Voiko sairastumisen ehkäistä?

• 753
  • 8

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nykyisin kuulemme lähes päivittäin, kuinka uusimpien tutkimusten mukaan milloin mikäkin aiheuttaa syöpää, sydän-ja verisuonitauteja, sokeritautia, masennusta jne...Kuinka paljon otat kyseiset uutiset tosissasi eli mietitkö syömisiäsi, juomisiasi ja elintapojasi välttääksesi sairastumiset? Uskotko, että elintavoilla ylipäätään voi ratkaisevasti vaikuttaa terveyteen? Entä ryhtyisitkö esimerkiksi syömään porkkanaa, jos sen väitettäisiin suojaavan syövältä? Kuinka innokkaasti kokeilet uusia suosituksia? Kertokaapa...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Periaatteessa tilastoihin kannattaa luottaa koska puhtaat sairastumistilastot eivät oikeastaan voi valehdella.
Suurimmat syyt jolla pystyy ehkäisemään sairastumisriskiään ovat tupakoinnin lopettaminn, mahdollisen ylipainon pudottaminen ja liikunnan lisääminen.
Jos kaikki em. on kunnossa niin sitten on vaikeampi keksiä takuukuureja. C-vitamiinin tehoa ei ole todistettu _tieteellisesti_ vaikka moni humpuukimainos niin mainostaakin.
Itse syön erittäin epäterveellisesti, kasviksiin en koske kuin pakolla=niitä on ruoassa mutta en ole ollut kipeä about 10 vuoteen. Muutamana iltana minulla on ollut kuumetta mutta se on kadonnut yön aikana. Koulusta en ole ollut poissa sairauden takia sitten ala-asteen alkupuolen.
Isäni on ollut viimeksi sairas n. 25 vuotta sitten joten kai tuo on geeneissä mutta minä uskon että myös runsas liikunta ja kovien rasitustasojen kokeminen ovat myöskin vaikuttaneet immuniteettiin.

Ja vaikka liikkuisi huhuja että maidon kurlaaminen yhdellä jalalla hyppimien pidentäisi ikää niin en silti kokeilisi, ei terveys ole minulle niin tärkeä että napsisin kokoajan tiesmitä valmisteita joilla saa sitä ja tätä.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kyllä, uskon että jotkut tutkimukset pitävät varmasti paikkansa ja tietyt ruoat ehkä pitävät terveenä paremmin.
En tosin kiinnitä niihin sen kummemmin huomiota, vaan pyrin syömään siten että voin hyvin, elikkä sopivan kevyesti. Usein kalaa, vihanneksia ja hedelmiä. McDonalsin ohi en tosin onnistu kävelemään joka kerta...

Liikunta on suorassa vaikutuksessa siihen miten voi. Myös henkilö joka ei juurikaan liiku, saattaa voida ihan hyvin, mutta vanhuuden kankeus voi yllättää jo aikaisessa vaiheessa.

Itse en pahemmin urheile. Ainoa liikunta on pyöräily ja kävely töihin ja joskus uimaan.
En tosin usko että hirveä kuntoilu on takuu pitkään ja terveeseen elämään, vaan luulen että paras liikkuminen on sellainen liikkuminen joka tuntuu mieluisalta. Onhan sitä jengiä tuupertunut myös kuntopoluilla...

Terveys taitaa tosiaan olla myös hieman geeneissä, kuten Varjo mainitsi. Joillakin kolottaa jostain koko elämänsä ja vituttaa silloin kun mikään ei vaivaa, kun taas jotkut ovat niin terveitä että ärsyttävät sillä kuukausikivuissa takkuavaa piikkikikkiään.

Myös minä olen sellainen. Pikku nuha joskus, muuten ei yleensä kankkusen kummempaa.

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Kyllä kai riskiä voi pienentää monellakin tavalla, mutta en silti usko aivan kaikkeen mitä kuulee. Itselläni on toisinaan melko epäterveelliset elämäntavat (alkoholi, tupakka), tosin viime aikoina olen kohtuullistanut molempia. Kovia "kuureja" kompensoi jonkin verran se että olen lisännyt liikuntaa viime aikoina.

Periaatteessa en silti usko kaikkeen toimintaan millä väitetään että sairastumisia voi ehkäistä, olen nähnyt niin monta tapausta läheltä ettei enää jaksa uskoa kaikkiin ihme teorioihin. Totta kai silti kannattaa elää mahdollisimman terveellisesti, ei siitä ainakaan haittaa ole.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti varjo
Periaatteessa tilastoihin kannattaa luottaa koska puhtaat sairastumistilastot eivät oikeastaan voi valehdella.
Suurimmat syyt jolla pystyy ehkäisemään sairastumisriskiään ovat tupakoinnin lopettaminn, mahdollisen ylipainon pudottaminen ja liikunnan lisääminen.

Saku Koivu ja Mario Lemieux ovat nimenomaan tästä mahtavia esimerkkejä. Heistä huonokuntoisempia ketjupolttajia saa etsiä.

Kyllä se niin on, että jos se tauti on tullakseen niin se sitten tulee.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Saku Koivu ja Mario Lemieux ovat nimenomaan tästä mahtavia esimerkkejä. Heistä huonokuntoisempia ketjupolttajia saa etsiä."

Se on hyvä että taas ymmärrät eron tilastolla ja sattumalla.
Kuinka monta pelaajaa NHL:ssä EI ole saanut syöpää? 1000?
5000? enemmän?
Etenkin tuo loppu huvittaa, kuinka moni ketjupolttaja on voittanut jääkiekon olympiakultaa?

Ja kyseisissä tapauksessa mahdollinen hormonien käyttö on voinut laukaista syövän...

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kyllä Varjo puhuu ihan asiaa.

Terveyttä ja pidempää ikää voi kyllä hankkia lisää syömällä terveellisesti ja liikkumalla oikein.

Se ei tosin takaa sitä etteikö voisi sairastua - esim. juuri syöpään.

Juttu voidaan tosin kääntää myös toisinpäin. Isäni täyttää pian 80 vuotta. Hän on elänyt todella epäterveellistä elämää, polttanut jopa kolme askia tupakkaa päivässä. Okei.. hän ei ole enää mikään reipas urheilijanuorukainen, mutta täytyy sanoa ettei hän ole niin tottavie huonokuntoinenkaan ikäisekseen.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäpä sanotte...

...esimerkiksi light-juomista (makeutusaine, esim. aspartaami), erilaisista leväpillereistä (yms.), terveysteestä jne...

Itse olen tullut usein huomanneeksi, että lääketieteelliset tutkimukset paljastavat niin nopeassa rytmissä vastakkaisiakin tuloksia esimerkiksi syöpää aiheuttavista tai estävistä aineista, että vähemmästäkin "nuppi on sekaisin". Meikäläinenkin koettaa harrastaa liikuntaa kohtuullisesti, ja valita kevyitä ruokavaihtoehtoja ja nukkuakin välillä. Luontaistuotekauppaan en ole vielä eksynyt, koska olen sivusta seurannut erään perheen "vouhaamista" milloin sinkkitablettien ja milloin porkkanamehujen kanssa - ja silti he ovat tuon tuosta kipeinä. En myöskään usko, että hivenaineiden "napsiminen" oman mielen mukaan on ihan vaaratonta; äiteeni joutui kerran sairaslomalle syötyään 5 eri luontaistuotetta; munuaiset ei tykänneet tilanteesta, joten sairastupaahan siitä seurasi. Light-juomiakaan en harrasta, sillä en jaksa luottaa, että makeutusaineiden käyttäminen on välttämättä kovin terveellistä. Tupakkaa en polta, mutta viiniä juon silloin tällöin. Stressiltä en valitettavasti pysty aina välttymään; viimeisen 10 vuoden aikana työrytmi on ollut melkoista - minkä tunnen muun muassa ärsyyntyneenä ruokatorvena jne. Täydellistä elämää on mahdotonta elää, mutta olen ajatellut, että kohtuullisella yrittämisellä aion pärjätä. Sairaana en muista aikuisiällä olleeni kuin parin kertaa (nuhaa), mikä ihmetyttää itseänikin. Uskon, että liika elimistön "kuunteleminen", kaloreiden laskeminen ja jatkuva huolestuminen terveydestä voi sekin muuttua sairaudeksi.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tottakai..

Ainainen huoli jostain laukaisee ennemmin tai myöhemmin jotain kehossa.

Joku muuten on tutkinut, että jos ihminen syö vain yhtä lajia ruokaa ja juo vain yhtä lajia nestettä, niin leipä ja vesi ovat ne, joilla elää kauiten.

Olen myös lukenut hälyraportteja "terveellisistä" juomista sun muista litkuista. Olen tosin sillä kannalla ettei ihminen tarvitse mitään sellaisia, jos hän syö mahdollisimman monipuolisesti ja liikkuu hieman. Hyvä mittari siihen on paino. Muutama kilo sinne tai tänne on ihan normaalia, mutta siinä vaiheessa kun alkaa ähisemään autosta noustessa tulisi miettiä hieman asiaa....

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy