Vihreä Liitto

  • 1 396 231
  • 10 623

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta on kuitenkin marginaalihuomautuksen arvoinen asia, että ei-sosialistiseksi tulkitun puolueen puheenjohtajina on toiminut peräti kaksi marxilaisessa liikehdinnässä aiemmin mukana ollutta henkilöä. Satu enemmän ja Touko vähemmän, mutta Toukokin on nuorempana tunnustanut väriä. Eivät nuo asiat tietenkään puolueesta marxilaista tai sosialistista tee, mutta onhan tuo toteamisen arvoinen seikka. Onko sillä väliä, sen päätelköön jokainen keskuudessaan.

On ilman muuta marginaalihuomautuksen paikka. Samaan marginaaliin voi merkitä senkin, että vassareista nousi paljon erilaisia poliittisia johtajia, tutkijoita, sijoittajia ym muualle kuin vassareihin, koska kokivat vassarit kapeakatseisiksi ja demokratialle vieraiksi. Kokoomuksestakin löytyy punavihreitä johtopaikoilta, ja itse asiassa löytyy vielä nytkin.

Näkisin paljon suuremman marginaalihuomautuksen kuuluvan siihen, miten jokin puolue toimii ja mitä arvoja se edustaa. Vihreistä vain historiaa tuntemattomat saavat marxilaisen. Lisäksi vaikka ei historiaa tuntisi, kellon pitäisi soida Vihreiden myös yksilönvapautta koskevasta huumepolitiikasta.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vastaa kun saa suunvuoron. Haapala huusi koko ajan päälle. Toki vastaaminen oli Ohisalolle selvästi vaikeaa. Moni kaipaa journalismin terävöittämistä, mutta mielestäni huutaminen kovaa toisen vastauksen päälle ei ole sitä. Haapala ei tietenkään enää edes välitä teeskennellä mitään puolueettomuutta.
Heh, kerrankin näin päin. Niin lukuisia kertoja joutunut todistamaan, kun toimittaja keskeyttää Halla-Ahon puheenvuoron ja huutaa päälle. Vihreiden puheenjohtaja kohteena, niin onhan se nyt ihan hirveää, kun vaaditaan vastausta yksinkertaiseen kysymykseen.

Iso hatunnosto kyllä Haapalalle, kun sai lopulta Ohisalon vastaamaan itse kysymykseen, siinä ei kovin moni varmasti ole onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta on kuitenkin marginaalihuomautuksen arvoinen asia
Minusta ei. Olen aika pitkästynyt tähän kaikkien perinteisten poliittisten termien liudentamiseen sisällyksettömiksi haukkumasanoiksi. Tietysti tikulla silmään sitä, joka oikeata marxismia edes vähän muistaa ja tuntee, kun on some jossa voi löpistä "marxilaisuudesta" ja "kommunismista" ad nauseam et infinitum...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Halla-ahoa sinänsä tulisikin haastaa analyyttisemmin, mutta politiikan toimittajat ovat tässä suhteessa toivottoman laiskoja.
Sekä tyhmiä - eivät jaksa mutta eivät myöskään osaa valmistautua. Gurun retoriikka on erittäin taitavaa ja harkittua ja hänen demagogiaansa ripottelemensa faktat ovat usein ihan faktoja, mutta brutaalin ylitulkittuja ja kaikesta kontekstistaan irrotettuja. Tämän haastaminen vaatisi kuitenkin aitoa perehtyneisyyttä ja ymmärtämistä ja ilmeisesti nämä ominaisuudet ovat journalismikoulutukseen pääsyn esteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minusta ei. Olen aika pitkästynyt tähän kaikkien perinteisten poliittisten termien liudentamiseen sisällyksettömiksi haukkumasanoiksi. Tietysti tikulla silmään sitä, joka oikeata marxismia edes vähän muistaa ja tuntee, kun on some jossa voi löpistä "marxilaisuudesta" ja "kommunismista" ad nauseam et infinitum...
Ymmärrän pointin ja tiedostan saman ilmiön. Harrastin josssakin vaiheessa muutamien FB:n politiikkaryhmien lukemista, harvakseltaan jopa niiden keskusteluihin osallistumista, mutta olen luopunut tuosta tavasta kokonaan. Syyt liittyvät osittain mainitsemaasi hölmöilyyn poliittisten termien käytössä. Tai suoraan ja kansankielellä, paskaa keskustelua ei jaksa. Pahimpia ovat ryhmät, joissa oletuksena on jonkinasteinen samanmielisyys tai -suuntautuneisuus. Se, mitä tyhmyyden tiivistymisestä on kauan sitten tavattu sanoa, on valitettavasti edelleen aivan relevanttia.

Nyt vaan ei ollut kyse tästä. En väittänyt Vihreitä marxilaiseksi puolueeksi, en sinne päinkään. Silti on tosiasia, että peräti kaksi Vihreiden entistä puheenjohtajaa ovat olleet jossakin elämänvaiheessa marxismiin kallellaan. Aalto on tunnustautunut kirjaimellisesti marxilaiseksi, ja Hassi nyt on entinen taistolaiskommunisti, joten ei noissa tapauksissa mitään epäselvääkään ole. Mutta kuten sanoin, jää jokaisen itsensä kontolle, laskeeko tuolle mitään merkitystä. Sinä et laske, ja se on ihan ok, eikä asia vaivaa minuakaan määräänsä enempää. Tietysti on inhimillisesti katsoen miellyttävää, että jotkut vanhat ja vähän uudemmatkin stallarit ovat löytäneet kotinsa sittemmin jostakin muualta.
 

Alejandro

Jäsen
--Ja lisäksi yhden entisen pj:n vanhemmat olivat tulipalotaistolaisia, joskin mitä aatteeseen tulee, niin tytär tyytyi vaan väsäämään tekstejä kommunistityylillä laulavalle soitinyhtyeelle.
Ei kai tytärtä voi tuomita vanhempiensa poliittisten mielipiteiden mukaisesti. Onhan puolueen ydinjäsenten suvussa myös kokoomuslaisia. En tosin ymmärrä, että mitä kommunistityylillä tarkoitetaan Ultra Bran tapauksessa. Viittaatko Agit Propiin? Suosittelisin myös lukemaan niitä lyriikoita: en minä niistä mitenkään erityisen vasemmistolaisia saa "Ampukaa komissaarit, nuo hullut koirat!" -kappaleen lisäksi. Enemmänkin kuvaavat keskiluokkaisten kaupunkilaisnuorten elämää. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt. Tosin en ole punaisten taikka vihreiden kannattaja, joten ymmärtämisessäni voi olla rajoituksia. Voisin toki olla jälkimmäinen, jos Soininvaara olisi vielä puheenjohtaja ja eräs Lepomäki olisi valinnut tämän marxistiliikkeen puolueekseen kokoomuksen sijaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei kai tytärtä voi tuomita vanhempiensa poliittisten mielipiteiden mukaisesti. Onhan puolueen ydinjäsenten suvussa myös kokoomuslaisia. En tosin ymmärrä, että mitä kommunistityylillä tarkoitetaan Ultra Bran tapauksessa. Viittaatko Agit Propiin? Suosittelisin myös lukemaan niitä lyriikoita: en minä niistä mitenkään erityisen vasemmistolaisia saa "Ampukaa komissaarit, nuo hullut koirat!" -kappaleen lisäksi. Enemmänkin kuvaavat keskiluokkaisten kaupunkilaisnuorten elämää. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt. Tosin en ole punaisten taikka vihreiden kannattaja, joten ymmärtämisessäni voi olla rajoituksia. Voisin toki olla jälkimmäinen, jos Soininvaara olisi vielä puheenjohtaja ja eräs Lepomäki olisi valinnut tämän marxistiliikkeen puolueekseen kokoomuksen sijaan.
Ei pidä tuomita, eikä nyt tuomittukaan. Ei ole Annin vika, jos Anni on saanut kasvatuksensa kodissa, jossa vanhemmat ovat olleet aikoinaan taistolaiskommunisteja.

Ultra Bran musiikissa nimen omaan laulutyyli haki esikuvansa 70-lukulaiselta poliittiselta laululiikkeeltä, ja yhdenmukaisuutta esimerkiksi kommunismista ammentaneeseen Agit Propiin on yllin kyllin. Nyt tarkkuutta noihin kommentteihin; missään kohdassa en myöskään väittänyt Ultra Bran olleen kommunistinen tai vasemmistolainen yhtye, tai lyriikoiden olleen yleistävästi vasemmistolaisia, mutta laulutyyliä kutsuin kommunistiseksi. Sille on edellä esitetyt perusteet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aika ohut on Aallon kohdallakin tämä marxismi. Tyyppi on siis teini-ikäisenä poikasena sympatiseerannut ideologiaa, mutta aikuisena nähnyt sen ongelmat ja luopunut siitä. Eiköhän tuollainen ole varsin normaalia ja ymmärrettävää ilman että se leimaa yksilöä loppuiäkseen saati sitten koko puoluetta.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nyt missasit pointin. Marxilaisuudesta vastuu on yhteiskunnan, ei yksilön. Vihreät luottavat kuitenkin yksilökeskeisiin valintoihin ilmaston osalta yhdessä vassarien kanssa. Enemmän kuin kepulaiset tai kokkarit. Tämä ei ole marxilaisuutta. Näin Vihreiden ydinasiassa - ilmastonmuutos - he ainakin toimivat epämarxilaisesti. Yhteistyö Kokoomuksen kanssa on juuri tämän takia helposti mahdollista.
Pari pointtia tähän.
1) Vihreiden tavoitteita läpikäydessä, ei voi olla huomaamatta, etä feminismi paistaa sieltä läpi vähintään yhtä paljon kuin ympäristö. Tulkinnasta riippuen ehkä jopa enemmän.
2) Oletko aidosti sitä mieltä, että ympäristöasioissa painotetaan yksilöä? Itse en ole tuosta ihan varma. Täältä pk-seudulta asiaa katsoen Hämeentien muutos ja kruunusillat vs keskustatunneli, kyllä haisee aika vahvasti päinvastaiselta? Vai tarkoititko sitä, että kruunusillan pyöräilijöitä on niin vähän verrattuna keskustatunnelin potentiaalisiin käyttäjiin, että voidaan jo puhua muutaman yksilön asiasta?
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tämä asia alkaa olla tässä. Sinä näet Vihreät viiteryhmässä "marxilainen" ja sitten moitit heitä jostain oletetusta viiteryhmän käytöstä. Entäpäs, jos yrittäisit nähdä heidät yksilöinä.
En näe vihreitä marxilaisina, vaan vihreän puolueen tapoja määritellä ihmisiä viiteryhmänä. Tässä olen saattanut kirjoittaa harhaanjohtavasti. Vihreillä olen pyrkinyt viittaamaan puolueen linjaan. Eiköhän vihreiden edustajista ja kannattajista löydy yksilöitä, jotka näkevät asian myös toisin. Puolueen johto kuitenkin vetää tätä viiteryhmälinjaa.
Tähän pitää nyt oikaista sen verran, että tunnen henkilökohtaisesti Liberan porukoita ja arvostan heidän yhteiskunnallisia kirjoituksiaan paljon. Libera siis ei ollut sarkasmin kohteena vaan ihan jokin muu asia.
OK. En vain halunnut lähteä kommentoimaan sitä "mutku noikin" kommenttia. Libera itsessään erottuu kyllä edukseen, kun vertaa muihin samansuuntaisiin järjestöihin. Hyvänä esimerkkinä nykyään lähinnä räksyttävä PB.
Rautalankaa. Vihreiden ilmastotavoite = marxilainen. Kokoomuksen täsmälleen sama ilmastotavoite = no_kokoomus_nyt_ei_oo _mikään_esimerkki_millekään_ja_se_orpokin_on_huono_ja_heilutan_nyt_tässä_käsiäni...
Rautalanka vastaanotettu. Tavoitteet ovat ihan OK sillä muutoksella, että raskaan teollisuuden ajaminen enemmän saastuttaviin maihin pahentaa tilannetta globaalisti, vaikka parantaa sitä paikallisesti. Keinovalikoimasta oli kuitenkin puhe, ei tavoitteista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
missään kohdassa en myöskään väittänyt Ultra Bran olleen kommunistinen tai vasemmistolainen yhtye, tai lyriikoiden olleen yleistävästi vasemmistolaisia, mutta laulutyyliä kutsuin kommunistiseksi. Sille on edellä esitetyt perusteet.
Laitetaanpas tähän lainaus Agit Propin Säkeitä Erwin Rommelille -kappaleesta, tunnettu kommunistinen taistelulaulu 70-luvulla:

Sinä elit väkivallan ajassa ja ammattisi oli sota
Lähetit joka päivä tuhansia varmaan kuolemaan
Olit silti suurempi kuin brutaali aika ympärilläsi
Täytit vaikeimman käskyn - osasit rakastaa vihollista
Kun poliitikot ja humanistit olivat hiljaa
Katsoit Hitleriä silmiin ja sanoit häntä roistoksi
Sinulla oli tavalliset aivot mutta ajattelit itse
Liian rehelliset murhataan nykyäänkin varmasti
Murhataan nykyäänkin varmasti
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pari pointtia tähän.
1) Vihreiden tavoitteita läpikäydessä, ei voi olla huomaamatta, etä feminismi paistaa sieltä läpi vähintään yhtä paljon kuin ympäristö. Tulkinnasta riippuen ehkä jopa enemmän.
2) Oletko aidosti sitä mieltä, että ympäristöasioissa painotetaan yksilöä? Itse en ole tuosta ihan varma. Täältä pk-seudulta asiaa katsoen Hämeentien muutos ja kruunusillat vs keskustatunneli, kyllä haisee aika vahvasti päinvastaiselta? Vai tarkoititko sitä, että kruunusillan pyöräilijöitä on niin vähän verrattuna keskustatunnelin potentiaalisiin käyttäjiin, että voidaan jo puhua muutaman yksilön asiasta?

Vihreiden ydinasioiden ja keinovalikoiman vertaaminen marxilaisuuteen ei perustu faktaan. Minun tulkinta oli, että Vihreät ovat yksityisautoilun vastainen puolue, mutta eivät liikkumisen vastainen puolue. Marxilainen ratkaisu olisi kieltää yksilökeskeinen liikkuminen millä tahansa, luoda kiellettyjä alueita ja vaatia erikoislupa liikkumiseen.

Yllä oleva ei poista Vihreiden ja Vassarien halua ilmaston osalta yhteiskunnan voimakkaampiin toimiin kuin esimerkiksi Kokoomus tai Perussuomalaiset. Mutta se tyrmää väitteen, että Vihreillä olisi jotenkin marxilainen lähtökohta tai että Vihreät eivät toimi tai halua toimia myös yksilöpohjaisesti.

Feminismin osalta, Kokoomuksen opiskelijajärjestö julistautui liittokokouksessaan feministiseksi muutama vuosi sitten. Se ei tee järjestöstä marxilaista.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nyt vähän tsemppiä siihen luetun ymmärtämiseen. Keinovalikoima on sama kuin marxilaisilla. Nämä keinot ovat mielestäni vääriä. Se on se pointti.

P.S. En ymmärrä miksi jatkuvasti todetaan, että onhan kokoomuskin sitä tai tätä. Eihän se ole mikään mittari. Jätetää nyt tämä whataboutismi tähän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt vähän tsemppiä siihen luetun ymmärtämiseen. Keinovalikoima on sama kuin marxilaisilla. Nämä keinot ovat mielestäni vääriä. Se on se pointti.

Olet todennut Vihreiden keinovalikoiman marxilaiseksi, mutta et ole kyennyt näyttämään sen marxilaisuutta. Liikut ulkokehän ulkopuolella. Annoin esimerkkejä, miten marxilaisuus ratkaisi esimerkiksi liikkumisen.

P.S. En ymmärrä miksi jatkuvasti todetaan, että onhan kokoomuskin sitä tai tätä. Eihän se ole mikään mittari. Jätetää nyt tämä whataboutismi tähän.

Koska feminismin nostaminen keskusteluun mukamas jonain Vihreiden marxilaisena keinovalikoimana tulkinnasta riippuen ohi ympäristönkin tapahtui sinun toimesta.

Sisältö puuttuu marxilaisuuden leimaltasi. Osoitin Kokoomuksen esimerkilläni, että edes julistautuminen feministiseksi järjestöksi ei tee järjestöstä marxilaista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minä olen vähän ihmetellyt sitä, että miten heppoisin perustein somessa ja jopa ihan eduskunnassakin nimitellään poliitikkoja marxilaisiksi.

Korjatkaa nyt historiaa enemmin tuntevat väitteeni, mutta kun minä ainakin miellän marxilaisuuden ideologiaksi, jota Lenin lähti Neuvostoliitossa ajamaan käytännössä läpi. Mitä noista Neuvostoliiton vallankumouksen jälkeisistä ajoista olen lukenut, niin minun on helvetin vaikeaa nähdä, että Suomessa yksikään puolue kokonaisuudessaan olisi puoliksi tai edes vartin verran ajamassa samanlaista politiikkaa Suomeen, mitä esimerkiksi setä Lenin teki aikanaan tuolla itärajan takana. Ainut kansanedustaja joka minulla tulee mieleen on Anna Kontula, joka on ihan avoimesti tunnustanut kannattavansa kommunismia ja hänellä saattaisi täten olla jotain marxilaisuuden kanssa yhteneviä mielipiteitä.

Edelleenkin, jos olen väärässä, niin seison mielelläni korjattuna. Mutta jotenkin minusta silti tuntuu, että tästä marxilaisuuden leiman heittelystä on tullut pikkaisen samalla tavalla muodikasta, kuin rasisti-leiman heittely jokaiseen persujen kannattajaan ja kansanedustajaan oli vielä joitakin vuosia sitten.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Osaltani lopuksi tähän marxilaisuus & Vihreät keskusteluun vielä se puuttuva sisältö marxilaisuudesta, jota olen pyytänyt. Laitan sen itse.

Vihreissä (sisällä, lähistöllä, vähän kauempana) toimii kyllä marxilaisia voimia, jotka käyttävät maarxilaisia keinoja. Euroopassa on tässä mielessä useita Vihreiden liepeillä olevia liikkeitä, jotka haluavat kaataa kapitalismin ja käyttää sen kaatamiseen marxilaisia keinoja. Toisin sanoen väkivaltaa.

Sen sijaan Vihreät kuuluvat parlamentaarisin ja demokraattisin toimin operoiviin ryhmiin samaan tapaan kuin iso osa eurooppalaisista ja amerikkalaisista vastaavista puolueista. Ne erottaa marxilaisuudesta juuri se, että ne eivät hyväksy väkivaltaa osana vallan siirtoa. Toinen iso ero on, että Vihreät eivät pyri sosialismiin ja kommunismiin sen paremmin keinovalikoiman kuin päämäärän osalta.

Todettakoon lopuksi, että marxilaisuudesta irtosi kauan sitten useitakin liikkeitä, joita voi kutsua uusmarxilaisiksi. Ne eroavat marxilaisista juuri siinä, että nämä liikkeet vastustivat väkivaltaista vallan anastamista.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet todennut Vihreiden keinovalikoiman marxilaiseksi, mutta et ole kyennyt näyttämään sen marxilaisuutta. Liikut ulkokehän ulkopuolella. Annoin esimerkkejä, miten marxilaisuus ratkaisi esimerkiksi liikkumisen.
Jos ja kun halutaan kieltää yksityisautoilu joillakin Helsingin alueilla kokonaan, niin eikö se ole juuri tuota määrittelemääsi marxilaisuutta? Kirjoitit näin: " Marxilainen ratkaisu olisi kieltää yksilökeskeinen liikkuminen millä tahansa, luoda kiellettyjä alueita ja vaatia erikoislupa liikkumiseen."
Yksilökeskeinen liikkuminen = yksityisautoilu
Kiellettyjä alueita / vaaditaan erikoislupa = alueita joilla ei saa ajaa henkilöautoilla ilman lupaa
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos ja kun halutaan kieltää yksityisautoilu joillakin Helsingin alueilla kokonaan, niin eikö se ole juuri tuota määrittelemääsi marxilaisuutta? Kirjoitit näin: " Marxilainen ratkaisu olisi kieltää yksilökeskeinen liikkuminen millä tahansa, luoda kiellettyjä alueita ja vaatia erikoislupa liikkumiseen."
Yksilökeskeinen liikkuminen = yksityisautoilu
Kiellettyjä alueita / vaaditaan erikoislupa = alueita joilla ei saa ajaa henkilöautoilla ilman lupaa

Ei ole. Isoissa kaupungeissa Euroopassakin on paljon autovapaita alueita keskustoissa. Marxilaista olisi nimenomaan estää liikkuminen, ei autoilua. Samoin autoja voidaan estää rekisterinumeron perusteella parillisina päivinä ja parittomina tulemasta keskustoihin, mutta ei tämäkään ole marxilaisuutta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaanpas tähän lainaus Agit Propin Säkeitä Erwin Rommelille -kappaleesta, tunnettu kommunistinen taistelulaulu 70-luvulla:

Sinä elit väkivallan ajassa ja ammattisi oli sota
Lähetit joka päivä tuhansia varmaan kuolemaan
Olit silti suurempi kuin brutaali aika ympärilläsi
Täytit vaikeimman käskyn - osasit rakastaa vihollista
Kun poliitikot ja humanistit olivat hiljaa
Katsoit Hitleriä silmiin ja sanoit häntä roistoksi
Sinulla oli tavalliset aivot mutta ajattelit itse
Liian rehelliset murhataan nykyäänkin varmasti
Murhataan nykyäänkin varmasti

Menee vähän aiheen ohi, mutta vaikka en tiedä miten kommunistien jutuissa on Rommeliin suhtauduttu, häntähän on käytetty nimenomaan hyvänä tyyppinä ainakin länsiliittoutuneiden propagandassa toisen maailmansodan jälkeen.

 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Menee vähän aiheen ohi, mutta vaikka en tiedä miten kommunistien jutuissa on Rommeliin suhtauduttu, häntähän on käytetty nimenomaan hyvänä tyyppinä ainakin länsiliittoutuneiden propagandassa toisen maailmansodan jälkeen.
No siis, jos yhtään miettii ja yhtään tuntee Agit Propia ja taistolaista laululiikettä niin helvetti olisi jäätynyt ennen tuota ja monta muuta Ultra Bran sanoitusta - tai jos vaikka miettii heidän Ahmatovan runoille pohjautuvia tekstejään. On todella absurdia yhdistää musiikkityyli ideologiaan, kun mitään sellaista ideologiaa ei ollut (huolimatta yhtyeen varhaisvaiheista).
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No siis, jos yhtään miettii ja yhtään tuntee Agit Propia ja taistolaista laululiikettä niin helvetti olisi jäätynyt ennen tuota ja monta muuta Ultra Bran sanoitusta - tai jos vaikka miettii heidän Ahmatovan runoille pohjautuvia tekstejään. On todella absurdia yhdistää musiikkityyli ideologiaan, kun mitään sellaista ideologiaa ei ollut (huolimatta yhtyeen varhaisvaiheista).

Tunnustan suoraan että Agit Propin ja taistolaisen laululiikkeen tuntemukseni on sen verran pinnallista, että minulla ei ole mitään syytä väitellä asiasta kanssasi. Tiedät asiasta varmasti enemmän ja uskon kertomasi. Halusin vain huomauttaa keskustelun kannalta, että Rommel on melkoinen poikkeus natsi-Saksan johtajien joukossa sen suhteen, että häntä on ylistetty vihollisten ja entisten vihollisten toimesta melko vuolaasti ja hänet on nähty ennemminkin Hitlerin vastavoimana ja vastakohtana, mille jonkin verran perusteita löytyykin. Tuohan noissa lainaamissasi laulun sanoissakin välittyy.

Löyhällä aasinsillalla ketjun aiheeseen liittäen totean sen itsestäänselvyyden, ettei vihreät ole marxistinen puolue. Harmillisesti vihreiden aatteellisessa sekamelskassa vahvasti vasemmistolainen siipi on kuitenkin ottanut selkävoiton ja Soininvaarat ja Vartiat eivät ole saaneet riittävästi vaikutettua puolueen suuntaan.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Olet todennut Vihreiden keinovalikoiman marxilaiseksi, mutta et ole kyennyt näyttämään sen marxilaisuutta. Liikut ulkokehän ulkopuolella. Annoin esimerkkejä, miten marxilaisuus ratkaisi esimerkiksi liikkumisen.
Ihmisten jakaminen viiteryhmiin, jotka kiintiöidään yksilöiden sijaan on juuri sitä samaa mitä marxilaiset tekevät. Annoin siitä useamman esimerkin aiemmassa vastauksessani telaketjulle. Se miten marxilaiset ratkaisivat ongelman ei liity tähän mitenkään.
Koska feminismin nostaminen keskusteluun mukamas jonain Vihreiden marxilaisena keinovalikoimana tulkinnasta riippuen ohi ympäristönkin tapahtui sinun toimesta.
Feminismi on yksi ääriesimerkki ihmisten jaottelusta viiteryhmiin. Intersektionaalinen feminsimi sitten lisää toisten syrjinnän viiteryhmänsä perusteella siihen päälle.
Sisältö puuttuu marxilaisuuden leimaltasi. Osoitin Kokoomuksen esimerkilläni, että edes julistautuminen feministiseksi järjestöksi ei tee järjestöstä marxilaista.
Siltä se voi toki näyttää, jos ajattelee minun sanovan vihreitä marxilaisiksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihmisten jakaminen viiteryhmiin, jotka kiintiöidään yksilöiden sijaan on juuri sitä samaa mitä marxilaiset tekevät. Annoin siitä useamman esimerkin aiemmassa vastauksessani telaketjulle. Se miten marxilaiset ratkaisivat ongelman ei liity tähän mitenkään.

Ymmärsin, mutta ongelma on edelleen siinä, että sinä et ymmärrä marxilaisuuden keinoja, vaikka väität Vihreiden niitä käyttävän:

Keinot ovat siis yksi yhteen perinteisen marxilaisuuden kanssa, vaikka tavoitteet ovatkin osin erilaiset


Nyt vähän tsemppiä siihen luetun ymmärtämiseen. Keinovalikoima on sama kuin marxilaisilla.

Jos keinot olisivat yksi yhteen marxilaisuuden kanssa, Vihreät pyrkisivät valtaan aktiivisesti väkivaltaa hyödyntäen. Näin ei ole, joten keinovalikoima ei ole sama kuin marxilaisilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Marx oli sitä mieltä, että työläisten vallankumous kapitalistisesta järjestelmästä on syytä tehdä aseellisesti. Kommunistisessa manifestissa kehoitetaan suoraan estoitta murhaamaan ihmisiä, jotka astuvat poikkiteloin vallankumouksen edessä.

Minusta on aika absurdia puhua mistään suomalaisesta puolueesta marxilaisena. Edes puolittain tai vartin verran. Kyllä se tietysti sanana svengaa, sitä käyttämällä on helppoa vetää kaikki mutkat suoriksi, ja sitä huutamalla on helppoa ärjyä tietystä kansanosasta ääniä. Mutta siihen se sitten jääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös