Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 9 984 244
  • 61 435

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kyllä. Harmi on vain se, että määrällä tullaan lopulta saavuttamaan tavoitteet kulutussodassa. Hiljaa, mutta lopulta vääjäämättä.
En olisi niin varma. Venäjän logistiikkaketjusta pitkähkö twiittisarja, joten laitan alle vain loppukaneetin.

Tiivistys: Venäjä ei ole saanut junakuljetuksia toimimaan, koska keskusasemat ovat suurissa kaupungeissa, joita Venäjä ei ole saanut haltuunsa. Joten junakuljetukset joudutaan korvaamaan rekoilla, mutta niitä ei ole riittävästi. Jolloin niillä ajetaan enemmän ja ylikuormassa. Kalusto kuluu yllättäen nopeammin. Huoltoja ei voida tehdä, koska rekoista on pulaa. Ylhäältä tulee silti käskyä "davaj davaj" ja kierre pahenee.

Ongelmaa pahentaa tykistön ylikorostunut asema Venäjän tuhostrategiassa. Tykistö vaatii jatkuvaa täydennystä ja nyt kun Venäjän "salamasota" tyssäsi, ei tykistön tuhovimma voi jatkua, jollei logistista perusongelmaa ratkota.

Venäjä yrittää ratkaista ongelman luomalla samalla uuden, pahemman ongelman. Tykistötuli tuo lyhytaikaisen helpotuksen, mutta pahentaa armeijan asemaa pidemmän päälle.





Vai on täysin epäreilua ja suhteetonta, että tämän luksuselämää häiritään pakotteilla.
Tulee mieleen Marie Antoinetten empaattisuus. "Syökööt kakkuja", hänen väitetään sanoneen, kun rahvas valitti nälkäänsä ja leipäpulaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulee mieleen Marie Antoinetten empaattisuus. "Syökööt kakkuja", hänen väitetään sanoneen, kun rahvas valitti nälkäänsä ja leipäpulaa.

On tätä ollut nykyaikanakin. Silvio Berlusconi antoi aikoinaan neuvon Italian köyhille: "Tehkää niin kuin minä. Tienatkaa enemmän!".

Venäjällä on logiikka ollut aina sellainen, että sillä on oltava oikeus käyttää valtaa ja voimaa naapureita vastaan. Kaikki vastatoimet ovat sitten "käsittämättömiä" ja "hyökkäys Venäjää vastaan" ja "russofobiaa". Talvisotakin oli suomalaisten syytä, kun alkoivat ampua maahantunkeutujaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En olisi niin varma. Venäjän logistiikkaketjusta pitkähkö twiittisarja, joten laitan alle vain loppukaneetin.

Tiivistys: Venäjä ei ole saanut junakuljetuksia toimimaan, koska keskusasemat ovat suurissa kaupungeissa, joita Venäjä ei ole saanut haltuunsa. Joten junakuljetukset joudutaan korvaamaan rekoilla, mutta niitä ei ole riittävästi. Jolloin niillä ajetaan enemmän ja ylikuormassa. Kalusto kuluu yllättäen nopeammin. Huoltoja ei voida tehdä, koska rekoista on pulaa. Ylhäältä tulee silti käskyä "davaj davaj" ja kierre pahenee.

Ongelmaa pahentaa tykistön ylikorostunut asema Venäjän tuhostrategiassa. Tykistö vaatii jatkuvaa täydennystä ja nyt kun Venäjän "salamasota" tyssäsi, ei tykistön tuhovimma voi jatkua, jollei logistista perusongelmaa ratkota.

Venäjä yrittää ratkaista ongelman luomalla samalla uuden, pahemman ongelman. Tykistötuli tuo lyhytaikaisen helpotuksen, mutta pahentaa armeijan asemaa pidemmän päälle.






Tulee mieleen Marie Antoinetten empaattisuus. "Syökööt kakkuja", hänen väitetään sanoneen, kun rahvas valitti nälkäänsä ja leipäpulaa.

Kyllähän näitä oli, sen jonkun poroporvarinaisen säästöohjeet tyyliin ”vaihda mersusta bemariin” ja Jatkoajassa koronarajoitusten mukanaan tuomien harrastusmahdollisuuksien vähenemisen tilalle ehdotettu katutappeleminen.

Asiaan: uutisointi Venäjällä tapahtuvista protesteista tuntuu vähentyneen, onko muilla sama havainto?
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaikki vastatoimet ovat sitten "käsittämättömiä" ja "hyökkäys Venäjää vastaan" ja "russofobiaa". Talvisotakin oli suomalaisten syytä, kun alkoivat ampua maahantunkeutujaa.
Onhan se täältä katsoen älytöntä, mutta mitä ne sitten voisivat sanoa? "Ukrainalaisten pyrinnät maahantunkeutujaa vastaan ovat olleet yllättävän menestyksekkäitä, joten vaihdamme strategiaa siviilien kärsimyksen maksimointiin" on kyllä totta, mutta ei ehkä se perspektiivi, mitä ne haluavat edistää. Pakko puhua paskaa kun totta ei voi.
 

Lykosia

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä varsin tyhjentävä kiteytys siitä, miten tässä lopulta käy - mikäli Länsi säilyy yhtenäisenä.



Venäjän maine on aina ollut, että se on maa, jota on lähes mahdoton valloittaa. Niin Napoleonia kuin Hitleriäkin vastaan Venäjä saavutti suurimmat voittonsa puolustaessa omaa maataan ennen kuin siirtyivät hyökkäykseen. Hyökkäyksessä heidän maineensa ei ole kovin korkea.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Asiaan: uutisointi Venäjällä tapahtuvista protesteista tuntuu vähentyneen, onko muilla sama havainto?
Sekä ulkomaisia että venäläisiä toimittajia poistunut Venäjältä ja riippumattomia medioita lakkautettu. Lisäksi uusi lainsäädäntö linjaa suurin piirtein niin, että ensimmäisestä pidätyksestä selviää sakoilla mutta toinen voi jo tuoda linnatuomion. Viimeisin luku johon itse olen törmännyt oli n. 15 000 pidätettyä, siis kumulatiivisesti sodan alusta
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Venäjällä on logiikka ollut aina sellainen, että sillä on oltava oikeus käyttää valtaa ja voimaa naapureita vastaan.
Venäjä ja logiikka samassa lauseessa jätti ajattelemaan kulttuurisia eroja. On ollut mielenkiintoista seurata, kuinka nopeiden voittojen pakko ajaa koko komentoketjua ylhäältä alas oikomaan ja altistumaan pidemmällä aikavälillä isommille ongelmille. Taustalla tapahtuvat hitaasti etenevät näkymättömät taustaprosessit, kuten huolto ja logistiikka, eivät tarjoa samanlaisia "juuri nyt"-hetkiä.

Mariupolin valloittamiseen ja tuhoamiseen on käytetty Venäjän näkökulmasta suhteettoman paljon resursseja. Ehkä kaupunki - tai se mitä siitä on jäljellä - tarjoaa symboliarvoltaan ison voiton, mutta sodan isossa kuvassa se taitaa olla sisiliskon häntä. Mitä muuta Venäjä olisikaan voinut tehdä samoilla resursseilla samassa ajassa esim. Odessan suunnalla?

En tietenkään tiedä onko Mariupol kliseisesti sanoen Venäjän Pyrrhos ja onko asian pohtiminen vain tyypillinen jälkiviisauden muoto, joka näyttää tästä hetkestä katsoen ilmeiseltä.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Vai on täysin epäreilua ja suhteetonta, että tämän luksuselämää häiritään pakotteilla. Varmasti elämän perusrakenteet romahtavat kun ei voi ostaa enää kuin 9 Vuittonin laukkua viikossa entisen 10 sijaan isänsä Venäjän kansalta varastamillaan rahoilla. Se, että isänsä lukeutuu terroristivaltion sisäpiiriin ja on ollut omalla panoksellaan mukana mahdollistamassa sotarikoksia, rikoksia ihmisyyttä vastaan, inhimillistä kärsimystä ja satojen lapsien murhia Ukrainassa ei ilmeisesti ole riittävän "unfair" tai "unreasonable" että pitää olla siitä tosi "surprised"

Ei vaatisi kuin parin sanan muuttamisen twiittiin, jolloin ei tarvitsisi julkisesti uikuttaa Twitterissä kuinka omaa etuoikeutettua elämää rajoitetaan täysin epäreilusti:

"It seems to me completely unfair and unreasonable. I was very surprised, because it is strange to impose death on a newborn who is 0 years old and has nothing to do with the situation"



Näin. Venäjä on täynnä uikuttajia, jotka sanovat ettei heillä ole mitään tekemistä minkään kanssa, ovat apolitical, eivät ole kiinnostuneita politiikasta. Sen vuoksi en pidätä hengitystä Venäjän asennoitumisen muuttumisen suhteen vaikka pygmi höyrystettäisiin pois kuleksimasta. Ainoastaan venäläisten itsensä tekemällä asenneremontilla on merkitystä. Ja tähän hästäg älkääsyyttäkövenäläisiämistään.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Itseäni ja tuntemuksiani on tullut mietittyä viimeiset päivät paljonkin. Ihmeellistä millaiseksi omatkin tunteet ovat menneet.
Otin tietoisesti etäisyyttä tähän sotaan ja hävitykseen.

Ensin iski pelko hyökkäyksestä, sitten ajatukset yrittivät väkisin sen kieltää. Sitten uskotteli pieneen selkkaukseen,.. Sitten kun Venäjä iski täydellä voimalla kaikkealle, iski armoton pelko ydinsodasta Euroopassa. Pelottavinta oli se voima millä se iski tajuntaan ja se huoli oli hyvin voimakasta.

Ydinsodan ja kolmannen maailmansodan pelko alkoi muuttumaan realistiseksi skenaarioksi ja mieli alkoi sen jopa hyväksymään.

Ihminen näköjään prosessoi sen niin, että se yrittää vain jatkaa elämää. Pienintäkään hyväksyntää se ei ole, mutta pelko ja kauhistus ovat muuttuneet syvään vihaan ja raivoon. Mieli ei hyväksy ja viha kasvaa ja kasvaa. En toivo mitään hyvää noille roistoille, toivoisin etten ikinä rupea vihaamaan viattomia kansalaisia jotka eivät voi tälle mitään. Täysin varmaksi sitäkään en voi enään luvata.

Nyt sitä elää käytännössä voimattomana tilanteelle, toivoisi vain että tämä kaikki päättyisi ja joskus Ukraina kukoistaisi ja ukrainalaisten verellä maksettu hinta itsenäisyydestä olisi lopulta kaikkien nähtävillä ja että nämä sitarikolliset joutuisivat oikeasti vastuuseen teoistaan.

Toisaalta jos tämä eskaloituu ydinsodaksi tai Suomeen hyökätään, sitten se menee vain niin eikä sekään enään herätä kauhun tunteita.
Viimeiseen henkäykseen asti yrittäisin estää siinä roolissa mikä minulle ikinä annettaisiinkaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itseäni ja tuntemuksiani on tullut mietittyä viimeiset päivät paljonkin. Ihmeellistä millaiseksi omatkin tunteet ovat menneet.
Otin tietoisesti etäisyyttä tähän sotaan ja hävitykseen.

Ensin iski pelko hyökkäyksestä, sitten ajatukset yrittivät väkisin sen kieltää. Sitten uskotteli pieneen selkkaukseen,.. Sitten kun Venäjä iski täydellä voimalla kaikkealle, iski armoton pelko ydinsodasta Euroopassa. Pelottavinta oli se voima millä se iski tajuntaan ja se huoli oli hyvin voimakasta.

Ydinsodan ja kolmannen maailmansodan pelko alkoi muuttumaan realistiseksi skenaarioksi ja mieli alkoi sen jopa hyväksymään.

Ihminen näköjään prosessoi sen niin, että se yrittää vain jatkaa elämää. Pienintäkään hyväksyntää se ei ole, mutta pelko ja kauhistus ovat muuttuneet syvään vihaan ja raivoon. Mieli ei hyväksy ja viha kasvaa ja kasvaa. En toivo mitään hyvää noille roistoille, toivoisin etten ikinä rupea vihaamaan viattomia kansalaisia jotka eivät voi tälle mitään. Täysin varmaksi sitäkään en voi enään luvata.

Nyt sitä elää käytännössä voimattomana tilanteelle, toivoisi vain että tämä kaikki päättyisi ja joskus Ukraina kukoistaisi ja ukrainalaisten verellä maksettu hinta itsenäisyydestä olisi lopulta kaikkien nähtävillä ja että nämä sitarikolliset joutuisivat oikeasti vastuuseen teoistaan.

Toisaalta jos tämä eskaloituu ydinsodaksi tai Suomeen hyökätään, sitten se menee vain niin eikä sekään enään herätä kauhun tunteita.
Viimeiseen henkäykseen asti yrittäisin estää siinä roolissa mikä minulle ikinä annettaisiinkaan.
Kyllähä tässä varmasti jokainen normaali ihminen on käynyt jossain muodossa "surun 5 vaihetta". Itse olin jo aika pitkällä tuossa 5 osassa kun sota-alkoi. Positiivisena, olen tajunnut kuinka rohkea, vahva ja jopa peloton olen erilaisissa skenaarioissa. En ole koskaan päässyt aikaisemmin kokeilemaan ns. sotamoodissa ajatuskenaariota.

Tämä ei tarkoita, että en pelkäisi jos joutuisin sotaan, se olisi valhetta, mutta löysin itsestäni sellaisia äärimmäisyyksiin kykeneviä osastoja, jotka on aina ollut lepotilassa koska tämänkaltaista ajatuksellista uhkaa en ole aiemmin kokenut.

En tiedä avautuiko tämä muille. Kyse on kuitenkin sellaisesta täydellisestä rauhasta, joka minun sisällä nyt vallitsee ja olen valmis, mitä tuleman pitää. Rohkeana valmiina kohtaamaan pelot ja itseasiassa kävellä niiden pelkojen läpi. Kävellä niin pitkälle kuin mahdollista. Jos pelko heittää selälleen matkalla, niin olen valmis nousemaan ja jatkamaan matkaa, läpi pelkojen sekä katsomaan niiden taakse.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seuraavien päivien mielenkiintoisin tilanne lienee, että mitä tapahtuu Valko-Venäjällä. Ukrainan mukaan V-V on suurella todennäköisyydellä liittymässä mukana sotaan (ihan konkreettisesti siirtymällä Ukrainaan) lähiaikoina, mutta samalla kuitenkin Valko-Venäjällä sabotoidaan venäläisten kulkureittejä ja monista lähteistä on kuulunut, että armeijan keskuudessa oli jo viimeksi kapina, kun piti 'lähteä' tositilanteeseen.

Itse uskon, tai pikemminkin toivon, ettei Valko-Venäjä loppujenlopuksi lähde rintamalle mukaan, koska sen olisi pitänyt jo tapahtunut ajat sitten ja sitä tässä kokoajan on odotettu. Varmaan Lukashenkokin itsekin pelkää antaa käskyä, koska sodan kannatus on maan sisällä niin alhainen, että saattaisi olla lopulta lopullisen vallankumouksen casus bell.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Positiivisena, olen tajunnut kuinka rohkea, vahva ja jopa peloton olen erilaisissa skenaarioissa.
Itsekin olen löytänyt itsestäni sellaista voimaa, mitä en täysin ollut tunnistanut. Toisaalta ei ole ollut tarvettakaan tunnistaa.

Tiesin kyllä että pystyn toimimaan paineen alla ihan hyvin ja toimimaan myös äkillisissä tilanteissa suurempia miettimättä.

Sellainen valmis olo ollut koko ajan. Jos joku uhkaa omien tai muiden lapsien elämää, niin ei siinä auta kuin toimia. Luulen että nämä samat tunteet on monen suomalaisen sisällä ja ihmiset ovat valmiita toimimaan tarpeen mukaan.

Muihin isompiin asioihin ei voi itse vaikuttaa, eikä niitä kannata liikaa ajatella.
 

Morgoth

Jäsen
Itse uskon, tai pikemminkin toivon, ettei Valko-Venäjä loppujenlopuksi lähde rintamalle mukaan, koska sen olisi pitänyt jo tapahtunut ajat sitten ja sitä tässä kokoajan on odotettu. Varmaan Lukashenkokin itsekin pelkää antaa käskyä, koska sodan kannatus on maan sisällä niin alhainen, että saattaisi olla lopulta lopullisen vallankumouksen casus bell.
Olen ymmärtänyt ettei Valko-Venäjällä ole juurikaan mitään lähetettävää edes.

Likasanko on pahimmin luokan opportunisti, joten eiköhän mieti keinoja millä pääsisi edes hieman irti Putinin kuristusotteesta. Tuskin hän on missään vaiheessa Putinin sekoiluihin uskonut, mutta ei ole ollut myöskään mahdollisuutta kieltäytyä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Venäjän maine on aina ollut, että se on maa, jota on lähes mahdoton valloittaa. Niin Napoleonia kuin Hitleriäkin vastaan Venäjä saavutti suurimmat voittonsa puolustaessa omaa maataan ennen kuin siirtyivät hyökkäykseen. Hyökkäyksessä heidän maineensa ei ole kovin korkea.
Keisarillinen Saksa onnistui aika hyvin hyökätessään Venäjälle. Ilman vallankumousta olisi Hindenburgin arneija lopulta vyörynyt moskovaan.
Vallankumous vain aikaisti sitä ja mahdollisti joukkujen siirtämisen länsirintamalle
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ymmärtänyt ettei Valko-Venäjällä ole juurikaan mitään lähetettävää edes.

Likasanko on pahimmin luokan opportunisti, joten eiköhän mieti keinoja millä pääsisi edes hieman irti Putinin kuristusotteesta. Tuskin hän on missään vaiheessa Putinin sekoiluihin uskonut, mutta ei ole ollut myöskään mahdollisuutta kieltäytyä.
Muistelen nähneeni joitakin päiviä sitten tässä ketjussa twiitin, jonka mukaan valkovenäläiset vapaaehtoiset olisivat olleet lähdössä Ukrainaan sotimaan ukrainalaisten puolella. Se saattoi olla Ukrainan propagandaa, kuten luultavasti tuokin, jossa vihjaillaan Venäjän sisäisestä vallankumouksesta, mutta kaikki tällainen hämmentäminen on paikallaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Risteilyisäntä vaihtoi hiippakuntaa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös