Uusi televisio

  • 758 242
  • 2 824

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Hinnathan telkkareissa tulee aika nopsaan alas. Esimerkkinä vaikka yllä mainittu LG 55" OLED 4K OLED


15.9.2019 hinta oli 1999€. Nyt tämän saa 999€:llä.


EDIT!
Laitetaan vielä LG 55" C9:n hintaseuranta:

 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
LCD (taustavalo) televisioihin en ihan äkkiä lähtisi.
Pää tässä hajoaa, muutaman viikon pohtimisella olen käynyt jo kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi. Miksi poimin tuon kommenttisi niin vaihtoehtona myös edullinen mainstream tv jolloin koko olisi +55".
Tätä Philipsiä myytiin BF-tarjouksena 58 tuumaisena 499€ ja nyt 599€, tedän ettei yllä lähellekään OLED:ia, mutta 400€ on paljon rahaa ja siitä olisi iloa kajareiden päivtykseen.

Tuossa VA-paneeli ja direct led(ei edge led), kelpo musta ja kontrasti jne. Mulle tärkeä myös kääntyvä jalka, liikuttelen paljon tv:tä mistä päin katson, välillä sohvalla, välillä avokeittiössä. Myös VA-paneelin rajoittunut katselukulma edellyttää tuota liikutettavuutta.

Tuota kalliimpaa LCD-paneelia en kaiketi näe järkevänä ostaa, yllämainitsemani Panasonic on liian lähellä OLED:in tarjoushintoja ja silloin tuo 3" ei ole ratkaiseva. Nyt se olisi kiva lisä jos 599€ irtoaisi kelpo töllötin.

Sen olen jo päättänyt että ostan paikasta mihin oon helppo palauttaa jos kuva ei miellytä.
 
Viimeksi muokattu:

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Onko noista tallentavista HD digibokseista mitään järkevän hintaista mallia?

Tuntuu olevan järkyttävän kalliita tai sitten jotain mitkä kerää 1/5 arvosteluja.
 

BaronFIN

Jäsen
Laitetaan vielä LG 55" C9:n hintaseuranta:

Tämä tuli tänään tilattua. It’s 4K time baby! Pistetään kokemuksia telkusta myöhemmin, mutta todennäköisesti netin arvioiden perusteella tulen laulamaan samaa laulua kuin muutkin: parasta mitä silmilleen voi tarjota. Ero kalliimpaan E-sarjalaiseen tulee paremmista build-in kaiuttimista, joten ulkoisten äänilaitteiden omaaville kyse on samasta tuotteesta.

Täytyy tutustua palstaveli @Nosebleed laittamiin kalibrointivideoihin.

Itselläni on aina ollut Sonyn telkkari ja LG:n logoon tottuminen ottanee aikansa, mutta tutkailtuani netin syövereitä tulin siihen tulokseen, että paneeli on kuitenkin LG:n valmistama eikä Sonyn omat lisät tuo mitään hintaeron selittävää herkkua kokonaisuuteen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onnittelut uusista telkuista! On se vaan niin hienoa, kun tulee uusi entistä ehompi katseenvangitsija kotiin. Oma vasta 3,5 vuotias, niin ihan vielä ei kehtaa vaihtaal
 

ipaz

Jäsen
Onko noista tallentavista HD digibokseista mitään järkevän hintaista mallia?

Tuntuu olevan järkyttävän kalliita tai sitten jotain mitkä kerää 1/5 arvosteluja.

Digiboxit ovat vanhentuvaa tekniikkaa ja ne poistuvat pikkuhiljaa markkinoilta. Nykyään lähes kaikki materiaali on katsottavana suoratoistona ja lähes kaikki tv:t sisältävät suoratoistopalvelusovellukset. Lisäksi telkkareissa on tallennusominaisuudet itsessään ulkoiselle kovolle.

Gigantin netissä on myynnissä enää vain yksi perusdigiboksi. Verkkokauppa.comilla jotain kalliita bluray-soitin-combilaitteita ja Powerilla vielä ilmeisesti varastoon jääneitä tallentavia Topfieldeja. Topfield meni konkurssiin jo pari vuotta sitten. Digiboksien aika on jo ohitse.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Onko vielä olemassa TM:n tv -tietopankki kuvasäädöille? Vai oliko se TM. Kun ostin 10v sitten LG:n niin oli todella kattavat säädöt jokaiselle Suomessa myytävälle mallille, ja ero on huikea ainakin tuon ajan telkuissa. Ei muilla valmismoodeilla voi edes kuvitella tv:tä katsovan.
En ole TM:n tai muun suomalaisen palvelusta kuullut, mutta yleensä kun laittaa googleen "[telkkarin merkki ja tarkka mallinumero] best picture settings avforums" niin yleensä tulee vähintäänkin kelpoisat ohjeistukset, usein erittäin hyvät. Mallinumeroissa voi olla eroja, mutta yleensä joku sisarlaite vähintään löytyy. Jos kuva ei ole ihan sellainen kun haluat, niin käsin säätällä saa yleensä loput.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Digiboxit ovat vanhentuvaa tekniikkaa ja ne poistuvat pikkuhiljaa markkinoilta. Nykyään lähes kaikki materiaali on katsottavana suoratoistona ja lähes kaikki tv:t sisältävät suoratoistopalvelusovellukset. Lisäksi telkkareissa on tallennusominaisuudet itsessään ulkoiselle kovolle.

Gigantin netissä on myynnissä enää vain yksi perusdigiboksi. Verkkokauppa.comilla jotain kalliita bluray-soitin-combilaitteita ja Powerilla vielä ilmeisesti varastoon jääneitä tallentavia Topfieldeja. Topfield meni konkurssiin jo pari vuotta sitten. Digiboksien aika on jo ohitse.

Okei enpäs tiennyt tuosta tallennusominaisuudesta ulkoiselle kovolle suoraan. Pitääpäs tutkia tarkemmin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Okei enpäs tiennyt tuosta tallennusominaisuudesta ulkoiselle kovolle suoraan. Pitääpäs tutkia tarkemmin.
Itse en juuri kaipaa tallennusominaisuutta, mutta ajansiirto olisi kiva. Ajattelin ensin ottaa vanhasta Topfieldista teraisen levyn ja hommata sille kotelon eBaysta, mutta loppujen lopuksi taidan hommata vaan USB-tikun tuota ajansiirtoa varten. Ei tarvitse olla edes kovin iso pelkkää ajansiirtoa varten.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Digiboxit ovat vanhentuvaa tekniikkaa ja ne poistuvat pikkuhiljaa markkinoilta. Nykyään lähes kaikki materiaali on katsottavana suoratoistona ja lähes kaikki tv:t sisältävät suoratoistopalvelusovellukset. Lisäksi telkkareissa on tallennusominaisuudet itsessään ulkoiselle kovolle.

Ihan kaikki ei tule suoratoistoon, esim. uudemmat elokuvat näytetään usein vain kerran ja siinä kaikki. Samoin sarjoilla on aika rajatut katseluajat, tyypillisesti luokkaa 30 päivää. Kolmanneksi mainosten kelaus toimii näissä hyvin eikä tarvi katsella Nelosen tai MTV:n palveluiden mainoksia. Näistä syistä paikallinen tallennus on yhä ihan näppärä ominaisuus. Kannattaa huomata, että monessa halvemmassa telkkarissa on vain yksi viritin joten jos tallentaa jotain niin samaan aikaan ei sitten voi katsoa muuta. Itsellä on Samsungin joku kalliimman sarjan telkkari kahdella virittimellä ja USB-kovalevyllä ja se yhdistelmä toimii hienosti.

Satshopilta löytyy malleja joka hintaluokkaan ja nuo halvimmat 70,- boksitkin (hinta ilman kovalevyä) ovat saaneet ihan kohtuullisia arvosteluita.
 

ipaz

Jäsen
Ihan kaikki ei tule suoratoistoon, esim. uudemmat elokuvat näytetään usein vain kerran ja siinä kaikki. Samoin sarjoilla on aika rajatut katseluajat, tyypillisesti luokkaa 30 päivää. Kolmanneksi mainosten kelaus toimii näissä hyvin eikä tarvi katsella Nelosen tai MTV:n palveluiden mainoksia. Näistä syistä paikallinen tallennus on yhä ihan näppärä ominaisuus. Kannattaa huomata, että monessa halvemmassa telkkarissa on vain yksi viritin joten jos tallentaa jotain niin samaan aikaan ei sitten voi katsoa muuta. Itsellä on Samsungin joku kalliimman sarjan telkkari kahdella virittimellä ja USB-kovalevyllä ja se yhdistelmä toimii hienosti.

Satshopilta löytyy malleja joka hintaluokkaan ja nuo halvimmat 70,- boksitkin (hinta ilman kovalevyä) ovat saaneet ihan kohtuullisia arvosteluita.

Kyllä toki näin. Ei digiboksit varmastikaan kokonaan katoa, koska aina on ihmisiä jotka haluavat itse tallentaa ohjelmia. Mutta isot linjat ovat menossa siihen suuntaan, että digiboksille tallentaminen vähenee ja siten myös boksien käyttö vähenee roimasti. Ja siksi digiboksi tulee jatkossa olemaan erikoistuote, joka sitten näkyy myös niiden hinnassa.

Televisioiden tallennusominaisuudet ovat yleensä rajoitetut kun niissä on monesti vain yksi viritin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä tuli tänään tilattua. It’s 4K time baby! Pistetään kokemuksia telkusta myöhemmin, mutta todennäköisesti netin arvioiden perusteella tulen laulamaan samaa laulua kuin muutkin: parasta mitä silmilleen voi tarjota. Ero kalliimpaan E-sarjalaiseen tulee paremmista build-in kaiuttimista, joten ulkoisten äänilaitteiden omaaville kyse on samasta tuotteesta.

Täytyy tutustua palstaveli @Nosebleed laittamiin kalibrointivideoihin.

Itselläni on aina ollut Sonyn telkkari ja LG:n logoon tottuminen ottanee aikansa, mutta tutkailtuani netin syövereitä tulin siihen tulokseen, että paneeli on kuitenkin LG:n valmistama eikä Sonyn omat lisät tuo mitään hintaeron selittävää herkkua kokonaisuuteen.
Varmasti hyvä - hieno hankinta! Sonysta pari sanaa. Se mitä Sony tuo kärkisarjan malleihinsa on prosessointi (kuvanparannuspiirit ja niiden softat), jotka ovat lähes kaikkien asiantuntijoiden mielestä edellä kilpailijoita - useita vuosia. Tällähän ei ole mitään merkitystä jos katsoo huippulaatuista materiaalia, 4K, UHD, Dolby Vision, Bluray jne, jolloin kenen tahansa valmistajan kärkimallit ovat aika lähellä toisiaan. Mutta se missä Sony sitten loistaa on kun materiaali on jotain tuosta alaspäin. Eli miten prosessoi kuvaa, upgreidaa, poistaa kohinaa, tekee liikkeestä sulavaa yms.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmasti hyvä - hieno hankinta! Sonysta pari sanaa. Se mitä Sony tuo kärkisarjan malleihinsa on prosessointi (kuvanparannuspiirit ja niiden softat), jotka ovat lähes kaikkien asiantuntijoiden mielestä edellä kilpailijoita - useita vuosia. Tällähän ei ole mitään merkitystä jos katsoo huippulaatuista materiaalia, 4K, UHD, Dolby Vision, Bluray jne, jolloin kenen tahansa valmistajan kärkimallit ovat aika lähellä toisiaan. Mutta se missä Sony sitten loistaa on kun materiaali on jotain tuosta alaspäin. Eli miten prosessoi kuvaa, upgreidaa, poistaa kohinaa, tekee liikkeestä sulavaa yms.

Minulla on Sonyn töllö (2017 malli) ja olen kyllä täysin eri mieltä mitä tulee noihin kuvanparannushommiin. Tai eri mieltä siitä pitääkö niitä käyttää vai ei. Itse olen kytkenyt kaikki mahdolliset parannusjutut pois päältä (ne mitkä yleensä edes saa pois päältä) niin olen saanut itseä miellyttävän kuvan. Eniten olen allerginen noille liikkeenparannusjutuille mutta nämä on niitä makuasioita. Hyvä on se että ne saa joko päälle tahi pois :)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minulla on Sonyn töllö (2017 malli) ja olen kyllä täysin eri mieltä mitä tulee noihin kuvanparannushommiin. Tai eri mieltä siitä pitääkö niitä käyttää vai ei. Itse olen kytkenyt kaikki mahdolliset parannusjutut pois päältä (ne mitkä yleensä edes saa pois päältä) niin olen saanut itseä miellyttävän kuvan. Eniten olen allerginen noille liikkeenparannusjutuille mutta nämä on niitä makuasioita. Hyvä on se että ne saa joko päälle tahi pois :)
Riippuu ihan mallista, millaisia piirejä käyttää. "kuvanpaskennuspiirit" pois kaikilta lähteiltä jotka näyttävät bluray tasoista kuvaa tai parempaa, kaikille muille - oikein säädetyt - kuvanparannuspiirit valikoidusti käyttöön. Liikkeenparannus toimii oikeasti loistavasti X1 ja sitä paremmilla prosessoreilla, kun säätää ne itse, eikä käytä Motionflow "elokuva", "Cinema pro" yms asetuksia. Yllättäen nuo vakioasetukset (ainakin omassa XF9005 mallissa) eivät hyödynnä X1 extreme prossaa juurikaan. Kytkemällä Motionflow "manuaalinen" ja säätämällä Smoothness ja Clearness vähintään 1 molemmat, prossu potkii päälle ja liikkuva kuva on erittäin hyvää. Enemmän kuin 2 ei kannata käyttää, koska silloin alkaa tulla ns saippuaoopperaefektiä kuvaan, mutta 1 ja 2 "rullaava kuva on erittäin sulaavaa" eikä tuota saippuaoopperailmiötä tule.
Pelatessa sitten kaikki pois, koska prossu tekee lisää lagia, mutta muuten tuo yllä oleva.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ihan kaikki ei tule suoratoistoon, esim. uudemmat elokuvat näytetään usein vain kerran ja siinä kaikki. Samoin sarjoilla on aika rajatut katseluajat, tyypillisesti luokkaa 30 päivää. Kolmanneksi mainosten kelaus toimii näissä hyvin eikä tarvi katsella Nelosen tai MTV:n palveluiden mainoksia.
Katseluajat ja mainokset voi ohittaa Flickfetch ohjelmalla. Toimii Areenassa ja Ruudussa. Voit ladata ohjelmat suoraan koneelle. Ruudusta tulee ilman mainoksia. Omassa telkkarissa voi katsella läppärin levyllä olevia ohjelmia, joten aikarajoitetut ohjelmat olen ladannut suoraan koneelle ja katsonut silloin kun aikaa on ollut.

Just testasin ladata Tuntemattoman Sotilaan (2017) 4.16GB tiedosto ja lataamisessa meni 3min 17sec 400Mbit/s netillä.
 
Viimeksi muokattu:

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Eipä näköjään paljoa ollut vaihtoehtoa tv:lle jossa voi tallentaa toista kanavaa ja katsoa toista samaan aikaan. Tietty voi olla että en osannut itse parhaalla tavalla selata. Mutta ihan näppäriä vaihtoehtoa ja varmaan miljoona kertaa parempia kuin oma nykyinen televisio sd-digiboksin kautta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eipä näköjään paljoa ollut vaihtoehtoa tv:lle jossa voi tallentaa toista kanavaa ja katsoa toista samaan aikaan. Tietty voi olla että en osannut itse parhaalla tavalla selata. Mutta ihan näppäriä vaihtoehtoa ja varmaan miljoona kertaa parempia kuin oma nykyinen televisio sd-digiboksin kautta.
Nopealla selauksella löysin monta merkkiä ja mallia, missä on tuplavirittimet.

PS. Verkkokaupan valikoimasta 55-60" luokassa halvin oli tämä Samsung.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli itsellä oli kyseessä klassinen en osaa.
Telkut järjestykseen ja kliksuttamaan, kyllä niitä alkoi tulla vastaan. Aika harva noista mainosti otsikossa tai sen vieressä, että tuplat löytyy.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenkäs 4K materiaali tulee telkkarin WiFin yli? Tavaraa on huomattavasti enemmän kuin FullHD materiaalissa, joten kannattaako harkita Ethernet sisäverkon rakentamista vai osaavatko nykytelkut bufferoida materiaalia WiFi verkon suorituskykyyn peilaten vai tuleeko alenemaa resoluutioon pullonkaulatilanteissa?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mitenkäs 4K materiaali tulee telkkarin WiFin yli? Tavaraa on huomattavasti enemmän kuin FullHD materiaalissa, joten kannattaako harkita Ethernet sisäverkon rakentamista vai osaavatko nykytelkut bufferoida materiaalia WiFi verkon suorituskykyyn peilaten vai tuleeko alenemaa resoluutioon pullonkaulatilanteissa?
Riippuu tietysti kaikesta. Netflixin 4K materiaalin bittivirta on karvan alle 16Mbps (suositus 25Mbps), Apple tv+ ja ITunes ilmeisesti jopa 40Mbps. Tuo siis kuvan bittivirta, sitten vielä monikanavaääni jne.
Bluray ottaa ehkä 80-120Mbps, 4K UHD levy saattaa helposti olla tuplat, siis vain kuva. Sitten taas häviöttömät ääniraidat päälle.
Bluray ja UHD levy siis compressoimattomana.
4K streemit eivät normikäyttäjälle hirveästi häviä kuvanlaadussa levyyn verrattuna, toki yksityiskohda, varjot yms ovat parempia levyllä mutta ero ei ole järkyttävän suuri. Ääniraita on se missä häviötä tulee. Jos on kunnon laitteet, saa mm Netflixiltä ulos häviöllistä DD+ ääntä, eli Dolby Atmos 5.1.4. Muutama muukin tarjoaa joihinkin sisältöihin Atmos ääntä, mutta kun laittaa UHD levyn pyörimään ja häviöttömän DTS-HD/TRUE-HD äänen kotiteatterista, on kuin astuisi kellarista Times Squarelle uudenvuoden aattona.
Edit. Itselläni kaikki kulkee WiFin yli ja on riittänyt hyvin Netfix, Amazon ym 4K streemaukseen. 100/100 valokuitu tulee sisään ja koitin myös kytkeä telkkarin suoraan kaapelilla reitittimeen mutta en huomannut mitään eroa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Parissa paikkaa olen huomannut että telkkarin netflix appi käynnistyy nopeammin jos telkkari on laitettu kiinni ethernet johdolla. Ja kyseisissä paikoissa reititin on ollut noin puolen metrin päässä telkkarista.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tuleeko teille mieleen mitään suhteellisen edullisia televisioita missä urheilu näkyy sulavasti? Kävin gigantissa yhtä lg:tä katsomassa (7400) ja jalkapallo näytti siinä suhteellisen kamalalta. Ihan kuin pallo olisi mennyt tervassa. Kun siinä hiukan aiemmin pyöri joku toinen lähetys niin siinä kuva näytti aivan upealta. Johtuuko tämä hertzeistä, lähetyksestä vai mistä?

Kun kuitenkin urheilua tulee jonkun verran katseltua niin mielellään tämänkin huomio. Gigantin myyjä ei suositellut urheilufanille mitään alle 1000€ mallia joka taas tuntuu televisiosta todella kalliilta.

Olisiko esimerkiksi Samsung Q60R Series QLED TV hyviä yleistelevisioita?
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuleeko teille mieleen mitään suhteellisen edullisia televisioita missä urheilu näkyy sulavasti? Kävin gigantissa yhtä lg:tä katsomassa (7400) ja jalkapallo näytti siinä suhteellisen kamalalta. Ihan kuin pallo olisi mennyt tervassa. Kun siinä hiukan aiemmin pyöri joku toinen lähetys niin siinä kuva näytti aivan upealta. Johtuuko tämä hertzeistä, lähetyksestä vai mistä?
Mulla on kakkosena LG 6300 ja urheilu näkyy ihan mainiosti telkun omalla Viaplayn appsilla sekä chromecastilla. Älä usko mitään, mitä Gigantin provikkahuijarit sulle kertovat. Myymälätelkut on asetuksiltaan sellaiset, että provikkamallit näyttää hyviltä ja muut paskalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös