastokummajainen, vaan ovat selvästi kaksi nopeinta autoa, eikä tämä ole mitenkään poikkeuksellista F1:ssä (joskus on ollut vain yksi tallikin selvästi edellä).
Miestennis on viimeiset 15 vuotta ollut hieman harhaanjohtavaa, kun siellä on dominoinut tyyliin kaikkien aikojen kolme parasta ja siiheb vielä Murray päälle.