Varokaa Yritysnumeropalvelu.fi

• 4 963
  • 11

spesu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk ja mestisjengit
Kaikki yrittäjät suhtautukaa varauksella seuraavaan hämärään yritykseen, jonka omistajina häärää Kaupparekisterin mukaan pari 83-syntynyttä kundia. Firma lähettelee laskuja yrityksille vaikkei ole tilannut mitään. Asiakaspalvelu numeron hinta on viihdelinjojen tasoa, jossa vastaa ylimielinen naureskeleva nainen, joka ei kuulemma tiedä mitään firmasta vaikka toimii asiakaspalvelussa. Kaikkien omistajien henkilötiedot ovat salaisia ja itse firman tietoja ei saa edes nunmeropalvelusta, vaikka itse tarjoavat samoja palveluja.

Törkeetä huijausta kunnon kansalaisia kohtaan. Asiasta on tutkintapyyntöjä poliisilla.

"7.3.2004 klo 20:00

Internetistä mainostilaa haamulaskuilla
Yritykset saavat suurille summille kirjoitettuja aiheettomia laskuja, jotka
itse asiassa ovat mainoksia internetissä toimivista yrityshakemistosta,
Keskisuomalainen kirjoitti sunnuntaina. Laskuja lähettelee lehden mukaan
ainakin www.yritysnumeropalvelu.fi-internetosoitteessa yritystietopalveluja
tarjoava Indicium Oy.

Keskisuomalainen kertoo paikallisesta yrityksestä, joka sai Indiciumilta
samana päivänä kaksi eri laskua, 112,24 euroa 1 413,98 euroa. Laskut
maksamalla yritykselle luvataan tietyksi ajaksi tietynlainen näkyvyys
internetissä toimivassa yrityshakupalvelussa. Lisätietoja luvataan
internetsivulta.

Indicium ilmoittaa itsestään internetissä ainoastaan käyntiosoitteen ja
yrityspalvelunumeron.

1,95 euroa minuutissa maksavasta palvelunumerosta vastaava naishenkilö osaa
lehden mukaan kertoa vain yhden matkapuhelinnumeron yritykseen ja vakuuttaa,
ettei hänelle ole kerrottu mitään muuta yrityksestä. Matkapuhelimeen ei
lehden toimittajan soittaessa vastattu.

Rikosylikonstaapeli Rainer Larkiala luonnehtii Indiciumia tyypilliseksi
uuden markkinointitavan tapaukseksi.

Suoralla laskulla markkinoiminen ei sinänsä ole suoraan laitonta, mutta
hyvän liiketavan vastaista se on. Tässä tapauksessa lisäksi tuo
salamyhkäisyys ja kallis palvelunumero viittaa jollakin tavalla falskiin
touhuun2, Larkiala sanoi Keskisuomalaiselle.

Teema-alueet: Pelisäännöt, Talous"

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En oikein usko tähän juttuun, sillä Keskisuomalainen ei ole vakavasti otettava media. Koska en löytänyt uutista Helsingin Sanomista, Kauppalehdestä tai Huvudstatbladetista, on vaikea uskoa näitä väitteitä. Ja kaikkihan muistavat miten väärässä Kahvasuomalainen oli ACN-uutisoinnissaan.

Odotellaan, että joku merkittävä lehti julkaisee aiheesta uutisen.

Ilmeisesti tämä avaus oli kopsattu täältä?

spesu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk ja mestisjengit
Vaikea olla uskomatta kun omalle firmalle on tullut juuri kyseiseltä firmalta lasku ja olen yrittänyt selvittää asiaa. Olen siis omakohtaisesti törmännyt aiheeseen ja poliisilla on muitakin tutkintapyyntöjä aiheesta ja pian tästä lukee myös muissa medioissa. Siksi haluan varoittaa muita, kun useissa firmoissa tällaiset laskut menevät läpi laskutuksesta huomaamatta ja jälkeenpäin on hankala selvittää tilannetta ja saada rahoja takaisin.

Kundien firma on perustettu helmikuussa ja tämä nerokas liike-idea on varsin tuore.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuten tietoyhteiskunta.fista kopsatussa uutisessa sanotaan
"Suoralla laskulla markkinoiminen ei sinänsä ole suoraan laitonta, mutta hyvän liiketavan vastaista se on."

Koko konsepti sinänsä ei ole kovinkaan tuore. Samaa markkinointikikkaa käyttävät mm. katsastusasemat, jotka autorekisterikeskuksesta saamiensa tietojen perusteella lähettävät laskun ja varaavat samalla katsastusajan. Tuo katsastusaika sitten astuu voimaan laskun maksaessa. Jossain merkittävissä medioissa oli muistaakseni kirjoituksia, että mummot olivat maksaneet noita katsastusasemalaskuja tajuamatta sen merkitystä. Silti täysin laillista.

Tuossahan on lasku ( esim 1 413,98 euron) lasku näkyvyydestä jossain hiton hakupalvelussa. Lienee jokaisen yrityksen asia haluavatko ne ostaa moista näkyvyyttä ja onko 1 413,98 euroa siitä liikaa? Jos ei kiinnosta, niin ei maksa.

Jos jossain firmoissa laskutus tosiaan toimii siten, että siellä maksetaan kaikki mitä eteen kannettaan, niin taidampa alkaa lähettelemään laskuja joissa 1 411 euron sopuhintaan suostun käyttämään kyseisen yrityksen mainoskynää aina kuukauden kerrallaan.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Eikös tätä vastaavaa laskun muodossa lähetettävää tarjoamista ole harjoitettu jo useampana viime vuotena? Aina silloin tällöin ponnahtavat julkisuudessa esiin, varsinkin kesäkuukausina, kun yritysten talousosastoilla on laajalti kesätyöntekijöitä reskontrissa ja maksatuksissa.

Suuremmissa firmoissa tällaiset saattavat mennä helpostikin läpi, kun laskujen tarkastus- ja hyväksymisprosessit ovat monissa paikoissa pelkkiä muodollisuuksia.

spesu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk ja mestisjengit
Itse liike-idea ei ole laiton, mutta jos lukee firman sopimusehdot niin reklamaation tekeminenkin on kovin hankalaa. Ketään muuta firmasta ei saa kiinni kuin kalliin asiakaspalvelunumeron henkilön, joka ei tiedä mistään mitään. Kaikkien omistajien tiedot ovat salaisia, joka herättää epäluottamusta. Jos kyseessä olisi puhtain jauhoin toimiva yritys se kyllä ilmoittaisi omat tietonsa kaikkiin mahdollisiin numeropalveluihin ja neuvoisi asiakasta ongelmatilanteessa.

Indicium firmalla on vain postilokero, ei faksia. Kukaan ei vastaa soittopyyntöihin/meileihin. Lasku näyttää aivan aidolta eräpäivineen ja tuskin monellekkaan sijaiselle/kesäduunarille tulee mieleen, että omistaja ei olekkaan tilannut kyseistä palvelua. Useasti johtajat/vastaavat ovat matkoilla ja toinen henkilö hoitaa laskun maksun. Kuten minun tapauksessani kävi. Poliisikin sanoi, että tuskin rahojani näen vaikka tekisin reklamaation ohjeiden mukaan.

Sopimusehdoissa myös lukee, että asiakkaan pitää täyttää rekisteröintikaavake tai hyväksyä puhelinmyynnin tarjous. Itse en ollut tehnyt kumpaakaan, saatika edes kuullut kyseisestä firmasta. Luulisi palvelun peruuttamisen tällöin olevan mahdollista. Ei vain näytä kovin helpolta.

Jokainen voi itse päätellä kuinka hyväksyttävää kyseinen toiminta on.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti spesu
Jokainen voi itse päätellä kuinka hyväksyttävää kyseinen toiminta on.

Asia on kuitenkin niin, etta tama on lainsaatajan ongelma eika suinkaan yrittajan.

Monet pitavat esim. turkistarhausta arveluttavana, mutta silti se on lukuisten ihmisten elinkeino ja siten itse sen myos hyvaksyn.

Onhan tama ilmeisesti hieman moraaliton systeemi, koska mahdollisesti ei ole tarkoituskaan pyorittaa mitaan "oikeata" firmaa. Nuoret kollit ovat ottaneet kayttoon laillisen tavan ansaita rahaa. Parempi kai sekin, kun etta selkeasti laittomilla tavoilla elantonsa hankkisivat.

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuullostaa siltä, että pojat on keksiny iskeä oikeaan paikkaan. Mikäs siinä on vaikkapa matkustellessa, kun rahaa virtaa tasaisesti tilille ilman mitään vastapainoa.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov

Koko konsepti sinänsä ei ole kovinkaan tuore. Samaa markkinointikikkaa käyttävät mm. katsastusasemat, jotka autorekisterikeskuksesta saamiensa tietojen perusteella lähettävät laskun ja varaavat samalla katsastusajan. Tuo katsastusaika sitten astuu voimaan laskun maksaessa. Jossain merkittävissä medioissa oli muistaakseni kirjoituksia, että mummot olivat maksaneet noita katsastusasemalaskuja tajuamatta sen merkitystä. Silti täysin laillista.

Eikö tuosta ole jo aika pitkälti luovuttu? A-katsastus (entinen Suomen autokatsastus) lähetti aikoinaan kirjeen mukana tilisiirtolomakkeen, mutta kuluttajaviranomainen kielsi tämänkaltaisen menettelyn. Nykyään kutsussa on mukana laskutustiedot, mutta ei laskua.

edit. typo

Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markkinaoikeuden päätös

Viestin lähetti Gellner
Eikö tuosta ole jo aika pitkälti luovuttu?
Näköjään. Kävisikö tämän casen perustelut sellaisenaan tuohon Yritysnumeropalvelun toimintatapaan?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy