En edes ymmärrä miksi lähteä Venäjälle puhumaan politiikasta, jos oma lähtökohta on jo valmiiksi, että kaikki on aivopesty ja lähdet vain etsimään vahvistusta omalle kannallesi?
Ja kyllä itselle ainakin omat tutut puhuvat tuolla varsin avoimesti politiikasta, ja ymmärtävät mikä on propagandaa ja mikä ei. Tosin suosittelivat osaltaan myös suodattamaan länsimediaa kuten itse tekevät omansa kanssa, koska todennäköisin totuus löytyy jostain puolesta välistä.
En oikein ymmärrä hyökkäävyyttäsi asian suhteen. Omat vähät kontaktini ovat koulutettua, paljon matkustellutta porukkaa, joiden odottaisin viimeisinä uskovan propagandaa. Silti heidänkin mielipiteensä tuntuvat olevan yhtä Kremlin linjan kanssa, vaikka he eivät kaikista toimista pidäkään ja pitävät korruptiota maan suurimpana ongelmana. Olen ajatellut, että tavalliset venäläiset kaupunkilaiset, jotka käyttävät nettiä, eivät voi olla yhtä pihalla ja vietävissä kuin Siperian aroilla asuvat maalaiset, joiden ainoa uutislähde on valtiollinen media (televisio). Toisin kuin väität, en pidä kaikkia aivopestyinä.
Tämän empiirisen tuloksen toivoisin olevan vähemmistössä, kun otanta hieman kasvaa. Mutta reissun päätarkoitus ei ole puhua politiikkaa, vaan pelata lätkää, pitää hauskaa ja siinä sivussa kuulostella meininkiä.
Olen samaa mieltä siitä, että länsimedia, kuten mikään media, ei ole täysin luotettava ja lähdekritiikki on aina aiheellista. Todennäköisin totuus on mielestäni silti erittäin paljon lähempänä vapaan länsimedian puolta kuin Kremlin puolta. Pitää muistaa, että Venäjän ylimmän johdon, varsinkin nykyisen, varsin pitkään uskollisesti käyttämällä vallanpidon ja vaikuttamisen välineellä eli disinformaatiolla pyritään aina syyttämään vastapuolta juuri siitä, mitä itse tehdään ja näin halutaan hämärtää faktan käsitettä, jotta kaikki näyttäisi olevan "harmaalla alueella" ja totuuksia olisi useita. Kyse olisi vain siitä, minkä puolen viestin kuulija valitsee. Aiheesta on kirjoitettu mielenkiintoinen ja varsinkin nyt hyvin ajankohtainen kirja "Disinformation", kirjoittajina Ion Mihai Pacepa ja Ronald J. Rychlak.