Videotykki

• 4 827
  • 9

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olen hankkimassa himaan videotykkiä ja tiedustelisinkin onko palstalaisilla kosolti kokemusta kyseisistä härveleistä?

Mitä tulisi ottaa huomioon viedotykkiä hankkiessa?

Pikkaisen olen eri tykkejä katsellut ja Panasonicin PT AE900 näyttäisi olevan varsin mukavanoloinen kokonaisuus. 1100 Ansilumenia, 1280x720x3 resoluutio ja kontrasti näyttäisi olevan varsin hyvä muihin tykkeihin verrattuna 5500:1.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Videotykkiä ostamaan

Elton kirjoitti:

Niin, ehkä ensimmäinen ja tärkein asia on hommata videotykinkantolupa, jottei sitten tule kalliin pelin kanssa sohlatessa ongelmia virkavallan kanssa ja -taholta sekä homma menee muutenkin ohjesäännönmukaisesti hyvää veronmaksajatapaa noudatellen.

Ko. lupaa voi tiedustella Telehallintokeskuksesta.

Kun lupa-asiat ovat kunnossa, kannattaa tarkistaa että hallussa on tarpeeksi ostomaan valuuttaa. Mikäli talous on vakaa, mikään ei voi enään estä marssimasta kodinkoneliikkeeseen.

Kodinkoneliikkeessä kannattaa kailottaa jo ovelta, että omistaa rahaa ja haluaa törsätä ne videotykkiin, koska ei nyt tullut mitään fiksumpaakaan mieleen. Matkalla videotykkiosastolle kannattaa kommentoida muiden asiakkaiden leivänpaahdin yms. proletavaraostoksia ja tietysti korostaa reippaalla kuuluvalla äänellä, että on tullut ostamaan videotykkiä.

Kun myyjä alkaa esitelmöimään ko. tuotteista, kannattaa pistää kädet puuskaan, hetkutella polvia, ja sanoa, että ottaa kalleimman, josta johtuen puotipuksun on turha esitelmöidä ja etenkään puhua hinnasta, koska rahalla saa ja hevoselta pääsee se mahtavin paukku.

Tämän jälkeen on vain muistettava kailottaa, että haluaa tuotteen ja jonkun asentajanreppanan heti mukaan asentamaan aparaattia salin harvinaisista sademetsäpuulajeista ja avaruussukkulan aurinkopaneelipellistä pykättyyn kattoon.

Kun puotipuksut sitten juoksentelevat hakemassa tarvittavia kaapeleita ja sitä asentajanreppanaa, kannattaa istahtaa kassan viereen jonkun esittelypesukoneen päälle piereskelemään ja kaivelemaan hampaita Amexin kulmalla kailottaen samalla, että rahalla saa ja miksi ostaa kolmekakkosta proletelkkaria, kun videotykki kerran tykittää donkimmin.

Maksun koittaessa täytyy tietysti muistaa tuhahdella närkästyneenä, mikäli myyjä kyselee jotain Plussa- tai muita rahvaan etukortteja.

Näin toimien homma luistaa, proleporukkaa vituttaa ja itse säästyy selkä-, tukielin- ja vatsakivuilta.

Täältä tähän

Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Elton kirjoitti:
Olen hankkimassa himaan videotykkiä ja tiedustelisinkin onko palstalaisilla kosolti kokemusta kyseisistä härveleistä?

Pikkaisen olen eri tykkejä katsellut ja Panasonicin PT AE900 näyttäisi olevan varsin mukavanoloinen kokonaisuus. 1100 Ansilumenia, 1280x720x3 resoluutio ja kontrasti näyttäisi olevan varsin hyvä muihin tykkeihin verrattuna 5500:1.

http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=40991

Muutenkin kannattaa videotykki-asioissa suunnata katseensa dvdplaza.fi kohtaan ja kysellä tuolta foorumilta näistä asioista.

- tinke-80

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tässä muutama kommentti "ei niin hifistiltä":

Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa minkä kokoista kuvaa sinä haluat saada. Esimerkiksi täältä: http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3-projection-calculator-pro.htm voit tarkastella eri tykkien zoomeja ja samalla näet mikä on se optimaalinen screenin koko suhteessa katseluetäisyyteen.

Itselläni on kokemuksia sekä Sanyon Z3sta että Panasonicin AE700sta ja molemmat ovat osoittautuneet hyviksi laitteiksi. Itselläni on tosiaan tuo Sanyo käytössä ja sen hyviä puolia ovat:

- kuvaa voi siirtää 50% vaakasuunnassa ja 100% pystysuunnassa eli projektorin ei tarvitse olla kohtisuorassa screeniä

- lisäksi tässä Sanyossa on tehty putsaus helpoksi. Tämä on hyvä ominaisuus jos on lapsiperhe ja ennenkaikkea lemmikkejä talossa

- Sanyossa on muistaakseni 2/3v-takuu kun taas Panasonicissa on muistaakseni 1v.

Panasonicissa taas on parempi zoomi, eli heittoetäisyys on pienempi suhteessa Sanyoon.

Minun mielestäni nuo uudet mallit Z3->Z4 ja AE700->AE900 eivät tuo juurikaan uutta, että kannattaisi päivittää vanhaa, mutta tietenkin ne kannattaa ottaa huomioon kun on ostamassa ensimmäistä tykkiä. Kaikkihan riippuu siitä paljonko sinulla on Dead Presidents.

Täältä löydät aika hyvin FAQn koskien noita tykkejä: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=20065

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pana AE-4000?

Nostetaan vanhaa ketjua ylös kun tuli ajankohtaiseksi.
Olen hommaamassa kotiteatteriin FullHD-tykkiä ja ajattelin kysyä onko palstalaisilla kokemuksia Panasonicin AE-4000 tykistä? Testeissähän tuo on saanut kiitosta.
Tuleva kotiteatterihuone on kiitollinen tykille, vain yksi pieni ikkuna ylhäällä seinällä joka on helppo pimentää. Huone on sopivan pitkä ja suorakaiteen muotoinen.
Sitten vielä kysymyksiä valkokankaasta. Kiinteää en voi asentaa, olisin ehkä tehnyt sen itse ja maalannut, mutta olosuhteiden pakosta joudun hankkimaan ylös rullautuvan. Moottoroitu tai manuaalinen. Hintahaarukka 200-500€ Kokemuksia vinkkejä, suosituksia ostopaikasta?

DefenceX

Jäsen
Nostetaan ketjua taas ylös!

Itselle on iskenyt hirveä tykkikuume ja nyt olen päättänyt sellaisen hankkia. Budjettini on n. 2000-2600€ ja tähän hintaan pitäisi saada tykki ja kangas. Huonetta mihin tykki tulee ei pysty täysin pimentämään, joten valotehoa saisi olla tarpeeksi. Lisäksi tykin heittoetäisyys tulee olemaan n. 3-5m. Tykillä on tarkoitus katsoa leffoja, urheilua ja pelata pleikkaria.

Olen katsonut netistä muutamia tykkejä ja tällä hetkellä hankintaan on menossa Epsonin EH-TW6100W 3d Full HD tykki ja kankaaksi miettinyt 106 tuumaista grandview fantasyn moottoroitua kangasta. Mitä mieltä palstan tykkitietäjät ovat näistä?

Epson EH-TW6100W 3D 3LCD Full HD projektori. | 3D | Kotiteatteri | Verkkokauppa.com

Grandview Fantasy 106 16:9 moottoroitu valkokangas, valkoinen. | Moottoroidut | Valkokankaat | Verkkokauppa.com

Linkit vievät verkkonaupan sivuille kyseisiin tuotteisiin.

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nostelen vanhaa ketjua siinä toivossa, että palstalta löytyisi asiantuntija avukseni.

Tarve on seuraava: pitäisi saada kosteaan tilaan videotykillä kuvaa. Mahdollisuus on tehdä se kahdella tavalla:
1) Siten, että laite itsessään sijaitsee kostean tilan ulkopuolella ja kuva heitetään lasin lävitse, mutta tällöin heittosuhteeksi tulee hieman yli 3, mikä lukuisten minuuttien googletuksen tuomalla asiantuntemuksellani aiheuttaa käsitykseni mukaan sen, että linssi maksaa niin perkeleesti.
2) Tuomalla laite kostean tilan puolelle saadaan heittosuhde ja siten myös laitteen kustannus alemmas, mutta onko tällainen ajatus missään määrin järkevä?

Ehkä lähinnä se kysymys, mitä tässä yritän kysyä, on se, että kannattaako hommata tuollainen kalliimpi laite, joka pysyy kuivemman ilmaston turvin varmemmin kunnossa, vai hyväksyä se, että laitteen tuominen kosteaan tilaan pilaa laitteen jossain vaiheessa, mutta tuon kalliimman laitteen hinnalla voin hankkia monta halpaa vehjettä? On myös olemassa se mahdollisuus, että olen täysin metsässä näiden hinta-arvioideni ja asiantuntemusteni kanssa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole asiantuntijaa paikalla, mutta mahtaako linssi huurtua kosteassa? Eikö sitä tykkiä pystyisi vähän koteloimaan? Jossain suihkun katossa se tykki ei kyllä sellaisenaan kauaa kestä, siis jos joka päivä suihkutellaan. Toki jos tykin voi laittaa paikalleen vain kun on saunailta, tai jos vain Kärppien tulevia finaalipelejä on tarkoitus katsella niin annan ikuisen takuun.

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei ole asiantuntijaa paikalla, mutta mahtaako linssi huurtua kosteassa? Eikö sitä tykkiä pystyisi vähän koteloimaan? Jossain suihkun katossa se tykki ei kyllä sellaisenaan kauaa kestä, siis jos joka päivä suihkutellaan. Toki jos tykin voi laittaa paikalleen vain kun on saunailta, tai jos vain Kärppien tulevia finaalipelejä on tarkoitus katsella niin annan ikuisen takuun.

Kiitos kommentoinnista! Kyseessä on allastila. Allas on suurimman osan ajasta peitettynä, ja tällöin kosteus ei ole aivan niin paha kuin avattuna. Kotelointia olen myös miettinyt, mutta mitenhän se käytännössä toimisi? Miten se ympäröivä ilmankosteus pidettäisiin kotelosta poissa? En usko että itse linssin huurtuminen muodostuu missään tilanteessa ongelmaksi, kun nehän on aivan perkeleen kuumia laitteen ollessa päällä.

Tuo ajatus tykin laittamisesta paikalleen vain silloin, kun sitä tarvitaan, ei ollut tullut aiemmin mieleen. Täytyy miettiä, millaisella kiinnitysmekanismilla tuon voisi toteuttaa, kun laite joudutaan tuonne allashuoneeseen asennettaessa laittamaan suoraan altaan yläpuolelle. Miten tykkiä kattoon kiinnitettäessä saadaan sähköpistoke kiinni, ja miten varmistetaan, ettei laite tipahda altaaseen, kun siellä on ihmisiä. Pitääpä pohdiskella asiaa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos kommentoinnista! Kyseessä on allastila. Allas on suurimman osan ajasta peitettynä, ja tällöin kosteus ei ole aivan niin paha kuin avattuna. Kotelointia olen myös miettinyt, mutta mitenhän se käytännössä toimisi? Miten se ympäröivä ilmankosteus pidettäisiin kotelosta poissa? En usko että itse linssin huurtuminen muodostuu missään tilanteessa ongelmaksi, kun nehän on aivan perkeleen kuumia laitteen ollessa päällä.

Tuo ajatus tykin laittamisesta paikalleen vain silloin, kun sitä tarvitaan, ei ollut tullut aiemmin mieleen. Täytyy miettiä, millaisella kiinnitysmekanismilla tuon voisi toteuttaa, kun laite joudutaan tuonne allashuoneeseen asennettaessa laittamaan suoraan altaan yläpuolelle. Miten tykkiä kattoon kiinnitettäessä saadaan sähköpistoke kiinni, ja miten varmistetaan, ettei laite tipahda altaaseen, kun siellä on ihmisiä. Pitääpä pohdiskella asiaa.
Toi on kyllä totta että käytössä se on niin lämpönen, ettei kosteus varmaan haittaa suuresti. Kotelointiin voisi miettiä ihan jotain mahd.kompaktia kaappia, esim 28cm korkeaa keittiön yläkaappia, ja siihen sitten ovi joka avataan kun halutaan käyttää tykkiä. Vielä jos saa kaapin tuulettumaan johonkin kuivempaan tilaan, esim paneelien tms taakse.
Tykin irrottelu vie kyllä kieltämättä osan koko tykittelyn ideasta.
Projector cabinet/shelf/enclosed jne ovat hyviä hakusanoja kuvahakuun. Lisää waterproof jos haluat erikoisrumia ratkaisuja

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy