Voiko vitamiineista tulla riippuvaiseksi??

• 785
  • 5

Vaicci#63

Jäsen
En ole koskaan ollut hyvä lääketieteessä,mutta olen syönyt 2 vuotta multi-vitoja päivittäin,ja jätin keskiviikkona ottamatta.En ollut tullut sairaaksi kertaakaan sen 2 vuoden aikana ja keskiviikon jälkeen torstaina olin 38.1 asteen kuumeessa,kurkku kipeänä,kauhea yskä sekä vielä vatsataudissa.ja tänäänkin olen vielä kuumeessa sekä kurkku kipeänä.Voisiko joku kertoa olisiko se ollut sattumaa vai riippuvaisuutta???

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän se ole sattumaa, tuskin vitaamineista voi tulla riippuvaiseksi, niiden popsimisesta kylläkin(tapa).

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monivitamiinivalmisteiden syömisessä on aina pieni haitta mukana. Ihmisen elimistö tuottaa tiettyjä vitamiineja itse jos ei niitä ulkopuolelta saa. Kun tämä tarve tyydytetään (juuri esimerkiksi vitamiinilisillä) 100%, niin elimistön oma valmistus pysähtyy. Kun sitten popsiminen lopetetaan, niin on elimistö hieman aikaa varsin sekaisin ja alkaa käynnistelemään omia tuotantomenetelmiään hiljalleen.

Itse olen allerginen tietyille vitamiinilisille. Se on kummaa se. Ei pysty vetämään kuin 50% RDA:sta ja silti tulee huono olo.

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän niistä voi tulla, mäkin olin ennen riippuvainen Jippii.fi:n piirustuspelistä.

:rolleyes:

apo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Wild
Totta hemmetissä ihminen on riippuvainen vitamiineista. Esimerkiksi C-vitamiinin vieroitusoireita sanotaan keripukiksi. :)

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehkä ei niinkään fyysisesti kuin henkisesti. Vitamiini- ja hivenainepurkkien kanssa touhuaminen voi mennä "överiksi". Pahimmillaan saatetaan syödä päivittäin kourallinen tabletteja väsymykseen, ärtyneisyyteen, keskittymiskykyyn, "duhaan"...ja siihen vielä tipat päälle! Olen tainnut todeta täällä aikaisemminkin, että olisi parempi "satsata" ruokaan ja sen laatuun. Silloin tällöin otettu c-vitamiini (vesiliukoinen) ei liene pahasta, mutta enpä usko, että ilman sitä "flunssapöpöt" iskisivät välittömästi. Ehkä jotku muut asiat aiheuttivat sen, että vastustuskyky ei parin hyvän vuoden jälkeen pitänyt "kutiaan". Liika stressi, huonosti nukutut yöt ja epäsäännöllinen syöminen jne - ne kaikki helpottavat sairastumista. Usein myös jonkin suuren projektin jälkeen iskee flunssa...Sitä voi itse kukin meistä, kuinka itseään hoitaa ja edesauttaa vastustuskykyään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy