Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 555 852
  • 4 184

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Nyt kun tämä vetovoimainen pajatso tyhjenee lähes kokonaan UTJ:ta myöten, niin laskeeko posiosasto tämän ihan erilliseksi ja uudeksi Villen projektiksi jonka vuoksi vähintään seuraava kausi voidaan hämmästellä pelin tahmeutta?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Nyt kun tämä vetovoimainen pajatso tyhjenee lähes kokonaan UTJ:ta myöten, niin laskeeko posiosasto tämän ihan erilliseksi ja uudeksi Villen projektiksi jonka vuoksi vähintään seuraava kausi voidaan hämmästellä pelin tahmeutta?
Ei laske.
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En missään nimessä ole ollut Kalpa-fani, Kuopion jäähalli esimerkiksi on yksi ärsyttävimmistä paikoista busineksessa, mutta....
Katsoin juuri pätkän ensimmäisen erän koosteesta Kärpät-Kalpa- matsista, voidaan sanoa oli aika siistin näköistä pyöritystä. Aloin miettiä eroa meidän vastaavaan tilanteeseen niin staattisuus oli HIFK:n akilleenkantapää. Vaikka pelataan viivan kautta niin kuin nykyään tehdään niin ero syntyy siitä miten viisikko liikkuu; pakki menee syvään jolloin syöttöpaikka avautuu, hyökkääjä paikkaa . Tätä tapahtuu Kalpan toimesta niin tehokkaasti että a) avautuu selkeä maalipaikka b) ei tarvitse mennä kulmiin möyrimään.
HIFK:n peli oli aivan liian staattista, sitä oli aivan liian helppo puolustaa.
 
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Katsoin juuri pätkän ensimmäisen erän koosteesta Kärpät-Kalpa- matsista, voidaan sanoa oli aika siistin näköistä pyöritystä. Aloin miettiä eroa meidän vastaavaan tilanteeseen niin staattisuus oli HIFK:n akilleenkantapää. Vaikka pelataan viivan kautta niin kuin nykyään tehdään niin ero syntyy siitä miten viisikko liikkuu; pakki menee syvään jolloin syöttöpaikka avautuu, hyökkääjä paikkaa . Tätä tapahtuu Kalpan toimesta niin tehokkaasti että a) avautuu selkeä maalipaikka b) ei tarvitse mennä kulmiin möyrimään.
HIFK:n peli oli aivan liian staattista, sitä oli aivan liian helppo puolustaa.
Sepä se. Elääkö Peltonen valmentajana edelleen oman peliaikakautensa pelitapaa. Se ei enää todellakaan ole samaa jääkiekkoa kuin nykyajan pelipaikaton, hyvin liikkuvaa ja kaikin puolin äärinopea peli niin luistimilla kuin pelaajan pääkopassa. Kaikki aika on minimissä.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En usko VP:n lähtöön.
Salmelainenhan on viime haastiksissa kertonut, varmasti täysin vilpittömästi, että hänelle IFK on ja on ollut erittäin rakas ja hän on antanut työssään kaikkensa ja irtisanoutuminen omasta aloitteestaan on ollut kaikella tapaa kova paikka. Peltonenhan on yhtälailla aina korostanut, että hänelle IFK on sydämen asia ja kyynel silmässä kertonut sen olevan "kaikkensa".

Mikäli niin olisi, Peltonen osoittaisi olevansa Mies isolla ämmällä, jos kantaisi miehenä henkilökohtaisen vastuun, tunnustaisi epäonnistuneensa jokaisena kolmena valmennusvuotenaan ja ehdottaisi hallitukselle sopimuksen purkua ilman jatkosopimuksen palkanmaksuvelvoitetta. Realismi toki taitaa olla se, että hänelle kahden seuraavan kauden liksa on liian suuri houkutus riippumatta tähän astisista näytöistä ja pelosta kahden seuraavan kauden liksan menestyksestä. Raha edellä. Surullista.
 

sixpack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun VP nyt jatkaa 90% varmasti niin toivottavasti on ottanut kovasti oppia edellisistä kausista. Lisää joustavuutta ja reagointia. Taitaville (jos niitä ensi kaudella on) pelaajille antaa ”vapautta”. Mv-peliin reagointia nopeasti yhdessä Lundellin kanssa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näitä median juttuja lukiessa pitää ymmärtää, että suurin osa lukijoista lukee juuri sen, mitä kirjoitetaan. "Jos se lehdessä lukee, se on totta. Moni ihminen ei osaa erottaa toimittajan kommenttia tai spekulointia siitä, mitä oikeasti on tapahtunut.

Mä en oikeasti ole mistään kirjoittamastasi eri mieltä, ainakaan kovin radikaalisti. Mä olen myös sitä mieltä, että sisäpiirilähteiden tiedot ja puhtaat huhut kuuluvat olennaisesti tähän iloa tuovaan harrastukseen. Nehän ovat tämäkin lajin suola. Ne vain pitää ymmärtää niin, etteivät ne ole koko totuus tai absoluuttinen totuus. Moni ei ymmärrä sitäkään. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, Villestä ei ole ainakaan aiempina kausina pyörinyt mitään huhuja. Tai no, ne samat "kontrollifriikki" ja "mikromanageri", jotka otettiin esille heti, kun HIFK-pesti nousi esille. Ja itsekin mietin, onko Ville valmentajana sellainen kuin oli pelaajana? Ja kuten olen monta kertaa aiemmin kirjoittanut, olen joutunut nielemään oman ennakkoasenteeni eikä Ville Peltonen ole ollut lainkaan sellainen jäykkis kuin etukäteen pelkäsin. Ei hänen perusluonteensa ole varmastikaan mitenkään muuttunut, mutta ikä ja "aseman muutos" ovat varmasti tehneet tehtävänsä. Mä itse näen Villen sellaisena isällisenä hahmona ja perustuu ennen kaikkea hänen sanattomaan viestintäänsä. Sattuneista syistä, mä olen lapsesta asti erikoistunut sen tarkkailuun.

Minusta myös se on mielenkiintoista, että HIFK:sta ei ole vuosikausiin, lähinnä Salmelaisen aikana pyörinyt oikein mitään koppihuhuja koutseista. Herää kysymys, että onko niin, että pelaajilla ei vain ole kauheasti ollut mitään valitettavaa?

Kun mietitään, miksi pelaajat ovat joidenkin silmiin vaikuttaneet ilottomilta, ei voi unohtaa sitäkään, että ihmiset näkevät asioita eri tavalla. Itse en ole havainnut mitään suurta ilottomuutta, mutta esim. tällä kaudella havaitsin kyllä, että pelaajilla tuntuu olevan isommat paineet kuin ehkä vuosiin aikaisemmin. Onko se sitten Villestä johtuvaa vai enemmänkin olosuhteista? Kaikki, myös pelaajat itse, odottivat paljon. Ehkä liikaa. Ja kun odotukset ovat korkealla, normisuoritus ei ehkä riitäkään, vaan pitää dominoida.

Mä en todellakaan karsasta sitä, että täällä keskustellaan valmentajan vastuusta ja mietitään eri vaihtoehtoja. Mutta, kun täällä ei hirveästi keskustella. Ikävä kyllä. Kaikki kritiikki ei todellakaan aina ole pelkkää "suurta rakkautta ja optimismia". Riippuu siitä, miten asiat ilmaisee.

Mä olen nähnyt HIFK:n muokkaavan pelitapaansa jokaisella Peltosen kaudella, joten mun on vaikea nähdä, etteikö valmennus ymmärtäisi, mitä voittamiseen vaaditaan. Muuttujia vain on niin paljon, että aina kaikki ei ole omissa käsissä. Ja kuten olen sanonut, mulle sinänsä ei ole väliä saako Peltonen fudua vai ei, mutta päätös pitää perustua seuran puolelta oikeisiin asioihin. Eikä päätöstä pidä tehdä tunteiden vallassa.
Ihan tuohon loppupuolen kommenttiin tuosta pelitavasta toivoisien tarkennusta.
Haluaisitko kertoa, kuvailla tai jotenkin avata tätä pelitavallista muutosta, tai jopa kehitystä, jota olet eri kausien aikana havainnoinut tapahtuneeksi. AInao ero jonka itse olen huomannut, niin avauspelaajina on ollut näemmä hetkellisesti parempia kavereita paikalla, tai sitten vaan sen huonompi kehitys on pikkuhiljaa tarttunut joka kalloon, sillä se on tässä mennyt pääosin vain huonompaan suuntaan. Muuten en oikein keksi kyllä, että mitä hiton paelitavallisia -jopa ilmeisesti selkeitäkin sellaisia- olet mahtanut havaita?

Hetkellisiä suonenvetoja toki on ollut, ja tämän kauden ensmmäinen peli näytti jopa huikealta, mutta jälkikäteen voinee todeta, että siihen peliin jengi tuli täpinöissä kauden aloittamisesta, ja sekin kuitenkin sitten onnistuttiin hyvinkin tavaramerkiksi muodostuneella tavalla sössimään tappioksi, joten into sitten loppui kesken, tai joku pyysi että alkakaa pojat varmistelemaan; tai ehk vaan kutno loppui kesken.

Josksu joukkeu vaan menee flow tilaan, ja silloin valmennusken vaiktus häviää, kun pelataan niillä vaistoilla, mutta kyllä mun mielestä tossa haisee vahvasti sellainen saatanallinen hierominen jonkin ihan pikkuasian kanssa, että aivot on jumissa sekunnista yksi, kun peli alkaa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieno kirjoitus Apassi. Ei lisättävää. Tämä on juurikin se haaste/ongelma, ollut jo pitkään. Oli valmentaja kuka tahansa niin samat haasteet toistuu vuodesta toiseen.
Niin no, siinä tapauksessahan se lienee ihan kiva tämä uusi kuvio, jossa vaihdetaan aina joukkue, kunnes lopulta sattuu ne valentajalle sopivat jätkät kehiin, ja lasketellaan mestaruuksiin yksi toisensa jälkeen. Ja koska "huippuvalkulle" suurten näyttöjen kera pitää maksaa vieläpä Suomen kovinta liksaa, niin pelaajien pitänee sitten olla halpoja. Ainakin nyt jatkossa, kun vielä palkakorotuskin taisi tulla pariksi kaudeksi. Toivotaan, että heti kauden avauksessa julkistavat kolmen vuoden jatkosopimuksen, ja jatkossa ymmärtävät tehdä vain vuoden sopimuksia pelaajien kanssa, koska vaihtaa ne pitää kuitenkin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainenhan on viime haastiksissa kertonut, varmasti täysin vilpittömästi, että hänelle IFK on ja on ollut erittäin rakas ja hän on antanut työssään kaikkensa ja irtisanoutuminen omasta aloitteestaan on ollut kaikella tapaa kova paikka. Peltonenhan on yhtälailla aina korostanut, että hänelle IFK on sydämen asia ja kyynel silmässä kertonut sen olevan "kaikkensa".

Mikäli niin olisi, Peltonen osoittaisi olevansa Mies isolla ämmällä, jos kantaisi miehenä henkilökohtaisen vastuun, tunnustaisi epäonnistuneensa jokaisena kolmena valmennusvuotenaan ja ehdottaisi hallitukselle sopimuksen purkua ilman jatkosopimuksen palkanmaksuvelvoitetta. Realismi toki taitaa olla se, että hänelle kahden seuraavan kauden liksa on liian suuri houkutus riippumatta tähän astisista näytöistä ja pelosta kahden seuraavan kauden liksan menestyksestä. Raha edellä. Surullista.
Siksi kai sille äkkiä se uusi sopimus tehtiinkin, että hallitus voi turvata hyvän toimeentulon kaverille. Kauden jälkeen olisi ollut vaikeampaa perustella sitä, ja nyt taas ei voida monottaa kun ei ole varaa.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tappara vs Pelicans
  • 2.36
  • 3.50
  • 2.84
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös