Velipuolikuun paluu @ YLE TV1

  • 13 824
  • 70

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Ihan paskaa 80 luku jöötiä

Viestin lähetti Brewer
Minä en ymmärrä tätä Velipuolikuu paskaa lainkaan . Huonompaa sketsiviihdettä kuin Ugrilampaat. Kertokaa nyt jo mikä tässä esimerkiksi ' raivolan rysäpöksy ' t j s p. sketsissä on hauskaa ? En tajunnut sitä eka kerralla , enkä bonjaa vieläkään .

80-luvun alulla monilla oli tapana katsella Tallinnan-Teeveetä. Tai ainakin yrittää virittää kuva siten että siitä sai jotain selvää. Tiedäthän sinä aikana, kun tv-kanavia oli kaksi ja molemmilla alkoivat uutiset samaan aikaan. Sketsin toinen puoli ei vaadi selitystä.

Ja kohta tuo taas alkaa. Pari jaksoa jäänyt välistä. Toivottavasti en ole missannut "Viet sitten ämpärin mennessäs...- sketsiä"
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tänään tulee valitettavasti se jakso, joka tehtiin Montreux:n kultainen ruusu-kisaan. Sketsit on viritetty niin, että ne uppoaisivat ulkomaiseen tuomarikuntaan. Jakso sai hopeisen ruusun, joten tavoitteessa onnistuttiiin.

Suomalaisyleisölle jakso on kyllä aikamoista tuubaa.

Täytyy katsoa, olenko vieläkin n. 20-v kuluttua ensimmäisestä katselukerrasta tätä mieltä. : )
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tuo erikoisjakso oli tähänastisista se kaikkein paras. Oli pakko virittää videot viiden minuutin jälkeen. Pari kertaa jopa nauroin oikein kunnolla. Hauskin kohtaus oli, kun Petelius opetti tiibetiläistä munkkia saunomaan. =D

Jotenkin silti odotin Elainea loppuun. Siinä vaiheessa kun Petelius tuli esiin laivatykin piipusta ajattelinkin jo tutun laulun pukkaavan eetteriin, mutta kun ei, niin ei....
 
Oli loistava jakso tuo tämänkertainen "sotajakso", sitä tyyppiä tuli varsinkin naurettua, jonka käsi jäi aina ties mihin.
Mielestäni Velipuolikuu naurattaa tällä hetkellä enemmän kuin keskiviikkoisin pyörivät Pulttiboisit, tosin niistäkin on parhaat jaksot vielä näkemättä...
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Onpa hauskaa taas huomata, miten ihmisten huumorintajut poikkeavat toisistaan. Itse olen hc-velipuolikuu fanaatikko ja siksi tämä Montreaux-ohjelma on minun makuuni kammottavaa katseltavaa. Suuri osa varsinaisen vpk-materiaalin vahvuuksista puuttuu. Suomen kielen muuttuminen englanniksi pudottaa heti komiikasta puolet pois. Mutta niinhän sekin on täällä tullut todistetuksi, että toisille kolahtaa verbaaliosasto ja toisille mimiikka ja gestiikka.

Pulttibois, Manit Bois, Hei Hulinaa ja Hui helinää jne.ovat sellaista tavaraa, ettei niistä kannata puhua VPK:n kanssa samana päivänäkään. Nämä kyhäelmät ovat tyypillistä maikkariviihdettä eli äo:sta voi samantien pudottaa 30 pinnaa. Halvalla ja nopeasti tuotettua jöötiä, joista näkee Uranukseen asti, että käsikirjoitusta ei tarvita, kun käy ennen kuvauksiin tuloa puvustamon puolella hakemassa hassuja hattuja ja rumia solmiota. Näkee myös sen, kuinka nopeasti pokan pettämisestä kesken sketsin muodostuu oleellinen osa "sketsiä". Itse asiassa sen ainoa idea.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen itsekin samoilla linjoilla tämän englanninkielisen jakson suhteen. En tosin nähnyt sitä kokonaan, olen katsonut sen DVD:ltä hieman skippaillen, enkä ole saanut siitä mitään irti. Suomenkieliset ovat asia erikseen, ja nykyään on tullut se sama "VPK-kuume" päälle taas mikä vajaa 20 vuotta sitten, jolloin sketsejä veivasi vhs-nauhoilta monena päivänä. Nyt on kelailu vaan helpompaa DVD:n avulla.

Ja noissa perjantain koosteissa mielestäni "vietiin jo ämpäri tunkiolle" ellen vallan väärin muista..

Hei Hulinaa -ohjelmasta annan myönteisen huomion sille, että ohjelma tietääkseni oli suora lähetys, eli siihen nähden ihan hyvin tehty. Ne musiikkivideot vaan tympäisivät, ja itse viihdeosuus per jakso oli olemattoman lyhyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toissapäivänä tämä kuuluisa Pääsiäishanukas-sketsi sitten tuli. Kai se aikanaan on ollut hemmetin hauska, mutta eipä naurattanut ollenkaan enää. Ehkäpä odotukset sketsiä kohtaan olivat niin suuret, että pettymys oli siksi odotettavissa.

Mutta muuten jakso oli ihan hyvä. Raivola Rysäpöksy pisti repeilemään oikein urakalla.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Kari Kyrönsepän kirjassa "Velipuolikuun vetovoima" on kerrottu osan sketsien kirjoittajat. Ilmeisesti Kari Heiskanen ja Kyrönseppä ovat kirjoittaneet suurimman osan jutuista. Kirjassa ei siis ole kerrottu kaikkien sketsien kirjoittajia.

Olin jopa hieman yllättänyt, kuinka monen mielisketsini on kirjoittanut Heiskanen. Heiskanen on parhaimmillaan jutuissa, joissa vedetään aivan puuta heinää, mutta kokonaisuudessa on kuitenkin osumakulmansa. Heiskanen ei ehkä ole saanut ansaitsemaansa huomiota VPK:sta vaan ohjelmaa pidetään useasti PPP:n bravuurina.

Alla esimerkkejä Heiskasen kirjoittamista jutuista:

- Tapi rippileirillä ("Jos tää kristus luulee et mä rupeen päivätolkulla vahtaamaan vaikka jonkun runkvistin syntejä ni se kyllä erehtyy.")
- Pääjohtaja Kalle Daisari ("...perusteluksi ei kelpaa, että jos jakkuli kusee hunajaa, niin valiokunnan hinttarit alkavat vaatia torttua ja kyrsää.")
- Ilpo näyttelijänä ("Elkää soittako poliisia, sikäli että se on turhaa.")
- Arvin kuulustelu ("Palaako? Kiit....emmie polta.") Heiskanen&Kyrönseppä
- Piirainen rassaa autoa torin laidassa ("Jokohan Sippolan linjuri on jo lähtenyt? Lähtee kohta.")
- Tapin aine ("...ja impeyteni emi ja tuon koiraan hede olivat ohivaluvan hetken yhtä.")
- Terapiaa pysäkillä ("Ettäkö kokonaista sata markkaa, tämäpä mieluisa yllätys.")
- Tulkki ("Joe, hiilikaivostyöläinen, on vihdoinkin tullut aika, jolloin tiedostava työväenluokka tarttuu aseisiin, kapitalistin kuolonhetki koittaa. Joe, liity rintamaan riistäjää vastaan...")
- Pääsiäishanukas
- Aarne ja Totte - kivun kahlehtimat ("Totte sinun tulee mennä pois.")
- Billy Parabellum ("Mut sanos se näille joilon sielu ku lautatarha ni jo kohta abloit rapisee ja mamba paukkuu. Tiedätsä se on hirveetä kattoo. Ja just nyt ku lakupäitä piestään ku flipperin kylkiä ni kuoppa purasee mun mutsia.")
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
- Tulkki ("Joe, hiilikaivostyöläinen, on vihdoinkin tullut aika, jolloin tiedostava työväenluokka tarttuu aseisiin, kapitalistin kuolonhetki koittaa. Joe, liity rintamaan riistäjää vastaan...")

Missähän jaksossa tämä mahtaisi olla, niin pääsis suorilta väijymään kyseisen loisteliaan sketsin?
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Missähän jaksossa tämä mahtaisi olla, niin pääsis suorilta väijymään kyseisen loisteliaan sketsin?

Tässä kirjassa ei kerrota, missä jaksossa ovat tulleet. Areenastahan jaksot löytyvät, mutta siinä on kieltämättä vähän kelaamista. Aika vähän googlaamallakaan löytyy infoa jaksoista. No, sarjasta on n. 35 vuotta, että ei sikäli ihme. Vähän naurattaakin, että elämässäni eniten naurattaneet sketsit on tehty melkein neljä vuosikymmentä sitten. Eikä parempia tule (lue: tietyn iän vastaanottavainen ja taipuisa mieli).
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Missähän jaksossa tämä mahtaisi olla, niin pääsis suorilta väijymään kyseisen loisteliaan sketsin?

Ulkomuistista sanoisin, että kaksi jaksoa ennen pääsiäisohjelmaa. Samassa jaksossa, missä on myös Tapin aine ja Terapiaa pysäkillä. Ja tulkki on ihan jakson lopussa, ennen PPP:n laulua, siten että vaan se formulakuski repii siinä välissä tarroja irti naamastaan.

Voin kyllä muistaa ihan päin seiniäkin, mutta tämmöinen tuntuma olisi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Hiljattain tuli dokkari Ryhmäteatterista, jossa sivuttiin aihetta paljon.

Ryhmäteatteri

Mm. Juppe Puputti vilahtaa aiheena myös ryhmiksen lavalla, tosin hieman eri näköisenä....
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tietääköhän joku suoriltaan missä jaksossa oli se ”Kaikkia meitä tarvitaan”- sketsi? Vai oliko se edes Velipuolikuussa?

Siis se jossa oli joku sähkömies(?) pötköllään tajuttomana maassa ja sopivia ammattihenkilöitä sattui paikalle.

- Minä olen lääkäri.
-Ettekä ole.
- Olen, olen.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Laitan tähän muutaman sanan Peteliuksen nunnuka-vitsistä vaikka se Hymyhuulissa olikin. Tässä en pohdi Peteliuksen anteeksiantoa vaan sketsin pohjaa.

Mielestäni sketsi oli ja on hauska vaikka nykykulmasta mauton onkin. Puolustettava pointti on se että parivaljakko ei näyttäydy minulle luusereina vaan sankareina. Siinä on samaa henkeä kuin Huovisen Lampaansyöjissä tai Paasilinnan Jäniksen vuodessa. Vapaat suomalaiset miehet tekevät luonnossa mitä haluavat ja näyttävät viranomaisille käryävää perskarvaa. Soikhia ja Naima-Aslakkia painavat pitkin tunturia vailla nyky-yhteiskunnan kahleita ja naisen holhoavaa katsetta. Se siinä naurattaa, ei varsinaisesti vähemmistölle nauraminen.

Anteeksipyytäminen oli oikein, mutta sketsin syvin idea on jossain universaalimmassa.
 

Karpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Laitan tähän muutaman sanan Peteliuksen nunnuka-vitsistä vaikka se Hymyhuulissa olikin. Tässä en pohdi Peteliuksen anteeksiantoa vaan sketsin pohjaa.

Mielestäni sketsi oli ja on hauska vaikka nykykulmasta mauton onkin. Puolustettava pointti on se että parivaljakko ei näyttäydy minulle luusereina vaan sankareina. Siinä on samaa henkeä kuin Huovisen Lampaansyöjissä tai Paasilinnan Jäniksen vuodessa. Vapaat suomalaiset miehet tekevät luonnossa mitä haluavat ja näyttävät viranomaisille käryävää perskarvaa. Soikhia ja Naima-Aslakkia painavat pitkin tunturia vailla nyky-yhteiskunnan kahleita ja naisen holhoavaa katsetta. Se siinä naurattaa, ei varsinaisesti vähemmistölle nauraminen.

Anteeksipyytäminen oli oikein, mutta sketsin syvin idea on jossain universaalimmassa.

Anteeksi pyytäminen vuosikymmeniä vanhoista sketseistä oli äärimmäisen tyhmä teko.

Pirkka-Pekka tuntuu kovasti olevan nykytrendien perään. Pompitaan ylienergisenä Posse-ohjelmassa muiden urpojen seassa, tehdään Perälän kanssa ohjelmaa yhdessä koska peris nyt vaan sattuu olemaan suosiossa, lähdetään politiikkaan ja otetaan tottakai teinityttö (PP:n ikään verraten) muijaksi.

Tähän vielä kaupan päälle idioottimaiset vinkumiset vanhoista sketseistä.

Aake Kalliala se on toista maata.

Viettää omaa elämäänsä omassa rauhassaan. Vailla pään sisäisiä pakotteita jatkuvasta, väkinäisestä esilläolosta.

Respect Aake.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eihän
kukaan (toivottavasti) ala vouhkaamaan siitäkään, jos koulukiusaaja pyytää anteeksi uhriltaan.

Koulukiusaamisen ja muinaisen huumorin vertailu ontuu vähintäänkin jossain määrin - nunnuka-manne etc. huumorille oli aikoinaan ihan ok nauraa. Koulukiusaamisesta sen sijaan ei koskaan taida - toivottavasti - tulla hyväksyttyä.

Minusta PPP teki tuossa hieman ennakoivaa damage ctrl toimintaa: enemmän olisi ruskeaa olut tuulettimessa mikäli joku olisi pahastunut siitä, että PPP ei ole ollut pahoillaan aiemmin vitsailuistaan. Kansanedustajana kun on suurennuslasin alla vähän enemmän. Kaipa tuosta joiltain tahoilta saa irtopisteitäkin?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta taas on hieman jopa naurettavaa mille linjalle lähdetty näistä että jokaisesta tekemästään tv taiteesta pitäisi lähteä kaikkea pyytään anteeksi ja jos vähänkään loukkaavaa tai alastonta sisältöä kaikki pitäisi lähteä sensuroimaan tai kieltämään. Pertti Jarlalle voi tulla muutaman vuoden päästä kivat oltavat jos lähtee vaikka eduskuntaan kun lähtee koko maailmalta pyytään anteeksi omia tuotoksiaan. Tv tuotanta ei kuitenkaan ole koskaan kovinkaan todellista ollut ja varsinkin jos mennään vielä huumorilinjalle, kieletään koko huumori jos ei kenellekään saa nauraa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Penskana nauratti näissä sketseissä nauratti näiden herrojen ulkoasu. Ei se saamelaisten asu, vaan ne ilmeet etc. Sitten vähän vanhempana ne jutut, nehän oli aivan päättömiä. Miehet tulee singot kädessä selittämään miten olivat joutuneet keskelle NATO harjoitusta ja mitä kaikkea.

PPP saa pyytää anteeksi jos hän niin kokee. Sinällään pidän tätä vanhan viihteen demonisoimista ongelmallisena. Me katsotaan näitä asioita 2019 vuosimallin laseilla (kohta 2020) ja viihde on aikansa lapsi. Se mitä ennen sai tehdä, ei päde nykyään, mutta en minä silti näe järkeä heristellä sormea näille jutuille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös