Vihreä siirtymä – kohti ekologisempaa arkea

  • 9 607
  • 127

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kestävien ja korjattavien tuotteiden valmistaminen olisi kaikkein helpointa ympäristönsuojelua, mutta siihen ei tahdota ryhtyä talous- ja työllisyysvaikutusten vuoksi.
Aihe on monimutkainen.

Ensinnäkin, teknologisen kehityksen takia tuotteiden eliniän ei edes kannata olla liian pitkä. Esimerkiksi jos autoissa käyttöikä on pitkä, niin se tehokkaasti torppaa vaikkapa turvallisempien ja vähempiruokaisten autojen tulon markkinoille, sekä tietysti myös teknologiset murrokset eli esimerkiksi sähköautojen yleistymisen. Kodinkoneissa on sama homma, vaikkapa pesukoneiden ja astianpesukoneiden suhteen on kehitystä tapahtunut esimerkiksi energialuokassa ja veden kulutuksessa. Tutuimmalla kentälläni eli kännyköissä niiden vaihtuvuus on mahdollistanut yhä energiatehokkaampien (W/MIPS) mallien saapumisen markkinoille - ei pelkästään elektroniikan kehityksen takia, vaan myös verkkojen kehityksen takia.

Kiertoa olisi siis hyvä olla jonkun verran, jotta koneiden ja laitteiden sukupolvet uudistuvat. Siksi omasta mielestäni yksi tärkeä tekijä on se, että jo tuotteen suunnittelussa otetaan huomioon se, kuinka se kierrätetään eli miten sitä käytetään uuden sukupolven raaka-aineena.

Yksi hidastava tekijä on se malli, kuinka tavaroita ostetaan. Jos halutaan huollettavia ja pitkäikäisiä tuotteita, niin mielestäni paras malli olisi jonkinlainen leasing-malli. Eli esimerkiksi autossa tai pesukoneessa olisi vuosimaksu, ja tuota vuosimaksua vastaan firma pitää huolen siitä, että kotitaloudessa on toimiva auto tai pesukone. Tällöin leasing-firman etuna olisi se, että kone aiheuttaa vähän huoltokustannuksia. Esimerkin voi ottaa takseista - taksifirmat suosivat autoja, joita ei tarvitse turhan paljon seisottaa korjaamoilla.

Maailma ei vain ole vielä valmis tuollaiselle. Jos katsotaan kehityskulkua, niin jotain tällaista voisin veikkailla:

- Kunhan itse ajavat autot joskus lyövät itsensä läpi, niin ennustan isoa murrosta (ja kaaosta) autoalalla. Taksifirmat joutuvat suuriin vaikeuksiin. Suurimmaksi voittajaksi veikkaan autovuokraamoja: auton voi vuokrata "kotiin tuotuna" eli auto ajaa itse paikalle ja vuokrauksen päätteeksi huolehtii itse itsensä takaisin vuokraajan halliin. Tämän seurauksena voi syntyä sellainen toimiala, että yksittäinen ihminen tekee vuosimaksua vastaan "autonvuokraussopimuksen", jolla saa auton käyttöönsä halutessaan. Myös auto-osuuskunnat ovat mahdollisia, samoin on mahdollista, että kiinteistöillä on oma sopimuksensa itseajavia autoja vuokraavan firman kanssa eli siis yhtiövastiketta tai vuokraa vastaan asukkaalla on autonkäyttöoikeus.

- Kodinkoneiden kanssa voi tapahtua samanlaista siirtymää kuin nyt on talotekniikan - esimerkiksi ilmastointi - kanssa, eli kodinkoneet eivät ole yksityishenkilön ostamia, vaan taloyhtiöllä on sopimus kodinkonetoimittajan kanssa, jotta tämä pitää asuntojen koneista huolta.

Autojen kanssa olen melko varma kehityskulusta. Jokainen parkkipaikalla kyhjöttävä auto on omistajalleen pelkkää tappiota. Jos autot pystyvät ajamaan itsekseen, ei ole oikein mitään järkeä seisottaa niitä parkkipaikoilla. Antamalla auton ajaa "vapaa-aika" jonkun toisen matkoja on mahdollista saada jotain omia kustannuksia takaisin, vähän kuin omilla aurinkopaneeleilla on mahdollista saada investointikuluja takaisin myymällä sähköä verkkoon. Tämän seurauksena auto voi olla kustannuksiltaan kalliimpi, hinnaltaan jopa moninkertainen nykyautoihin verrattuna..
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei kukaan, koska kertakäyttöroska on jättimäinen työllistäjä. Talousjärjestelmämme perusta on siinä, ettemme hyödynnä tieteen ja kehityksen luomia ratkaisuja. Tuotantoa ohjaa talous eikä kestävyys.

Kestävien ja korjattavien tuotteiden valmistaminen olisi kaikkein helpointa ympäristönsuojelua, mutta siihen ei tahdota ryhtyä talous- ja työllisyysvaikutusten vuoksi.
Korjaaminen ja huoltaminen on myös työllisyyttä ja tuotantoa.
Esimerkeistä ilmiselvin lienee auto, ja käytän tähän omaani.

Ostimme 2017 syksyllä tuolloin 17 vuotta vanhan, mutta vain 125tkm ajetun bensa-auton. Maksoimme siitä 1700€.

Se on edelleen käytössä (285tkm) ja vaikka se onkin ollut varsin vähävikainen, niin työllisyyttä on ylläpidetty jo pelkästään huoltojen työn osuudella tuhansilla euroilla.
Pari kertaa on työllistetty hinauspalvelua ja näiden epätavallisten vikojen (moottorinohjauslaite sekä polttoainepumppu) lisäksi on työllistetty tuulilasiliikettä, rengasliikkeitä jne. Kaikki Suomessa ja kaikki kuitilla. Teeseitse-moodilla olen kerran vaihtanut tulpat ja lisäksi ajovalopolttimet vaihdan asap kun pimenee ja renkaat mikäli ei tarvitse uutta gummia. Edes pyyhkijänsulkia en enää jaksa itse vaihtaa.

Vähittäiskauppaa, kotimaisomisteista sellaista, on käytetty kohtalaisen paljon. Viimeksi uusin esimerkiksi pyörän pultit. Vanhat menivät tietenkin metallin keräykseen.

Moni parantaakin autoaan sen elinkaaren aikana. Itse olen konvertoinut sen etanolitoimiseksi. Tuote on Suomessa koottu ja se mahdollistaa sen, että noin 70% nykyisin autoa liikuttavasta materiaalista on suomalaista.

Tämä autoista. Asuntojen kohdalla on sama homma, rahaa vaan menee enemmän pankeille (suorittavan yrityksen sijaan) kuin autojen tapauksessa.

Jos ihmiset oppisivat käyttämään korjausompelimoita, suutareita jne, niin korjaaminen ja tuotteiden parantaminen voisi nousta isoksi talousmoottoriksi. Toki vientiä tarvitaan ja se tuskin onnistuu merkittävästi korjauksia myymällä. Mutta toki jonkun pienempien työvoimakustannusten maan olisi sitäkin mahdollista harjoittaa. Ekologisuus vaan katoaisi tavaran liikutteluun edestakaisin.

Korjaustalouden kauppakeskus voisi olla mielenkiintoinen juttu. Sellainen voisi herättää jengiä paikallisesti.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Suomi kipuilee hiilinielutavoitteiden kanssa ja joutuu ehkä miljardien maksuhenkilöksi. Samaan aikaan voisin veikata, että Puolat, Unkarit ja Kreikat antavat piutpaut näille maksuille. En usko millään, että näissä maissa oltaisiin Suomea paremmassa jamassa hiilinielujen suhteen vaan tälläiset EU-tavoitteet eivät vain kiinnosta ja väkisin ei tule kukaan maksuja karhuamaan...

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös