Hmmm. Jopa futismaajoukkueen mukana Ratinaan saapunut kannustusjoukkue osoitti taannoin kunniaa Valkoiselle kuolemalle, joten jotain yleisempää siellä kyllä on taustalla. Vuotta en muista enkä sen myötä sitä oliko jo sodan ensimmäinen vaihe alkanut.
edit: 2017 eli oli alkanut.
Itse olin kaveriporukalla Vilnassa vuonna 2006, ja siellä paikallisessa pubissa muutaman oluttuopin ja parin vahvan Zalgiris-snapsin jälkeen ajauduimme lyhyeen keskusteluun paikallisten vanhempien herrasmiesten kanssa. Yksi ainakin kertoi olevansa Vilnan yliopistossa professorina. Ja olisiko yksi ollut ammattipianisti...
Joka tapauksessa he kertoivat hyvinkin liikuttuneessa mielentilassa, kuinka he ja moni muu liettualainen arvostavat ja kunnioittavat Suomea todella paljon. Syynä se, että täällä pistettiin sankarillisesti vastaan Puna-armeijalle, ja pelastettiin itsenäisyys. Olivat sitä mieltä, että liettualaistenkin olisi pitänyt yrittää samaa. Herrat poistettiin ravintolasta melko pian tuon jälkeen, eivätkä he päässeet takaisin, vaikka vielä yrittivät. Lähtiessään he vilkuttivat vielä ikkunan takaa meille iloisesti.
Ikävää, että keskustelu jäi lyhyeksi. Olisin voinut kehua Liettuan Metsäveljiä, jotka pärjäsivät olosuhteet huomioiden todella hyvin, ja heidän ansiotaan on se, että venäläisvähemmistö on tänä päivänä Liettuassa varsin pieni, ja se, että Liettua onnistui parhaiten Baltian maista säilyttämään kulttuuriaan kommunistisen hirmuhallinnon aikana. Venäläistäminen jäi Metsäveljien ansiosta vähäiseksi.
Tuon lyhyen kohtaamisen ansiosta minulle jäi se käsitys, että Suomea on arvostettu yllättävän paljonkin entisten Neuvostotasavaltojen alueella. Tallinna on ehkä poikkeus - siellä on saatu sikailevista suomalaista kokemusta jo Neuvostoliiton aikana.