Niin vastuutonta kuin se onkin, niin tässä tapauksessa toivoisi jotain tapahtuvan, se ehkäpä herättäisi edes hetkeksi venäläisviranomaiset. Seuraamukset tosin koskettaisivat syyttömiäkin tässä tapauksessa ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä todelliset syylliset pääsisivät vetäytymään vastuusta. Joten toivotaan parasta, pelätään pahinta.
Tapauksessa venäläisviranomaiset voivat vedota itse myöntämäänsä jääluokkaan mikä antaa "oikeuden" ajaa kyseisissä vaikeissa oloissa. Samoin aluksen omistava yhtiö vetoaa aluksen luokitukseen, tällä kertaa American Bureau of Shipping-luokituslaitoksen myöntämään jääluokkaan, sen mukaan alus on tarkoitettu kulkemaan murtajan avustuksella jopa 40 sentin jäissä. Tulee vaan mieleen, tulisiko tällaisissa tapauksissa jossa laiva kulkee vaikeissa oloissa hyvinkin ahtailla väylillä/merialueilla laatia jonkinmoinen yleiskansallinenluokitus jonka mukaan aluksen kulku voitaisi estää myös siinä tapauksessa, että se on kansainvälisillä merialueilla. Nyt Suomi voi vain vedota venäläisviranomaisiin vaikka tiedämme toiminnan lähes hyödyttömäksi. Tai sitten on käännyttävä ruotsalaisten puoleen, alushan käy purkamassa lastinsa ilmeisen säännöllisesti Göteborgissa. Miksi he laskevat aluksen matkaan vaikka tietävät siihen liittyvät riskit? Koskeehan Itämerellä tapahtunut turma heitäkin, myös siitä tapauksessa, että se tapahtuisi Suomenlahden pohjukassa - jollei muuta niin välillisesti.
Greenpeacea on mielestäni turha syyllistää tapauksessa, sen toiminta mahdollisuudet Venäjällä ovat kuitenkin hyvin minimaalliset, ja vallitsevissa olosuhteissa toiminta merellä on vaarallista. Toisaalta, he voisivat Ruotsin puolessa esittää ainakin äänekkään protestinsa tapahtuneen johdusta - samoin täällä Suomessa.
Ilmainen vinkki Lipposelle, lahjokaa tämä venäläisviranomainen, niin eiköhän aluksen liikennöinti lopu kuin seinään.
vlad#16.