Eli ehkä tässä nyt peräänkuulutan jonkunlaista riskiä ja menoa sinne mukavuusalueen (tuttujen pelaajien) ulkopuolelle.
Ymmärrän mitä peräänkuulutit ja olen tuosta osittain ihan samaa mieltäkin. Andrey Pedanin kaltaiset riskit kelpaavat minulle aina. Eli jos huomataan jollakin joukkueella olevan vahva prospectitilanne esimerkiksi puolustuksessa, pyritään hankkimaan sieltä yksi kortti katsottavaksi jollakin kaupalla. Toki jos joku kohtalaisen lupaavan prospectin pistää markkinoille, niin tuossa kisassa ei olla sitten varmasti yksin, vaan siellä on useita muitakin seuroja mukana.
Nämä Veyt, Etemit, Granlundit, Bärtschit ja Larsenit ovat sitten luontaisempia kiinnostuksen kohteita noiden taustojen vuoksi ja heidän tilanteitaan tarkkaillaan ehkä tarkemmin. Ymmärrän tuon ja saattaisin olla itse Benningin housuissa myös tuttujen pelaajien perässä. Ehkä maksaisin vaikka toisen kierroksen varauksen ennemmin pelaajasta jonka valmentaja tuntee henkilökohtaisesti entuudestaan kuin ei tunne - jos näiden olettaisi olevan suunnilleen samalla tasolla pelillisesti. Välttämättä tuo ei poikisi parasta tulosta, mutta niin se vain ehkä menisi.
Pitää sekin muistaa, että kaikki ulkoapäin scoutatut pelaajat eivät ole olleet "pedaneita" vaan kiekollisemman pakin kaavailuihin on mahdutettu myös Clendening, joka osoittautui turhaksi arvaksi - ja näyttää osoittautuvan tuoksi muissakin seuroissa. Selvää on toki myös se, että läheskään kaikki tutut pelaajat eivät myöskään onnistu, kun puhutaan nuorista pelaajista. Ihan kuin kaikki toisen- tai kolmannen kierroksen varauksetkaan eivät iske läpi.
Vuodesta 2000 vuoteen 2012 Canucksin toisen ja kolmannen kierroksen varauksia olivat Tim Branham, Thatcher Bell, Fedor Fedorov, Denis Grot, Kirill Koltsov, Brett Skinner, Marc-Andre Bernier,
Alexander Edler,
Mason Raymond, Daniel Rahimi, Taylor Ellington, Yann Sauve,
Kevin Connauton, David Honzig, Alexandre Grenier ja Alexandre Mallet. Pari hyvää löytöä, mutta oikeastaan vain Edleria pidän oikeasti hyvänä pelaajana (Raymondillakin oli pari hyvää kautta silloin kun Canucks oli huipulla). Suuri osa tuosta porukasta ei mahtunut kuitenkaan edes farmiin.
Noiden sankareiden rinnalla 100 NHL-peliä Vancouverissa toistaiseksi pelannut ja 34 pistettä tehnyt Vey ei kalpene. Olkoonkin että mitään tähteä hänestä ei saa tekemälläkään, hän on kuitenkin tuon porukan parhaita. Samat sanat menevät Bärtschille. Granlund, Larsen ja Etem ovat vielä liian vähän aikaa / ei lainkaan pelanneet seurassa.
Mutta kokonaisuutena ymmärrän kyllä mitä ajat takaa ja olen täysillä ajatuksessa mukana "uuden Pedanin" suhteen jos sellainen tilanne tulee.