Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 201 801
  • 2 049

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Jännää. Mä käyn muutamaa vuotta vaille viittäkymmentä ja vaikka olen aikuisikäni elänyt kaikenmaailman hippien, elämäntapaintiaanien ja muun luovan porukan kanssa, niin tähän päivään mennessä ei _yksikään_ ihminen vegeruokavalioineen ole puuttunut minun syömisiini sen enempää kuin tuonut julistaen esille omaa safkaamistaan. Ruuasta nyt keskustellaan ihmisten kanssa siinä missä säästäkin, mutta nekin lähinnä (jo tässä iässä) liittyy enemmän siihen, minkä kukin kokee hyväksi elimistölleen ja jollekin se on kasvispohjainen ravinto.

Oltiin tekemässä yhtä tapahtumaa ja lupasin kaverille tarjota festarilautasellinen ruokaa, niin sain kuulla, että hän ei ole kahteen vuoteen syönyt lihaa. Vaihdettiin sitten tilausta. Melkoinen tuputtaja siis, kun ollaan muuten aika tiiviisti yhteyksissä ja vasta nyt sain kuulla asiasta. Pitäisi varmaan käydä lounaalla useammin. :)
Sitten olet onnekas. Minä olen joutunut ihan täyden näytösoikeudenkäyntiin verrattavan syyttelyn kohteeksi vailla keinoa puolustautua. Siinä oli tarkoitus tuntea itsensä paskaksi ihmiseksi ja ihastella häntä joka syö oikein.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen kirjoittanut tämän aiemminkin, mutta näemmä tämä lienee asia, jota on syytä kerrata säännöllisesti.

Esim. @Gorbatjovi on selvästi tavannut ihmisiä, jotka ovat mulkkuja, tai ainakin käyttäytyvät niin. Sellaisiakin ihmisiä tuppaa olemaan, eikä se liity siihen, mitä he syövät.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noin omakohtainen kokemus työporukasta on se, että aina kun tulee oltua puhtaalla salaattilinjalla, niin alkaa vittuilu.

Siis siihen samaan malliin kuin alkaa vittuilu noin joka toisesta asiasta siinä työyhteisössä.

Vittuilu on välittämistä, joku sanoisi :)
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Olen kirjoittanut tämän aiemminkin, mutta näemmä tämä lienee asia, jota on syytä kerrata säännöllisesti.

Esim. @Gorbatjovi on selvästi tavannut ihmisiä, jotka ovat mulkkuja, tai ainakin käyttäytyvät niin. Sellaisiakin ihmisiä tuppaa olemaan, eikä se liity siihen, mitä he syövät.
Niin sen ikävän asenteensa voi kanavoida minkä kautta vain mitä mieleen tulee. Näin se toki on siksi annoin synninpäästön vegeilijöille koska tapanani ei ole yleistää.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mikään ei vituta niin paljon kuin se että joku kuka syö pelkkää kasvista alkaa vaatimaan sitä niiltä, ketkä syövät kaikkea. Ja parasta vielä niin että siitä loukkaannutaan verisesti jos et niitä vegepullia syö. Ja koko ajan on olo kuin suurennuslasin alla kun moraaligestapo vahtii.

Minulla ei ole kasvinsyöjiä vastaan yhtään mitään mutta sitä vastaan olen erittäin rajusti kun sellaisella on minua vastaan jotain siitä syystä mitä syön. Joten annetaanhan kaikkien syödä sitä mitä syö, ihan jokaisen.
No tämäpä. Syö sitä mitä syöt ja älä kiinnitä toisen ruokavalioon niin huomiota, jos se vain on mahdollista.

Itse kasvisruokailijana valmistin juuri eilen kavereille liharuokaa ja se ei ollut ongelma itselleni. Lähinnä kavereilla oli ongelmia sen suhteen miksi en sitä itse syö (mutta on sekin jo oikeasti tässä vuosien varrella jo hälvennyt ja asia ymmärretään).
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omasta puolestani jokainen saa syödä sitä, mitä haluaa (paitsi kannibalismi). Mitä se minulle kuuluu, jos joku on lihansyöjä, kasvis- vai sekasyöjä.
Juu, ei se minulta ole pois! Ylipäätänsä ei kiinnosta yhtään puhua kenenkään ruokavalioista. Töissä näkee viikottain, kun vertaillaan ruokia ja ja selitellään miksei nyt ole tämän parempaa mukana.

Tietyt ylipainoiset, jotka syö viidettä kertaa päivän aikana jotain välipala rahkaansa ja kehuu miten terveellistä on.

En halua tietää yhtään mitään. Jos haluan, niin kysyn.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni yksi paikka, jossa voitaisiin melko helposti vähentää tehotuotetun lihan käyttöä, olisi erilaisessa laitosruokailussa eli esimerkiksi kouluissa ja sairaaloissa. Tähän riittäisi vaatimus, että laitosruokailussa lihan tulisi olla eettisesti kasvatettua, esimerkiksi luomubroileria ja kun tietää, miten pienellä budjetilla laitosruokaa tehdään, tarkoittaisi tämä vaatimus suurella todennäköisyydellä ruoan muuttumista nykyistä kasvispainotteisemmaksi.
 

MikeSilence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Onko täällä moni maistellut delikauraa? Ensimmäistä kertaa tänään maistelin delikauraa, ruokana delikaurawokki. Delikauran haju hieman outo mutta maku oli ihan jees, voittaa ainakin mifun. Voisin uudestaan käyttää delikauraa ruoanlaitossa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Onko täällä moni maistellut delikauraa? Ensimmäistä kertaa tänään maistelin delikauraa, ruokana delikaurawokki. Delikauran haju hieman outo mutta maku oli ihan jees, voittaa ainakin mifun. Voisin uudestaan käyttää delikauraa ruoanlaitossa.
Joo, tuttu on. Tulee silloin tällöin Ruokaboksin mukana, ja ihan mukavasti tuo uppoaa.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Tumma soijarouhe on hyvä jauhelihan korvike. Bolognese-kastikkeessa en huomaa mitään eroa jauhelihaan. Maistuvaa mureketta en kyllä tosin ole vieläkään siitä oppinut tekemään.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Soijarouhe on muuten itelle jostain syystä hiton hankala, ei oikein ole osunut omaan makunystyrään. Toinen vaikea tuote on Härkis. Se on niin voimakkaan makuinen - ja kun en oikein pidä justiinsa siitä mausta.

Joskus en pitänyt tofusta, mutta etenkin nuo Jalotofun kamat on kyllä oivat. Tulee käyteltyä runsaasti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täytyy sanoa, että noin kahdeksan vuoden kasvissyöntitaipaleeni aikana en muista yhtäkään negatiivissävytteistä keskustelua syömästäni ruoasta työyhteyksissä, tuntemattomien kanssa tms. Kaverit ovat varmaan jonkin verran louskuttaneet aikanaan. Kenellekään en ruokavaliostani mitään sano, elleivät kysy, ja samaa linjaa noudatan myös muiden syömistottumusten kommentointiin.
Oma edellinen työpaikkani oli kieltämättä hitusen juntti. Tai sanotaan näin, että pari johtavaa persoonaa on helvetin juntteja tietyissä asioissa, kuten juuri ruokavalio, mutta lisäksi ajatus ylipäätään työelämästä oli vähän sellaista ysäriä henkivää.

Nyt uudessa duunipaikassa on enemmän samanhenkistä jengiä, eikä kyllä voisi kuvitella, että joku näistä alkaisi huudella kasviksista jotain. Tai mistä minä muutaman päivän kokemuksella vielä tiedän, mutta epäilen vahvasti, kun ympäristö on muutenkin niin heterogeeninen. Ei tänne oikein osu sellainen, jonka mielestä vain oma tapa toimia on oikein.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yleisesti tuosta väitteestä, että se on jokaisen oma asia, mitä syö, kun melko moni on asiasta maininnut. On ja ei ole. Yksilön valintana kyllä, mutta ympäristön kannalta ei. Eri tuotteiden viljely, kasvatus ja valmistus rasittaa eläimiä, ympäristöä ja ilmastoa eri tavoin, joten ei se silloin ole vain oma asia kokonaisuuden kannalta.

Minua ei yksilönä kiinnosta, mitä kukakin syö, mutta en voi väittää, etteikö tehotuotanto häiritsisi varsinkin eläinten kohdalla ja jossain määrin myös ympäristö sekä ilmasto huolettavat. Olen kuitenkin sen verran itsekäs, etten toistaiseksi ole jälkimmäisten voimin ole saanut itseäni rajoittamaan lihan syöntiä, mutta eettiset syyt kyllä osuvat. Tällä hetkellä itsekkyys ja elämän helppous kuitenkin voittaa, ja syön lihaa.

Pidän itseäni kuitenkin sikäli parempana ihmisenä, että olen ollut kanoja ja sikoja teurastamassa alusta loppuun, kaloista puhumattakaan, eli olen kohdannut sen hetken, kun ruokani muuttuu elollisesta, tuntevasta oliosta kuolleeksi minun saattamanani. Se on terve kokemus, suosittelen, jos mahdollisuus tulee. Sen jälkeen tietää, mistä on vastuussa, kun leikkelepaketin Prisman tiskillä nappaa mukaansa.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos suunnittelee vähentävänsä eläinperäisten tuotteiden käyttöä niin melkein suosittelen, että ainakin alkuun pysyy kaukana sellaisista lihan korvikkeeksi tehdyistä tuotteista kuten nyhtökaura ja härkis. Niissä pelkkä koostumus ja haju on jo sellainen, että nautinto syömisestä katoaa hyvin nopeasti ja paluu siihen turvalliseen jauhelihapihviin tapahtuu alta aikayksikön. Nyhtökaura oli ennen ihan kelpo ja makroiltaahan se on huippu, mutta jossain vaiheessa koostumus on uudistettu isoksi kiinteäksi kumineliöksi, joka aiheuttaa lähinnä pahoinvointireaktion.

Sen sijaan koettaa pysytellä ihan perusasioissa: tofu, linssit, palkokasvit, pähkinät, kvinoa, täysjyvät. Ai että miten hyvää ruokaa näistä saa, kun vähän malttaa suunnitella etukäteen ja kaivella netistä reseptejä.

Myönnän, että kasviperäisen ruokavalion koostaminen on ollut itselle iso haaste ja vaatinut paljon aikaa ja useita yrityksiä. Nykyään oma normipäiväni voi näyttää esim. tältä. Arkiaktiivisuus melko suurta, treeniä 5x viikossa, tavoitteena saada ruoasta noin 4000kcal:

Aamupala: Smoothie: reippaasti marjoja, pikakaurahiutaleita, maapähkinävoita, banaani, pellavasiemeniä, Alpro Greek style jogurttia, Puhdistamo vege-proteiinia, nesteeksi jotain kasvi tai kauraperäistä juomaa ja vettä

Ruoka #1: Tortillat: punaisista linsseistä tehty tulinen "jauhelihatäyte" höystettynä pannulla rapeaksi paistetuilla kikherneillä, kasviksia, auran vege-valkosipulilevitettä sulamaan väliin

Välipala: Puuro: kaurahiutaleita, marjoja, pellavansiemeniä/chia-siemeniä/, Alpro Greek Style jogurttia, Puhdistamon vege-proteiinia

Ruoka #2: Uunissa rapeaksi paistettuja fajitas-marinoituja tofukuutioita, täysjyväpenneä tai kvinoaa, reippaasti kasviksia, salsakastiketta

Iltapala: Iso kasa leipiä hummuksella ja kasviksilla, Alpro plant protein budding + banaani

Kauppalaskuhan tässä on käynyt suureksi, mutta pieni hinta siitä että on hyvä olla ja voi edes jollain tasolla elää omien arvojensa mukaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pidän itseäni kuitenkin sikäli parempana ihmisenä, että olen ollut kanoja ja sikoja teurastamassa alusta loppuun, kaloista puhumattakaan, eli olen kohdannut sen hetken, kun ruokani muuttuu elollisesta, tuntevasta oliosta kuolleeksi minun saattamanani. Se on terve kokemus, suosittelen, jos mahdollisuus tulee. Sen jälkeen tietää, mistä on vastuussa, kun leikkelepaketin Prisman tiskillä nappaa mukaansa.

Kaipa tuossa voisi argumentoida aivan päinvastaistakin johtopäätöstä. Eli oletko toisaalta niin paatunut ihminen, että edes tuo kouriintuntuva kokemus ja tietoisuus ei estä lihansyöntiäsi?

Tämä ei nyt ole minkään sortin kannanotto arvon @sampio :n ruokailutottumuksiin tai niiden eettisyyteen. En kuitenkaan näe tuon itse tappamisen moraalista hienoutta vaikka uskon sen olevankin jossain mielessä ”terve” ja silmiäkin avaava kokemus. Olennaisempaa lienee kuitenkin, että eläimen kasvatus ja teurastaminen olisi mahdollisimman inhimillistä ja vailla kärsimystä ja stressiä. Näinhän ei nyt usein ole, mutta jos olisi, en usko eläimen kannalta olevan kauheasti väliä onko juuri syöjä ollut saattamassa matkaan.

Yleisenä moraalifilosofisena pohdintanakin tuo on mielenkiintoinen kysymys. Se, että lihansyöjä itse tappaa eläimiä ruuaksi tavallaan vapauttaa tekopyhyydestä, mutta entäs muuten? Jos pitää eläinten tappamista ruuaksi vääränä, miten olisi parempi tehdä sitä itse, ja miten asia vertautuisi muihin kenties vääränä pidettyihin asioihin. Lapsityövoimalla teetettyjen vaatteiden ostaminen ok koska on itse käynyt hikipajassa näitä orjuuttamassa ja tietää mitä se on?

Vaihtoehtona on olla sitä mieltä, että eläinten kasvattaminen ja tappaminen ruuaksi on tietyin reunaehdoin ok. Silloinkaan en kuitenkaan näe itse tappamista mitenkään olennaisena. Ja tämä tällaisena ääneen pohdiskeluna, ei ole kohdistettu sinulle @sampio vaikka saitkin ajatuksen laukkaamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaipa tuossa voisi argumentoida aivan päinvastaistakin johtopäätöstä. Eli oletko toisaalta niin paatunut ihminen, että edes tuo kouriintuntuva kokemus ja tietoisuus ei estä lihansyöntiäsi?
Nimenomaan, ja kuten tuossa edellä kirjoitin, itsekkyys ja elämän helppous ovat toistaiseksi tiellä. Itse asiassa eilen viimeksi asiaa lyhyesti pohdin, kun elelen parhaillaan maassa, jossa ei hirveästi reilun kaupan lihaa ole tarjolla mutta toisaalta kasvisruokaskene on varsinkin rafloissa Suomea kukkeampaa.

Oman ruoan kasvattaminen ja tappaminen, ja tämän kokemuksen "terveellisyys" sinänsä ei vapauta prosessia toistamaan, vaan lähinnä hain sitä, että monella ihmisellä se todennäköisesti herättäisi jonkinmoista ajatustoimintaa lihansyönnin tai ainakin tehotuotannon eettisyydestä. Minulla ainakin teki, ja tyttäreni jäi sille tielle. Hän ei toki ollut teurastuksissa mukana, mutta viime kesänä juttelimme asiasta, ja tuolloin hän kertoi, että kasvissyöjäksi siirtymisen käynnisti nimenomaan tuo vuotemme sikaosakkaana ja sen koko prosessin tajuaminen tuolloin varhaisteininä.

Voin kyllä myöntää, että jonkinmoista syyllisyyden tunnetta koin, kun siirryin kasvisruosta takaisin lihan pariin aikoinaan. Se, että on sian kasvattanut porsaasta saakka ja henkilökohtaisesti vielä teurastuksessa mukana oleminen olivat kyllä kokemus, joka laittoi ajattelemaan. En nyt suoraan voi suositella oikeasti tappamista kellekään, mutta minulla koko prosessin todistaminen herätti paljon prosessoitavaa. Ehkä joillakin saman tekisi tehotuotantolaitoksella vierailu. Tai vaikka hikipajalla.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Onkohan muualla kuin kotikaupungissani päätetty luopua päivittäisestä kasvisruokavaihtoehdosta kouluissa ja varhaiskasvatuksessa? Syynä on toisaalta taloudellinen tilanne ja toisaalta kasvisruuan suuri hävikki. Kasvisruoka on hivenen yllättäen osoittautunut epäekologiseksi, - koska sitä ei syödä. Kaupunki laskee säästävänsä pari sataa tuhatta vuodessa ja tekevänsä samalla ekoteon vähentäessään hävikkiä.
Kasvisruokaa saa jatkossa vain lääkärintodistuksella, ellei sitä satu olemaan listalla muutenkin (puuroa yms.)
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Seuraava voi kuulostaa perverssiltä ja saattaa sitä ollakin. Olen ollut metsästäjä. Tai satunnainen sunnuntaimetsästelijä. Odotin metsästyskorttia kuin kuuta nousevaa, että pääsen samoilemaan metsästysmielessä ”isien maille”, joilla samoilin jo ennestään muissakin luonnossaliikkumistarkoituksissa.

No se metsästys sitten itselläni on jäänyt vähälle. Nyt on todella pitkä taukokin aiheesta. Sen verran kuitenkin on tullut, että onnistuneita riistalaukauksia on tullut. Siinä mielessä kuvittelen hahmottavani, mitä @sampio ehkä hakee tuossa ylempänä.

En mene väittämään hetkeä ”pyhäksi”, mutta jotain siinä kohdassa on, kun pitää kuollutta jänistä tai teertä lapasessa. Kunnioitusta sitä eläintä kohtaan, jonka hengen on riistänyt. Vähän anteeksipyytävää ajatusta kuitenkin ilman syyllisyydentuntoa. Kunnioitusta sitä ruokaa kohtaan, jonka on itse hankkinut. Ymmärrys, että tämä vaatii jotain ja että tähän voi liittyä asioita, jotka voi tehdä lujasti väärinkin.

Ei läheskään samaa kuin muinaissuomalaisilla/maailman alkuperäiskansoilla. He uhrasivat metsän hengille, jotta saisivat ruokaa. Todella saattoivat pyytää anteeksi tappamansa eläimen hengeltä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Oslo on päättänyt, että se ei tarjoa enää kunnallisissa päiväkodeissaan lihaa.

Saa nähdä, tehdäänkö Helsingissä joskus sama päätös. Veikkaisin, että tässäkin asiassa suurin vastustus tulee vanhemmilta eikä lapsilta itseltään.

Oma puolisoni on Helsingissä päiväkodissa töissä ja kuulemma nykyisinkin kasvisruokaa menee paljon kun päiväkoti-ikäisissä on paljon uskonnollisia ruokarajoitteita (enimmäkseen muslimeja, jotka eivät syö sianlihaa).
 

444

Jäsen

Oslo on päättänyt, että se ei tarjoa enää kunnallisissa päiväkodeissaan lihaa.

Saa nähdä, tehdäänkö Helsingissä joskus sama päätös. Veikkaisin, että tässäkin asiassa suurin vastustus tulee vanhemmilta eikä lapsilta itseltään.

Oma puolisoni on Helsingissä päiväkodissa töissä ja kuulemma nykyisinkin kasvisruokaa menee paljon kun päiväkoti-ikäisissä on paljon uskonnollisia ruokarajoitteita (enimmäkseen muslimeja, jotka eivät syö sianlihaa).
Eihän päiväkoti-ikäinen lapsi osaa edes kaivata lihaa. Varmaan joskus käy mielessä, että lihapullat on aika hyviä, mutta että sen ikäinen ymmärtäisi, että ”nyt mua aivopestään kasvissyöjäksi, kun ei edes tillilihaa tai läskisoosia ole tarjolla”. Tuon ikäinen lapsi syö, mitä lautasella on. Poikkeuksena sitten ne, joille on taottu päähän pienestä pitäen, että salaatit ja porkkanat kuuluu pupuille ja parsakaaliin meillä ei kosketa.
Eli kyllä, suurin vastustus tulee juuri niiltä vanhemmilta. ”Meidän Mira-Petteri syö sitten pelkkää sisäfilettä ja jos kasviksia on ihan pakko lisätä, niin maa-artisokkamuhennosta tryffelikastikkeella”.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En mene väittämään hetkeä ”pyhäksi”, mutta jotain siinä kohdassa on, kun pitää kuollutta jänistä tai teertä lapasessa. Kunnioitusta sitä eläintä kohtaan, jonka hengen on riistänyt. Vähän anteeksipyytävää ajatusta kuitenkin ilman syyllisyydentuntoa. Kunnioitusta sitä ruokaa kohtaan, jonka on itse hankkinut. Ymmärrys, että tämä vaatii jotain ja että tähän voi liittyä asioita, jotka voi tehdä lujasti väärinkin.

Ei läheskään samaa kuin muinaissuomalaisilla/maailman alkuperäiskansoilla. He uhrasivat metsän hengille, jotta saisivat ruokaa. Todella saattoivat pyytää anteeksi tappamansa eläimen hengeltä.

Tuttavani ei metsästä enää niin paljoa, mutta silloin kun hän metsästi, niin saattoi ohimenevän eläimen kohdalla vaan vetää kättä lippaan ja todeta, että tervemenoa sinullekin. Aina ei tarvinnut ampua vaan kunnioitettiin sitä eläimen olemassaoloa. Kunnioitettiin luontoa ja miten luonto toimii. Kaikkea maan ja taivaan väliltä hän toki on ampunut, ja niin on tehty niin kauan kuin ihminen ja nämä eläimet ovat olleet olemassa, joten mitään erikoistahan tässä metsästystoiminnassa ei minusta nykyiselläänkään ole.

Ihmisellä on toki kyky moralisoida asioita siinä missä eläimellä ei ole, joten ymmärrän sikäli, jos ihmistä pidetään hieman vastuullisempana lihansyöjänä. Eli ei, en vastusta metsästystä, mutta ehkä itse en pystyisi ampumaan. Voisin periaatteessa olla mukana metsästysreissulla, tai jollain luontoreissulla, jossa kohtaa eläimiä. Toki mökillä näkee eläimiä, mutta mielessä ei ole ravinto laisinkaan. Kalastus on jostain syystä eri asia, sitä jotenkin on ollut aina helppo tehdä, mutta jokin tuolla mielessä klikkaa, jos pitäisi esimerkiksi jänis, saati isompi otus, ampua. Näkisin painajaisia seuraavat kaksi kuukautta.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eihän päiväkoti-ikäinen lapsi osaa edes kaivata lihaa. Varmaan joskus käy mielessä, että lihapullat on aika hyviä, mutta että sen ikäinen ymmärtäisi, että ”nyt mua aivopestään kasvissyöjäksi, kun ei edes tillilihaa tai läskisoosia ole tarjolla”. Tuon ikäinen lapsi syö, mitä lautasella on. Poikkeuksena sitten ne, joille on taottu päähän pienestä pitäen, että salaatit ja porkkanat kuuluu pupuille ja parsakaaliin meillä ei kosketa.
No siis meillä ollaan kotona melkein kasvissyöjiä (eli ei syödä punaista lihaa tai kanaa, mutta kala, munat ja maitotuotteet on menulla), ja ei lapsi itsekään tiedä olevansa kasvissyöjä. Mutta ei se myöskään tykkää salaatista tai porkkanoista, eli kai se jonnekin lapsen dna:han on kirjoitettu että kaikki terveellinen ja vihreä on epäilyttävää. Mutta tosiaan päiväkodissa (ja nykyään koulussa) hän syö ihan sitä mitä on tarjolla, päiväkodissa ei kasvisruokaan ollut mahdollisuutta (vain allergiat ja uskonnot huomioitiin), ja en ole edes itseasiassa selvittänyt että mahtaako ala-asteella olla kasvisruokaa tarjolla kaikille halukkaille.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
LK: Rovaniemi muuttaa kasvisruoan erityisruokavalioksi – nyt puhuu tunnettu vegaaniaktivisti: ”Paluu kivikauteen”

Uutisen näkökulma on tuossa vähän erikoinen. Kyseessä on kuitenkin hävikin hallinta. Pitäisi tuon uutisessa siteeratun veganin ottaa huomioon ilmasto-asiatkin, enkä näinä aikoina näe mitään perustetta silläkään, että pitäisi tehdä ruokaa, jonka tiedetään menevän suoraan hävikkiin. Kasvisruualle ei ole menekkiä, mutta edelleen sitä voi saada, jos on erityisruokavalio. Muille ei tarjota joka päivä. Harmittavaa klikki-uutisointia.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
LK: Rovaniemi muuttaa kasvisruoan erityisruokavalioksi – nyt puhuu tunnettu vegaaniaktivisti: ”Paluu kivikauteen”

Uutisen näkökulma on tuossa vähän erikoinen. Kyseessä on kuitenkin hävikin hallinta. Pitäisi tuon uutisessa siteeratun veganin ottaa huomioon ilmasto-asiatkin, enkä näinä aikoina näe mitään perustetta silläkään, että pitäisi tehdä ruokaa, jonka tiedetään menevän suoraan hävikkiin. Kasvisruualle ei ole menekkiä, mutta edelleen sitä voi saada, jos on erityisruokavalio. Muille ei tarjota joka päivä. Harmittavaa klikki-uutisointia.
Kuinka paljon kivikaudella mahtoi olla hävikkiruokaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös