Uusi televisio

  • 755 207
  • 2 822

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mulla ei vaan mene jakeluun, että miksi. Itellä on 10 v vanha LCD ja kuva on niin nätti, että vaikka se häviääkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämän päivän perusmalleillekin, en koe silti saavani mitään lisäarvoa sille, että ostaisin uuden täysin toimivan tilalle. Kai se johtuu siitä, että menen sisältö edellä. Olisi toki eri tilanne, jos harrastaisin pelaamista. Tai en tiedä, viisaammat kertokoot.

Kamerapuolella samassa ajassa on tapahtunut huima kehitys.
No siis, onhan telkkaripuolella tullut 10 vuodessa kuitenkin huomattavan tärkeitä uudistuksia: UHD (4k ja nyt 8k), HDR ja OLED nyt ainakin tärkeimpinä. Nuo ovat kuitenkin sellaisia edistysaskelia, jotka kuka tahansa maallikkokin näkee helposti, lisäksi tietty "pellin alla" on menty paljonkin eteenpäin. Samaan aikaan 10 vuodessa paneelien hinnat ovat tulleet huomattavasti alas, ja nyt ollaan tilanteessa, että OLED alkaa olemaan jo järkevän hintainen, ja ensimmäinen isompi hyppy hinnassa paneelien koossa alkaa tulla vasta yli 85-tuumaisissa.

Kameraharrastuksessa tosiaan hinta korreloi laadun kanssa huomattavasti selkeämmin, 1000€ linssi on selvästi parempi kuin 100€ linssi, samoin kuin 10 000€ linssi on selvästi parempi kuin 1000€ linssi. Mutta ei se paremmuus niissäkään aukea ihmiselle, joka ei ole koskaan järkkäriä kädessä pitänyt, tai koittanut kuvata teleputkella liikkuvaa kohdetta haastavissa valaistusolosuhteissa.

Summa summarum, kyllä telkkaritekniikassa tulee kehitysaskelia, jotka on ihan keskimääräisen katselijan nähtävillä. Ei kuitenkaan joka vuosi, ja usein uusi teknologia on sen verran kalliimpaa, että sitä ei heti ensi vaiheessa ole järkevää keskimääräisen katselijan ostaakaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No siis, onhan telkkaripuolella tullut 10 vuodessa kuitenkin huomattavan tärkeitä uudistuksia: UHD (4k ja nyt 8k), HDR ja OLED nyt ainakin tärkeimpinä. Nuo ovat kuitenkin sellaisia edistysaskelia, jotka kuka tahansa maallikkokin näkee helposti, lisäksi tietty "pellin alla" on menty paljonkin eteenpäin. Samaan aikaan 10 vuodessa paneelien hinnat ovat tulleet huomattavasti alas, ja nyt ollaan tilanteessa, että OLED alkaa olemaan jo järkevän hintainen, ja ensimmäinen isompi hyppy hinnassa paneelien koossa alkaa tulla vasta yli 85-tuumaisissa.

Kameraharrastuksessa tosiaan hinta korreloi laadun kanssa huomattavasti selkeämmin, 1000€ linssi on selvästi parempi kuin 100€ linssi, samoin kuin 10 000€ linssi on selvästi parempi kuin 1000€ linssi. Mutta ei se paremmuus niissäkään aukea ihmiselle, joka ei ole koskaan järkkäriä kädessä pitänyt, tai koittanut kuvata teleputkella liikkuvaa kohdetta haastavissa valaistusolosuhteissa.

Summa summarum, kyllä telkkaritekniikassa tulee kehitysaskelia, jotka on ihan keskimääräisen katselijan nähtävillä. Ei kuitenkaan joka vuosi, ja usein uusi teknologia on sen verran kalliimpaa, että sitä ei heti ensi vaiheessa ole järkevää keskimääräisen katselijan ostaakaan.
Kehitystä tapahtuu koko ajan. Minä lähinnä pohdin asiaa siltä kantilta, mitä kuluttaja siitä saa irti. Jos sulla on kolme vuotta vanha lippulaivamalli, tämän päivän lippulaivamalli on todennäköisesti vain marginaalisesti parempi. Erojen löytämiseksi tarvitsee mennä nenä kiinni ruutuun ja laittaa niitä testikuvia siihen. Telkkarin katsominen ei ole minulle tuota. Minä katson sitä sisältöä. Uutiset, urheilu ja nyt koronan aikana tuli katsottua jopa leffoja DVD:ltä.

En saa mitään kiksejä siitä, että kahden tähden leffaa katsotaan viiden tähden telkkarista. Mieluummin katson viiden tähden leffaa tästä kahden tähden telkkarista. HD oli ihan riittävä tekninen edistysaskel minulle. Lätkä ja futis näkyvät sillä ihan riittävällä tarkkuudella. Liiketoistokin on sillä tasolla, ettei tule päänsärkyä. Mitä iloa mulle olisi edes 4K:sta, kun olkkarin katselupaikalle mahtuu telkkari, jossa HD:n ja 4K:n erot näkyvät teoriassa 1,5 m päässä? Jotta erot olisivat teoreettisesti havaittavissa sohvalle asti, tarvitsisiin yli 80" ruudun. Not gonna happen. Ja sitäpaitsi mun näkö nyt ei ole muutenkaan referenssitasolla. Eli HD on se tarkkuus, mihin minun silmieni kyvyt loppuvat. Ennen ei tarvinnut edes miettiä OLEDin hankkimista, kun pienin paneeli ei olisi edes tuohon mahtunut. Nyt on tullut myyntiin alle 55" OLED, joten nykytelkkarin hajotessa on jopa minulle vaihtoehto.

Jos nyt vielä palataan hetkeksi kameroihin, niin 10 v vanha huippulinssi on edelleen kuranttia tavaraa, mutta samanikäinen kenno alkaa olla jo museotavaraa, vaikka olisi oman aikansa lippulaivamalli. Kennotekniikka on nimenomaan harpannut, ei lasitavara. No siinä mielessä kyllä tämä telkkarianalogia säilyy, että mun toiseksi uusimmalla kameralla saa hyvässä valossa teknisesti ihan hyviä kuvia. Ihan sama kuin tuolla ikivanhalla telkkarilla katsoo ihan hyvin ne uutiset ja urheilustriimit. Mutta toisin kuin tuolla vanhalla telkkarilla, sillä ei tee ääriolosuhteissa yhtään mitään. En tosin edes tiedä, mitkä ovat telkkarin katsomisessa ne ääriolosuhteet. Mutta eniwei, kameroissa alkaa kehitys junnata nyt hiukan paikoillaan. APS-C on niin hyvä kuin ilman innovaatioita saadaan aikaiseksi. Pikselien lisäämisellä ei enää houkutella asiakkaita. Täyskäreissä peilittömyys saa ihmisille vielä ostohousut jalkaan, mutta kuvanlaatu ja dynamiikka ovat jo melko lähellä saturaatiopistettä. Kaikki muu kuvaaminen hoidetaan nykyään kännykällä ja pokkarimarkkinat kituvat superzoomien varassa. Samoin kuin telkkareissa, markkinamiehillä on aika paljon työsarkaa myydä niitä mielikuvia, kun hinnaston alapäässäkin on jo niin laadukasta tavaraa, että vaihtamalla ei enää parane kuin ostokuume.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tosin edes tiedä, mitkä ovat telkkarin katsomisessa ne ääriolosuhteet.
Mahdollisimman suuren elämyksen tuottaminen visuaalisesti. Ymmärrän täysin pointtisi sisällöstä, mutta kyllähän näyttävimmät kamera-ajot, maisemat ja valaistukset jäävät piippuun tuolla mun 32" lcd:llä, jos makkarissa jatkan jotain sellaista sarjaa, jossa nämä visuaaliset elementit ovat isossa osassa. Taannoin GoT:n ja Wiren uusinnat menivät hyvin pieneltä ruudulta, koska niissä sisältö on korostuneen keskeisessä roolissa, varsinkin Wiressä, ja HBO:n sovellus ei tunnetusti keuli kuvanlaadullaan muutenkaan. Mutta sitten taas Netflixin UHD-sarjat katson isolta telkulta, koska osa kokemusta on tarkassa kuvassa. Osassa näistä sisältö ei ole kaksista, mutta mun mielestäni visuaalisuus/sisältö ei ole mikään nollasummapeli automaattisesti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Älkää silti käisttäkö väärin. Minäkin haen välillä audiovisuaalista kokonaiselämystä. Mutta teen sen silloin leffateatterissa, koska se hoituu siellä parhaiten. Kotona sitten sitä sisältöä lähinnä. Joskus nuorena olin hifisti, jolla ei ollut varaa laitteistoon, mikä houkutteli. Nyt olisi varaa, motivaatio vaan puuttuu.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Älkää silti käisttäkö väärin. Minäkin haen välillä audiovisuaalista kokonaiselämystä. Mutta teen sen silloin leffateatterissa, koska se hoituu siellä parhaiten. Kotona sitten sitä sisältöä lähinnä. Joskus nuorena olin hifisti, jolla ei ollut varaa laitteistoon, mikä houkutteli. Nyt olisi varaa, motivaatio vaan puuttuu.
Itse taas olen pyrkinyt siihen, että kotona saisi leffakokemuksen mahdollisimman hyvänä, ilman että täytyy mennä leffateatteriin. Toki sielläkin on joskus kiva käydä ja tietyt leffat vähän sen vaativatkin, mutta kyllä omassa kodissa rauhassa nautittu kokemus mielestäni on välillä jopa parempi kuin teatterissa. Tämä vaatii toki suhteellisen pätevän surround-setin sen ison telkkarin lisäksi, mutta sellaisenkin rakentelu on tässä ajan myötä tullut ihan riittävälle tasolle. Ja tosiaan, nykyisin pärjää järkihintaisilla tuotteilla jo todella pitkälle, en itsekään näe mitään järkeä ostaa parasta / kalleinta, vain koska sillä saisi jotain referenssioloissa mitattavissa olevaa voodoota, vaan kaikki ostokset pyrin punnitsemaan "most bang for buck" -periaatteella. Ja tosiaan, tuolta hintahaitarin alapäästä alkaa löytyä jo nyt erittäin hyviä tuotteita joista löytyy tärkeimmät nykyominaisuudet ja sen verran futureproofia, ettei tarvitse heti vaihtaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Itse taas olen pyrkinyt siihen, että kotona saisi leffakokemuksen mahdollisimman hyvänä, ilman että täytyy mennä leffateatteriin. Toki sielläkin on joskus kiva käydä ja tietyt leffat vähän sen vaativatkin, mutta kyllä omassa kodissa rauhassa nautittu kokemus mielestäni on välillä jopa parempi kuin teatterissa. Tämä vaatii toki suhteellisen pätevän surround-setin sen ison telkkarin lisäksi, mutta sellaisenkin rakentelu on tässä ajan myötä tullut ihan riittävälle tasolle. Ja tosiaan, nykyisin pärjää järkihintaisilla tuotteilla jo todella pitkälle, en itsekään näe mitään järkeä ostaa parasta / kalleinta, vain koska sillä saisi jotain referenssioloissa mitattavissa olevaa voodoota, vaan kaikki ostokset pyrin punnitsemaan "most bang for buck" -periaatteella. Ja tosiaan, tuolta hintahaitarin alapäästä alkaa löytyä jo nyt erittäin hyviä tuotteita joista löytyy tärkeimmät nykyominaisuudet ja sen verran futureproofia, ettei tarvitse heti vaihtaa.
Täytyy sanoa, että kun itsekin on panostanut 5.1.4 settiin olohuoneessa ja 65-tuumaiseen oled-töllöön, niin aika harvassa on ne leffat, kun jaksaa enää vaivautua leffateatteriin. Paikalliset teattarit on vielä niin suolesta, ettei senkään vuoksi viitti käyä. UHD-leffojen sekä Netflixin kuvan- ja äänenlaatu on aivan huippua, niin mukavahan niitä leffoja/sarjoja on tuijotella omassa olohuoneessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täytyy sanoa, että kun itsekin on panostanut 5.1.4 settiin olohuoneessa ja 65-tuumaiseen oled-töllöön, niin aika harvassa on ne leffat, kun jaksaa enää vaivautua leffateatteriin. Paikalliset teattarit on vielä niin suolesta, ettei senkään vuoksi viitti käyä. UHD-leffojen sekä Netflixin kuvan- ja äänenlaatu on aivan huippua, niin mukavahan niitä leffoja/sarjoja on tuijotella omassa olohuoneessa.
Täällä Tsadissa on sen verran hyvä salitarjonta, että sen takia ei jää leffoja näkemättä. Jos nyt miettii, että telkkuun tonni ja takakajareihin pari sataa, niin aika pirun monta lippua ostan sillä rahalla ja jää vielä poppareihinkin. Leffoja tuli vielä kerättyä sinkkuaikana, mutta nyt lähinnä satunnaisostoksina silloin, kun joku must see on jäänyt näkemättä. Suurin turn-off mulla on kotiteatterin päivittämisessä tuo moneen kertaan toistamani fakta, että 48" ruutu alkaa olla fyysinen maksimi, ja sen lisäksi takakajareiden johtojen vetäminen ei kiinnosta pätkääkään. Näkyviin en niitä haluaisi missään tapauksessa, piilottaminen luultavasti kyllä onnistuisi. Itse kajarit kyllä saisi sijoitettua melko helposti. Senkin olen todennut jo aiemmin, että en saanut niistä irti ihan niin paljon, että viitsisin uudelleen rakentaa koko systeemin. Kerrostaloasuminen hiukan rajoittaa volumea, joten jytinät mieluummin leffateatterissa.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Täällä Tsadissa on sen verran hyvä salitarjonta, että sen takia ei jää leffoja näkemättä. Jos nyt miettii, että telkkuun tonni ja takakajareihin pari sataa, niin aika pirun monta lippua ostan sillä rahalla ja jää vielä poppareihinkin. Leffoja tuli vielä kerättyä sinkkuaikana, mutta nyt lähinnä satunnaisostoksina silloin, kun joku must see on jäänyt näkemättä. Suurin turn-off mulla on kotiteatterin päivittämisessä tuo moneen kertaan toistamani fakta, että 48" ruutu alkaa olla fyysinen maksimi, ja sen lisäksi takakajareiden johtojen vetäminen ei kiinnosta pätkääkään. Näkyviin en niitä haluaisi missään tapauksessa, piilottaminen luultavasti kyllä onnistuisi. Itse kajarit kyllä saisi sijoitettua melko helposti. Senkin olen todennut jo aiemmin, että en saanut niistä irti ihan niin paljon, että viitsisin uudelleen rakentaa koko systeemin. Kerrostaloasuminen hiukan rajoittaa volumea, joten jytinät mieluummin leffateatterissa.
Itellä oli aikanaan kerrostalossa soundbar juuri sen takia etten halunnut naapureita häiritä, mutta silti halusin telkkarin omia kajareita paremmat äänet. Nyt, kun asuu talossa, jossa kotiteatteria voi huudattaa niin lujaa kuin haluaa, niin oli itsellänikin mahdollisuus ja halu sijoittaa laitteistoon. Ymmärrän ettei se todellakaan ole kaikille vaihtoehto.
Ja tokihan sillä summalla kävisi monet kerrat leffateatterissa, mitä tuohon systeemiin on tullut laitettua rahaa, mutta taas toisaalta, nyt kaikki telkkarista tuleva viihde on kuunneltavissa vähän paremmilla vehkeillä. Kuten sanoin, niin itselläni vaan oli halu ja sattui tulemaan mahdollisuus laittaa kamat eikä rouvakaan ajatusta tyrmännyt (vaikka ei varmasti omia rahojaan olisi laittanut kiinni moiseen).

Itse olen tyytyväinen omiin laitteisiin ja se kait lienee se tärkein tekijä olipa kyseessä sitten se vanha kuvaputkitelkkari tai vaikka joku uudempi oled töllö.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, olen ihmetellyt tuota maanista päivittämistä. Olen seuraillut erään palstan tv-ketjua ja siellä porukka vaihtaa vissiin kerran vuodessa töllöä. Mulla ei vaan mene jakeluun, että miksi. Itellä on 10 v vanha LCD ja kuva on niin nätti, että vaikka se häviääkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämän päivän perusmalleillekin, en koe silti saavani mitään lisäarvoa sille, että ostaisin uuden täysin toimivan tilalle. Kai se johtuu siitä, että menen sisältö edellä. Olisi toki eri tilanne, jos harrastaisin pelaamista. Tai en tiedä, viisaammat kertokoot.

Kamerapuolella samassa ajassa on tapahtunut huima kehitys. Otin kokeeksi vanhalla sotaratsulla kuvia pikkulinnuista pitkällä telellä ja vain kirkkaassa auringonvalossa olevista tirppakuvista pystyi ottamaan osasuurennoksen. Uuden rungon suorituskyky on ihan eri levelillä. Silloin sillä pikselinnysväämisellä on merkitystä, kun noita kuvia meinaa jonnekin laittaa näytille. Mutta tv-kuva tai leffa on kertakulutustavaraa eikä sitä ole tarkoitus tutkia suurennettuna jostain kuvan reunalta. Vaikka ne yksityiskohdat ovatkin jossain uudessa OLEDissa varmaan valovuoden mun telkkaria edellä, sillä erolla ei ole minulle yksinkertaisesti mitään merkitystä.

Kaikkein hulluinta tuossa on, että porukka ostelee noita kalliita ruutuja velaksi, tai viimeisillä säästöillään. Vaikka kuinka hoetaan, että OLEDin kuva on aivan uskomattoman hyvä, niin miksi vaihtaa lähes uskomattoman hyvä uskomattoman hyvään ja elää sen jälkeen pakastepizzalla ja kaurapuurolla? No niillä nuo varmaan elävät muutenkin, mutta ymmärtänette pointin.
Ymmärrän ajatuksesi täysin. Mulla oli 30" töllö. Ihan kelpo kuva, alkuperäinen kaukosäädin kadonnut, one-for-all -kake ei toiminut ihan niin jouhevasti kuin alkuperäinen. Sitten digiboksi levisi. Totesin, ettei kannata ostaa uutta digiboksia, vaan uusi töllö, johon voi tallennusta varten liittää ulkopuolisen kovalevyn. Uutta puolsivat myös sisäänrakennettu chromecast yms. mitä ei vanhassa ollut, toki vanhassakin oli irtonainen chromecast. Ja sitä rataa. Ajattelin aluksi ostaa luokkaa 500 - 600 € lcd-paneelin 55" 4k töllön, mutta päädyin sitten kuitenkin tonnin maksaneeseen (vuoden vanha malli ostettaessa, saman vuoden mallit olivat kuitenkin samalla paneelilla) 55" olediin, koska ajattelin, että ruutu palvelee hyvinkin sen 10 vuotta, ja siten parempi kuva maksaa itsensä vuosien varrella takaisin. Suurempaa ei nykykämppään tällä huonekalujen sijoittelulla mahdu, ja kun huonekalut ovat muutoin kivasti elämää varten, ei niiden paikkoja ollut syytä lähteä muuttamaan.

Musta tuntuu, että jotenkin ihmisiltä on unohtunut se, että tietotekniikka on tuoretavaraa. Mitä korkeampi ostohinta, joka perustuu "uusimman mallin juuri tulleisiin ominaisuuksiin", sitä nopeammin hinnat tulevat alas. Siten vuoden vanhan mallin osto on usein se järkipäätös. Teknisesti suht uutta, muttei enää makseta ylimääräistä uutuudesta. Jos nyt luureja katsoo, niin syksyllä -19 julkaistu Oneplussan 7T sisältää aika lailla samat ominaisuudet kuin saman lafkan 8-mallit tältä keväältä. Hinnat 499 vs. 699 -eroa euroissa vain parisataa... entäpä prosenteissa? Uudempi on 40 %:a kalliimpi. Onko se 40 %:a parempi? No niiden mielestä jotka "tarvitsevat" 5g-yhteyksiä, niin tietenkin on. :)
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Naapurini tarvitsisi uuden telkkarin, mutta siinä tarvittaisiin scart liitäntää. Onko näitä enää oikein missään vai onko esim. hdmi-scart adapteri tapa millä lähteä etenemään?
 

ipaz

Jäsen
Naapurini tarvitsisi uuden telkkarin, mutta siinä tarvittaisiin scart liitäntää. Onko näitä enää oikein missään vai onko esim. hdmi-scart adapteri tapa millä lähteä etenemään?

Ei ole enää nykytelkkareissa scart-liittimiä. Adapteria väliin vaan, niin saa vielä vanhojen videoiden tai digiboksin kuvan näkymään. Tosin sitä digiboksiakaan ei enää nykypäivän tarvitse.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei ole enää nykytelkkareissa scart-liittimiä. Adapteria väliin vaan, niin saa vielä vanhojen videoiden tai digiboksin kuvan näkymään. Tosin sitä digiboksiakaan ei enää nykypäivän tarvitse.

Oman Samsungin mukana tuli vielä scart-->komposiitti adapteri, mutta nyt sen varmaan joutuu jo ostamaan erikseen. Vitosen verran näyttäisi kustantavan. Kaikissa telkkareissa taitaa sentään olla vielä analoginen komposiittiliitin? Jos on olemassa telkkareita joissa on pelkkä HDMI tai muu vastaava digitaaliliityntä niin sitten ei onnistu scart.
 
Itse päädyin LG:hen lähinnä koska halusin ostaa käytetyn ison OLEDin ja tarjolla sattui ensin olemaan Sonyn huippumalli joka meni ohi suun ja lopulta tarjolle tuli LG:n 65W7, jonka sai murto-osaan uuden hinnasta.

Tunnistan tuon ihmistyypin (en itsessäni), joka ostaa aina uusimman laitteen ja vaihtaa niitä sitten vuoden, jopa puolen, välein. Koskee monesti etenkin telkkareita ja puhelimia. Rahaa saa toki hyvin palamaan siinä harrastuksessa, mutta olen usein miettinyt, että mitä kautta noita vähän käytettyjä laitteitaan sitten myyvät uudempien ja kalliimpien tieltä. Itseänikin voisi kiinnostaa käytetty uudehko telkku järkihintaan. Mistään torista tai facebookista en ehkä lähtisi ostamaan, sillä siellä on kaikenlaista suharia.

Eli kysymys kuuluukin, missä käydään käytettyjen telkkareiden kauppaa? Toivottavasti muualla kuin Shellin takapihalla.
 

Tuamas

Jäsen
Eli kysymys kuuluukin, missä käydään käytettyjen telkkareiden kauppaa? Toivottavasti muualla kuin Shellin takapihalla.

Huonosti on tarjolla mitään hyviä kauppapaikkoja, nuo molemmat olivat Tori.fi:stä, johon käytännössä kaikki järkevä käytetyn tavaran kauppa on siirtynyt.
Mutta sielläkin tarjonta on 90%:sti sellaisesta ettei tulisi mieleenkään mennä edes katsomaan.

Hyvät löydöt vaativat useimmiten viikkojen, jopa kuukausien säännöllistä kyttäystä ja nopeaa toimintaa kun sopiva tulee kohdalle.

Kaveri jolta ostin sen oli juuri kuvatunlainen hifisti, jolle tuo oli kolmas telkkari parin vuoden sisään.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tunnistan tuon ihmistyypin (en itsessäni), joka ostaa aina uusimman laitteen ja vaihtaa niitä sitten vuoden, jopa puolen, välein. Koskee monesti etenkin telkkareita ja puhelimia. Rahaa saa toki hyvin palamaan siinä harrastuksessa, mutta olen usein miettinyt, että mitä kautta noita vähän käytettyjä laitteitaan sitten myyvät uudempien ja kalliimpien tieltä. Itseänikin voisi kiinnostaa käytetty uudehko telkku järkihintaan. Mistään torista tai facebookista en ehkä lähtisi ostamaan, sillä siellä on kaikenlaista suharia.

Eli kysymys kuuluukin, missä käydään käytettyjen telkkareiden kauppaa? Toivottavasti muualla kuin Shellin takapihalla.

Nämä ovat ymmärtäneet panostaa oikeisiin asioihin. Kyllähän telkun pitää olla hyvä, kun sitä katsotaan 4-8 tuntia päivässä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nämä ovat ymmärtäneet panostaa oikeisiin asioihin. Kyllähän telkun pitää olla hyvä, kun sitä katsotaan 4-8 tuntia päivässä.
Mulla tuli mieleen Velipuolikuun sketsi, missä haettiin uutta soittajaa orkesteriin. Tai sketsi, kun PPP:n monologi. Toinen toistaan loistavampia trumpetisteja siinä oli ja ylisanat loppuivat kesken. En löytänyt tubesta, olisi sopinut tähän väliin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mulla tuli mieleen Velipuolikuun sketsi, missä haettiin uutta soittajaa orkesteriin. Tai sketsi, kun PPP:n monologi. Toinen toistaan loistavampia trumpetisteja siinä oli ja ylisanat loppuivat kesken. En löytänyt tubesta, olisi sopinut tähän väliin.

Olisit sitä sitten katsonut repeatilla kolme tuntia putkeen?
 

ipaz

Jäsen
Itsehän olen sen tyyppinen ihminen, että jos jollain on varaa ostaa parasta, niin miksi ei sitten ostaisi parasta. Oli sitten kyse talosta, autosta, ruoasta, elektroniikasta tai mistä vaan. Mutta sitten kun ei ole varaa ostaa kaikkea parasta, niin pitää priorisoida. Itse olen priorisoinut asuntoon ja elektroniikkaa ja jättänyt auton kokonaan välistä. Ruoan kanssa vähän niin ja näin ja vaatteet sitten semisti hyviä ja rääsyjä.

Mutta mitä televisioon tulee, niin hyvien, jopa erinomaisten laitteiden hinnat ovat nykypäivänä niin alhaiset suhteessa ihmisten keskimääräisiin tuloihin, ettei kunnon laitteen ostaminen ainakaan keskituloiselle pitäisi olla mikään ongelma. Kuva ja ominaisuudet ovat varmasti hyvät noin tuhannen euron laitteissa. Itse panostaisin kuvaan. Äänet kun "pitää" tuottaa muutenkin erillisten kaiuttimien kautta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä olen sen tyyppinen ihminen, että ostan jotain, jos tarvitsen. Vanhan pitää olla rikki tai huono, jotta se pitäisi korvata. Makkarin telkkari on vaihtunut kahdesti. Jälkimmäinen vaihto vaati jo hiukan perusteluja. Se löytyi kyllä, kun vaihdoin maksukortin striimeihin. Liittimet loppuivat kesken! Olkkarin laite käy ja kukkuu. Kuvanlaadussa ei ole 10 vuoden katselun jälkeen vieläkään moittimista. En siis osta uutta tilalle, vaikka parempia olisi tarjolla. Jos ostaisin tuon takia, joutuisin tekemään sen joka vuosi uudelleen.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kuva ja ominaisuudet ovat varmasti hyvät noin tuhannen euron laitteissa. Itse panostaisin kuvaan.
Tarkentavana kysymyksenä, milloin laitteen hinta pitää olla 1000e? Eli mihin se raja vedetään, kun tonnin laitteista tuli varmasti hyviä tai koska ne ei sitten enää ole varmasti hyviä? Kun tammikuussa 2019 tonnin telkku on nyt 400e, onko se vielä hyvä vai pitääkö taas ostaa tonnilla joku uusi, että on hyvä? Entä kun se tänään tonnin telkka on jouluna 500e, sittenkö se ei ole hyvä?

En ihan ymmärrä logiikkaa tässä, mutta koitan sisäistää. Aattelin vaihtaa kohta 10v vanhan Sony Bravian johonkin smartimpaan tossa lomien jälkeen, mutta tonnia en kyllä varmasti siihen upota, kenties noin puolet siitä. Samsungin vehkeitä on talo täynnä, enkä niistä ole valituksen aihetta keksinyt, joten varmaan samppaan täytyy taipua. Ilmeisesti ihan päteviä laitteita tekevät ja hinta/laatu kohtaa nätisti?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuossa tuli sitten uusi televisio hommattua. Vanha oli 47-tuumainen LG, ehkä 2012 vuodelta.

65 tuumainen Samsungin Crystal UHD 4K ja mitälie. Rapiat 900€ köyhdyttI. Kisassa oli mukana samankokoinen Samsungin Qled aika samalla hinnalla. Vierekkäin kun olivat niin jotenkin kuva miellytti enemmän tuossa valitussa värien syvyyden vuoksi. Yhtäkaikki tuskinpa olisi huonompi valinta ollut tuo toinenkaan.

Eiköhän tuolla nyt hetken pärjätä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkentavana kysymyksenä, milloin laitteen hinta pitää olla 1000e? Eli mihin se raja vedetään, kun tonnin laitteista tuli varmasti hyviä tai koska ne ei sitten enää ole varmasti hyviä? Kun tammikuussa 2019 tonnin telkku on nyt 400e, onko se vielä hyvä vai pitääkö taas ostaa tonnilla joku uusi, että on hyvä? Entä kun se tänään tonnin telkka on jouluna 500e, sittenkö se ei ole hyvä?

En ihan ymmärrä logiikkaa tässä, mutta koitan sisäistää. Aattelin vaihtaa kohta 10v vanhan Sony Bravian johonkin smartimpaan tossa lomien jälkeen, mutta tonnia en kyllä varmasti siihen upota, kenties noin puolet siitä. Samsungin vehkeitä on talo täynnä, enkä niistä ole valituksen aihetta keksinyt, joten varmaan samppaan täytyy taipua. Ilmeisesti ihan päteviä laitteita tekevät ja hinta/laatu kohtaa nätisti?
Ostin keväällä 2019 Philipsin oledin Verkkokaupasta. Uusi malli olisi ollut mallia 2018-2019 (uusi malli tullut syksyllä?), ostamani töllö oli siten mallia 2017-2018. Sama paneeli molemmissa, uudemmassa olisi ollut paremmat äänet ja 2 viritintä. Päädyin vanhaan malliin, kun hinta oli 999,- ja uudempi olisi ollut 1299,-. [Sivuseikkana huomattakoon, että olisin maksanut sen uuden mallin, jos olisin huomannut, ettei vanhassa ole kuin yksi viritin. Tästä "ongelmasta" kärsin muutaman kerran vuodessa, tulee 2 lähetystä samaan aikaan, eikä toista voi tallentaa, jos katsoo toista. Jännästi telkussani tämä menee vielä kanavakohtaisesti, eikä "kanavapakettien" mukana.] Mutta jos nyt katsoo, niin 55" oledia ei taida vieläkään saada tonnia halvemmalla kuin satunnaisesti jostain erikoistarjouksesta. Siinä mielessä tuo on pitänyt hintansa. LCD-paneeleissa vastaavat silloiset tonnin telkkarit taitaa nykyään saada melkein puoleen hintaan, (en ole tarkemmin katsonut, joku muu saa tehdä sen, jos nappaa). Toki nyky-oledeissa on varmaan parempia prossuja, käyttö voi olla sujuvampaa (ainakin tulevaisuudessa, kun datan määrä lisääntyy...) ja tiedostan, ettei tuo omani yksi-yhteen ole nyt 999,- hintaan saatavien kanssa. Paneeli on kuitenkin hyvinkin vertailukelpoinen. Älyn, kuten olen joskus aiemmissa viesteissäni todennut, voi ostaa vaikka digiboksin muodossa päivitettyyn versioon, jos tuosta äly loppuu. Tämä oli myös syy oledin valintaan. Paneelia et voi päivittää, töllön älyn voit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös