Vasemmistoliitto

  • 705 397
  • 5 668

Tuamas

Jäsen
No, eipä tuo Lin puolustaminen kovin vaikeaa sulle ollut, kun keksit sille ihan itse teoreettisen viitekehyksen. Lafferin käyrä on hyvä mittari, mutta se ei kuulu vassareiden työkalupakkiin. Li on puolueensa kanssa esittänyt verotuksen ja maksujen kiristämisen tälle vuodelle siten, että 9/10 ja 10/10 desiilit maksavat:
...
Lin ja vassareiden ajattelussa valtio on keskeinen toimija, ja verotusta tulee kiristää jo muutaman tonnin (noin 3 000) euron kuukausiliksoista.

Nyt oli puhe ainoastaan tästä lausunnosta jonka "idioottimaisuutta" täällä taivasteltiin, vaikka väite sinänsä kestää ihan tarkastelua.

Ei minulla ole pienintäkään kiinnostusta lähteä vääntämään Vasemmistoliiton yleisistä linjauksista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt oli puhe ainoastaan tästä lausunnosta jonka "idioottimaisuutta" täällä taivasteltiin, vaikka väite sinänsä kestää ihan tarkastelua.

Siksi ihmettelinkin, mistä keksit kaivaa sinänsä mainion Lafferin käyrän, kun Li ei siihen viitannut YLE:ssä tai muualla mitenkään. Minä sen sijaan kerroin, mitä Li tarkoittaa suomeksi käsitellessään verotusta. Mutta emme varmasti ole erimielisiä asiasta kuitenkaan. Ihmettelin vaan painotuksiasi.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lin ja vassareiden ajattelussa valtio on keskeinen toimija, ja verotusta tulee kiristää jo muutaman tonnin (noin 3 000) euron kuukausiliksoista.

Unohdit lomarahat! Kun tuon "rikkaiden" rajan tulon jakaa silla 12,5:llä tulee kk-palkaksi 2685e/kk. Tätä enemmän tienaavat ovat sitten niitä, joita sietääkin kurittaa, koska onhan tuo jo rikollisen kova liksa.
 

Tuamas

Jäsen
Siksi ihmettelinkin, mistä keksit kaivaa sinänsä mainion Lafferin käyrän, kun Li ei siihen viitannut YLE:ssä tai muualla mitenkään. Minä sen sijaan kerroin, mitä Li tarkoittaa suomeksi käsitellessään verotusta. Mutta emme varmasti ole erimielisiä asiasta kuitenkaan. Ihmettelin vaan painotuksiasi.

Harvemmin televisiossa väittelytilanteessa lähdetään puhumaan reunaehdoista.

Jos verotuksen keventämiselle ei kyetä esittämään positiivisia ohjausvaikutuksia, verotuksen keventäminen on "kakun jakamista", aivan kuten Andersson tuossa sanoi. Sen pitäminen kovin erikoisena on se ainoa asia johon tässä halusin ottaa kantaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Harvemmin televisiossa väittelytilanteessa lähdetään puhumaan reunaehdoista.

Jos verotuksen keventämiselle ei kyetä esittämään positiivisia ohjausvaikutuksia, verotuksen keventäminen on "kakun jakamista", aivan kuten Andersson tuossa sanoi. Sen pitäminen kovin erikoisena on se ainoa asia johon tässä halusin ottaa kantaa.

OK. Itse näen taas, että verotus on kakun leipomista. Vasta leipomisen tulos on jakamista. Kun kakkua leivotaan, itse kukin antaa siihen panoksensa. Jos 1/10 leipojista tekee 7/10 leipomisesta ja tätä halutaan vähän tasoittaa, kyse ei ole kakun jakamisesta, vaan kakun leipomiseen käytetyn panoksen uudistamisesta siten, että jatkossa yhtä suuri määrä ei ole yhtä harvojen harteilla.

Vastaavasti jos halutaan - kuten Li haluaa - lisätä 9/10 ja 10/10 panosta kakun leipomisessa, sekään ei ole kakun jakamista, vaan leipomisen ehtojen ja velvoitteiden muuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
OK. Itse näen taas, että verotus on kakun leipomista.

ööö.. ei ..

Kansantalous on kaukun leipomista.

Verotus on se osa leivotusta kakusta, joka jaetaan valtion toimesta uudelleen ja uudella tavalla.
Kansantalouskaukun uudelleenjaossa verokevennys on kaukun jakamista uudella tavalla siinä missä tulonsiirto soisaalitoimen kautta. Sillä valtiovalta (yhteisesti hallinnoimamme yhteiskunta) päättää miten resurssit (kansantalous)kakusta jakaantuu.

Kansantalouskakun jakotapa on pitkälit arvokysymys, ja tässä Li on toki hyvin vasemmistolainen ajatuksessaan vero-osan kasvattamisesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olemme siis erimielisiä @Tarinankertoja sillä minun näkemys on, että verotus on keskeinen osa kansantalouden kakun rakentamista, ja valtion saamista verotuloista jaetaan kakku sitten eri tavoin.

e: jos yllä oleva muutetaan niin, että verotuksen muutokset ovat osa kakun jakamista suuntaan tai toiseen, tottahan sekin on. Niinpä olin väärässä sen osalta, etteikö veromuutokset voisi olla kakun jakamista.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yleensä ajatellaan että kakku jota jaetaan on ns yhteinen kakku. Rahat joita ei ole verotettu vaan ovat jonkun yksityistä omaisuutta eivät minun äärikapitalistisessa ajattelussani ole yhteisiä, mutta Li ei ajattele asiaa niinkuin kapitalistisen tiedemies.

Mutta voidaanhan asia ajatella niinkin että jos minä varastan leipomosta kakkupalan, niin se on vain kakun uudelleenjakamista.

PS oliko niillä eläkkeillä vasemmiston mukaan joku omaisuuden suoja? Vaikka yhteistä kakkua ovat?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Li Andersson on taas viime päivinä antanut sellaisia lausuntoja jotka entisestään vahvistaa käsitystä siitä että vassareita ei koskaan saa päästää lähellekään valtion rahakirstua ja asemaa jossa päätetään valtion talousasioista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen antanut Lin määritellä itse poliittisen ajattelunsa lähtökohdat. Mistä mieleesi tuli, etten ole?
Ainakaan tuossa YLEn keskustelussa Li ei esittänyt tuollaisia väittämiä, mitä sinä täällä referoit. Li painotti sitä, että verokevennykset ovat arvovalintoja, joille on olemassa vaihtoehtoja.

Nykyinen hallitus on jauhanut päivästä toiseen vaihtoehdottomuutta, mikä on suoranainen vale. Mielestäni on hyvä, että tämä kyseenalaistetaan. Se, että onko se opposition vaihtoehto sen uskottavampi, on sitten toinen asia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainakaan tuossa YLEn keskustelussa Li ei esittänyt tuollaisia väittämiä, mitä sinä täällä referoit. Li painotti sitä, että verokevennykset ovat arvovalintoja, joille on olemassa vaihtoehtoja.

Lainasinkin Lin johtaman puolueen vaihtoehtobudjettia vuodelle 2018. Laitoin myös linkin siihen.

Nykyinen hallitus on jauhanut päivästä toiseen vaihtoehdottomuutta, mikä on suoranainen vale. Mielestäni on hyvä, että tämä kyseenalaistetaan. Se, että onko se opposition vaihtoehto sen uskottavampi, on sitten toinen asia.

Kyllä. Ainahan on vaihtoehtoja. Lin kritiikki sen osalta on perusteltua. Ongelmaksi tulee kuitenkin hänen, kuin puolueensakin näkemyksien sisältö. Viime viikolla Li julistautui marxilaiseksi ja määritteli sen näin:

Kyllä, minä olen marxilainen! Ainakin jos lähdetään pääoman ja omistamisen, työn ja vapauden analyysista. Se konflikti määrittelee yhä nykypäivän työmarkkinoita

Li Andersson: Kyllä, olen marxilainen – verkkouutiset.fi

Ihmettelen ettei Li ymmärrä vieläkään taloudesta mitään. Marxin pääoman ja työn välisestä ristiriidasta ei tässä enempää. Tarvittaessa ensi viikolla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lainasinkin Lin johtaman puolueen vaihtoehtobudjettia vuodelle 2018. Laitoin myös linkin siihen.
Laitoit sen myöhemmin, kun asiasta virkosi keskustelua. Alun perin et esittänyt mitään lähdettä sille, mistä olet Lin ajatuksia vapaamuotoisesti raportoinut.

Olen lukenut tuon vaihtoehtobudjetin. Siinä esitellään kyllä monia muitakin keinoja valtion tulojen keräämiseksi kuin suorat veronkorotukset ylimmälle tuloluokalle. Näistä mainittakoon esim. yhteisöveron nosto Ruotsin tasolle, yritystukien leikkaus, kaivostoiminnan verottaminen ja harmaan talouden ehkäisyn tehostaminen. Näistä voidaan olla montaa mieltä, mutta ne ovat ihan poliittisen päätösvallan alaisia arvovalintoja.

Eli missäs kohtaa tämä sinun alkuperäinen väitteesi siis esiintyi?

Kyllä. Ainahan on vaihtoehtoja. Lin kritiikki sen osalta on perusteltua. Ongelmaksi tulee kuitenkin hänen, kuin puolueensakin näkemyksien sisältö. Viime viikolla Li julistautui marxilaiseksi ja määritteli sen näin:

Li Andersson: Kyllä, olen marxilainen – verkkouutiset.fi

Ihmettelen ettei Li ymmärrä vieläkään taloudesta mitään. Marxin pääoman ja työn välisestä ristiriidasta ei tässä enempää. Tarvittaessa ensi viikolla.
Joo ei mennä siihen. Mielestäni tuo marxilaisjuttujen myötäily oli virhe ja tuskin ainakaan nostaa talouspoliittista uskottavuutta enemmistön silmissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Laitoit sen myöhemmin, kun asiasta virkosi keskustelua. Alun perin et esittänyt mitään lähdettä sille, mistä olet Lin ajatuksia vapaamuotoisesti raportoinut.

Lainasit tämän tekstini:

Lin ajattelussa verot ovat kakku, jonne alkujaan laskennallisesti jokainen maksaa 100 prosenttia ja valtio palauttaa sitten meille jokaiselle jotain tästä yhteisestä kakusta. Jos eniten maksavien taakkaa kevennetään, se on siis kakun jakamista. Mutta todellisuudessa tuon maksusuhteen muuttaminen tarkoittaisi kakun rakentamisen velvollisuuksien oikeudenmukaisempaa jakoa.

Kyseessä oli minun tulkintani vassarien jo ennen leipomista jakamasta kakusta & Lin ajattelusta. Se ei ole Lin tekstiä.

Olen lukenut tuon vaihtoehtobudjetin. Siinä esitellään kyllä monia muitakin keinoja valtion tulojen keräämiseksi kuin suorat veronkorotukset ylimmälle tuloluokalle. Näistä mainittakoon esim. yhteisöveron nosto Ruotsin tasolle, yritystukien leikkaus, kaivostoiminnan verottaminen ja harmaan talouden ehkäisyn tehostaminen. Näistä voidaan olla montaa mieltä, mutta ne ovat ihan poliittisen päätösvallan alaisia arvovalintoja.

Oleellista nyt vaan kokonaisveroasteen muutokset. Miksiköhän kierrät faktaa, jonka mukaan Lin johtama puolue esittää alle (ne kesälomarahat, kiitos @Konalan Kettu ) 3 000 euroa kuukaudessa ansaitsevien verotuksen kiristämistä, jos ja kun IL:n Tilastokeskukselta lainaama taulukko alarajoineen pitää paikkansa.

Joo ei mennä siihen. Mielestäni tuo marxilaisjuttujen myötäily oli virhe ja tuskin ainakaan nostaa talouspoliittista uskottavuutta enemmistön silmissä.

Lin marxilaisuus on sikäli mielenkiintoista, että maailmassa ei ole edelleenkään yhtään taloudellisessa (tai muussakaan) mielessä onnistunutta valtiota. Ilmeisesti Li kuvittelee olevansa uusi Chavez, jolla oli samanlaisia mietteitä marxilaisuuden soveltamisesta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyseessä oli minun tulkintani vassarien jo ennen leipomista jakamasta kakusta & Lin ajattelusta. Se ei ole Lin tekstiä.
Noniin. Tähänhän minä puutuinkin.

Oleellista nyt vaan kokonaisveroasteen muutokset. Miksiköhän kierrät faktaa, jonka mukaan Lin johtama puolue esittää alle (ne kesälomarahat, kiitos @Konalan Kettu ) 3 000 euroa kuukaudessa ansaitsevien verotuksen kiristämistä, jos ja kun IL:n Tilastokeskukselta lainaama taulukko alarajoineen pitää paikkansa.
Siis mitä minä olen tarkalleen ottaen kiistänyt? Jos nyt puhutaan tuosta vaihtoehtobudjetista, niin siinä kokonaisvaikutukset ovat positiivisia kaikille muille paitsi kahdelle ylimmälle tulodesiileille.

Varsin odotettua, että vasemmistopuolue pyrkii harjoittamaan interventionistisempää tulonjakopolitiikkaa, kun kontekstina on porvarihallituksen yli miljardin euron veronkevennykset. On syytä tarkastella kokonaiskuvaa sen sijaan, että takerrutaan johonkin yksittäiseen säästötoimeen.

Lin marxilaisuus on sikäli mielenkiintoista, että maailmassa ei ole edelleenkään yhtään taloudellisessa (tai muussakaan) mielessä onnistunutta valtiota. Ilmeisesti Li kuvittelee olevansa uusi Chavez, jolla oli samanlaisia mietteitä marxilaisuuden soveltamisesta.
Mielestäni ei ole kovin hedelmällistä pyöriä ideologisesti dogmaattisella tasolla, jossa on olemassa vain oikeistolainen tai vasemmistolainen yhteiskuntajärjestys. Minun on vaikea kuvitella, että Li kannattaisi juuri mitään Chavezin toimista, jotka de facto ovat johtaneet äärimmäiseen eriarvoisuuteen ja oikeusvaltioperiaatteen halveksintaan. Tämän vuoksi näenkin nämä Lin marxilaispuheet ideologisena retoriikkana, josta ei tulisi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Lisäksi on hyvä erottaa kaksi tasoa: marxilainen analyysi taloudesta ja reaalipolitiikka, jossa marxilaisuus on yksi tapa hakea oikeutusta despotialle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Noniin. Tähänhän minä puutuinkin.

Toivottavasti et tosissasi tarkoita, etteikö Lin päättömyyksien kommentointi ole jatkossa suotavaa muiden kuin tosiuskovaisten toimesta

Siis mitä minä olen tarkalleen ottaen kiistänyt? Jos nyt puhutaan tuosta vaihtoehtobudjetista, niin siinä kokonaisvaikutukset ovat positiivisia kaikille muille paitsi kahdelle ylimmälle tulodesiileille.

En minä tiedä mitä olet kiistänyt. Onko sinulle sellainen tunne, että olisit kiistänyt? Ainakaan minä en ole kirjoittanut sinun kiistäneen mitään. Ainoastaan kysyin, miksi kierrät faktan, jonka mukaan jo alle 3 000 euron kuukausituloilla verotus nousee Lin puolueen esityksellä.

Varsin odotettua, että vasemmistopuolue pyrkii harjoittamaan interventionistisempää tulonjakopolitiikkaa, kun kontekstina on porvarihallituksen yli miljardin euron veronkevennykset. On syytä tarkastella kokonaiskuvaa sen sijaan, että takerrutaan johonkin yksittäiseen säästötoimeen.

Täsmälleen. Miksi et siis hyväksy kokonaiskuvaksi vassarien itsensä esittämää kaaviota, jossa jo alle 3 000 kuukausituloilla verotus nousee? Sen sijaan höpiset, että kyse on yksittäisestä säästötoimesta. Katso se kaavio vielä kerran läpi. Minä en kannata verotuksen kiristämistä noin matalillakaan palkoilla. Se ei ole järkevää ja todennäköissti lisää entisestään kannustinloukkuja.

Mielestäni ei ole kovin hedelmällistä pyöriä ideologisesti dogmaattisella tasolla, jossa on olemassa vain oikeistolainen tai vasemmistolainen yhteiskuntajärjestys. Minun on vaikea kuvitella, että Li kannattaisi juuri mitään Chavezin toimista, jotka de facto ovat johtaneet äärimmäiseen eriarvoisuuteen ja oikeusvaltioperiaatteen halveksintaan. Tämän vuoksi näenkin nämä Lin marxilaispuheet ideologisena retoriikkana, josta ei tulisi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Tulkitset vahvasti Lin päättömiä puheita Lin eduksi. Se on sallittua, mutta muista kuitenkin faktana, että kun Li sanoo olevansa marxilainen, se on hänen näkemyksensä. Tuskin ryntäisit kertomaan, että jonkun kuvitteellisen persupomon natsipuheet ovat vain retoriikkaa, joista ei tulisi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Lisäksi on hyvä erottaa kaksi tasoa: marxilainen analyysi taloudesta ja reaalipolitiikka, jossa marxilaisuus on yksi tapa hakea oikeutusta despotialle.

Totta, näin on.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivottavasti et tosissasi tarkoita, etteikö Lin päättömyyksien kommentointi ole jatkossa suotavaa muiden kuin tosiuskovaisten toimesta
Totta kai kommentointi on suotavaa, mutta silloin on syytä pidättäytyä tosiasioissa eikä luoda omien mielikuvien ja toiveiden pohjalta virheellisiä väittämiä. Tämä on se, mihin minä puutuin.

En minä tiedä mitä olet kiistänyt. Onko sinulle sellainen tunne, että olisit kiistänyt? Ainakaan minä en ole kirjoittanut sinun kiistäneen mitään. Ainoastaan kysyin, miksi kierrät faktan, jonka mukaan jo alle 3 000 euron kuukausituloilla verotus nousee Lin puolueen esityksellä.
Joo, luin ilmeisesti liian hätäisesti ja tein virhetulkinnan. Siltikään en oikein ymmärrä, miksi vedät tähän keskusteluun jotain yksittäistä verotukseen liittyvää kohtaa. Tuossa vaihtoehtobudjetissa on laskettu vaikutusarvio käytettävissä olevien tulojen osalta. Lopputulemaksi on saatu, että kaikissa paitsi kahdessa ylimmässä tulodesiilissä vaikutus on positiivinen.

Täsmälleen. Miksi et siis hyväksy kokonaiskuvaksi vassarien itsensä esittämää kaaviota, jossa jo alle 3 000 kuukausituloilla verotus nousee? Sen sijaan höpiset, että kyse on yksittäisestä säästötoimesta. Katso se kaavio vielä kerran läpi. Minä en kannata verotuksen kiristämistä noin matalillakaan palkoilla. Se ei ole järkevää ja todennäköissti lisää entisestään kannustinloukkuja.
Miksi en hyväksyisi? Tässähän iso kuva oli se, että vasemmistoliitto on vastustanut johdonmukaisesti Sipilän hallituksen miljardiluokan veronkevennyksiä, jotka eivät ole olleet mitenkään välttämättömiä vaan poliittinen arvovalinta. Näin ollen voidaan ajatella, että vasemmistoliiton linja on ollut kohdentaa käytettävissä olevia varoja ennemmin menoihin. Veronkevennykset on myös jostain otettava, ja tämän hallituksen ratkaisu on ollut leikata raskaasti koulutuksesta sekä perusturvaan linkittyvistä etuuksista mm. indeksijäädytyksin.

Tulkitset vahvasti Lin päättömiä puheita Lin eduksi. Se on sallittua, mutta muista kuitenkin faktana, että kun Li sanoo olevansa marxilainen, se on hänen näkemyksensä. Tuskin ryntäisit kertomaan, että jonkun kuvitteellisen persupomon natsipuheet ovat vain retoriikkaa, joista ei tulisi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Nojaa. Lähinnä vastustan linjaasi, jossa pyrit normalisoimaan talouskuripolitiikan ja marginalisoimaan vastakkaisen näkemyksen. Nämä ovat kuitenkin poliittisia linjavalintoja, ja kuten yleisemminkin, ei ole olemassa vain yhtä "totuutta", joka määrittelisi mikä milloinkin on oikea ratkaisu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta kai kommentointi on suotavaa, mutta silloin on syytä pidättäytyä tosiasioissa eikä luoda omien mielikuvien ja toiveiden pohjalta virheellisiä väittämiä. Tämä on se, mihin minä puutuin.

Tulkinta on aina subjektiivinen. Niin sinun kuin minun. Tämä myös viimeiseen lainaamaasi kappaleeseen. Verotuksen osalta palstan mainiolla avustuksella totesin, että kaiketi veromuutoksetkin voi laskea kakun jakamiseksi.

Joo, luin ilmeisesti liian hätäisesti ja tein virhetulkinnan. Siltikään en oikein ymmärrä, miksi vedät tähän keskusteluun jotain yksittäistä verotukseen liittyvää kohtaa. Tuossa vaihtoehtobudjetissa on laskettu vaikutusarvio käytettävissä olevien tulojen osalta. Lopputulemaksi on saatu, että kaikissa paitsi kahdessa ylimmässä tulodesiilissä vaikutus on positiivinen.

Kun kyse on valtion budjetista (siis vassarien muutosesityksistä siihen), ansiotuloverotuksen sekä erilaisten veroluonteisten maksujen kehitys näyttelee kokonaiskasvun osalta merkittävää osaa. Se ei ole vain yksittäinen verotukseen liittyvä kohta. Ja kun kyse on siitä, että Lin ja tovereidensa giljotiini heilahtaa niinkin alhaisissa tuloissa kuin alle 3 000 euroa kuukaudessa ansaitsevilla, vassarien vaihtoehto ei toimi. Kyseessä on paitsi kulutuksen pysäyttäminen, myös tuloloukkujen kasvattaminen.

Minulla on sellainen käsitys, että Li & toverinsa eivät yksinkertaisesti tiedä, kuinka matalalla ovat 9/10 ja 10/10 tulodesiilit Suomessa. Tuon 9/10 alaraja on kuukausipalkaksi muutettuna alle 3 000 euroa. Tämä siis edelleen siten, että oletan IL:n Tilastokeskukselta lainaamien tulodesiilien alarajojen pitävän paikkansa.

Miksi en hyväksyisi? Tässähän iso kuva oli se, että vasemmistoliitto on vastustanut johdonmukaisesti Sipilän hallituksen miljardiluokan veronkevennyksiä, jotka eivät ole olleet mitenkään välttämättömiä vaan poliittinen arvovalinta. Näin ollen voidaan ajatella, että vasemmistoliiton linja on ollut kohdentaa käytettävissä olevia varoja ennemmin menoihin. Veronkevennykset on myös jostain otettava, ja tämän hallituksen ratkaisu on ollut leikata raskaasti koulutuksesta sekä perusturvaan linkittyvistä etuuksista mm. indeksijäädytyksin.

Tämän toki ymmärrän, että vassarit vastustaa rikkaiden veronkevennyksiä. Mutta kyse ei ole tästä edes arvotasolla. Kyse on siitä, että vassarit vaativat lisää veroja köyhillekin, alle 3 000 kuukaudessa ansaitseville. Tämä viittaa lähinnä ideologiseen valehteluun tai kädettömyyteen tulodesiilien ymmärtämisessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Euroopan neuvoston tutkimusryhmä totesi sunnuntaina julkistamassaan raportissa, että Azerbaidžan on maksanut lahjuksia Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen jäsenille ja korruptoinut neuvostoa vastapalvelukseksi maan ihmisoikeusrikkomusten painamisesta villaisella. Raportissa mainitaan nimeltä viisi entistä parlamentaarikkoa, jotka ovat toimineet Azerbaidžanin lobbareina maksua vastaan, vastoin neuvoston sääntöjä. Yksi heistä on vasemmistoliiton entinen kansanedustaja Jaakko Laakso.

TE: Jaakko Laakso lobbasi rahasta ihmisoikeuksien loukkaamisen puolesta – verkkouutiset.fi

Li Andersson ehti jo kertoa twitterissä, kuinka oikeistopuolueet ovat rikki - ei politiikka - kaiken maailman lobbaustyössään mm. soten puolesta. Harkimon liikekin on esillä. Ihmisoikeuksien ja demokratian vastainen lobbaus ei Litä kiinnosta, koska asialla ei ole oikeistolainen tai persu. Joten ei mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Jaakko Laaksohan on ollut ihan ykkösmiehiä niissä, jotka ramppasivat Tehtaankadulla ja antoivat informaatiota Neuvostoliitolle. Tämä esimerkki nyt vain kuvaa hyvin kommunistien ajatusmaailmaa. He ovat pirun persoja rahalle joka iikka. Ei siis yhtään ihme, jos kirjekuoria on jaettu sinne sun tänne.

Edelleen olen huvittunut siitä, että kommunistinen kirjailija Ilkka Kylävaara lähti aikanaan kasinohuumaan mukaan. Toverit ovat erikoista porukkaa. Ajavat mukamas järjestelmää, joka olisi tasa-arvoinen ja tuloerot olisivat alhaiset, mutta sitten kuitenkin haluavat itselle mahdollisimman paljon Rolexeja ja fyrkkaa. Se on joka maassa ihan sama kommunistien kanssa. Ihan jostain Fidel Castrosta lähtien.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Jaakko Laaksohan on ollut ihan ykkösmiehiä niissä, jotka ramppasivat Tehtaankadulla ja antoivat informaatiota Neuvostoliitolle. Tämä esimerkki nyt vain kuvaa hyvin kommunistien ajatusmaailmaa. He ovat pirun persoja rahalle joka iikka. Ei siis yhtään ihme, jos kirjekuoria on jaettu sinne sun tänne.

Edelleen olen huvittunut siitä, että kommunistinen kirjailija Ilkka Kylävaara lähti aikanaan kasinohuumaan mukaan. Toverit ovat erikoista porukkaa. Ajavat mukamas järjestelmää, joka olisi tasa-arvoinen ja tuloerot olisivat alhaiset, mutta sitten kuitenkin haluavat itselle mahdollisimman paljon Rolexeja ja fyrkkaa. Se on joka maassa ihan sama kommunistien kanssa. Ihan jostain Fidel Castrosta lähtien.

Kommunismi kuuluu sanoin: "Kaikki mikä on minun on minun, kaikki mikä on sinun on myös minun." Näin kuuluu myös vasemmistoliitto ja SDP. Tosiasiassa vain todelliset roistothan tuollaista aatetta voi edes kannattaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kommunismi kuuluu sanoin: "Kaikki mikä on minun on minun, kaikki mikä on sinun on myös minun." Näin kuuluu myös vasemmistoliitto ja SDP. Tosiasiassa vain todelliset roistothan tuollaista aatetta voi edes kannattaa.
Hohhoijaa. Eiköhän tässä ole ennemmin kyse siitä, että valta korruptoi potentiaalisesti kenet tahansa. Tämän vuoksi elämme demokraiassa ja kannatamme yleisesti oikeusvaltioperiaatetta sekä hyvää hallintoa. Ihan myös sosialidemokraattinen puolue.

Mitä tulee Li Anderssoniin, niin @Cobol taitaa itsekin tietää, miksei tämä ole kovin innostunut politikoimaan oman puolueensa menneitä toimijoita vastaan. Ihan loogista toimintaa sekin, ja kovin ominaista poliittisille toimijoille.
 

scholl

Jäsen
Unohdatte läpällä kännissä -ilmiön. Vasemmiston äänestäminen on protestointia. Aitoja sosialisteja ei enää ole, niin porukka on sellaista alakulttuuria vähän kuin joku konemusa. Älytöntä sekoilua, joka menee ohi kun ikää tulee lisää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jaakko Laakso oikaisee julkisuudessa olleita väitteitä, joiden mukaan hän olisi toiminut Azerbaidžanin lobbareina maksua vastaan maan ihmisoikeusrikkomusten painamisesta villaisella:

Kyse on konsulttitoiminnasta, jota olen harjoittanut useamman vuoden ajan. Olen vuosia ollut yhtiön konsultti ja harjoitan liiketoimintaan tämän kautta.

Jaakko Laakso kiistää lahjusväitteet jyrkästi: ”Siinä ei ole kyse lahjonnan saamisesta eikä lahjonnan antamisesta”

Kunhan tekee konsulttina kieroja hommia diktatuurille, siinä ei siis ole Laakson mukaan mitään pahaa. Mieleen tulee mm. Paul Manafort, joka hoiteli vastaavia hommia Ukrainan aiemmalle diktatuurille. Saako Laakso vihdoin syytteen, vai kestääkö koskemattomuus tämänkin osuman?

Vassareilla jännät paikat. Pitäisikö muodon vuoksi edes hitusen reagoida?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jakke on kerrassaan tasavarma mies, joka ei yllätä eikä petä. Miehellä on ollut läpi uransa kiitettävän myötäsukainen ja internatsionaalinen palveluasenne totalitaaristen järjestelmien isäntiä kohtaan.

On paradoksaalisen irvokasta, että perättämästi syytetty Alpo Rusi roikkui vuosikaudet löysässä hirressä ja liki kansalaisluottamuksensa menettäneenä, samaan aikaan kun Jakke hieroi kaikessa rauhassa ruplilla rasvattua persettään eduskuntatalon jakkaraan. Kuten saman puolueen "Max" Tiusanenkin. Olisivat sietäneet istua ihan toisenlaisessa paikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös