... Lapsen silmätulehdus ei valitettavasti ole sellainen vaiva, jonka takia hälytetään lisäjoukkoja kesämökeiltä päivystykseen, tai edes kiilata jonon ohi, jos on kiireellisempää hoitoa vaativia potilaita.
Se on juuri näin. Silmätulehdus, lapsellakaan, ei ole päivystystä vaativa sairaus tai tapaturma. Se kuuluu ns. terveyskeskus-luokkaan, joka tarkoittaa sitä, että viikonloppunakin voi olla viisampaa odotella maanantaille, että pääsisi omaan tk:een mikäli yksityinen sairaanhoito ei kiinnosta.
Blogissa ei käy ilmi, oliko vanhempi ensin soittanut päivystykseen. Sieltä ainakin olisi saanut tiedon siitä, että kannattaako mennä jonottamaan sinne tunneiksi.
Lapset toki menevät oikeissa, päivystystä vaativissa tapauksissa kyllä vastaavan tapauksen aikuisen ohi, mutta eivät lapset automaattisesti ole siellä jonojen kärjessä. Ja riippuu vähän siitäkin, mitä ko. iltana päivystyksessä on ollut muita tapauksia...
Itse menin n. 7-vuotta sitten työpäivän jälkeen hakemaan kipupiikkiä, kärsittyäni välilevyn pullistumasta ja -repeämästä n. 4 vuotta, päivystykseen Oulussa. Olin siellä n. 18.00 ja noh, porukkaa oli jonkin verran siellä minun lisäksi. Muttei kuitenkaan kovaksi ruuhkaksi asti. Itse en pystynyt seisomaan tai makaamaan. Istuminen jokseenkin luonnottomassa asennossa oli ainoa mahdollinen olotila, jossa kivun kanssa pystyi olemaan edes jotenkin.
Lääkäriin jutuille kovista kivuista huolimatta vasta klo 23.15. Tutkimuksien jälkeen sain kipupiikin ja jouduin osastolle. Ja seuraavana päivänä selkä siten leikattiinkin. Anyhow, pointti on nyt vaan sellainen, että tuon kokemuksen jälkeen en ihan pikku vaivoista ja silmätulehduksista vie lapsiani päivystykseen. Niillä on siellä kiire muutenkin, joten nää nuha-ja flunssataudit yms. silmätulehdukset voivat odotella sinne Tk:een.