Hermes
Ykkösmaalivahdin viitta olisi tarjolla Joel Blomqvistille. Ikää vasta 18, mutta on kova lupaus ja varattaneen NHL:ään. Oli viime kaudella A-junnujen liigan paras molari. Vähän sama tausta kuin Justus Annusella, joka ei toissa kaudella vastannut kyllä lainkaan odotuksiin Kokkolassa. Blomqvist ei ole myöskään juuri ollut Hermeksen mukana nyt pre-seasonilla, eli onhan tämä nyt väkisinkin jonkinlainen high risk, high reward -tilanne.
Vilho Heikkisen pitäisi sitten olla se ihan ok backup. Viime kaudella pääsi/joutui vähän yllättäen ykkösvahdin saappaisiin. Ihan ei mun mielestä rahkeet siihen riitä.
Puolustuksesta nostaisin Juuso Ketolan vähintään hyvin lähelle ykköskoria: monipuolinen nuori, joka menee urallaan eteenpäin. Ville Saukolla on myös potentiaalia olla sarjan kärkipakkeja. mutta aika sekava on hänen uransa ollut jo vuosien ajan. Julius Reini ja paluun tekevä Jere Rantala ovat todistaneet olevansa ihan hyvää Mestis-tasoa, todennäköisesti sitä on myös kärppälaina Jaakko Niskala.
Pelaavan kuusikon täydentää Reko Tornberg, joka menee vähintään joukon jatkeena. Tomi Hiekkavirta olisi ollut jopa potentiaalinen ykköspakki, mutta on kuulemma sivussa koko syksyn. Kuusikko on ihan kelvollinen, mutta särkymävaraa ei ole oikeastaan yhdenkään pelaajan vertaa.
Hermeksen hyökkäyksessä on laajuutta ja tasaisuutta, mutta löytyykö sieltä terävää kärkeä? Eetu Paasovaara yllätti viime kaudella, mutta oliko kyseessä vain yksittäinen suonenveto? Takuuvarmoja 30 pinnan miehiä Hermeksestä en ainakaan minä lähtisi kirjoittamaan taululle.
Itse veikkaisin, että lupaavasti tulokaskaudellaan esiintynyt Heikki Harju ja kärppälaina Zdenek Sedlak voisivat olla joukkueen kärkihyökkääjiä. Onnistuessaan jopa ihan pistepörssinkin kärkipäässä. Erik Ahopelto, Jerry Sammalisto ja Oskari Uomala ovat puolestaan melko luotettavia kakkos-kolmoskorin hyökkääjiä, joista ainakin kahdella ensin mainitulla mahdollisuuksia myös yli 30 pinnan kausiin. Uomala puolestaan melko monikäyttöinen.
Alempiin ketjuihin riittää ihan mukavasti kilpailua. Laskeskelin, että lopuista hyökkääjistä löytyy seitsemän sellaista noin 15-20 pinnan vetäjää. Joku näistä nuorista saattaa lisäksi nousta kärkiketjuihinkin.
Valmentaja Jere Härkälä on ekaa kertaa miesten joukkueen puikoissa. Jotkut onnistuu heti, toisilla sen sijaan on vaikeampaa. Härkälälle etuna on se, että monet joukkueen pelaajista on hänelle ennestään tuttuja Porista. Lisäksi ainakin minulla on sellainen kuva, että Kokkolassa ei ihan kamalasti odoteta joukkueelta, eli paineetkaan ei pitäisi olla mitenkään kovat.
Hermeksellä on kelpo runko, mutta myös paljon kysymysmerkkejä. Ykkösvahti? Valmennus? Kärkihyökkääjät? Ei tällä materiaalilla pitäisi mitenkään rämpiä, mutta en kyllä näe ihan kamalan suuria menestysmahdollisuuksiakaan. Tämä lohko on niin tasainen, että sija voi olla ihan yhtä hyvin ykkönen kuin nelonenkin.