Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 552 104
  • 4 167

timotl

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai sen Pennasen voisi tuoda sisälle potkimatta Peltosta. Jos ei valmennus riitä, niin sitä täytyy vahvistaa, aivan sama jos se ottaisi Peltosen egolle. Peltosella on vielä opittavaa, ja voisi hyötyä paljonkin Pennasen opeista. Loppupeleissä hän ei ole kovin kauan ollut Jalosen opissa, eikä varsinkaan Söderholmin, joka hänkin on vielä valmentajana varsin nuori.

Yhtä lailla keskustaa pitää vahvistaa ykköskorin pelintekijäsentterillä, vaikka se ottaisi kenties Hirvosen, Koivistoisen tai Kaskimäen egolle. Tai mv-osastoa, vaikka Halonen siitä panisi pahakseen. Ehkä Salmelainen tarvitsee itsekin vähän apua skouttaamiseen, mutta jos hän apua itselleen hankkii ei hänenkään pidä siitä itse loukkaantua.

Pennaselle 2v ja kahden vuoden jälkeen voi katsoa kummalla jatketaan, Pennasella vai Peltosella. Vai peräti Ahokkaalla, jolla myös loppuu oma sopimus tuolloin.

Kannatan. Ottaisin Pennasen heti 100 v sopparilla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, voidaanko minut lukea ns. Peltonen-fanboy -kategoriaan, mutta tämän saman voisi oikeastaan sanoa missä tahansa IFK:n valmennusta käsittelevässä ketjussa. Minun on edelleen hyvin vaikea asettaa IFK:n haasteita valmentajan riesaksi vaan enemmänkin minulla syyttävä sormi osoittaa edelleen organisaatioon sekä urheilujohtoon.

IFK näyttäytyy minulle ulkoa katseltuna usein sellaisena linnakkeena, jossa näen monenlaista hienoa yksityiskohtaa - näen loistavia puolustajia, loistavia hyökkääviä pelaajia ja monipuolista pelitapaa tukevia valmentajia. Kun sitten siirryn katsomaan IFK:ta kauempaa niin siitä huolimatta linna ei näytä kokonaiselta - tuntuu, että hyvistä yksityiskohdista huolimatta kokonaisuus ei ole hahmotettavaksi ainakaan linnaksi. Se on kyllä jostakin reunasta katsoen upea linna, mutta jossakin reunassa aina respottaa ikävästi ja näyttää takaseinältä, jossa on pari hassua tornia.

IFK:lla on Liigan varmin, tunnistettavin ja tunnetuin brändi. Jokainen kiekosta jotain ymmärtävä pystyy ymmärtämään tuon kulttuurin, jota IFK edustaa - tyyliä ei voi ostaa eikä kopioida. IFK kunnioittaa peliä, pelaajia ja sen fanit jakavat laajasti samanlaisen arvomaailman. Mutta jos kiekkobrändiä ajatellaan niin koko 2000-luku IFK:lla on ollut jatkuvaa suunnan hakemista. Ikään kuin IFK ei löytäisi sille kiekkobrändilleen sitä syvintä olemusta. Näin koko IFK:n runko elelee valmentajiensa mukana - kun valmennus vaihtuu niin pelaajatkin vaihtuvat. Törmäsen IFK:n jätkistä kukaan ei tuntunut kelpaavan seuraajalle jne. jne.

Kun mietin omaa johtopäätöstäni asiasta niin vaikka ajattelen asiaa miten niin IFK:n pitäisi kirkastaa sinne urheilujohdon seinälle todella tarkasti se, millaiselta se kokonainen, laadukas IFK näyttäisi. Sitten hankittaisiin pelaajia, jotka sopivat organisaatioon ja sen jälkeen aletaan miettiä, kuka valmentaja tekisi IFK:n näköistä kiekkoa. Tällä hetkellä kaikki oireet viittaavat siihen, että yhteistä visiota IFK:n kiekosta ei ole ja jokainen valmentaja saa aivan liian vapaasti maustaa sitä oman mielensä mukaan.
@peterra lta hyvää pohdintaa. Itseäni tosin vähän häiritsee se, että moni HIFK:n kannattaja purematta nielee sen, että koko 2000-luku laitetaan samaan paskasankoon, vaikka sielläkin on erilaisia vaiheita. Tosin nousuja on aina seurannut jonkinlainen dyykkaus. HIFK:n menestyminen tai menestymättömyys henkilöityy melko vahvasti tiettyihin ihmisiin. Urheilujohdon (ja johdon yleensäkin) paskoja aikoja edustavat Moberg, Matikainen ja Nybondas, parempia aikoja Kekäläinen ja Nybondas. Osa näkee Salmelaisen ajan paskana, itse taas näen sen niin, että itse toiminnassa on ideaa, olosuhteet vain ovat olleet poikkeuksellisen haastava. Tämän vuoksi pidättäydyn itse lyömästä mielipidettäni Salmelaisen osaamisesta vielä lukkoon.

Se on ihan totta, että HIFK:lla on ollut toiminnan punainen lanka kadoksissa vuosikaudet, mutta miten se liittyy tähän hetkeen? Siis muuten kuin siten, että kaikista sekoiluvuosista on jäänyt syvät traumat ja ahdistus on nyt monella suuri, kun tuntuu, ettei tämä tästä ikinä lähde? En mä ole vastuussa mun duunissa aiempien samaa virkaa toimittaneiden ihmisten perseilyistä, joten miksi Salmelainen tai Peltonenkaan olisivat? Salmelainen ja Peltonen ovat sanoneet, että he haluavat jatkuvuutta ja uskovat sen merkitykseen menestymisessä. Ja se onkin ihan fiksua, koska niin pahimmat kilpailijatkin ovat jo pitkään toimineet. Ja sen mukaan he ovat nyt sitten toimineetkin. Se, että osa ihmisistä kokee sen tapahtuvan väärillä pelaajilla on irrelevanttia, koska vastuu on Salmelaisella ja Peltosella ja vastuun myötä he myös päätöksensä ovat tehneet. Ja koska joukkue on kasattu varhaisessa vaiheessa, kerrankin jopa ehkä liian varhaisessa, haluan uskoa, että asioita on funtsittu muutenkin kuin vain niminä papereissa. Potentiaalia jengissä on paljonkin, mutta niin on toki monella muullakin.

Törmäsen joukkueestakin muuten jäi valtaosa pelaajista jengiin ja poistuneita korvattiin "paremmilla". pelaajilla Tai ainakin silloin täälläkin vallitsi konsensus, että mm. JMA:n ja Puustisen oli aika lähteä muihin maisemiin. Ramstedtkin siirtyi KHL:ään, joten minkäs teit? Tilalle saatiin mm. Thorell ja Tyrväinen, joten eihän se nyt ihan huonosti tainnut mennä? Eikä sovi unohtaa sitäkään, että Törmäsen piti vielä valmentaa Selinin ensimmäinen kausi ja Selinin kauden jengi oli alunperin kasattu Törmäselle. Pikkulinnut lauloivat aikoinaan, että osalle Törmäsen kolmannen kauden runkopelaajista oli jo hyvissä ajoin ilmoitettu, ettei heille ole kyseisen kauden jälkeen enää käyttöä ja kun lopulta valmennuksen ja pelaajiston välit olivat tulehtuneet, ei se nyt suuri ihme ole, että joukkueessa oli vaihtuvuutta. Eli, ei todellakaan voida sanoa, että "Törmäsen IFK:n jätkistä kukaan ei tuntunut kelpaavan seuraajalle". Tai voidaan, mutta se ei pidä paikkaansa.

Salmelaisen HIFK:ssa on valittu valmentajat sillä perusteella, että kykenevät peluuttamaan sellaista peliä kuin organisaatiossa on haluttu HIFK:n pelaavan. Kasvukipujakin on ollut, eikä kaikki todellakaan ole sujunut kuin elokuvissa, mutta suurimmat ongelmat ovat Salmelaisen aikana olleet enemmänkin ulkoisia kuin organisaation sekoilusta johtuvia. Eli, tässä suhteessa eteenpäin on oikeastikin menty. Mielestäni ulospäin näkyy nyt se, että siellä uskotaan itse siihen, mitä tehdään ja antaa muiden puhua, mitä puhuvat. Tähänkin kauteen lähdettäessä on saatu medioista lukea, miten HIFK on sitä ja tätä, lähinnä paskaa, mutta eipä niistä mitään sen suurempaa ole kehittynyt, koska HIFK ei ole provosoitunut, eikä varsinkaan lähtenyt selittelemään. Jonkun mielestä HIFK on siksi pelokas, mutta itse näen sen nöyryytenä. Tiedostetaan, että nyt ei tosiaan ole varaa olla ylimielinen tai leija. Eikä se tidellakaan ole huono asia. Se vain on jotain, mihin emme ole tottuneet. Sellaisiakin aikoja on ollut, jolloin olisi annettu joku henkilöhaastattelu rotsi auki tai kotisivuille on tuupattu joku murahteleva vittuiluvideo faneille ja taas olisi ollut maalaisserkuilla nauramista ja meitä vähän myötähävettänyt.

Tulokset kentällä puhukoot puolestaan, mutta niitä viimeisiä puheita ei pidetä nyt, eikä välttämättä vielä ensi keväänäkään. Jos HIFK jää tällä kaudella vaikka viidenneksi, mutta voittaa kaksi mestaruutta seuraavien viiden kauden aikana, tämän kauden viides sija oli sen arvoista. Minulla riittää kärsivällisyyttä, koska se aiempi tie oli kuljettu ihan totaalisen loppuun.

Minä olin alussa skeptinen Peltosen valmennuspestin suhteen. Olisin itse halunnut hyvinkin kiihkeästi, että Pikkarainen jatkaa vielä optiokautensa, koska hänen aikanaan HIFK:ssa valettiin perustukset sellaiseen kuntoon, että sen päälle olisi voitu rakentaa pidempää menestystä. Mulle naurettiin ja vittuiltiin täällä, kun uskoin Pikeen kuin vuoreen. Enkä kadu sekuntiakaan. Mutta ei se Piken aika hukkaan mennyt, vaikka hän vaihtuikin Peltoseen. Mä en näe, että Peltosen aikana mikään olisi kovin radikaalisti muuttunut ja pelaajarungossa oli jo viime kaudella paljon Pikkaraisen aikaisia pelaajia ja niistä iso osa jatkaa edelleen. Jokaisella koutsilla on tietty omat juttunsa, mutta en mä mitenkään pysty kokemaan Peltosen juttuja yksinomaan negatiivisina. Pelaajien palaute on ollut positiivista sekä Villestä henkilönä että valmentajana, joten kukas minä olen niitä kyseenalaistamaan? Enkä oikein ymmärrä, millä lihaksilla joku toinenkaan kotisohvaltaan siihen kykenee.

Jotain kai siitäkin voi päätellä, että vaihtuvuus on viime kauteen varsin pientä, eli myös pelaajat ovat halunneet tämän valmennuksen alaisuudessa jatkaa. Jonkun mielestä se on toki se suurin este menestykselle, mutta itse koen sen vain hyvänä asiana, koska viime kaudella ei saatu varmaan yhdestäkään pelaajasta revittyä täyttä potentiaalia irti. Nälkää siis riittää ja jokainen tietää, mitä on tiedossa. HIFK on päättänyt luottaa valtaosin viime kauden jengiin ja antaa pelaajille mahdollisuuden osoittaa tasonsa uudelleen, joten miksen minäkin?

Että onhan HIFK:lla punainen lanka, vaikka moni ei valitusta suunnasta välttämättä samaa mieltä olisikaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kausi on vielä niin nuori, että huolestuttavista ennusmerkeistä huolimatta, katson vielä seuraavat 7 peliä ennen isompaa arviointia. Seuraavasta neljästä pitäisi tulla 9 p.

Itse olisin erittäin pettynyt, jos Helminen tai Jokinen valmentaisi meillä 23-24. Molempien näytöt kuitenkin niukkoja. Pelikirja- Pennanen ja tsemppaava kakkonen voisi toimia.

Vahvasti uskon, että valmennustiimi ja UTJ suunnittelevat joukkuetta ja pelitapaa yhdessä. Tässä jokin on mennyt pieleen toistuvasti ja joku osa-alue jäänyt ohueksi toistuvasti. Tätä sokeutta on vaikea ymmärtää. Tässä mahdollisesti taustalla tempoileva valmennuksen valinta. Valmentajatyyppien vaihtuessa uusi valmentaja aloittaa entisen valmentajan pelitavalle rakennetulla jengillä -> ensimmäiset 2 kautta menee sitten oikeiden pelaajien haalimiseen. Olisi jotenkin kuvaavaa , että Ville saisi lähteä ennenaikojaan ja tällä materiaalilla saisi operoida joku nopean hyökkäävän taitokiekon valmentaja. Siinä mielessä pelitavan määrittely ja jatkuvuus olisi suotavaa. Nyt vaan tosiaan voi olla tilanne, jossa on rekrytoitu opiskeluvaiheen valmentaja. Jukka Jalonenkin epäonnistui vuosia ennen menestystään.
 

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Oli valtavaa uhkapeliä HIFK:lta palkata näin kokematon Ville Peltonen päävalmentajaksi. Nyt jälkikäteen voidaan sanoa, että uhkapeli kostautui pahimmalla mahdollisella tavalla - valitettavasti.
Mikä on kostautunut? Peltosen aikakautta on pelattu YKSI kausi ja kolme ottelua. Mikä on siis kostautunut pahimmalla mahdollisella tavalla?

Viime kaudesta kirjoitin jo ”Millä fiiliksillä kauteen” -osioon mutta vielä kertauksena: Mielestäni viime kausi tiputtiin ennen kaikkea kehnoon viimeistelyyn ja tehottomuuteen. VP:n lätkä kyllä antoi joka pelissä paikat ja mahdollisuudet voittaa. Jouluna oltiin runkkarin piikkipaikalla ennen kuin iski (taas) korona ja Garts loukkaantui. Hieman paremmalla onnella uskon, että olisimme olleet finaaleissa. Tämä on minun mielipiteeni ja analyysini viime kaudesta.

Tällä kaudella minua huolestuttaa ennen Ville Peltosta joukkueen kädettömyys ja luovien pelaajien puute. Yksilötaito ei ole kovin korkealla tasolla mielestäni. Puurtajia kyllä löytyy mutta kuka tai ketkä ovat niitä käänteen tekeviä pelaajia? Tässä syyttävä sormi osoittaa joukkueen rakennuksesta ja roolituksesta vastaaviin tahoihin. Toki tällä kaudella ehkä oltiin liian ajoissa valmiita, kun kukaan ei osannut ennustaa KHL:n romahdusta ja siitä vyyhdistä vapautunutta ”laadukkaampaa pelaajamassaa”.

Täällä on nostettu esiin sellaisia nimiä VP:sta ”paremmiksi” kuin Raipe Helminen, Ahokas, Olli Jokinen. Voi herranjumala sitä itkun ja porun määrää jos tänne olisi esimerkiksi Raipe tai OJ roudattu VP:n sijasta!!! Oikeasti. Ahokas olisi ollut hyvä signaus mutta täällä olisi saanut lukea kirjoituksia ”liimaletti on voittanut vaan junnuissa”, ”Se mitään aikuisissa oo voittanut ja valmentanut jotain KooKoota” jne. jne. (Tähän vielä sellainen lisäys Ahokkaan kohdalla, että itse en haluaisi häntä meillä nähdä enää viime poffien itkujen jälkeen. Vastenmielinen itkijä ja neiti. Hyi. Ei edusta meidän arvoja tuollainen käytös!).

Jos taas katsotaan menestyneitä koutseja, niin miltä olisivat kuulostaneet nimet Virta ja Tapola? Virta olisi itselleni kelvannut, pidin hänen kiekonhallintaan ja taitoon perustuvasta pelityylistään jo KalPan aikoina ja Lukossa hän teki myös tuloksellisesti mahtavan dominoivaa työtä. Ilman koronaa olisi varmaan tuplamestari. Mutta täälläkin olisi vuodatettu kyyneleitä Peksin saapuessa ja puhuttu vastenmielisestä tyypistä ja jätönjätönjätönjätöstä. Entä Tapola sitten? Kiistatta yksi menestyneimpiä koutseja Liigassa ja jos oletetaan, että olisi teoreettisesti ollut saatavilla, niin hänethän Tobbarin olisi pitänyt valita, kun täällä huudetaan näyttöjen ja menestyksen perään. En edes ala kuvailemaan sitä kirjoittelua mitä täältä olisi saanut lukea jos Jussi olisi Nordikselle tupsahtanut. Ja ei, en olisi itsekään sitä halunnut enkä koskaan haluaisi tapahtuvan.

Arvaukseni on, että täällä jengille olisi kelvannut vain Jaloset. Ja jos ei oltaisi oltu 3pelin jälkeen voitettu kaikkia matseja 7-0, niin niillekin pitäisi antaa kenkää, kun ovat ihan paskoja koutseja.

On tämä meidän fanien sielunelämä ja pitkäjänteisyys (sen perään ollaan myös huudeltu?) täällä välillä käsittämätöntä luettavaa, sivukaupalla.

Tavallaan ymmärrän, että krooninen, varsinkin resursseihin ja potentiaalin nähden, menestymättömyys lyhentää sytytyslankaa ja v*tuttaa vuosi vuodelta enemmän. Niin minuakin.

MUTTA

Mielestäni on kohtuutonta sanoa, että VP on huonoin valmentaja ikinä ja hänen kanssaan ei voi menestyä ja se kusikin on paskaa. Ei ole ja kyllä voi menestyä. Avaimet ja mahdollisuudet siihen oli viime kaudellakin (ja huomiona VP missasi koronan takia suurimman osan poffeista mikä myös ei voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Voin kertoa päävalmentajan puuttumisen vaikutuksen mm. omalta pelaajauraltani vaikka en täysammattilaisena pelannutkaan).

Ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin Ville Peltosessa. Niitä ongelmia ei ole helppo korjata vuodessa tai parissa. Tuskin on edes Tobbari saanut kaikkia kantoja kaskessa raivattua. HIFK:n suurin ongelma on hyvävelimäinen organisaatio sekä sisäsiittoisuus. Ollaan olevinaan suuria, mahtavia ja kovia mutta silti tyydytään keskinkertaisuuteen. On liian mukava olla hyvien kavereiden kanssa vähän ”töissä”. Ei olla valmiita kääntämään organisaatiotasolla jokaista kiveä tai repimään sitä tulosta selkänahasta. Organisaatio tarvitsisi kunnon tuuletuksen ja ravistelun, arvojen uudelleen määrittämisen ja niiden mukaan aloituksen puhtaalta pöydältä (esim. KJ:n johdolla)!
 
Viimeksi muokattu:

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Mikä on kostautunut? Peltosen aikakautta on pelattu YKSI kausi ja kolme ottelua. Mikä on siis kostautunut pahimmalla mahdollisella tavalla?

Viime kaudesta kirjoitin jo ”Millä fiiliksillä kauteen” -osioon mutta vielä kertauksena: Mielestäni viime kausi tiputtiin ennen kaikkea kehnoon viimeistelyyn ja tehottomuuteen. VP:n lätkä kyllä antoi joka pelissä paikat ja mahdollisuudet voittaa. Jouluna oltiin runkkarin piikkipaikalla ennen kuin iski (taas) korona ja Garts loukkaantui. Hieman paremmalla onnella uskon, että olisimme olleet finaaleissa. Tämä on minun mielipiteeni ja analyysini viime kaudesta.

Tällä kaudella minua huolestuttaa ennen Ville Peltosta joukkueen kädettömyys ja luovien pelaajien puute. Yksilötaito ei ole kovin korkealla tasolla mielestäni. Puurtajia kyllä löytyy mutta kuka tai ketkä ovat niitä käänteen tekeviä pelaajia? Tässä syyttävä sormi osoittaa joukkueen rakennuksesta ja roolituksesta vastaaviin tahoihin. Toki tällä kaudella ehkä oltiin liian ajoissa valmiita, kun kukaan ei osannut ennustaa KHL:n romahdusta ja siitä vyyhdistä vapautunutta ”laadukkaampaa pelaajamassaa”.

Täällä on nostettu esiin sellaisia nimiä VP:sta ”paremmiksi” kuin Raipe Helminen, Ahokas, Olli Jokinen. Voi herranjumala sitä itkun ja porun määrää jos tänne olisi esimerkiksi Raipe tai OJ roudattu VP:n sijasta!!! Oikeasti. Ahokas olisi ollut hyvä signaus mutta täällä olisi saanut lukea kirjoituksia ”liimaletti on voittanut vaan junnuissa”, ”Se mitään aikuisissa oo voittanut ja valmentanut jotain KooKoota” jne. jne. (Tähän vielä sellainen lisäys Ahokkaan kohdalla, että itse en haluaisi häntä meillä nähdä enää viime poffien itkujen jälkeen. Vastenmielinen itkijä ja neiti. Hyi. Ei edusta meidän arvoja tuollainen käytös!).

Jos taas katsotaan menestyneitä koutseja, niin miltä olisivat kuulostaneet nimet Virta ja Tapola? Virta olisi itselleni kelvannut, pidin hänen kiekonhallintaan ja taitoon perustuvasta pelityylistään jo KalPan aikoina ja Lukossa hän teki myös tuloksellisesti mahtavan dominoivaa työtä. Ilman koronaa olisi varmaan tuplamestari. Mutta täälläkin olisi vuodatettu kyyneleitä Peksin saapuessa ja puhuttu vastenmielisestä tyypistä ja jätönjätönjätönjätöstä. Entä Tapola sitten? Kiistatta yksi menestyneimpiä koutseja Liigassa ja jos oletetaan, että olisi teoreettisesti ollut saatavilla, niin hänethän Tobbarin olisi pitänyt valita, kun täällä huudetaan näyttöjen ja menestyksen perään. En edes ala kuvailemaan sitä kirjoittelua mitä täältä olisi saanut lukea jos Jussi olisi Nordikselle tupsahtanut. Ja ei, en olisi itsekään sitä halunnut enkä koskaan haluaisi tapahtuvan.

Arvaukseni on, että täällä jengille olisi kelvannut vain Jaloset. Ja jos ei oltaisi oltu 3pelin jälkeen voitettu kaikkia matseja 7-0, niin niillekin pitäisi antaa kenkää, kun ovat ihan paskoja koutseja.

On tämä meidän fanien sielunelämä ja pitkäjänteisyys (sen perään ollaan myös huudeltu?) täällä välillä käsittämätöntä luettavaa, sivukaupalla.

Tavallaan ymmärrän, että krooninen, varsinkin resursseihin ja potentiaalin nähden, menestymättömyys lyhentää sytytyslankaa ja v*tuttaa vuosi vuodelta enemmän. Niin minuakin.

MUTTA

Mielestäni on kohtuutonta sanoa, että VP on huonoin valmentaja ikinä ja hänen kanssaan ei voi menestyä ja se kusikin on paskaa. Ei ole ja kyllä voi menestyä. Avaimet ja mahdollisuudet siihen oli viime kaudellakin (ja huomiona VP missasi koronan takia suurimman osan poffeista mikä myös ei voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Voin kertoa päävalmentajan puuttumisen vaikutuksen mm. omalta pelaajauraltani vaikka en täysammattilaisena pelannutkaan).

Ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin Ville Peltosessa. Niitä ongelmia ei ole helppo korjata vuodessa tai parissa. Tuskin on edes Tobbari saanut kaikkia kantoja kaskessa raivattua. HIFK:n suurin ongelma on hyvävelimäinen organisaatio sekä sisäsiittoisuus. Ollaan olevinaan suuria, mahtavia ja kovia mutta silti tyydytään keskinkertaisuuteen. On liian mukava olla hyvien kavereiden kanssa vähän ”töissä”. Ei olla valmiita kääntämään organisaatiotasolla jokaista kiveä tai repimään sitä tulosta selkänahasta. Organisaatio tarvitsisi kunnon tuuletuksen ja ravistelun, arvojen uudelleen määrittämisen ja niiden mukaan aloituksen puhtaalta pöydältä (esim. KJ:n johdolla)!
Paras viesti minkä olen jatkoajassa hetkeen lukenut. Bravo!

Anyways yhdyn tähän, eli ihan turha lähteä vielä tuomitsemaan. Kuulemma paska kauden alku kun hävittiin tapparalle ja ilvekselle, mutta silti samalla ollaan kuulemma valovuosia perässä?
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Urheilulehdessä esitettiin liigajoukkueiden kapteeneille kysymyksiä. Yksi niistä oli:

"Kenelle valmentajalle haluaisit pelata Liigassa (ei oma valmentaja)?

Ville Peltonen, 4 ääntä
Jukka Rautakorpi, 2 ääntä
Olli Salo, 2 ääntä.

Sitten muutamalle yksi ääni. Jussi Tapolalle ei kuitenkaan riittänyt yhtään, menestyksestä huolimatta. Hymyilyttää.

Lisäksi Nordis oli ykkönen parhaassa tunnelmassa vierashallissa.

Täällä on spekuloitu, että onko niin, ettei Peltosella ole imua? Itselleni on syntynyt eri mielikuva mitä on pelaajille ja alan ihmisille jutellut.

Vaikka otanta on pieni, niin nyt se on ihan numeroissa. Valmentajallamme on edelleen imua.

Vahvistaa sitä, että syy tuohon jengin "keskinkertaisuuteen" on enemmän siinä, että nuo pelaajat haluttiin pitää ja sitten mentiin (ilmeisesti) maksamaan joillekin liikaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Keitä nämä keskinkertaisuudet ykkös-ja kakkoskentässä ovat? Esim.Palola olisi viime kauden maalitahdilla ollut maalipörssin kolmonen, ilman poissaoloa.

Tarkoittanee varmaan kokonaisuutta, eli IFK:ssa enemmän keskinkertaista pelaajamateriaalia vrt mestarisuosikit ihan ylhäältä alas. Tobbe on pakotettu tekemään melkosia shakkisiirtoja nyt, jotta joukkue ihan merkittävästi vahvistuu. Ja se ei ole helppoa kesken kauden, kun tarjonta on aikas rajattua kuitenkin. Ja niin lienee pinkkakin, jos joukkue on kalliimpi kun paperilla voisi kuvitella.

Mutta nää on näitä, ihmeitäkin sattuu. Ei muuta kun sporttibaariin väijymään illan klassikkoa ;)
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Keitä nämä keskinkertaisuudet ykkös-ja kakkoskentässä ovat? Esim.Palola olisi viime kauden maalitahdilla ollut maalipörssin kolmonen, ilman poissaoloa.
IFK:n kärkilaiturit oikealla ovat Pakarinen ja Palola. Jos näitä verrataan esim. Tapparan Merelään ja Ojamäkeen, niin eiköhän jokainen valitsisi Tapparan kaverit ensin. Pakarinen on yksi omista suosikeistani, mutta vähän alkanut tulee sellainen fiilis, että hän on aika yliarvostettu pelaaja loppujen lopuksi tai ainakaan hän ei ole ns. ykköspyssy. Meneekö edes 40 pisteen raja rikki tällä kaudella? Pakarinen näyttäytyy enemmän sellaisena keskiketjujen voimahyökkääjänä, omassa roolissaan Liigan eliittiä, mutta ei hänestä ole tulosta tekemään tasaisen tappavaan tahtiin. Palola nyt on sellainen, että jos hän ei tee maaleja, niin hänen hyötynsä joukkueelle on kyseenalainen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
IFK:n kärkilaiturit oikealla ovat Pakarinen ja Palola. Jos näitä verrataan esim. Tapparan Merelään ja Ojamäkeen, niin eiköhän jokainen valitsisi Tapparan kaverit ensin. Pakarinen on yksi omista suosikeistani, mutta vähän alkanut tulee sellainen fiilis, että hän on aika yliarvostettu pelaaja loppujen lopuksi tai ainakaan hän ei ole ns. ykköspyssy. Meneekö edes 40 pisteen raja rikki tällä kaudella? Pakarinen näyttäytyy enemmän sellaisena keskiketjujen voimahyökkääjänä, omassa roolissaan Liigan eliittiä, mutta ei hänestä ole tulosta tekemään tasaisen tappavaan tahtiin. Palola nyt on sellainen, että jos hän ei tee maaleja, niin hänen hyötynsä joukkueelle on kyseenalainen.
Ei Härkä Pakarinen ole tehnyt ikinä missään sarjassa 40 pistettä, joten en usko siihen nytkään. Hyvin rakennetussa ja roolitetussa joukkueessa Pakarinen menisi mainiosti myös kahdessa ensimmäisessä ketjussa voimahyökkääjänä. Ikävä kyllä sellainen ei ole tämä Salmelaisen kyhäelmä.
 

Jazzhands

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä tulee oltua melko varovainen kritiikissä koutsauksen suhteen, varsinkin alkukaudesta, mutta nyt on pakko sanoa ettei tämä homma tunnu oikein lähtevän. Ei löydy oikein mitään struktuuria pelissä ja vielä kun ukot hiihtää varpaillaan, eikä pelissä ole oikein edes tunnetta, niin pistän tätä aika isosti Villen piikkiin.

Pelaajamateriaalin taakse on tässä kohti aivan turha mennä, pitää pystyä huomattavasti parempaan.
Kaikki mitä tuolla nyt tehdään, on oikeastaan täysin päinvastoin, mitä itse tulee näistä asioista tuumailtua.

Yleensä pystyy kaivamaan yksittäisiä hyviä asioita tekemisestä tai löytää aihioita paremmasta, mutta nyt niitäkään ei oikein tunnu löytyvän.

Voisi olla fiksua alkaa kartoittamaan Villelle korvaajaa. Samalla oven avauksella hieman tuuletusta urheilujohtoon. Utopiaa, tiedän, mutta kannattajana näitä kait saa pohtia ja toivoa.
 

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Oon Ville-fani, mutta isompi sydän sanoo, et nyt vois olla nopean vaihdon paikka. Vaikka ois miten alkukausi ja kovat treenit tms., niin ei tämä joukkue kyllä syty ilman isoja liikkeitä. JA Ville ymmärtää joukkuepelaajana kyllä et että joukkueen eteen pitää valmentaja vaihtaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Härkä Pakarinen ole tehnyt ikinä missään sarjassa 40 pistettä, joten en usko siihen nytkään. Hyvin rakennetussa ja roolitetussa joukkueessa Pakarinen menisi mainiosti myös kahdessa ensimmäisessä ketjussa voimahyökkääjänä. Ikävä kyllä sellainen ei ole tämä Salmelaisen kyhäelmä.
Jep. Härkä on Härkä. Mutta ei pistepörssin kärkijoukkoa eikä sitä voi häneltä odottaa. Toki Tobbella voi olla tähän toisenlainen näkemys.
 

NuoriSkloddi

Jäsen
Suosikkijoukkue
RELEASEBULI
Nyt Ville perkele! Junnuketjua/ketjuja kehiin tai suutun oikeasti. Kuten olen aikaisemminkin sanonut, olin valmis hyväksymään tämän rosterin ja antamaan sille aikaa MIKÄLI meidän potentiaalisia junnuja ajetaan isosti sisään. Niin tasakentällisin kuin YV:lläkin. Nyt kyllä risoo katsoa tota "varsin nimekästä (hyvässä, mutta lähinnä pahassa)"- nippua sutimassa skeidaa. Junnut loistaa poissaolollaan.
Miksi Dykillä on kausari kokoonpanoon ja ylivoimaan? Miksi Tallberg pelaa ketjuissa mihin hänellä ei ole mitään annettavaa? Miksi Lyytisen etunimi on Joonas? Liikaa kysymyksiä, mutta vitun vähän vastauksia.

Alkaa taas vaihteeksi masentamaan, onneksi olin varautunut tähän osin, koska kyseessä on HIFK.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Onko tässä nyt palstalaisten pahimmat pelot kuitenkin realisoitumassa eli että iki-IFK ja pelaajalegenda Peltosen valmentama IFK on yksi kehnoimpia jengejä mitä viime vuosina nähty. Että Peltonen tuli kun tulikin pelaajastatuksellaan ja IFK-sydämellään tänne harjoittelemaan valmentamista? Kamala ajatus, mutta sellainen joka nyt alkaa omassa takaraivossa nostamaan päätään...

JOS IFK:ssa harrastettaisiin tulosurheilua (tai jos oltaisiin änärissä) niin GM miettisi jo kuumeisesti missä uusi koutsi ja millaista rahaa/vaihtoja sellaisista pelaajista kuin Rantakari, Lyytinen, Dyk, Jääskä ja Palola voisi jostain saada.

Mutta veikkaanpa että huomiseksi ei mikään oikeastaan muutu. Kokoonpanot pysyvät samana (lue= ketään ei penkitetä joukkueen herättämiseksi) ja valmennus puskee päätään peluuttamalla väkisin näitä kehäraakkeja vs. junnuja.

Oliko tästä illasta jotain lehdistötilaisuutta jossain? Vai eikö Peltosella ollut munaa mennä sellaista pitämään? Selitykset loppu; koronaa ei ole, sairastupakin tyhjä, mitäs sitä keksis?

Jumankekka että tää kausi on alkanut masentavasti. Milloin viimeksi ekan 4-5 kierroksen jälkeen IFK on ollut viimeisenä sarjataulukossa???
 
Viimeksi muokattu:

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Mutta veikkaanpa että huomiseksi ei mikään oikeastaan muutu. Kokoonpanot pysyvät samana (lue= ketään ei penkitetä joukkueen herättämiseksi) ja valmennus puskee päätään peluuttamalla väkisin näitä kehäraakkeja vs. junnuja.
Jos ykkönen jatkaa huomenna samassa kokoonpanossa, joudun kyseenalaistamaan valmennusryhmän mielenterveyden. Se ei ole ollut edes lähellä toimimista, joten se on ihan pakko hajottaa.
 

Jazzhands

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli tullut maikkarin sivulle lehdistötilaisuus. Joku tuossa hommassa mättää ja pahasti. Oli Villellä aika hapokas habitus ja viesti illan matsista. Toivottavasti huomiseksi nähdään helvetin iso ryhtiliike.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Tää on kyllä aina yhtä huvittavaa, kuinka tuhansia kiekkomatseja nähneet eivät opi ymmärtämään sitä, että tasaisissa otteluissa aina ja epätasaisissa usein sattuma päättää voittajan. Nyt muutaman ottelun jälkeenkin monet tuhansia otteluita nähneet vetävät johtopäätöksiä. Mikä siinä on niin vaikeeta, ettei menneistä oteta mitään muistiin. Mitä väliä sillä on, että HIFK on viimeisenä nyt, ei se kerro muusta kuin, että kiekko on "pomppinut mahdollisimman epäonnisesti". Tiedän, että ymmärryksen puutteen vuoksi monet nauravat minulle, mutta ei haittaa, kun tiedän olevani oikeassa.
 

Rullakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä on kostautunut? Peltosen aikakautta on pelattu YKSI kausi ja kolme ottelua. Mikä on siis kostautunut pahimmalla mahdollisella tavalla?

Viime kaudesta kirjoitin jo ”Millä fiiliksillä kauteen” -osioon mutta vielä kertauksena: Mielestäni viime kausi tiputtiin ennen kaikkea kehnoon viimeistelyyn ja tehottomuuteen. VP:n lätkä kyllä antoi joka pelissä paikat ja mahdollisuudet voittaa. Jouluna oltiin runkkarin piikkipaikalla ennen kuin iski (taas) korona ja Garts loukkaantui. Hieman paremmalla onnella uskon, että olisimme olleet finaaleissa. Tämä on minun mielipiteeni ja analyysini viime kaudesta.

Tällä kaudella minua huolestuttaa ennen Ville Peltosta joukkueen kädettömyys ja luovien pelaajien puute. Yksilötaito ei ole kovin korkealla tasolla mielestäni. Puurtajia kyllä löytyy mutta kuka tai ketkä ovat niitä käänteen tekeviä pelaajia? Tässä syyttävä sormi osoittaa joukkueen rakennuksesta ja roolituksesta vastaaviin tahoihin. Toki tällä kaudella ehkä oltiin liian ajoissa valmiita, kun kukaan ei osannut ennustaa KHL:n romahdusta ja siitä vyyhdistä vapautunutta ”laadukkaampaa pelaajamassaa”.

Täällä on nostettu esiin sellaisia nimiä VP:sta ”paremmiksi” kuin Raipe Helminen, Ahokas, Olli Jokinen. Voi herranjumala sitä itkun ja porun määrää jos tänne olisi esimerkiksi Raipe tai OJ roudattu VP:n sijasta!!! Oikeasti. Ahokas olisi ollut hyvä signaus mutta täällä olisi saanut lukea kirjoituksia ”liimaletti on voittanut vaan junnuissa”, ”Se mitään aikuisissa oo voittanut ja valmentanut jotain KooKoota” jne. jne. (Tähän vielä sellainen lisäys Ahokkaan kohdalla, että itse en haluaisi häntä meillä nähdä enää viime poffien itkujen jälkeen. Vastenmielinen itkijä ja neiti. Hyi. Ei edusta meidän arvoja tuollainen käytös!).

Jos taas katsotaan menestyneitä koutseja, niin miltä olisivat kuulostaneet nimet Virta ja Tapola? Virta olisi itselleni kelvannut, pidin hänen kiekonhallintaan ja taitoon perustuvasta pelityylistään jo KalPan aikoina ja Lukossa hän teki myös tuloksellisesti mahtavan dominoivaa työtä. Ilman koronaa olisi varmaan tuplamestari. Mutta täälläkin olisi vuodatettu kyyneleitä Peksin saapuessa ja puhuttu vastenmielisestä tyypistä ja jätönjätönjätönjätöstä. Entä Tapola sitten? Kiistatta yksi menestyneimpiä koutseja Liigassa ja jos oletetaan, että olisi teoreettisesti ollut saatavilla, niin hänethän Tobbarin olisi pitänyt valita, kun täällä huudetaan näyttöjen ja menestyksen perään. En edes ala kuvailemaan sitä kirjoittelua mitä täältä olisi saanut lukea jos Jussi olisi Nordikselle tupsahtanut. Ja ei, en olisi itsekään sitä halunnut enkä koskaan haluaisi tapahtuvan.

Arvaukseni on, että täällä jengille olisi kelvannut vain Jaloset. Ja jos ei oltaisi oltu 3pelin jälkeen voitettu kaikkia matseja 7-0, niin niillekin pitäisi antaa kenkää, kun ovat ihan paskoja koutseja.

On tämä meidän fanien sielunelämä ja pitkäjänteisyys (sen perään ollaan myös huudeltu?) täällä välillä käsittämätöntä luettavaa, sivukaupalla.

Tavallaan ymmärrän, että krooninen, varsinkin resursseihin ja potentiaalin nähden, menestymättömyys lyhentää sytytyslankaa ja v*tuttaa vuosi vuodelta enemmän. Niin minuakin.

MUTTA

Mielestäni on kohtuutonta sanoa, että VP on huonoin valmentaja ikinä ja hänen kanssaan ei voi menestyä ja se kusikin on paskaa. Ei ole ja kyllä voi menestyä. Avaimet ja mahdollisuudet siihen oli viime kaudellakin (ja huomiona VP missasi koronan takia suurimman osan poffeista mikä myös ei voi olla vaikuttamatta lopputulokseen. Voin kertoa päävalmentajan puuttumisen vaikutuksen mm. omalta pelaajauraltani vaikka en täysammattilaisena pelannutkaan).

Ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin Ville Peltosessa. Niitä ongelmia ei ole helppo korjata vuodessa tai parissa. Tuskin on edes Tobbari saanut kaikkia kantoja kaskessa raivattua. HIFK:n suurin ongelma on hyvävelimäinen organisaatio sekä sisäsiittoisuus. Ollaan olevinaan suuria, mahtavia ja kovia mutta silti tyydytään keskinkertaisuuteen. On liian mukava olla hyvien kavereiden kanssa vähän ”töissä”. Ei olla valmiita kääntämään organisaatiotasolla jokaista kiveä tai repimään sitä tulosta selkänahasta. Organisaatio tarvitsisi kunnon tuuletuksen ja ravistelun, arvojen uudelleen määrittämisen ja niiden mukaan aloituksen puhtaalta pöydältä (esim. KJ:n johdolla)!
Ota pois noi Ville Peltos lasit. Peltonen on valmentajana yksi liigan heikoimmista. Ongelmat ovat tänä vuonna ihan samat kuin viime vuonna. Peltoselta puuttuu pelikirja. Vuosi sitten Hifk käänsi pelin heti ylöspäin ja hyökkäsi alivoimasena. Peli toimi silloin kun hyökkääjät saivat karvattua kiekon, mutta suorat hyökkäykset puuttuivat kokonaan. Peli oli uuvuttavaa kulmissa pyörimistä. Keväällä Peltonen siirtyi viivelähtöihin. Sillä tiellä ollaan edelleen, mutta ei se toimi vieläkään. Pelitaktiikkaa kuuluu kova työnteko, mutta itse pelikirja puuttuu kokonaan. Peltosen IFK on pelaajien musta-aukko. Siellä voi vain epäonnistua. IFK:oon pitäisi satsata hyvään valmentajaan, eikä harjoittelijaan. Peltonen on tällä hetkellä väärässä organisaatiossa.
 
Viimeksi muokattu:

IlPadrino

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tää on kyllä aina yhtä huvittavaa, kuinka tuhansia kiekkomatseja nähneet eivät opi ymmärtämään sitä, että tasaisissa otteluissa aina ja epätasaisissa usein sattuma päättää voittajan. Nyt muutaman ottelun jälkeenkin monet tuhansia otteluita nähneet vetävät johtopäätöksiä. Mikä siinä on niin vaikeeta, ettei menneistä oteta mitään muistiin. Mitä väliä sillä on, että HIFK on viimeisenä nyt, ei se kerro muusta kuin, että kiekko on "pomppinut mahdollisimman epäonnisesti". Tiedän, että ymmärryksen puutteen vuoksi monet nauravat minulle, mutta ei haittaa, kun tiedän olevani oikeassa.
Voitto tai häviö niin pelin laadusta näkee sen kannattaako tehdä johtopäätöksiä. Saipa ei tule voittoputkeen tästä jatkamaan, mutta ei Hifk:n peli myöskään vakuuttanut. Väittäisin että olemme molemmat vielä aika pitkään purjeessa. Toki tiedän enemmän saipan tilanteesta kuin Hifk:n, mutta ei se hyvältä näyttänyt pelillisesti kummankaan osalta.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Voitto tai häviö niin pelin laadusta näkee sen kannattaako tehdä johtopäätöksiä. Saipa ei tule voittoputkeen tästä jatkamaan, mutta ei Hifk:n peli myöskään vakuuttanut. Väittäisin että olemme molemmat vielä aika pitkään purjeessa. Toki tiedän enemmän saipan tilanteesta kuin Hifk:n, mutta ei se hyvältä näyttänyt pelillisesti kummankaan osalta.
Kirjoitit todella fiksusti, ehkei HIFK-kaan ollut parhaimmilaan. Minua tympiikin todella paljon se, jos ei nähdä tuloksen taakse. (80 prosenttia tään palstan ihmisistä tulkitsee matseja ainoastaan lopputuloksen perusteella)-Kyllähän tässäkin pelissä "munkki" oli jommankumman puolella.
 

EL88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL
Nyt ei auta katsella tuloksen taakse jos joukkue ei ole koottu oikein ja ketjut ei toimi. Siinä on valmentajillakin tekemistä jos ei ole laittaa oikeita palasia ja esim. pelinrakentajat puuttuu. Vaikka täällä moni Koivistoista pitää ihan ykkös korin miehenä, minun papereissa se on siellä 2. korissa näiden liiga tähtien jälkeen.

Ei mopolla moottoritielle ja tulee Villelle vielä monet unettomat yöt kun ei saada peliä kuntoon.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on kyllä aina yhtä huvittavaa, kuinka tuhansia kiekkomatseja nähneet eivät opi ymmärtämään sitä, että tasaisissa otteluissa aina ja epätasaisissa usein sattuma päättää voittajan. Nyt muutaman ottelun jälkeenkin monet tuhansia otteluita nähneet vetävät johtopäätöksiä. Mikä siinä on niin vaikeeta, ettei menneistä oteta mitään muistiin. Mitä väliä sillä on, että HIFK on viimeisenä nyt, ei se kerro muusta kuin, että kiekko on "pomppinut mahdollisimman epäonnisesti". Tiedän, että ymmärryksen puutteen vuoksi monet nauravat minulle, mutta ei haittaa, kun tiedän olevani oikeassa.
Wau, sieltä se taas tuli. Kaikkien tekosyiden isä ja äiti: huono tuuri. Jumalauta että HIFK:lla onkin sitten ollut huonoa tuuria 2000-luvulla, jos se on siitä kiinni.

Itse sanoisin, että kun käännetään niukkoja tappioita niukoiksi voitoiksi, niin tarvitaan aika paljon muutakin kuin tuuria.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt ei auta katsella tuloksen taakse jos joukkue ei ole koottu oikein ja ketjut ei toimi. Siinä on valmentajillakin tekemistä jos ei ole laittaa oikeita palasia ja esim. pelinrakentajat puuttuu. Vaikka täällä moni Koivistoista pitää ihan ykkös korin miehenä, minun papereissa se on siellä 2. korissa näiden liiga tähtien jälkeen.

Ei mopolla moottoritielle ja tulee Villelle vielä monet unettomat yöt kun ei saada peliä kuntoon.
Sitähän on juuri korostettu seurankin taholta, että Peltonen on ollut vahvasti yhteistyössä kokoamassa Salmelaisen kanssa jengiä, joten ei tästä paskasta voi Villellekään antaa millään muotoa mitään vastuuvapauskorttia. Yhdessä he ovat tämän sopan keittäneet ja eivät nuo peliesitykset muutenkaan anna kuvaa osaavasta valmennuksesta kilpailijoihin verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös