Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 9 899 305
  • 60 922

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Latvialaiset on laittanut sen tien nimen missä Venäjän suurlähetystö on, nimeksi itsenäisen Ukrainan katu

Siinäpä ajelevat taksilla osoitteeseen ”itsenäisen ukrainan katu 2”….
Kuski vois kysyä pariin kertaan ”Mikä se oli” kun ei muka kuule.

Tuollainen oli ainakin Vilnassa, eli Liettua oli asialla. Mutta en yhtään ihmettelisi, vaikka myös Latviassa olisi tehty samoin.



 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Taustalla on täysin väärät johtopäätökset sodasta ja sen seurauksista. Luulivat että marssivat Kiovaan kahdessa päivässä ja Yhdysvallat yhdessä EU:n kanssa lyövät taas pakotteet vähän sinne päin lyömällä pari pankkia kiinni ja ehkä takavarikoivat jonkun oligarkin Ferrarin sieltä ja toisen täältä. Olettivat todennäköisesti, että seuraavalla viikolla Ukrainan valloittamisesta Saksa ostaa entiseen malliin maakaasua, Paavo Lipponen lobbaa Nordstream2 putkea ruplan kuvat silmillään entistä tarmokkaammin, Tarja Halonen köpöttelee rauhanmarssilla sössöttäen kuinka jaamme Venäjän kanssa saman ideologian ja eurooppalaiset firmat jonottavat monen kilometrin jonossa, että pääsevät polvillaan rukoilemaan Putinilta päästäkseen takaisin Venäjälle tekemään bisnestä.

Ongelmia tuossa maassa riittää. Venäjä on kleptokratia ja sen takia se ei kykene käyttämään potentiaalistaan edes puolia. Kun vielä Putinin ideologinen oppi-isä, äärioikeistolainen fanaatikko Alexander Dugin kuiskuttelee Putinin korvaan utopistisia harhojaan, niin ei tuo eroa sen enempää ideologialtaan kuin käytännössäkään parivaljakosta Hitler - Goebbels.

Mä en suoraan sanoen pysty seuraamaan sitä logiikkaa, jolla ensin pommittavat koko Kiovan ja muut suuremmat kaupungit ja niiden infran maantasalle ja sitten miehittävät maan. Tämän jälkeen niiden pitäisi kustantaa koko jälleenrakennus ja miehityksestä koituvat valtavat kustannukset pakotetomienpiteiden aikana jolloin niiden ruplan arvo on niin alhaalla, että perseen pyyhkiminen ruplilla on taloudellisesti järkevämpää kuin ostaa niillä vessapaperia. Tämän päälle toki hyperinflaatio ja massatyöttömyys. Eikä auta vaikka pikku diktaattori kuinka polkisi jalkaa Kremlissä ja painokoneet huutaisivat hoosiannaa painaessaan lisää ruplia. Talouspakotteet on ja pysyy tasan niin kauan kuin Venäjä ei poistu Ukrainasta.

Niin ja onhan se aika paradoksaalista, että hyökkäsivät Ukrainaan koska halusivat estää sen Nato-jäsenyyden. Tuloksena kuitenkin, että niin Suomessa kuin Ruotsissakin kansasta suurempi osa kannattaa kuin vastustaa Nato-jäsenyyttä ja sen todennäköisenä seurauksena Venäjä saa ihan uutta Nato-rajaa yli 1300 kilometriä ihan uudelta ilmansuunnalta.

In Finland we have this word called ryssiminen.
En ole ollut kovin aktiivinen tässä ketjussa, mutta lähes kaikki viestit olen sentään lukenut.

Tässä viestissä kiteytyy tämän koko sodan mielettömyys täydellisimmin. Nostan hattua.

Toivotaan Ukrainalle jaksamista tämän hulluuden kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole ilmeisesti huhuttua hätätilalakia aktivoitu Venäjällä? Odottavatko huomiseen ”yllätykseksi” vai onko siellä laitettu hanskat tiskiin?
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kaksi Eurofighteria lähti hetki sitten kohti Sevostopolia(lentosuunta). Laittoivat lähettimet kiinni kun tulivat mustalle merelle. Yllättävän avoimena nyt ovat.

Lol, Blackhawk(R2795) Romaniassa ilmassa.
Tällainen aktiviteetti liittyy paitsi partiointiin, myös harjoitteluun. Siitä on nopea lähteä tarvittaessa samalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minua eivät Suomen venäläiset häiritse yhtään, vaikka Putin kumppaneineen on täysin perseestä. Kaupungilla liikkuessani kuulen harva se päivä jonkun puhuvan venäjää, mutta en rupea vittuilemaan noille henkilöille siitä, että sattuvat puhumaan kyseistä kieltä tai että he ovat itänaapurista. Tämä ei ole oikea hetki mennä räyhäämään esimerkiksi naapurin venäläiselle perheelle Putinin touhuista, sillä kyllä he itsekin tilanteen tiedostavat. Ja mitä hyötyä tuollaisesta avautumisesta muuten olisikaan?

Vaikka sota jatkuukin, suhtautumiseni Suomessa asuviin venäläisiin ei ole muuttunut yhtään negatiivisemmaksi. Heillä on yhtä suuri oikeus asua täällä kuin vaikkapa turkkilaisilla, virolaisilla tai valko-venäläisillä. Jos noudattaa maan lakia ja maksaa veronsa ja on muutenkin hyödyksi, niin mikä minä olen heitä täältä pois heittämään. Olen vain yksi ihminen enkä ole edes diktaattori.
Erittäin hyvä viesti. Tässähän oli eilen tai muutama päivä sitten juttua ylen uutisista venäjäksi. Oli tullut kielteistä palautetta. En ymmärrä miksi ihmeessä. Hyvä ja jopa tärkeää että saavat täällä uutisia mikä se meno oikeasti on.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Espanjan puolustusvoimien Airbus A400M-180 saapunut Puolaan ja yrittää ilmeisesti laskeutua Jasionkan kentälle. Ilmeisesti tuomassa avustusta Ukrainaan?
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Minua eivät Suomen venäläiset häiritse yhtään, vaikka Putin kumppaneineen on täysin perseestä. Kaupungilla liikkuessani kuulen harva se päivä jonkun puhuvan venäjää, mutta en rupea vittuilemaan noille henkilöille siitä, että sattuvat puhumaan kyseistä kieltä tai että he ovat itänaapurista. Tämä ei ole oikea hetki mennä räyhäämään esimerkiksi naapurin venäläiselle perheelle Putinin touhuista, sillä kyllä he itsekin tilanteen tiedostavat. Ja mitä hyötyä tuollaisesta avautumisesta muuten olisikaan?
Sama täällä. Minulla asuu seinänaapureina lapseton venäläinen pariskunta, ja jos jossain on vielä heitä rauhallisemmat ja hiljaisemmat naapurit, niin eipä sillä sitten enää väliä. Toki venäläiseen tyyliin viihtyvät omissa oloissaan, eikä heidän kanssaan rapussa määräänsä enempää juttua synny, joten en esimerkiksi tiedä miten suhtautuvat Putte-setään jne. Mutta siis ihan ihmisinä ja kerrostaloasukkaina ovat aivan esimerkillisiä..
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei voi pitää paikkaansa. Venäjän piti olla USAn veroinen sotilasmahti. Vittu jos reilussa viikossa olisi polvillaan niin WTF?
Täytyy vaan toivoa että tämäkin olisi laskettu (ryssitty) sen optimistisimman skenaarion mukaan. Hyökkäyssotaan kun lähdet niin mikään ei voi mennä pieleen.

En ole tänään nähnyt mitään yhteenvetoa ryysyjen kumulatiivisista tappioista mutta onhan sen listan oltava jo pitkä. Ja lisää tulee vaikka kuinka paljon jos sinne Kiovaan meinaavat mennä (vai riittääkö pelkkä piiritys)?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Juurikin näin.
Koko maa on varsinainen persereikä, vaikka edellytyksiä olisi rikkauksien puolesta vaikka mihin.

Tässäkin ketjussa hymistellään, että venäläiset ovat hyviä tyyppejä. Ainoastaan Putin ja oligarkit ovat anaalista.

Saanen olla eri mieltä. En ole koskaan tavannut yhtään mukavaa venäläistä.
Mä olen tavannut moniakin mukavia venäläisiä. Yksi asui aikanaan naapurina samassa talossa, toinen taas on/oli hyvä perhetuttu. Ysärin lopulla olin viikon verran Pietarissa ja ikäiseni teinit, joiden kanssa vietin paljon aikaa, olivat oikein fiksuja asiallisia, samoin muutamat vanhemmat ihmiset, joita tapasin. Kohtalaisen hyvää lontootakin nämä osasivat. Tämä siis oli kauan ennen Putinin valtakautta. Voi tietysti olla, että nämä ovat koko valtavan maan ainoat kunnolliset asukkaat ja loput n. 150 miljoonaa on kuvailemasi kaltaisia koulukiusaajia ja etuilijoita.

Näköjään ensimmäinen viestini tässä ketjussa puolustuspuhe tavallisille venäläisille, vaikka olen seurannut ketjua viime viikosta lähtien. Koin vaan, että ihan koko kansaa ei voi niputtaa samaan kastiin, koska joukossa on omien kokemusteni perusteella asiallistakin väkeä.

Itse ketjun aiheesta en toki ole eri mieltä: erittäin perseestä itänaapurin touhu. Toivottavasti Ukrainaan saataisiin rauha, ennen kuin koko maa on päreinä.

Sen perusteella, mitä olen ketjua seuraillut, niin jotkut ovat saaneet Ukrainan tapahtumat jo uniinsa. Itse olen onneksi vielä välttynyt siltä, mutta eilen olin varma, että sienipilvet alkavat kohoilla, kunhan silmät painuu kiinni, kun "erehdyin" katsomaan Terminator kakkosen sen jälkeen, kun uutisista oli saanut lukea ydinsotauhkauksia. TV-tuolissa hiipi kyllä mieleen pari kertaa, että olikohan tää nyt ihan järkevä leffavalinta tähän saumaan.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija
kalustoa kyllä niillä riittääuseampaankin sotaan, mutta koulutettuja joukkoja tämän jälkeen? Menee hetki, että saavat täydennettyä.
Suomi on seuraavana
 
Erittäin hyvä viesti. Tässähän oli eilen tai muutama päivä sitten juttua ylen uutisista venäjäksi. Oli tullut kielteistä palautetta. En ymmärrä miksi ihmeessä. Hyvä ja jopa tärkeää että saavat täällä uutisia mikä se meno oikeasti on.
Tämähän tulee lähtemään lapasesta, jos ei ole jo lähtenyt. Varmaan sedät ja tädit jo touhukkaana kokoaa Facebookissa ryhmiä ja kursseja joilla voi opiskella ohjaajaksi, joka voi vetää ryhmiä joiden tehtävänä on valvoa venäläisviittausten esiintymistä uutiskuvastossa, uutisteksteissä, mainonnassa, oppikirjoissa ja kaikessa muussa. Tarkoituksena toki raportoida kaikesta, ja vaatia ukrainavastaiset aineistot tuhottavaksi ja vastuulliset tuomittavaksi. Tietenkään esim. ajallisella kontekstilla ei ole tässä mitään merkitystä.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tuli vaan mieleen että jos Israel saataisiin sekaantumaan soppaan vaikka jonkun task forcen kanssa kaivamaan P ja eliminoimaan niin saatettaisiin saada kauniimpi ja nopeampi loppu tälle hulluudelle?

Kyllä. Mossad / Sayeret Matkal on näissä hommissa jossain määrin jopa ylivoimainen ja erittäin röyhkeä mutta käytännössä vain jos heidän valtiota uhataan. Israelin toiminta perustuu pitkästi nimenomaan oman valtion selviytymiseen.

Luotan ryhmädynamiikkaan. Minä edustan joukkueessa/ryhmässä helvetin kovaa aerobista kuntoa, pragmaattista ajattelutapaa ja kohtuullista ampumataitoa. Uskon että joku toinen ryhmästä on pienen ikänsä tutkinut netistä vastustajan asejärjestelmiä ja tuntee ne kuin omat taskunsa ja mielellään myös jakaa osaamistaan.
Ryhmädynamiikka on tärkeätä ja on tärkeätä käyttää jokaista niin, että parhaat ominaisuudet saadaan käyttöön.

Mitä tulee metsässä samoiluun, niin se on kyllä todella rauhoittavaa. Pitää itsekin taas mennä käymään, keittää kahvit mukaan ja tehdä eväsleivät. Aika monessa paikassa Suomessa ei montaa metriä tarvitse kävellä, niin jonkunlainen metsä on vastassa. Sinne vaan ja istuu jollekin mättäälle fiilistelemään. Auringonpaiste, talvi on taas kohta ohi ja luonto alkaa heräilemään. Jotenkin jokaisesta hetkestäkin nauttii tässä maailman tilanteessa paremmin, kaikella on merkitystä.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Kaiva samantien oma pommisuoja talon alle. Siinä ainakin kunto kasvaa.
Ei tarvitse. Täällä kulkee Salpalinja. Linnoitteet ovat vielä täydessä iskussa. Ampumasuunnat valmiiksi mietitty. Vihollinen tulee taas idästä. Lähin bunkkeri on noin 20 m tontin rajasta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO

Tuli vaan mieleen että jos Israel saataisiin sekaantumaan soppaan vaikka jonkun task forcen kanssa kaivamaan P ja eliminoimaan niin saatettaisiin saada kauniimpi ja nopeampi loppu tälle hulluudelle?

Todennäköisesti joo. Israelilla ei ole tapana epäonnistua missään sotilaalliseen voimaan liittyvässä asiassa. Vastustajat on yleensä ollu täysin tietämättömiä asiasta, ennenkuin nokaan sattuu. Mitä sitte vaikka niin olis nytkin?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sprot
Mitä noilla resursseilla tarkoitetaan? Ruokaako? Ja muuta huoltoa. Tuskin ainakaan miehiä tai kalustoa.

Mutt voisik kuvitella, että kiovan lähellä voi jossain vaiheessa olla tavara loppu. Tuskin sinne mitään suuri tavaralähetyksiä on tuotu tai saada tuotua. Ellei possujunassa ole jääkaappeja ja sieltä aina välillä käydään hakemassa hiukopalaa.
Fyrkat, fyffet, massit, pätäkkä...
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Erittäin hyvä viesti. Tässähän oli eilen tai muutama päivä sitten juttua ylen uutisista venäjäksi. Oli tullut kielteistä palautetta. En ymmärrä miksi ihmeessä. Hyvä ja jopa tärkeää että saavat täällä uutisia mikä se meno oikeasti on.

Tämä on hiukan kaksipiippuinen juttu. Jos asuu täällä, niin syytä liene edes auttavasti opiskella pidemmän päälle ymmärtämään jotain myös suomeksi? Toisaalta vaakakupissa on vapaa tiedonvälitys ja sen ehdoton tarpeellisuus. Suurin osa palautteesta varmaan johtaa ihmisten vastareaktioista naapuria kohtaan. Kuitenkin ihan validi kysymys on, että miksi YLE tuottaa verorahoilla sisältöä noin pienelle porukalle ja erityisesti nyt venäjäksi.

Noh, ehkä tämä on pieni paha moneen muuhun verrattuna ja tuo paljon hyvääkin.
 
Ei tarvitse. Täällä kulkee Salpalinja. Linnoitteet ovat vielä täydessä iskussa. Ampumasuunnat valmiiksi mietitty. Vihollinen tulee taas idästä. Lähin bunkkeri on noin 20 m tontin rajasta.
Olisikin erinomaisen hyvin "ryssitty" tilanne jos tuolla linjalla jouduttaisiin kääntämään rintamasuunta lännestä tulevaa hyökkääjää kohti.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Luotan ryhmädynamiikkaan. Minä edustan joukkueessa/ryhmässä helvetin kovaa aerobista kuntoa, pragmaattista ajattelutapaa ja kohtuullista ampumataitoa. Uskon että joku toinen ryhmästä on pienen ikänsä tutkinut netistä vastustajan asejärjestelmiä ja tuntee ne kuin omat taskunsa ja mielellään myös jakaa osaamistaan.
Ja sitten on vihreäkuulamies! Ilman sitä kukaan ei pärjää.

Jos tuo "mikään offensiivissa ei vaan vittu toimi, koska Venäjä" on sotapropagandaa, niin on kyllä uskottavin narratiivi hetkeen. Ainakin itseen on uponnut aivan täysin ja kyselemättä.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
EI mikään ihme jos venäjä hyytyy nälkäisenä. Kyseessä on pikkupoikia tai jotain möhömahoja esson baarista. Ainakin pääosin niitä on näkynyt kuvissa/videoissa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Hyvin ainakin tainnut tuo lentokielto toimia. Venäjän alueella ei paljon lentotoimintaa ole ja ulkomaalaiset toimijat lähinnä jostain dingelidongeli alueilta(siis pikainen katsaus). Ihan pelkästään tuosta venäjä menettää isot summat , kun koneet tekevät ylilentonsa muualta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Espanjan puolustusvoimien Airbus A400M-180 saapunut Puolaan ja yrittää ilmeisesti laskeutua Jasionkan kentälle. Ilmeisesti tuomassa avustusta Ukrainaan?
Kyllä, Twitterin perusteella oli espanjalaista aseapua tuomassa. Oli minulle tuntemattomia malleja, niin en osaa sanoa (sitäkään vähää mitä muista) miten ajanmukaista tai tehokasta tavaraa lastissa on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös