Kun twitteristä ei löytynyt vastausta, niin mahtaisikohan täältä löytyä kokemuksia Jeanneaun Merry Fishereistä?
Uusimmassa Venemestari-lehdessä on Jeanneau Merry Fisher 605:n testi. Viimeisimmässä Kippari-lehdessä on painavaa asiaa tulevasta veneverosta,pieni lainaus jos sallitte:"Veneveron alullepanijaa ei toisaalta varmaankaan kovin kaukaa tarvitse hakea. Silloinen kansanedustaja, mutta persujen ministerismies hänkin nyt, Jussi Niinistö ehdotti veneveroa vasta vähän yli kaksi vuotta sitten. Hän nimesi veron luksusveneveroksi ja jopa myönsi että sen nimeksi voisi laittaa kateusvero. Vaan sitten huomattiin että Suomessa ei moisia luksusveneitä edes oikeastaan ole, joten ajatus haudattiin."
Venemestari-lehden päätoimittaja kirjoittaa omassa kolumnissaan näin:"Maailmalla veneisiin kohdistettua verotusta on kokeiltu eri tavoin. Yhdysvalloissa ja Italiassa säädettiin eräänlainen isojen veneiden luksusvero, Norjassa hevosvoimavero ja Tanskassa veneen vakuutusarvon mukaan määräytyvä vero. Kaikista on sittemmin luovuttu, sillä verosta todettiin olevan enemmän haittaa kuin hyötyä." Norjassa tuo hevosvoiman raja-arvo oli 10 ja ei aikaakaan kun markkinoille ilmestyivät 9.9 hevosvoimaiset perämoottorit, joka taisi olla myydyin moottorikoko Norjassa monena vuonna.
Kippari-lehden kolumnisti Sjöberg kirjoittelee venerekisteristä seuraavasti:" Muu-merkkisiä veneitä tiedostosta löytyy yhteensä 48 830 kappaletta ja Oma-valmisteen nimellä kulkee 31 012 venettä. Yhteensä Muut ja Omavalmisteet olisivat siis noin 80 000 kappaletta vajaasta 200 000 veneestä. Ja kissan viikset-johan tuon näkee sokea Reettakin, sanoi Paavo Lipponen, että tuo ei pidä paikkaansa. Jos lähtee mille tahansa julkiselle laiturille, venekerhon tai kaupungin, niin näkee, että yli 95 prosenttia veneistä on selvästi tunnistettavissa ja vain muutama prosentti on epämääräisiä, lankomiehen kanssa autotallissa vietettyjen talvipäivien tuotoksia."
Jos ja kun nuo luvut pitävät paikkaansa, ei ole oikein muuta mahdollisuutta kuin säätää tasavero. Maistraateilta Trafille siirtyneet venerekisteritiedot ovat monin paikoin puutteellisia ja osin jopa virheellisiä. Kuinka moni jättää ilmoittamatta rekisterin pitäjälle jos vaihtaa veneeseensä uuden, hieman tehokkaamman moottorin? Veikkaan että suurin osa, lisäksi tuolla vesillä liikkuu varmasti sellaista kalustoa joiden kuuluisi rekisterissä olla mutta eivät ole. Ja kun tähän lisätään se että veronkannosta aiheutuvat toimenpiteet lisäävät julkisen sektorin byrokratiaaa entisestään, voidaan todeta että susi jo syntyessään.