Uusi televisio

  • 755 059
  • 2 822

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Maksukanavien katsomiseen kakkostelkkarilla.
En tiedä, mikä ongelma sulla oikeasti on. Mulla oli oikea ongelma ja se oli CI+ lukija, joka ei toiminut kunnolla Samsungin halpistelkkarissa, Sonyn EX jotain sentään pelitti mukisematta sen kanssa. Kakkostelkkari oli siis aivan törkeän kranttu mun lukijan suhteen. Lukijan merkki on muistaakseni HDThunder tai jotain. Sitä sai renkata sinne slotiinsa eestaas, ennen kuin telkkari suostui yhteistyöhön sen kanssa, joka vitun kerta. Olen tilittänyt tosta ongelmasta muistaakseni toisessa ketjussa. Sitten hommasin LA Digitalin (muistaakseni) vastaavan lukijan ja vaihdoin korttilinkityksen siihen. Ongelma vaihtoi olomuotoa, mutta oli edelleen olemassa. Nyt molemmat telkkarit tunnistivat lukijan aina laakista, mutta vastalahjaksi tuli pari minuttia kestänyt tunnistamisprosessi kummassakin telkkarissa, kun siirsi lukijan telkusta toiseen. Tuota ei toisella lukijalla esiintynyt kummassakaan. Ratkaisin sitten ongelman palauttamalla linkityksen tuohon ekaan lukijaan, minkä jätin pysyvästi Sonyyn kiinni. Samppaan tungen sen vielä vanhemman CI-lukijan, joka näyttää maksukanavat, muttei luonnollisesti HD:nä. Korttia vaihtelen sitten sen mukaan, kummassa töllössä sitä tarvitaan. Ja onhan mulla luonnollisesti kaksi digiboksiakin (ei-HD), joihin saan halutessani kortin sisäänrakennettuun korttipaikkaan. Jos mulla olisi HD-boksi, homma menisi tosi vaikeaksi. Tai oikeastaan ei, koska preferoin telkun katsomista livenä, jolloin HD merkkaa enemmän. Bokseja käytän vain ajansiirtoon. Mutta siis jos olisi, en käytännössä voisi ilman rinnakkaiskorttia tallentaa maksullisia HD-kanavia.

Usko nyt vaan, että sun mahdollinen ongelma ei liity linkitykseen.
 
Tässä nyt hirveä pohdinta päällä, sijoittaako tykkiin ja kankaaseen, vai pelkästään isompaan/uudempaan töllöön.
Tykki (speksattu on kaikki jo valmiiksi, mutta Benq W3000) 120" kankaalla (Grandview Cyber 120" moottori) + hilut kustantaisi pyöreät 3ke.

Tykin suurin miinus (oikeastaan tuo ei ole edes tykin vika) on se, että nykymuotoiset TV:n SD-lähetykset ovat laadultaan niiiiin paskaa. Oikea nautinto tarvisi vähintään HD tason kuvaa, edes 720p.
No kyllä 120 tuumanen kuva on hiukka isompi kuin 65 tuumanen. Joten tykki. Iso kuva antaa anteeksi myös huonomman signaalin, joten sen takia ei kannata pilata koko ajan yleisemmäksi tulevien HD-tasoisten matsien tai elokuvien katselua. Toki tykki tarvii kaveriksi television, sillä ihan miljönäärivisan takia ei tarvitse tykkiä laittaa päälle.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Kulminaatiopistelijä "Iso kuva antaa anteeksi myös huonomman signaalin" Öö... Ei. Iso kuva "paljastaa" heikon singnaalin tai resoluution, kaikki virheet näkyy oikein kunnolla. Siksi kaikki nämä Ava, Jim, Fox jne kanavat ovat käytännössä katselukelvottomia isolla ja tarkalla telkkarilla, sillä ero parempiin kanaviin on niin suuri, ettei sitä puuroista kuvaa viitsi katsoa.
 
@Kulminaatiopistelijä "Iso kuva antaa anteeksi myös huonomman signaalin" Öö... Ei. Iso kuva "paljastaa" heikon singnaalin tai resoluution, kaikki virheet näkyy oikein kunnolla. Siksi kaikki nämä Ava, Jim, Fox jne kanavat ovat käytännössä katselukelvottomia isolla ja tarkalla telkkarilla, sillä ero parempiin kanaviin on niin suuri, ettei sitä puuroista kuvaa viitsi katsoa.
No tämän pitää jokaisen arvioida omilla silmillään. Joka tapauksessa pelkkä tykki ei riitä, vaan rinnalle tarvitaan esim. 40-tuumanen televisio. Mielestäni ei kannata jättää 120-tuumaista kuvaa hankkimatta sen takia, että jokin marginaalinen kanava olisi huonolaatuinen. Niitä HD-kanaviakin on saatavilla.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Ratkaisin sitten ongelman palauttamalla linkityksen tuohon ekaan lukijaan, minkä jätin pysyvästi Sonyyn kiinni. Samppaan tungen sen vielä vanhemman CI-lukijan, joka näyttää maksukanavat, muttei luonnollisesti HD:nä. Korttia vaihtelen sitten sen mukaan, kummassa töllössä sitä tarvitaan. Ja onhan mulla luonnollisesti kaksi digiboksiakin (ei-HD), joihin saan halutessani kortin sisäänrakennettuun korttipaikkaan. Jos mulla olisi HD-boksi, homma menisi tosi vaikeaksi.
Tämän ongelmanhan saa ratkaistua ostamalla esimerkiksi SmartWi:n, joka kustantaan hiukan päälle 100€. Saat siis jaettua maksukortin vaikka jokaiseen kotoa löytyvään töllöön. Toki jos on HD-kanavista kyse, niin jokainen lukija pitää parittaa alkuperäiseen korttiin.

Itselläni tämä systeemi toimii kuin junan vessa, vaimo voi katsoa rauhassa Voice of Finlandia töllöstä ja itse katson samaan aikaan lätkää tykiltä. Molemmat HD:nä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämän ongelmanhan saa ratkaistua ostamalla esimerkiksi SmartWi:n, joka kustantaan hiukan päälle 100€. Saat siis jaettua maksukortin vaikka jokaiseen kotoa löytyvään töllöön. Toki jos on HD-kanavista kyse, niin jokainen lukija pitää parittaa alkuperäiseen korttiin.
Siis useampi lukija pitää parittaa yhteen korttiin? Elisan kaapelissa mahdotonta. Yritetty ja maaniteltu, ei onnistu. Olisin tehnyt heti, jos se olisi ollut niin helppoa.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Siis useampi lukija pitää parittaa yhteen korttiin? Elisan kaapelissa mahdotonta. Yritetty ja maaniteltu, ei onnistu. Olisin tehnyt heti, jos se olisi ollut niin helppoa.
No sitten onkin hankalampaa. DNA:n kaapelissa tuo onnistuu, voit muistaakseni parittaa yhden kortin viiteen eri lukijaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitos tästä, mutta vähän myöhään kun kerkesin lähetellä CI+ -lukijan takaisin. Harmi että verkkokauppa.comista vain "nyökyteltiin" että näin on, enkä osannut enää epäillä omaa tietoa. Finnsatin FH05(CI+) ja Humaxin perusboksilla ei tosiaan toimi, mutta vika lienee kuluneessa kortissa.

Joku Anvian asiakas voisi vahvistaa täällä että linkitetty kortti toimii myös SD-bokseissa. Googeloimalla löytyy neljä vuotta vanha threadi jossa sanotaan tämän yhdistelmän toimivan.
Tarkennus viestiini, tai oikeastaan korjaus. Ei mullakaan toimi maksukanavat enää ei-linkitetyssä CI+ lukijassa. Perus-CI:ssä siis toimii.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Tarkennus viestiini, tai oikeastaan korjaus. Ei mullakaan toimi maksukanavat enää ei-linkitetyssä CI+ lukijassa. Perus-CI:ssä siis toimii.

Näinhän se on ja sain myös vahvistuksen tähän Anvialta. Ongelmat ja väärä oletus lähti tosiaan muutaman vuoden takaa kun tuolloin kortissa oli ongelmia ja muodostin niistä kokemuksista käsityksen alitajuntaan ettei paritettu kortti toimi enää muissa laitteissa - ei edes pelkässä CI-laitteessa, väärinhän se meni. Myöskin olin kuullut huhun jostain ettei enää voisi lainailla maksukorttia kaverille, no tämäkin nyt osoittautui vääräksi, toimii toki jos vain sama operaattori.

Kortinlukijahan ei minulle tullut, joten kyseisten laitteiden varsinainen testaus ei onnistunut ja vasta huomenna pääsen kiikuttaan CI-lukijan pääkallopaikalle.

Olisi myöskin "Aivot, mitä vittua nyt taas"-ketjuun asiaa, mutta tätä nykyä joka toinen viestini kuuluisi sinne.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Ostin muutama viikko sitten uuden HD-television kaapeliverkkoon. Ihmettelen vain, että onko vika televisiossa vai silmissäni, kun en ole mielestäni millään saanut kuva-asetuksia asettumaan kohdilleen? Värimaailma tuntuu etenkin HD-kanavilla värittömältä ja muoviselta ja, kun yrittää muuttaa asetuksia, ne menevät helposti yli ja toisaalta toisessa ohjelmassa ja toisella kanavalla ne asetukset näyttävät täysin erilaiselta. Jotenkin tuntuu, että SD-kanavilla ja vanhassa SD-televisiossa kuva tuntuu jopa paremmalta ja elävämmältä kuin HD-telkkarissa HD-kanavilla.

Alkaa mennä hermot television säätämiseen, kun kuva-asetuksia on säätänyt pari viikkoa joka päivä koko illan tv:tä katsoessa. Siitä ei saa kuin päänsäryn illan päätteeksi. Aikaisemmissa televisioissa homma on sujunut suurin piirtein niin, että paketista tv pois, piuhat kiinni ja telkkari auki ja homma toimii ilman ihmeempiä säätöjä kuvan suhteen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkaa mennä hermot television säätämiseen, kun kuva-asetuksia on säätänyt pari viikkoa joka päivä koko illan tv:tä katsoessa. Siitä ei saa kuin päänsäryn illan päätteeksi. Aikaisemmissa televisioissa homma on sujunut suurin piirtein niin, että paketista tv pois, piuhat kiinni ja telkkari auki ja homma toimii ilman ihmeempiä säätöjä kuvan suhteen.
En tiedä miten noi nykyään on, mutta kun viitisen vuotta sitten nykyisen Samsungin töllön ostin, niin sain säädöt kohdilleen vasta kun löysin netistä jonkun gurun tekemät säädöt. Niitä vähän viilaamalla sain kuvan mieleisekseni. Tossa telkkarissa on ihan hemmetin monta säädettävää asiaa, enkä olisi kyllä ikipäivänä saanut niitä omin päin kohdilleen. Liika punaisuus piti esim säätää pois menemällä huoltovalikkoon jne. Kokeile googlettaa telkkarin mallia, jos löytyisi säätöihin apua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei kenenkään gurun tekemät säädöt jollekin mallille ole kuin sinne päin (toki parempi usein kun ei mitään). Jokainen samankin mallin tv on yksilö. Joissain malleissa, kuten Panan huippuplasmoissa oli THX elokuvatila joka oli tehtaalla kalibroitu vastaamaan täysin leffojen alkuperäistä värimaailmaa (kaikki kuvapaskennuspiirit pois, gamma kohdalleen jne.), tällöin kuva on ehkä vähän hailakka normi tv-kuvaan tottuneelle mutta toistaa blurayt kuten kuuluu.

Parhaan tuloksen saa jos käyttää kalibrointilaitetta ja itse kalibroi tilaan sopivasti (valoisuus ym vaikuttaa). Toinen vähän edullisempi on ostaa jokin laadukas kalibrointi bluray (esim Disneyllä on yksi tällainen) ja kalibroida silmämääräisesti. Itse käytin tätä menetelmää ja säädin telkkariini 4 eri kuva-asetusta. Yksi huonolle SD-kuvalle kuten normi maikkarin tai Nelosen kuva. Tässä oli jonkin verran kuvanparannuksia käytössä, gamma kohdalleen ym. Sitten yksi 720 HD materiaalille, esim netin kautta katsottavalle kuvalle. Sitten kaksi Full HD kuvalle ja Bluray leffoille tai Netflixiin ym. Toinen tila valoisampaan huoneeseen, toinen pimennettyyn. Käytännössä kaikki kuvanpaskennuspiirit pois, kontrasti kohdalleen, Gamma, värit, jne.
Hyvä tuosta tuli mutta ilman jotain kalibrointiapua on säädöt vaikea saada edes sinne päin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Itse hommasin tossa pari kuukautta sitten LG 55 tuumaisen 3D telkkarin ja nyt jonkin aikaa käytettyäni täytyy todeta että ainakin urheilun seuraaminen on mukavaa vähän isommasta töllöstä. Kuvasäätöjen osalta myös täällä mentiin googlen avulla jossa esikalibroiduista säädöistä tehtiin vielä pikkasen korjauksia jonka jälkeen tästä ns perusasetuksesta tein vielä omaa silmää miellyttävät korjaukset ja nyt kuva on ainakin omaan silmään loistava. Ja katseluolojen valoisuus vaihtelu kompensoidaan tarvittaessa taustavalon säädöllä joka ei siis vaikuta väreihin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Sattumalta redditissä oli juuri keskustelua kalibroinnista (PS4-osiossa, mutta ihan universaaliahan tuo kai - pelien suhteen telkkarista "game mode" päälle toki, Samsungin telkkareissa tuo optio on jokseenkin piilotettu, piti ihan hakemalla hakea), tätä opasta suositeltiin. En ole itse vielä kokeillut, pitää tyypata kunhan kotiin pääsee.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
65 tuumainen 4K televisio on harkinnassa ostaa, mutta ei löydy tietotaitoa minkä sitä ostaisi.

Löytyykö kokemuksia ja suosituksia mihin rahansa kannattaa kuluttaa?
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä nyt hirveä pohdinta päällä, sijoittaako tykkiin ja kankaaseen, vai pelkästään isompaan/uudempaan töllöön.
Tykki (speksattu on kaikki jo valmiiksi, mutta Benq W3000) 120" kankaalla (Grandview Cyber 120" moottori) + hilut kustantaisi pyöreät 3ke.
.

Joko sait päätöksen tehtyä? Itse laitoin tässä talvella 120' moottoroidun kankaan ja Epsonin HD tykin. Hinta jäi reilusti alle 2 000€, lähinnä säästöä tuli tuossa kankaassa, jonka tilasin projektoritavaratalosta netin kautta. Kotiovelle tipahti kangas kuriirin tuomana muistaakseni ilman postikuluja. Verrattuna tuohon mainitsemaasi Grandviewiin erona on kankaassa ainoastaan ominaisuus, jossa tykin käynnistyessä kangas rullautuu itsestään alas. Tai ainakaan itse en ole vastaavaa löytänyt. Reunakiristimet löytyy tästäkin ja paino alareunasta, jolloin aaltoilua ei pitäisi päästä syntymään.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Sivuaa tätä aihetta, joten tyrkkäänpä tänne. Pitäisi lähestyvän muuton myötä ostaa uuteen asuntoon antenni, mielellään kohtuu edullisesti, kun on muutakin pientä remppaa tulossa muuttokohteeseen. Onko kenelläkään tiedossa mitään antennia, mitä voisi varauksetta suositella? Verkkokauppa.comista katselin valikoimaa ja ymmärrys on näissä asioissa lähellä nollaa, niin ajattelin nyt kysäistä, josko joku pystyisi suosituksen antamaan jostain.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uusi 48-50" ihan perustelkkari hankinnassa ja paikallisessa liikkeessä seuraavat vaihtoehdot osoittautuivat ehkä sopivimmaksi ominaisuuksien ja hinnan suhteen:

Philips 50PFT6510/12
Philips 50PFT5300/12

Hintaeroa näille jäisi vain noin satkun luokkaa kun tuo kalliimpi oli jonkinlaisena kampanjana. Kertokaapa paremmin näihin mööpeleihin perehtyneet mitä merkittäviä eroja noilla kahdella mallilla on, ja kannattaako maksaa se satanen lisää ja osaa tuo kalliimpi? Kalliimmassa näyttää ainakin olevan 3D mutta se on meille täysin turha.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Uusi 48-50" ihan perustelkkari hankinnassa ja paikallisessa liikkeessä seuraavat vaihtoehdot osoittautuivat ehkä sopivimmaksi ominaisuuksien ja hinnan suhteen:

Philips 50PFT6510/12
Philips 50PFT5300/12

Hintaeroa näille jäisi vain noin satkun luokkaa kun tuo kalliimpi oli jonkinlaisena kampanjana. Kertokaapa paremmin näihin mööpeleihin perehtyneet mitä merkittäviä eroja noilla kahdella mallilla on, ja kannattaako maksaa se satanen lisää ja osaa tuo kalliimpi? Kalliimmassa näyttää ainakin olevan 3D mutta se on meille täysin turha.

Siskon mies osti Philipsin tuossa viime keväänä ja aina kun käyn kylässä niin helvetinmoinen kiroilu on käynnissä telkkarin kanssa. Pari kertaa olen itsekkin kyseisen tv:n kanssa taistellut eli ei meinaa välillä käynnistyä ollenkaan tai joitain muita ongelmia tulee joita en jaksa tässä alkaa erittelemään. Eli en suosittele Philipsiä. Ellei sitten tämä kyseinen töllötin sitten satu vaan olemaan maanantaikappale.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Parilla tutulla on ollut nyt jonkun aikaa Philipsit eikä kumpikaan ole valitellut että noiden kanssa mitään ongelmaa olisi, ainoa mitä kumpikin on sanonut huonoksi puoleksi on käynnistymisen hitaus. Mutta omat ongelmansa on varmaankin kaikissa, kyllä minua LG:stäkin varoiteltiin vaan kymmenen vuotta tuo nykyinen on tuossa pelittänyt ongelmitta ja pelittää edelleen. Lähinnä siis tosiaan kiinnostaisi noiden kahden telkkarin väliset erot, että kannattaako maksaa se satku enemmän tuosta kalliimmasta, onko siinä sellaisia tärkeitä kuvanlaatuun tms. liittyviä ominaisuuksia jotka puoltaa sitä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siskon mies osti Philipsin tuossa viime keväänä ja aina kun käyn kylässä niin helvetinmoinen kiroilu on käynnissä telkkarin kanssa. Pari kertaa olen itsekkin kyseisen tv:n kanssa taistellut eli ei meinaa välillä käynnistyä ollenkaan tai joitain muita ongelmia tulee joita en jaksa tässä alkaa erittelemään. Eli en suosittele Philipsiä. Ellei sitten tämä kyseinen töllötin sitten satu vaan olemaan maanantaikappale.
Kävin piruuttani lukemassa Philipsin tv-forumia. Eipä tee mieli tehdä tuttavuutta tämän merkin kanssa. Ongelmia näyttää olevan niin raudan kuin softankin suhteen.
 

J.Petke

Jäsen
Itse olen sitä mieltä, että jos ostaa älytelevision niin ostaa Samsungin. Sampsalta löytyy Yle Areena, Ruutu, Katsomo ja käytännössä kaikki parhaat sovellukset. Noihin älyominaisuuksiin kannattaa tutustua, kun tuota telkkaria miettii. Nimimerkillä: superpettynyt Sonyyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös