Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 9 802 419
  • 60 600

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Miksei Rybyt pommita teitä/ratoja tuhannenpaskaksi estääkseen hyökkayksen. Näin maallikkona kävi vaan mielessä.
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Fiksumpi hyökkääjä olisi tehnyt niin, mutta tämä ja oikeastaan kaikki edeltävät sodat, joissa Venäjä on ollut osallisena on opettanut sen, että älykkyys ja logiikka harvemmin esiintyvät heidän strategioissaan. Venäläiset ovat erikoistuneet tuhoamaan ylipäänsä sellaisia paikkoja, joissa on mahdollisimman paljon ihmisiä (mieluiten siviilejä), koska inhimillisen kärsimyksen levittäminen tuntuu olevan heille suoranainen missio.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksei Rybyt pommita teitä/ratoja tuhannenpaskaksi estääkseen hyökkayksen. Näin maallikkona kävi vaan mielessä.
Suurin osa siviileistä ei viihdy junaradoilla, joten parempi laittaa paukut asuinalueille. Mahdollisen hyökkäyksen torjunta on jotain ihan hepreaa, jos vaakakupissa on siviiliuhrien maksimointi.

Edit. @alwahla siinä yllä toikin jo saman esille.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Örkeille päiväkodit, sairaalat, leikkipuistot ja toki koulut on äärimmäisen tärkeitä kohteita. Niissähän piilotellaan tärkeitä sotilasjuttuja jotka pitää tuhota.

On tää kyllä sairasta eikä loppua näy.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Helvetin ruma Mariupolin teurastajana tiedetty venäläsikenraali Mihail Mizintsev on IS:mukaan saanut potkut.


Vanha uutinenhan (Reuters uutisoi perjantaina) tuo on, mutta ylitti nyt minun uutiskynnyksen.
On kyllä kaunis Copy-paste kuva äijästä, tai sitten sillä on suhteettoman iso kuutti. Mahtuuko normaalikauluksella paita menee edes läpi
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on myös yksi asia, joka minua venäläisissä vituttaa. Ovat aina vailla jotain muulta maailmalta sen sijaan, että laittaisivat itse oman maansa ja asiansa kuntoon. Kenelläkään ei käy mielessä ajatella sitä, että miksi esimerkiksi Suomi on niin mukava ja rauhallinen maa? No vittu siksi, että sitä maata ei ole rakentaneet, ja sitä ei pyöritä venäläiset! Anna maa venäläisten käsiin, ja käsissä on kohta samanlainen paskatunkio kuin Venäjä. Sitten pitääkin alkaa taas etsimään uutta ja mukavaa rauhallista paikkaa, jonka voisi ottaa venäläisten pilattavaksi.

Tuolla maalla on jo pinta-alaa enemmän kuin millään maalla, ja valtio peittää melkein puoli maailmaa. Joten eiköhän sieltä löytyisi muutama mukava ja rauhallinen kolkka venäläisten lomapaikaksi, kun vaan laittaisivat ITSE omat paikkansa ja valtionsa kuntoon.

Naulan kantaan!

Laittaisivat itse asiat kuntoon, niin löytyisi parempaa lomakohdetta hemmetti omasta kylästä.

Mutta ehkä se on tuo russistinen asenne, että aina pitää kärkkyä naapurin tonttia? Vaikka itsellä olis plantaasia vaikka muille jakaa.
 

p_3ksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL, Jukurit
Surullinen ja pysäyttävä video ukrainalaisesta sotilaasta jonka tehtävänä on evakuoida haavoittuneita ja kaatuneita etulinjasta, rajua hommaa jossa on vain tehtävä se mitä pitää. Tämän ja ruzzkien viime aikaiset pommitukset siviileihin nähtyäni, sai taas toivomaan entistäkin enemmän näiden terroristiraiskaajien mahdollisimman nopeaa poistumista Ukrainan maaperältä joko jalat edellä tai omin avuin juoksemalla. Toivottavasti Ukrainan vastahyökkäys alkaa mahdollisimman pian ja olisi menestyksekäs, tunkiovaltion raiskarit sietävät saada kunnolla selkäänsä.

Slava Ukraini!

 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Naulan kantaan!

Laittaisivat itse asiat kuntoon, niin löytyisi parempaa lomakohdetta hemmetti omasta kylästä.

Mutta ehkä se on tuo russistinen asenne, että aina pitää kärkkyä naapurin tonttia? Vaikka itsellä olis plantaasia vaikka muille jakaa.
Tämä se tuntuu juuri olevan erikoista, että miten se ei tunnu noilla russakoilla missään vaiheessa tulevan mieleen, että miksi siellä ulkomailla on niin paljon mukavampaa ja miksi siellä ulkomailla tuntuu asiat toimivan niin paljon paremmin kuin kotimaassa. Tuostakin saunakeskustelusta käy hyvin ilmi, ettei ymmärretä sitä että se kaiken tuhoava ja pilaava asia löytyy kun kurkistaa peiliin, ja siksi ratkaisu ei ole koskaan että "vallataan se ja otetaan itselle kun tuolla näyttää olevan niin mukavaa".
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Hyvällä prosentilla Ukraina onnistui tuhoamaan ryysyjen ohjuksia yöllisessä hyökkäyksessä, mutta tietenkin jokainen ilmapuolustuksen läpäissyt on liikaa ja aiheuttaa tuhoa. Putte selvästi yrittää saada jotain näyttävää aikaiseksi ennen voitonpäivää, mutta suutariksi näyttää jälleen siltä osin jäävän.




Venäläisten ammukset käryävät.



 

Animal

Jäsen
Miksei Rybyt pommita teitä/ratoja tuhannenpaskaksi estääkseen hyökkayksen. Näin maallikkona kävi vaan mielessä.
Todennäköisesti siksi, että Ukraina lienee omaksunut jonkin muun kuin venäläisen suurimpiin valtaväyliin ja rautateihin tukeutuvan tavan liikuttaa ja huoltaa joukkoja.

Yksi oleellinen osa Ukrainan menestystä sodan alusta alkaen on ollut onnistunut operaatioturvallisuus eli kyky siirtää, hajauttaa ja piilottaa joukkoja muutamaa yksittäistä kuprua lukuunottamatta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä pieni tarina reilun 15 vuoden takaa. Entinen työkaveri oli Imatran kylpylässä saunassa. Samaan aikaan siellä oli kaksi venäläistä, ilmeisesti työkaverin kertoman mukaan ylempää herraa. No kuitenkin, he puhuivat venäjää keskenään ja erittäin avoimesti. Eivät raukat tajunneet, että tämä suomalainen työkaverini oli Venäjällä töissä ollessaan oppinut kielen täysin. Siinä toinen oli sitten pohtinut, että kylläpä tämä Suomi on kaunis ja rauhallinen maa. Että tämänhän voisi ottaa haltuun ja tehdä siitä paremman luokan venäläisille lomakohteen ja asuinpaikan. Toinen oli sitten kysynyt, että mitä suomalaisille tehdään. Johon ensimmäinen oli todennut, että osa tapetaan ja loppuosa viedään Siperiaan.

Tämä tismalleen sama kohtalo oli Ukrainan itäosilla ja Krimillä 2014. Miettikääpä sitä.

Tässä on surullisinta se, että nuo ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä juuri niitä "tavallisia venäläisiä, joiden vika Putinin sota ei ole millään muotoa".

Tai ehkä surullisinta on se, että Lännessä on vieläkin ihmisiä, jotka suunnilleen tuolla argumenteilla kannattavat edelleen venäläisten urheilijoiden ottamista mukaan kansainväliseen urheiluun.

No, vaikea sanoa, että mikä lopulta on se tavallinen venäläinen. Mutta kyllä niiden keskimääräisten kansalaisten joukossa tuntuisi tuota "vallataan ja pistetään maan asukkaat Siperiaan tai joukkohautaan" -ajatusmallia esiintyvän niin paljon, että yksittäisistä idiooteista tuskin on kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohtaamisia Suomen Turussa.

Tuli parkeissa viereen RUS-rekkarilla varustettu volkkari. Nopea silmien välinen katsekontakti ja totesin olemattomalla ukrainan kielellä lyhyesti Slava Ukraini. Vähin äänin poistui mitään sanomatta parkkipaikalta.

Suosittelen samaa menetelmää jokaiselle, joka kohtaa itäisen kehitysvaltion ihmisiä, joka myös ei toivottuna naapurina valitettavasti toimii.

Tiedote päättyy.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä on surullisinta se, että nuo ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä juuri niitä "tavallisia venäläisiä, joiden vika Putinin sota ei ole millään muotoa".
Muutaman kerran olen työn puitteissa Venäjällä käynyt ja sen verran voin sanoa ettei "tavallinen venäläinen" Imatran kylpylässä käy, ei edes ulkomailla. Se "tavallinen venäläinen" tuskin saa mitään muuta informaatiota kuin sitä virallista Putinia.

Itse olen vähän eri mieltä tästä kansakunta luokittelusta. Venäläiset ovat sellaisia, saksalaiset ovat tuollaisia, amerikkalaiset ovat jos jonkinmoisia... Omassa ajattelussa kaikki ovat kuitenkin yksilöitä. Niin täällä Suomessakin, osa on pösilöitä, osa on järkeviä, osa on...
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS

Tässä hyvää mallia sillekin tehdastyöläiselle, joka pelkää rintamalle joutumista. Yön pimeinä tunteina oma firma vaan tuleen. Muutama tuhat tehdasta kun palaa protestina sodalle niin alkanee venäjän kermaa mietityttää sodan jatkamisen järkevyys. Vai onko sittenkin niin, että ei se sota niin haittaa kunhan ei itse joudu rintamalle?

Hienoa työtä joka tapauksessa niiltä, jotka noita junia uskaltavat ja osaavat suistaa.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Laitanpa tämän nyt tänne: täällä on ollut viime aikoina paljon keskustelua, ei Venäjän valtiosta ja valtakoneistosta vaan venäläisistä ja venäläisyydestä. Mietin että harva meistä on kokeillut elää totalitaarisessa valtiossa - nämä tyypit tulevat myös perheesi perään, ei vain sinun, jos erottaudut joukosta. Vaikka olisin maailman liberaalein Venäjän kansalainen niin en minä tässä elämäntilanteessa lähtisi kaduille ennen kuin siellä olisi jo miljoonia muita. Puhe jossain rauhallisessa liberaalidemokratiassa on helppoa ja halpaa, mutta väkivaltaisessa diktatuurissa ei, hinta kohoaa ihan silmissä. Tietysti on aina mahdollista vastustaa ja nousta johtamaan protestia - mutta suurin osa meistä, minä kaikkein vähiten, olisi siinä pienessä rohkeassa joukossa, joka yleensä kuolee tai joutuu kidutetuksi ja vankilaan, eikä todellakaan johda vastarintaa mihinkään kunniakkaaseen voittoon.

En myöskään usko että venäläisyydessä on mitään erityistä etnistä tahraa - siellä Ukrainassa tuhannet ja tuhannet täysin etnisesti venäläistaustaiset ihmiset taistelevat tätä irvokasta ja sadistista hyökkäystä vastaan Ukrainan vapauden ja olemassaolon puolesta. Ei heitä erota etnisesti yhtään mikään venäläisistä rajan toisella puolen. Sen sijaan Venäjän historiallisia ja yhteiskunnallisia rakenteita on valtavasti haavoittanut ja myrkyttänyt vuosisatainen syvä sorto. Sen puristuksessa on syntynyt universaalia, maailmanhistoriallista taidetta ja lahjakkuutta, mutta myös valtavasti antiliberaaleja, autoritäärisiä vaistoja ja impulsseja. Jos pää nousee joukosta niin se katkaistaan - ja tämä perinne on saanut myös monet perverssisti kunnioittamaan mielivaltaa ja vääryyttä, koska ne ovat maailman meno.

Eikä Venäjällä ole mitään ihmeellistä Sonderwegiä, joka tuomitsisi sen ikuisesti sortoon ja diktatuuriin. Sillä on ollut sysimusta historia, mutta mitkään asiat tässä ihmisen maailmassa eivät jatku ikuisesti - kaikilla mailla ja kulttuureilla on toivoa paremmasta, kykyä parempaan. Enkä tietenkään liberaalina usko mihinkään inhimilliseen kollektiiviseen vastuuseen. Ei sellaista ole. Voin toki tuomita ihmisiä siitä, etteivät he uskaltaneet nousta vastarintaan - mutta vain jos itse uskaltaisin siihen samassa tilanteessa. Niin enpä tuomitse.

Linkkaanpa tähän suuresti arvostamani @ms.qvist :in - olen utelias kuuntelemaan vastineensa...
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tiedote päättyy
Kohtaamisia Espoon Ikeassa. Käytiin vappuna kaksi reissua kun laitettiin kämppää koko viikonloppu.

Molemmilla kerroilla aiheutin pahennusta venäjänkielisissä kun tietysti päälläni oli Saint Javelin - hupparini.

Olen saanut kuukauden sisään kolme kehua tuntemattomilta kadulla.

Pääsiäisenä oltiin tuttavien kanssa Pärnussa ryyppäämässä kolme päivää. Paikalliset hymyilivät pari kertaa leveästi kun tulin vastaan kadulla.

On kyllä hyvä fiilis.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Kohtaamisia Espoon Ikeassa. Käytiin vappuna kaksi reissua kun laitettiin kämppää koko viikonloppu.

Molemmilla kerroilla aiheutin pahennusta venäjänkielisissä kun tietysti päälläni oli Saint Javelin - hupparini.

Olen saanut kuukauden sisään kolme kehua tuntemattomilta kadulla.

Pääsiäisenä oltiin tuttavien kanssa Pärnussa ryyppäämässä kolme päivää. Paikalliset hymyilivät pari kertaa leveästi kun tulin vastaan kadulla.

On kyllä hyvä fiilis.
Minä kyllä kysyisin, jos osaisin, että mikseivät kyseiset paheksujat ole palvelemassa äiti Venäjää erittäin hyvin sujuvassa erikoisoperaatiossa, haiskahtaa suorastaan petturuudelta. Pitäisi FSB:lle ilmoittaa tämmöisistä. Pelkureitakin taitavat olla, kun eivät suostu lähtemään, vaikka pieni suuri Tsaari on sanonutkin, että elämä nyt on ihan yliarvostettu konsepti muutenkin.

Englanniksihan noilta ei kannata yleensä kysellä yhtään mitään, joten siinä mielessä harmittaa, ettei venäjä taivu. Mutta yleensä aina kun vaikkapa peleissä tulee vastaan venäläisiä ja sattuvat ainakin ymmärtämään englantia (sitäkin harvemmin vastaavat englanniksi), niin saa kunnon hämmennystä aikaiseksi vittuilemalla Ukrainasta. Sitten vaan odottamaan profiiliin kyrillisillä ilmestyviä viestejä ja google kääntäjä tulille. "Khokhol tuhoamme kotisi ja pyyhimme paskan maasi kartalta." Luulevat vielä ukrainalaiseksi. :DDD

Elämän pieniä iloja.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Kohtaamisia Suomen Turussa.

Tuli parkeissa viereen RUS-rekkarilla varustettu volkkari. Nopea silmien välinen katsekontakti ja totesin olemattomalla ukrainan kielellä lyhyesti Slava Ukraini. Vähin äänin poistui mitään sanomatta parkkipaikalta.

Suosittelen samaa menetelmää jokaiselle, joka kohtaa itäisen kehitysvaltion ihmisiä, joka myös ei toivottuna naapurina valitettavasti toimii.

Tiedote päättyy.
Itsellä ei ihan riittänyt uskallus lähteä huutelemaan mitään kun olin yksin ja vielä keskellä yötä kun vastaan kävelee 3kpl oletettavasti siitä molotuksesta päätellen noita ikävempiä naapureita ja suhteellisen kookkaita tyyppejä vielä niin veikkaan että siinä ei olisi välttämättä meikäläiselle käynyt kovin hyvin :D
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä kyllä kysyisin, jos osaisin, että mikseivät kyseiset paheksujat ole palvelemassa äiti Venäjää erittäin hyvin sujuvassa erikoisoperaatiossa, haiskahtaa suorastaan petturuudelta. Pitäisi FSB:lle ilmoittaa tämmöisistä. Pelkureitakin taitavat olla, kun eivät suostu lähtemään, vaikka pieni suuri Tsaari on sanonutkin, että elämä nyt on ihan yliarvostettu konsepti muutenkin.
Opetan sinulle:
Miksi lähditte pakoon Venäjältä?
"zaTŠEM ubiŽAli is raSSII?
Voi sanoa vain yhdelle (=teitittelyä) tai usealle.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on surullisinta se, että nuo ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä juuri niitä "tavallisia venäläisiä, joiden vika Putinin sota ei ole millään muotoa".

Tai ehkä surullisinta on se, että Lännessä on vieläkin ihmisiä, jotka suunnilleen tuolla argumenteilla kannattavat edelleen venäläisten urheilijoiden ottamista mukaan kansainväliseen urheiluun.

No, vaikea sanoa, että mikä lopulta on se tavallinen venäläinen. Mutta kyllä niiden keskimääräisten kansalaisten joukossa tuntuisi tuota "vallataan ja pistetään maan asukkaat Siperiaan tai joukkohautaan" -ajatusmallia esiintyvän niin paljon, että yksittäisistä idiooteista tuskin on kyse.

Niinpä. Koko tämän täysimittaisen sodan ajan vittutanut sekin, että aina joku vetää "tavallinen venäläinen"-kortin esiin puolustelemalla tunkiovaltion edustajia.

Putin määräsi sodan aloituksen, kyllä. Mutta hän ei ollut yhtään ainutta ihmistä Ukrainassa ryöstämässä, kiduttamassa, murhaamassa, raiskaamassa ja ties mitä muuta paskaa. Sen ovat tehneet "tavalliset venäläiset". Tämä olisi hyvä sisäistää, ymmärtää ja hyväksyä. En siis varsinaisesti tarkoita tällä tätä palstaa, täällähän tuo tunnutaan ymmärtävän hyvin. Tarkoitan Jatkoajan ulkopuolista elämää täällä Suomessa. Ja toki muuallakin maailmassa.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jussi Markkanen
Itsellä ei ihan riittänyt uskallus lähteä huutelemaan mitään kun olin yksin ja vielä keskellä yötä kun vastaan kävelee 3kpl oletettavasti siitä molotuksesta päätellen noita ikävempiä naapureita ja suhteellisen kookkaita tyyppejä vielä niin veikkaan että siinä ei olisi välttämättä meikäläiselle käynyt kovin hyvin :D
Kyllä yksi jatkoaikalainen vastaa kolmea rys.. ryhmää venäläisiä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Laitanpa tämän nyt tänne: täällä on ollut viime aikoina paljon keskustelua, ei Venäjän valtiosta ja valtakoneistosta vaan venäläisistä ja venäläisyydestä. Mietin että harva meistä on kokeillut elää totalitaarisessa valtiossa - nämä tyypit tulevat myös perheesi perään, ei vain sinun, jos erottaudut joukosta. Vaikka olisin maailman liberaalein Venäjän kansalainen niin en minä tässä elämäntilanteessa lähtisi kaduille ennen kuin siellä olisi jo miljoonia muita. Puhe jossain rauhallisessa liberaalidemokratiassa on helppoa ja halpaa, mutta väkivaltaisessa diktatuurissa ei, hinta kohoaa ihan silmissä. Tietysti on aina mahdollista vastustaa ja nousta johtamaan protestia - mutta suurin osa meistä, minä kaikkein vähiten, olisi siinä pienessä rohkeassa joukossa, joka yleensä kuolee tai joutuu kidutetuksi ja vankilaan, eikä todellakaan johda vastarintaa mihinkään kunniakkaaseen voittoon.

En myöskään usko että venäläisyydessä on mitään erityistä etnistä tahraa - siellä Ukrainassa tuhannet ja tuhannet täysin etnisesti venäläistaustaiset ihmiset taistelevat tätä irvokasta ja sadistista hyökkäystä vastaan Ukrainan vapauden ja olemassaolon puolesta. Ei heitä erota etnisesti yhtään mikään venäläisistä rajan toisella puolen. Sen sijaan Venäjän historiallisia ja yhteiskunnallisia rakenteita on valtavasti haavoittanut ja myrkyttänyt vuosisatainen syvä sorto. Sen puristuksessa on syntynyt universaalia, maailmanhistoriallista taidetta ja lahjakkuutta, mutta myös valtavasti antiliberaaleja, autoritäärisiä vaistoja ja impulsseja. Jos pää nousee joukosta niin se katkaistaan - ja tämä perinne on saanut myös monet perverssisti kunnioittamaan mielivaltaa ja vääryyttä, koska ne ovat maailman meno.

Eikä Venäjällä ole mitään ihmeellistä Sonderwegiä, joka tuomitsisi sen ikuisesti sortoon ja diktatuuriin. Sillä on ollut sysimusta historia, mutta mitkään asiat tässä ihmisen maailmassa eivät jatku ikuisesti - kaikilla mailla ja kulttuureilla on toivoa paremmasta, kykyä parempaan. Enkä tietenkään liberaalina usko mihinkään inhimilliseen kollektiiviseen vastuuseen. Ei sellaista ole. Voin toki tuomita ihmisiä sitä, etteivät he uskaltaneet nousta vastarintaan - mutta vain jos itse uskaltaisin siihen samassa tilanteessa. Niin enpä tuomitse.

Linkkaanpa tähän suuresti arvostamani @ms.qvist :in - olen utelias kuuntelemaan vastineensa...

Niin, maailma ei ole mustavalkoinen, niitä harmaan eri sävyjäkin on olemassa, joten todellisuudessa en aivan niin yksioikoisesti ajattelu, mitä eilisen - kärkkään - viestini perusteella voisi kuvitella. Se minun on kuitenkin todettava, että juurikaan sympatiaa minulta ei tällä hetkellä löydy "epäpoliittisille" Barkoveille ynnä sille venäläiselle keskiluokalle, joka asuttaa Moskovaa, Pietaria ja muutamaa muuta suurkaupunkia. Heidän sopii muistella Martin Niemöllerin runoa "Ensin ne tulivat..." marssiessaan rikkinäisissä kengissä ja vm. 59 AK-47 käsissään teurastettavaksi.

Juuri heidän kanssa Putin teki sen sanattoman sopimuksen, jonka myötä Venäjä on ajautunut paariavaltioiden joukkoon. He pääsivät nauttimaan etuoikeuksista lähes parin vuosikymmenen ajan, he humaltuivat siitä vallasta, jota Putinin hallinto heille - venäläisinä - tarjoili. He olivat tyytyväisiä osaansa, ja samalla he sulkivat silmänsä siltä todellisuudelta, jossa kymmenet miljoonat venäläiset, enemmistö, asuivat ja elivät. Kun kyseisen joukon edustajia haastateltiin vajaat vuosi sitten heidän paetessa Venäjältä länteen (heidän laskeminen länteen oli suuri virhe!), he kyynelsilmin kertoivat kuinka joutuivat pakenemaan ja jättämään kaiken taakseen - työn ja keräämänsä omaisuuden. Voisinpa todeta, että heidänkin kohdalla "maariski" realisoitui, ja hyvä niin! Mutta pelkäänpä, että he eivät ota opiksi, vaan toistaisivat tekemänsä virheen, jos koittaa aika, jolloin pääsisivät taasen kokoamaan omaisuuksia Venäjällä, rikastumaan suomeksi sanottuna.

Venäjä on kautta historian lähettänyt uhrattavaksi vähemmistöjä ja vähäosaisia, kansaa on myös hallittu siten, että on ollut ketä uhrata. Putinin valtakaudella Venäjä on jälleen rakennettu yhteiskunnaksi, joka uhraa surutta heikoimpansa jonkin "suuren ja ylevän" eli "ryöstömurhan" puolesta. Väistämättä olen viime vuosina tullut useammankin kerran pohtineeksi sitä, että mikä vastuu lännellä on siihen, että Putinin hallinnon on annettu kasvaa ja kehittyä muotoonsa. Halpa energia yhdistettynä korruptoituneisiin poliitikkoihin, jotka ryhtyivät lobbaamaan venäläistä kaasua ja öljyä sun muuta, mahdollisti myös Venäjällä omaisuuksien keskittymisen ja laaja-alaisen korruption sekä vallan väärinkäytön. Toisaalta tämä taloudellinen yhteistyö johti myös siihen, että aivan liian monelta väärinkäytökseltä suljettiin silmät - totisesti lännessä oltiin Venäjän eliitin hyödyllisiä idiootteja valtiojohtoa myöten. Joten, kun me ryhdymme tuomitsemaan venäläisiä, on meidän syytä perata oma pesämme myös kunnolla, ja oppia myös siitä.

Minusta venäläisten on kannettava myös kollektiivinen vastuu siitä huolimatta, että samalla meidän ja heidän on tiedostettava se, että joukossa on myös sellaisia venäläisiä, jotka tekivät oikeita valintoja - sellaisia, jotka ovat moraalisesti kestävällä pohjalla. Me voimme muistaa näitä oikeita valintoja tehneitä venäläisiä, ja muistuttaa venäläisiäkin heidän teoista, mutta mikäli venäläisiä ei aseteta jonkin asteiseen vastuuseen yhteisönä, on olemassa vaara, että historiasta ei opita mitään. Suosittelen lukemaan vaikkapa Antero Holmilan ja Matti J. Karin teoksen Miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii. Itsellä teoksesta on vielä muutama sivu lukematta, mutta uskallan jo suositella sitä. Teos omalta osaltaan avaa sitä, miksi Venäjällä olisi tarpeen samanlainen "puhdistustyö", jollaisen Saksan läntinen osa kävi läpi, etenkin 60-luvulta eteenpäin. Tähän työhön sisältyy kyllä jonkin asteinen kollektiivisen vastuun kantaminen, jotta siitä menneisyydestä on mahdollista ottaa opiksi. Luonnollisesti keskiluokkaisen moskovalaisen vastuu on suurempi kuin henkilön, joka tulee köyhistä oloista ja jolle alueen pääkaupunkiin pääsy on verrattavissa matkaan ulkomaille.

Mutta erityisesti seuraavaa viestisi kohtaa en voi allekirjoittaa: "Voin toki tuomita ihmisiä sitä, etteivät he uskaltaneet nousta vastarintaan - mutta vain jos itse uskaltaisin siihen samassa tilanteessa. Niin enpä tuomitse."

Nimittäin ennalta sinä, tai minä, itse asiassa kukaan meistä ei voi tietää, mitä kyseisessä tilanteessa tekisi. Voimme kyllä pohdiskella ja nähdä itsemme tekemässä sankaritekoja - tai vetäytymässä vastuusta, mutta vasta se nimenomainen hetki todella paljastaa sen millaisiin tekoihin kykenemme. Tähän johtopäätökseen olen tullut havaintojen ja lukuisten keskusteluiden myötä. Keskustelukumppaneina on ollut ihmisiä, jotka ovat ottaneet osaa Ukrainassa Oranssiin vallankumoukseen, matkanneet Maidanille Kiovassa 2013-2014, osallistuneet sotaan rintamalla. Olen myös keskustellut kurdien kanssa, joista moni on pitänyt periaatteistaan kiinni vankilaan joutumisen uhallakin.

Tämä pätee suurin piirtein meihin tavallisiin ihmisiin, jotkin luonteenpiirteet ja käyttäytymismallit voivat ennustaa jotain muuta lopputulosta, mutta nähdäkseni sinusta ei näitä tällaisia luonteenpiirteitä löydy, jotka voisivat indikoida sitä, että tekisit, jotain muuta kuin moraalisesti kestäviä valintoja. Luonnollisesti elämä totalitaarisessa yhteiskunnassa rajaa mahdollisuuksia, mutta kuten Iranin "huivivallankumous" osoittaa, ei se voi täysin tukahduttaa halua ja ihmisten päättäväisyyttä. Eli Venäjällä sitä keskiluokkaa voi kyllä huoletta osoittaa sormella ja vaatia sitä kantamaan myös kollektiivinen vastuu. Siinäpähän marssivat rintamalle rikkinäisissä kengissään...

* * *

En minäkään voi 100 prosenttisella varmuudella sanoa, että millaisiin valintoihin päätyisin, jos minun olisi tehtävä eettisesti ja moraalisesti kestäviä valintoja - noustako totalitaarista hallintoa vastaan vaiko ei. Mutta jos ryhtyisin uhriutumaan sen tähden, kun en pääse ulkomaille niin helposti kuin ennen tai kun en voikaan ostaa uutta Iphonea, niin minut saa huoleti "vetää kölin ali".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En myöskään usko että venäläisyydessä on mitään erityistä etnistä tahraa - siellä Ukrainassa tuhannet ja tuhannet täysin etnisesti venäläistaustaiset ihmiset taistelevat tätä irvokasta ja sadistista hyökkäystä vastaan Ukrainan vapauden ja olemassaolon puolesta. Ei heitä erota etnisesti yhtään mikään venäläisistä rajan toisella puolen. Sen sijaan Venäjän historiallisia ja yhteiskunnallisia rakenteita on valtavasti haavoittanut ja myrkyttänyt vuosisatainen syvä sorto. Sen puristuksessa on syntynyt universaalia, maailmanhistoriallista taidetta ja lahjakkuutta, mutta myös valtavasti antiliberaaleja, autoritäärisiä vaistoja ja impulsseja. Jos pää nousee joukosta niin se katkaistaan - ja tämä perinne on saanut myös monet perverssisti kunnioittamaan mielivaltaa ja vääryyttä, koska ne ovat maailman meno.

Eikä Venäjällä ole mitään ihmeellistä Sonderwegiä, joka tuomitsisi sen ikuisesti sortoon ja diktatuuriin. Sillä on ollut sysimusta historia, mutta mitkään asiat tässä ihmisen maailmassa eivät jatku ikuisesti - kaikilla mailla ja kulttuureilla on toivoa paremmasta, kykyä parempaan. Enkä tietenkään liberaalina usko mihinkään inhimilliseen kollektiiviseen vastuuseen. Ei sellaista ole. Voin toki tuomita ihmisiä siitä, etteivät he uskaltaneet nousta vastarintaan - mutta vain jos itse uskaltaisin siihen samassa tilanteessa. Niin enpä tuomitse.

Tässä olet varmasti täysin oikeassa. Itse (vaikka kirjoitinkin "tavallisista venäläisistä" jokseenkin vihaiseen sävyyn) annan kunnioitukseni kaikille heistä, jotka ovat julkisesti sotaa vastaan. Oma negatiivinen kommenttini pohjautuu siihen pettymykseen, että tuollaista imperialistista ajatusta tuntuu esiintyvän niin paljon venäläisten keskuudessa. Syyt tuskin ovat kansan perimässä, vaan historiassa, ja pitkälti kuvasit sen syyt ja seuraukset.

Yksi merkittävä syy tähän edellä kuvattuun on se, että Venäjä ei ole ikinä joutunut tekemään tiliä menneisyytensä kanssa. Se ei ole joutunut käymään läpi sellaista kollektiivista katumista kuin Saksa ja Japani aikoinaan. Ja se näkyy siinä, että tuollaisia imperialistisia näkemyksiä tuntuu esiintyvän niin monessa kansalaisessa. Eurooppakin saa katsoa asiassa peiliin. Liian kauan on katsottu läpi sormien tuota Venäjän touhua. Kai siinä moni tavallinen venäläinenkin alkaa uskoa, että heidän valtionsa toiminta on ihan hyväksyttävää ja heihin pätevät eri säännöt kuin muihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös