Verenpaineesi

  • 2 966
  • 12

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Tietysti vaihtelee ihan terveelläkin kaverilla, mutta mikä on about normipaineesi? Itellä on melko hyvä noin sydämen elon kannalta, elikä huitelee semmosessa 108/58. Ihan on mun oikea paine, ei huimaa tai muuta. On tutkittukin joskus aikoinaan, kun ilmeisesti unettomuudesta johtuen oli jotain sydämentykytyksiä nuorena miehenä. Lääkäri saatteli lopulta ulos kehuen, jos elämäntavat pysyvät hyvinä ja geenien ollessa kohdallaan, niin tiedossa on hyvin todennäköisesti varsin pitkä ja toivottavasti onnellinenkin elämä. Eräässä parisuhteessa eläessäni oli tosin vuosia itselle liian korkea, mutta aika perus noin muuten eli siellä 130/80:nen paikkeilla. Naurattaa vieläkin, kun parisuhde päättyi, niin parin kuukauden päästä verenpainekin siitä naurahti palaten menneisiin mittoihinsa. Ilahduttavaa on se, että äsken mitatessa oli 110/61, vaikka aika rankka viikonloppu takana ja matkaa on jo hetkinen nuoruuden urheilijavuosista.
 

sinikettu

Jäsen
Jotain 110/65 tarkasti mitattuna, mutta vaihtelee aika paljon 100-130/60-85 välillä tilanteesta ja laitteesta riippuen.

Kaupan mittarit ovat btw usein varsin epätarkkoja verenpaineen mittauksessa. Auskultoimalla eli "oikealla tavalla" mitattaessa tulee huomattavasti tarkempi tulos.

Henkilökohtaisesti tuli muuten tuossa joskus vuosi sitten yllätyksenä, että sydäntaudin riski ilmeisesti alkaa nousta jo verenpaineen ylittäessä 115/75.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Noin 10 vuotta sitten se oli ihannearvossa 120/80 mutta nykyään hieman koholla, viime viikolla mitattuna 132/91. Kai se on tuo tupakki ja viina mikä sitä vähän nostaa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ilmeisesti verenpaineeni heittelee aika paljon. Yleensä julkisesti mitattaessa tulee sellaisia 155/100 lukemia, mutta itse mitatessani sen on lähempänä jotain 135/90. Viimeksi lääkärillä ensin jotain 148/92 ja sitten vähän rauhoituttuani jotain 126/83. Korkea verenpaine on perintönä molemmilta vanhemmilta ja isä kuoli sydäriin. Kivaa on. Verenpainelääkkeitä ehdoteltiin jo alle nelikymppisenä ja jo ala-asteella muistaakseni alempi paine oli lähempänä 90:tä jos en nyt ihan väärin muista. Yritä tässä nyt sitten syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa kun se ei mitään tunnu muuttavan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En muista, mutta tuossa kun aloitin uudessa työpaikassa, niin oli saapumistarkastus. Ihan normaali se oli.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä normaalia verenpainetta. A-klinikalla oon mätkässyt yli 170 tiskiin. Ai niin joo viime duunissa oli joku pikainen terveystarkastus ja siinä kieltäydyin tosta kun olin ryypiskellyt enkä halunnut tyttöä säikäyttää.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Öbaut 130/75 usein. En nyt heittelyskaalaa mieti. Olen siitä koominen, että syön älyttömästi lääkkeitä, jotka pakottaa lisäämään suolaa ruokaan. Verenpaine ei tuolla nouse. No, tekee minut tyytyväiseksi.
 

Yx7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
siinä 115\90
pulssi puolensataa5 mutta syntymäst lähtien ollut taito hidastaa pulssia, aikoinaan laskin 34:jään kokeeksi ,olematta kuitenkaan huippumaratoonari.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Korkea. Muistan jo koulu ajoilta kun terkkari kysyi onko tuota tutkittu. Ei ollut, eikä ole vieläkään. Työterveystarkastuksista aina selvinnyt puhumalla. Vihaan lääkäriä, eikä kiinnosta vittuakaan tässä elämän tilanteessa kuolenko viiskymmpisenä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pohjat oli 225/155... Kumma että määräsivät lääkityksen. Mutta lääkkeitä ei tartte syödä kun loppu elämä. Sit saa lopettaa. Nyt pyörii 110-135/60-85 välillä...
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heh, juuri kun sain verenpainemittarin lainaan, niin löytyi tämmöinenkin ketju. Oma tulokseni, 115/70, on mielestäni varsin hyvä, kun ottaa huomioon lievän ylipainon, turhankin suuren alkoholin kulutuksen sekä ajoittaisen nuuskankäytön. Vaikka säännöllinen liikunta ei orastavaa kaljamahaa tunnu pienentävän, niin kai siitä sitten apua on.

...ja isä kuoli sydäriin.
pulssi puolensataa5
Muistan jo koulu ajoilta kun terkkari kysyi onko tuota tutkittu. Ei ollut, eikä ole vieläkään. Työterveystarkastuksista aina selvinnyt puhumalla. Vihaan lääkäriä, eikä kiinnosta vittuakaan tässä elämän tilanteessa kuolenko viiskymmpisenä.

Ja kyllä, mittasin oman paineeni ennen kuin luin lainaamani viestit...
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ei mitään hajua. Verenpaineeni mitattiin viimeksi keväällä, mutta en muista, mikä oli tulos tuolloin. En muista myöskään omaa veriryhmääni.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei mitään hajua. Verenpaineeni mitattiin viimeksi keväällä, mutta en muista, mikä oli tulos tuolloin. En muista myöskään omaa veriryhmääni.

Veriryhmä olisi hyvä tietää. Muuten voi käydä ohraisesti jos tulee äkillinen tarve verensiirtoon eikä O-negatiivista ole saatavilla.

Veripalvelun taulukosta voi kätevästi katsoa miten sopivuudet eri veriryhmien kesken menevät. Type O Negative eli 0- sopii kaikille, toisin kuin ehkä kyseinen yhtye.

Oma veriryhmäni on 0+, minulle kelpaavat 0+ -kollegoiden veret (joita on 28 prosentilla suomalaisista) ja 0-veret (joita on viidellä prosentilla suomalaisista), joten täysin satunnaisessa verensiirrossa minulla olisi 33% mahdollisuudet, että kävisi hyvin. Toki täysin satunnaisia verensiirtoja ei tehdä kuin Bram Stokerin Dracula-romaanissa.

Verenpaine ja erityisesti alapaine on minulla korkea ja joudun syömään siihen Cardace-lääkitystä, perinnöllinen ongelma pitkälti. Myös syke on perinnöllisesti tavallista korkeampi ja erinäiset terveydelliset ongelmat ovat sitä viime vuosina nostaneet. Siihenkin on betasalpaajalääkitys, koska sydänkäyrässäni on ties mitä haarakatkoksia ja syke ei saisi liian korkealle nousta.

Verenpaine ns. normitilanteessa jotain 135/90 lääkityksen kera, syke noin 90-100.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös