Vaalikoneen vaikutus

  • 1 443
  • 18

Ovatko vaalikoneet vaikuttaneet ehdokkaasi valintaan?

  • Luotan vaalikoneen valintaan

    Ääniä: 1 1,8%
  • Vaikuttaa melko paljon

    Ääniä: 18 32,1%
  • Vaikuttaa jonkin verran

    Ääniä: 19 33,9%
  • Ei vaikutusta

    Ääniä: 14 25,0%
  • En ole käyttänyt

    Ääniä: 4 7,1%

  • Äänestäjiä
    56
  • Poll closed .

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vaalikonetta pukkaa joka tuutista. Miten vaalikoneet ovat vaikuttaneet äänestyskäyttäytymiseesi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei ole ollut tällä kertaa vaikutusta. Minulla on jo ehdokas, jonka kanssa jaan riittävällä tarkkuudella samat arvot ja näkemykset ainakin minulle keskeisimmissä kysymyksissä. Jos kyseinen henkilö ei olisi ollut ehdolla, niin valinta olisi kohdistunut toiseen saman puolueen ehdokkaaseen, ja tällöin vaalikonevastauksilla olisi saattanut olla merkitystä äänestyspäätökseeni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aikoinaan olen tämän nykyisen ehdokkaani löytänyt vaalikoneen perusteella. Nyttemmin katselen vaalikoneilla lähinnä huvikseni, että miten kyseinen ehdokas sijoittuu vastausten vastausteni perusteella. Helsingin Sanomien koneessa hän oli kärjessä, YLE:llä muistaakseni viides. Enemmän merkitsee kuitenkin se, miten hän on sanallisesti vastaillut. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen, kun en nähnyt nytkään tarvetta vaihtaa ääneni saajaa.

Vaalikoneiden yksi hauskuus on se, että voi katsella myös vähiten sopivan ehdokkaan vastauksia. Joskus ne huvittavat, joskus melkein itkettävät. Silti on hyvä tietää, miten eri mieltä olevat ajattelevat, sillä omia näkemyksiä on myös tarpeen välillä kyseenalaistaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Muistan kuulleeni jostain, että ehdokas oli syöttänyt vaalikoneeseen omat vastauksensa ja kone pullautti jonkun toisen ehdokkaan hänelle. Nuo pelaavat vaalipeliä noiden vastaustensa kanssa. Voihan koneita kliksutella, mutta aika vähän noilla on vaikutusta äänestyskäyttäytymiseeni. Varsinkin siitä syystä, että mulle tulee aina jotkut marginaalipuolueet kärkeen. En todellakaan äänestä mitään piraatteja tai RKP:tä. Ei sentään päiviräsäsiä ole vielä tyrkyttänyt. Varmaan KD on viimeinen puolue, mitä äänestäisin. Jopa persuja mieluummin. En ole mihinkään puolueeseen saati aatteeseen kallellani, joten yleensä valitsen puolueen ensin ja sitten käyn ko. puolueen ehdokkaat läpi. Vaalikoneella voi hiukan vilkuilla ehdokkaan arvoja. Jos liippaa läheltä, voi saada ääneni.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Yleensä teen niin että katson Hesarin ja YLEn vaalikoneiden antamat tulokset. Sieltä sitten tutkailen niitä ehdokkaita jotka ovat mahdollisesti kärkisijoilla molemissa kyselyissä ja on niistä puolueista joita voisin äännestää. Yleensä tulee noin 1-3 vaihtoehtoa joiden vaalivideon tai FB-sivuston saatan sitten vilkasta nähdäkseni mitä asioita kyseinen ehdokas painottaa. Yleensä noista sitten löytyy joku ehdokas jolle voi äänensä luovuttaa. Mutta jos ei löydy niin sitten katselen uudestaan niitä vaalikoneen antamia tuloksia ja koitan löytää sieltä uusia ehdokkaita. Jos ei vieläkään löydy sopivaa ehdokasta niin sitten äänestän vain jotain tunettua ehdokasta oikeasta puolueesta joka on omasta mielestä ihan fiksu.

En siis täysin anna ääntäni vaalikoneen tulosten mukaan, mutta se on sikäli tärkeä että sillä ehdokas pääsee harkintajoukkoon. Vaalikoneet on sikäli tärkeitä että niiden avulla löytää näitä tuntemattomia ehdokkaita. Olen muksuna ollut jakamassa erään lähisukulaisen vaalimainoksia niin varmaan sympaan enemmän näitä tavallisia pulliaisia jotka tekee vaalityötä kuin julkkisehdokkaita joista nyt ois kiva kokeilla vähän politiikkaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Puolueeseen koneella ei ole vaikutusta, mutta ehdokkaan valitsen vaalikoneen vastausten perusteella.
Tällä kertaa näin, koska edellinen ehdokkaani ei enää ole listoilla. Olen tutkaillut vaalikoneen antia eri ehdokkaiden välillä ja tehnyt valintani. Voi siis sanoa, että tällä kertaa vaalikoneella oli paljon merkitystä valintaani.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Puolue ja ehdokas on selvillä. Yhtään vaalikonetta en ole suorittanut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaalikonetta pukkaa joka tuutista. Miten vaalikoneet ovat vaikuttaneet äänestyskäyttäytymiseesi?

Minusta taas tuntuu, että vaalikoneita on vähemmän kuin aiemmin. Kehittyneempiä medialla, mutta neljä vuotta sitten joka kansalaisjärjestölläkin oli oma vaalikone. Nyt sellaista näkee paljon vähemmän.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei vaikuta millään tavalla. Muutaman vaalikoneen olen tehnyt, mutta ihan erilaisia tuloksia nosta olen saanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Käytän lähinnä siten, että valitsen ne pari itselleni merkityksellistä kysymystä ja katson kuka valitsemastani puolueesta on eniten samaa tai eri mieltä.
Tällä kertaa ei vaalikoneissa tainnut olla mahdollisuutta painottaa vastauksia?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pelottavan paljon vaikutti. Olen aina ihmetellyt miksi pitää tehdä kuukausittain jotain mielipidekysymyksiä, ovatko ihmiset niin tuuliviirejä ja joka päivä on eri puolue.

Kepua en tietenkään äänestäisi missään olosuhteissa, mutta nyt löytyi sitten sellainen puolue ja ehdokas mitä en olisi uskonut. Klikkasin tuloksia ja aivan järkeviä juttuja siellä oli. RKP.

Nyt ollaan noiden vankkureissa ja sen jälkeen arvotaan jotain muuta. Poliittinen sirkus ei lopu koskaan enkä osaa siitä olla tyytyväinen.
--

Laittakaa nuo naamat pois siitä. On todella hankalaa klikkailla, kun jo kesken suorituksen sinne tunkee jotain mitä et vielä halua nähdä. Kivan demokraattinen tilanne, kun joku jossain on päättänyt kuinka mennään massan mukana ja päät pitää näkyä grafiikoissa, koska kilpailijakin näyttää niitä.

Jossain koneessa ne sai pois päältä, mutta ei kaikissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muistan kuulleeni jostain, että ehdokas oli syöttänyt vaalikoneeseen omat vastauksensa ja kone pullautti jonkun toisen ehdokkaan hänelle.

Tämähän näiden koneiden ongelma on, kun sinne voi klikkailla mitä vain. Jokaisella on varmaankin ne muutamat perusjutut missä pää ei käänny, mutta kuka voi käsi sydämellä vannoa vastanneensa aina samalla tavalla juuri tuohon kysymykseen.

Voin itse heittää ensimmäisen kiven. Tai en tiedä, kun en muista.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Oman poliittisen tuuliviirin asentoa on kiva tsekkailla vaalikoneiden avulla, mutta ehdokas on aina tullut muita teitä.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Tein Ylen vaalikoneen ja sain sillä itseäni tyydyttävän tuloksen, eli kärjessä oli sitä puoluetta jota olin ajatellutkin äänestää. Ehdokkaan valitsen itse.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yleensä valitsen järkevän oloisen ehdokkaan ja luen sitten sen sivut ja selailen läpi, mitä se on vastaillut vaalikoneissa. Ei tosin ole ikinä vaalikoneet antaneet ehdokasta enkä varmaan ole äänestänyt koneiden mielestä sopivinta ehdokasta.
Käytän lähinnä siten, että valitsen ne pari itselleni merkityksellistä kysymystä ja katson kuka valitsemastani puolueesta on eniten samaa tai eri mieltä.
Tällä kertaa ei vaalikoneissa tainnut olla mahdollisuutta painottaa vastauksia?
Kauppalehdellä taisi olla joku "tämä kysymys on itselleni tärkeä" -kohta.

Suurinta huvia on yleensä lukea niiden vastauksia, joiden kanssa on täysin eri mieltä. Välillä ihan hupaisaa luettavaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sain omasta ehdokkaastani, jota äänestin jo viime vaaleissa, jonkin naurettavan alhaisen prosentin, luokkaa 57%. Sitten kun luin niitä sanallisia vastauksia niin olimme lähes kaikista asioista pääosin samaa mieltä, mutta ruksi meni aina yhdellä sivuun. Ainoa täysin päinvastainen vastaus oli kysymykseen "Suomessa tarvitaan nyt koviakin keinoja järjestyksen puolustamiseksi" johon ehdokas oli pistänyt täysin samaa mieltä vedoten taannoisiin turvapaikanhakijoiden seksuaalirikoksiin (eikä ollut edes persu).
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sain omasta ehdokkaastani, jota äänestin jo viime vaaleissa, jonkin naurettavan alhaisen prosentin, luokkaa 57%. Sitten kun luin niitä sanallisia vastauksia niin olimme lähes kaikista asioista pääosin samaa mieltä, mutta ruksi meni aina yhdellä sivuun. Ainoa täysin päinvastainen vastaus oli kysymykseen "Suomessa tarvitaan nyt koviakin keinoja järjestyksen puolustamiseksi" johon ehdokas oli pistänyt täysin samaa mieltä vedoten taannoisiin turvapaikanhakijoiden seksuaalirikoksiin (eikä ollut edes persu).
Ihmettelin tuota kysymystä, taisi olla ainakin Ylen ja HS:n vaalikoneissa sama väittämä, varmaan sitten monessa muussakin. Semminkin kun taisi olla erikseen kysytty poliisien määrästä (olen mieltä että kenttäväkeä pitäisi lisätä, tuohon poikkeuslakikysymykseen sen sijaan olen täysin vastakkaista mieltä).

Itse kun en Keski-Suomen ehdokkaita tiedä juurikaan, oli näissä vaaleissa vaalikoneen merkitys melko korkea. Puolue oli suunnilleen selvillä, vaalikoneella tuli lähinnä varmistuttua että niiden listoilta suurin osa kärkiosumista oli. Ehdokkaiden vastaukset tuli luettua läpi n. tusinalta ja niistä sitten päädyin tolkuimman oloiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös