Olet ollut viimeaikoina hiljaa? Onko finaalijuna edelleen raiteillaan? Olen itse jo varannut vapaata finaaleiden aikoihin, koska luotan lähes Elmomaiseen ekspertiisiisi monesta alasta ja olen lähtenyt siitä, että finaaleissa ollaan.
Tätä ei oltu mulle osoitettu, mutta vastaan tähän omalta osaltani. Mun osaltani mikään ei ole muuttunut missään vaiheessa. En koe, että mun (tai kenenkään muunkaan) pitäisi sitä joka päivä täällä toitottaa, varsinkin, kun usein valtavirrasta menevät mielipiteet tuppaavat menemään vittuilun puolelle. Kuten nyt vaikkapa tässä lainaamassani viestissä. Olen sivusta tarkkaillut tätä meidän osiota ja todennut, että mulla ei ole mitään annettavaa viime aikojen keskustelulle, varsinkaan, kun osa voi kokea mielipiteeni jopa provoiluna.
HIFK ei seurana ole mun nähdäkseni ollut missään vaiheessa minkäänlaisessa kriisissä, enkä usko, että myöskään joukkueena. Kaikki ei todellakaan ole mennyt niin kuin Strömsössä, mutta mitään ei ole missään vaiheessa menetetty. Jokainen voi miettiä omalle kohdalleen, miten kehität peliä ja teet muutoksia, kun jengiä loukkaantuu koko ajan ja koko ajan myös toipilaita palaa kehiin. Pelaajat ovat siis hyvin eri tasolla pelituntuman ja harjoitusmäärän suhteen suhteessa muihin oman joukkueen pelaajiin. Samaan aikaan osa joukkueen tähtipelaajista eivät ole onnistuneet pelaamaan odotetulla tasolla ja heidänkin suhteen pitäisi miettiä ja toteuttaa oikeasuhtaisia toimenpiteitä. Mulle on ihan näin sivustaseuraanakin tullut välillä sellainen pienimuotoinen epätoivo noiden loukkaantumisten suhteen, joten saatan vain kuvitella, millaista se on seuran päässä, kun koko ajan tulee kaikkea ylimääräistä niiden normihommien lisäksi. Joo, ammatinvalintakysymys, mutta eiväthän nämäkään ihan tasan mene, kuten olemme huomanneet.
Pallo lähti jossain vaiheessa pyörimään väärään suuntaan ja itse koen, että esim. maalinteon vaikeus on syönyt todella paljon pelirohkeudesta ja luovuudesta, kun vastustaja on päässyt rokottamaan aika helposti meidän puolustuspään virheistä. Se on musta inhimillistä. Valmentajat voi hokea vaikka aamusta iltaan, että pelaa vain rohkeasti ja omilla vahvuuksillasi, mutta kun noi pelaajat ovat solidaarisia myös toisilleen. Kukaan ei halua olla se, jonka mokaan peli hävittiin. Ja kaikki tämä on samalla aika paradoksaalista.
Jos Ville olisi oikeasti niin paska valmentaja kuin täältä on saanut lukea, luulisi, että kylillä kiertelisi jo erilaisia juttuja. Ja jollain olisi antaa ihan konkreettisiakin esimerkkejä. Kun kenelläkään ei ole esittää mitään todisteita ja kaikki väitteet perustuvat pelkkiin mutuihin ja omiin henkilökohtaisiin fiiliksiin, pidän sitä myös statementina joukkueen solidaarisuudesta valmennusta kohtaan. Ja jos huhut Iiro Pakarisen pitkästä jatkosta pitävät paikkaansa, siinä on toinen aika iso statement. Vai luuleeko joku, että Pakarisen kaltainen pelaaja tyytyisi johonkin? Minä en ainakaan ikimaailmassa sellaiseen usko.
Kausi on kesken ja kaikki on auki. Perinteisesti HIFK tarvitsee vähän sellaisen tulen perseidensä alle, että alkaa joka ilta kiinnostelemaan ihan tosissaan.