Uusi jäähalli!

  • 660 068
  • 3 898

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
En ole ihan perillä joukkovelkakirjalainan käyttötarkoituksista. Mihinköhän sitä käytettäisiin tässä kyseisessä prosessissa? Joku takuu hankkeen puuhamiehille vai mikä? Mitään uutisiahan hankkeesta ei ole nyt tippunut, eikä sen enempää ole tarkempaa suunnittelua luultavasti tehty.

Käytännössä tuo on siis ihan "perus laina", mutta siihen voi sijoittaa (tässä tapauksessa Nordean kautta) kuka tahansa. Eli lainaajana ovat pankin sijasta sijoittajat.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisiko joku jolla on lukuoikeudet niin kopsata tuon artikkelin tänne?
 

trubaduuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Edmonton Oilers, Imatran Ketterä
Luin paperiversion mutta voin jotain kirjoitella mitä muistan. Kisapuiston korjausvaihtoehtoa siis alettiin tutkiimaan taas kerran ja muutamaan ongelmaan törmättiin.

Hallissa vaikuttaisi olevan pahoja sisäilmaongelmia. Lisäksi kaikkialla hallin pohjassa ei ole routasuojausta. Tämä tarkoittaa että hallin alla on ikiroutaa, joka sulaessaan aiheuttaisi perustusten uppoamisen. Rempatessa pitäisi siis keksiä jotain kekseliästä tai saadaan Lappeenrannan kalteva kisapuisto.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt korjausvaihtoehdon yhteydessä puhutaan sentään kahden kesän operaatiosta. Aikaisemmin on vain mainittu, että kyllä homman kerkeää tekemään kesän aikana. Nyt tuo on muuttunut vähin äänin vaihtoehtoon, jossa joudutaan tekemään kauden ajaksi väliaikainen talotekniikka, joka mahdollistaa tiettyjä asioita purun ja katon muutoksen osalta.

Tuota roudan syvyyttä on tutkittu ja kuinka laajalle se on levinnyt ympäristössä. Eli tosiaan sitä on rakennuksen alla merkittävä määrä.

Monia ongelmakohtia on olemassa nykyisen korjaamisessa. Halvemmaksi se silti luultavasti tulee kuin uuden tekeminen.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jussi Markkanen
Nykyisessä liiterissä on siis ESaimaan jutun perusteella hieman haasteita, joita ei ihan pienellä pintaremonteilla saada kuntoon. Kattorakenteet ei kestä yhtää ylimääräistä painoa. Sisäilma hallissa on tasolla, ettei kaikki hallihenkilökunta voi siellä työskennellä. Jäähdytyslaitteisto elinkaarensa päässä ja hallin pohjan eristykset täysin päin vittua. Näin amatöörinä sanoisin, että uudet käytävätelkkarit ja ensi kaudeksi asennettavat ledivalot ei taida tehdä ihan riittää hallin saamiseksi kuntoon. Ehdottaisin korjaustoimenpiteiksi hakalilaista partavettä aka napalmia, helvetin paljon kuumaa napalmia.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Jyväskylän Hippos2020 -hallihanke on vastatuulessa, kun rahoittaja Fennia on vetäytynyt hankkeesta, ja urakoitsija Lehto Groupilla menee huonosti. Tähän kun lisätään normaalit suomalaiskansalliset valituskierrokset, niin aika optimistisilta kuulostavat vakuuttelut rakennustöiden aloittamisesta Jyväskylässä ensi keväänä. Tällaisessa taloustilanteessa Kisapuiston remontti taitaa se realistisin vaihtoehto Lappeenrannassa. Varmasti joskus rakennetaan uusi ja hienompi jäähalli myös Lappeenrantaan, mutta sitä odotellessa monta kautta pitää vielä pystyä pelaamaan Kisapuistossa.

Jatkiksen JYPin "Uusi jäähalli" -ketjusta kannattaa käydä katsomassa tunnelmia:

Jyväskylään uusi halli, mutta miten?
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Vanha paska, joka ei täytä minkään valtakunnan kriteerejä. Huono tilanne kun kaupunki on suhteellisen persaukinen eikä yksityistä rahaa ei tule ovista ja ikkunoista tähän projektiin.

Kuitenkaan tarvetta uudelle hallille ei persaukisuus tai muut asiat poista. Oispa rahhoo.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Pelottavinta on se, että ei tajuta sitä, että uusi halli ei valmistu kuukaudessa. Eikä vanha remontoidu kuukaudessa. Ei se voi niin mennä, että ajellaan vanhalla kunnes katto romahtaa ja tehdään sitten uusi. Mutta kun ei löydy uskallusta tehdä päätöstä, niin teetetään sitten selvityksiä siitä ja tuosta.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jussi Markkanen
Jyväskylän Hippos2020 -hallihanke on vastatuulessa, kun rahoittaja Fennia on vetäytynyt hankkeesta, ja urakoitsija Lehto Groupilla menee huonosti.
Ei taida tämän meidänkään hallikuvion kanssa mennä paljoa sen paremmin. Projektin asiantuntijakumppaniksi valittiin SRV Rakennus oy, joka otti juuri 12 miljoonalla kuokkaan Kalasataman Redi-prokkiksessa. Katsotaas vielä miten homma hoituu toisen ison SRV-hankkeen kanssa Tampereeen ratakiskojen yläpuolella ennen kuin käydään jesarilla korjaamaan vanhaa navettaa edustuskuntoon.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
HTT ilmoittaa roudan paksuudeksi parikymmentä metriä.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Niin no viime kaudella meinas yksi kotipeli jäädä kesken tuon katon takia. Hirveesti en yleistä mielipidettä ole seurannu, mutta vastarintaa taitaa olla ja paljo.

Tässä pitäs nyt ihmisten pohtia sitä että joku ratkasu on saatava tai sitte hyväksyä että pelit ei voi loputtomiin tuollakaa jatkua. Oli kyllä itsellekki yllätys et noin rajoilla on menty.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sarjassamme viesteja joihin ei kannata odottaa vastausta. Tosin vain siksi ettei @BlackWolf ole koskaan vaarassa
Kiitos, en tosiaan pyri olemaan vaarassa, kun keskimäärin se on aika surkea tilanne. Fiksu ennemmin ennakoi ja ei aseta itseään moiselle alttiiksi.

Mitä tulee jäähalliasiaan, niin kyseessä on jälleen Etelä-Saimaan omaa höpöhöpöä. Siellä on jollain toimittajalla melkoinen ajojahti päällä ja näitä kohuotsikoita vedetään kaninhatusta aina kun tuntuu muuten olevan tylsää. Mikään muu taho kun ei ole jäähallin suoranaisesta romahdusvaarasta jaksanut uutisoida. Lisäksi täytyy ihmetellä sitä ammattitaitoa, jolla nämä kaikki ihmiset on olleet vuosikymmeniä hommissa, rakennusalalla ja kiinteistöjen ylläpidossa, kun näitä "yllätyksiä" muka aina jostain pulpahtelee pintaan. Siellä olisi aika monilla potkujen paikka jos nämä jutut menisi kuten eräässä lehdessä kirjoitellaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tuon E-Saimaan jutun perusteella selvitys hallin kunnosta ja mahdollisten korjaustoimenpiteiden hinta-arvio valmistuu siis kesäkuussa ja sitä ei siis tee Kaakkois-Suomen Viestintä, vaan Raksystems. Sitä ennen kaikki on spekulointia toki. Sisäilmaongelmistakin maalaillaan uhkakuvaa kyseisessä jutussa, mutta ehkä siinä on agendan edellyttämää värikynää mukana. En kyllä toisaalta ymmärrä, että mikä se agenda edes olisi. Onko E-Saimaa kovin ottanut kantaa uuden hallihankkeen puolesta, vai toiminut kuten median pitää, tuoden asioita keskiöön ja keskusteluun? Ja jos ammattimiehet hallia kaivelee ja syynää, niin ei kai se, että jotain löytyy tee sitä löydöstä mitenkään merkityksettömäksi? Rakennusalan ammattitaito Suomessa taitaa olla yleisen keskustelun aihe ja nämä "yllärijutskat", tai se, että niitä löytyy eivät tule kenellekään yllätyksenä. Siltikään, jos paikassa X (siis JOS) on esim. paska sisäilma, niin ei kai se ole mikään mielipideasia? Noh, en ole sen alan(kaan) asiantuntija, mutta kannattaisi varmaan odottaa selvitystä ja sitten toimia faktojen (tm) mukaan, eikä ampua viestintuojaa höpöhöpö-kanuunalla, vaikka uuden mahdollisen hallin mahdollinen rakentaminen kuinka vituttaisi veronmaksajaa.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuon E-Saimaan jutun perusteella selvitys hallin kunnosta ja mahdollisten korjaustoimenpiteiden hinta-arvio valmistuu siis kesäkuussa ja sitä ei siis tee Kaakkois-Suomen Viestintä, vaan Raksystems. Sitä ennen kaikki on spekulointia toki. Sisäilmaongelmistakin maalaillaan uhkakuvaa kyseisessä jutussa, mutta ehkä siinä on agendan edellyttämää värikynää mukana. En kyllä toisaalta ymmärrä, että mikä se agenda edes olisi. Onko E-Saimaa kovin ottanut kantaa uuden hallihankkeen puolesta, vai toiminut kuten median pitää, tuoden asioita keskiöön ja keskusteluun? Ja jos ammattimiehet hallia kaivelee ja syynää, niin ei kai se, että jotain löytyy tee sitä löydöstä mitenkään merkityksettömäksi? Rakennusalan ammattitaito Suomessa taitaa olla yleisen keskustelun aihe ja nämä "yllärijutskat", tai se, että niitä löytyy eivät tule kenellekään yllätyksenä. Siltikään, jos paikassa X (siis JOS) on esim. paska sisäilma, niin ei kai se ole mikään mielipideasia? Noh, en ole sen alan(kaan) asiantuntija, mutta kannattaisi varmaan odottaa selvitystä ja sitten toimia faktojen (tm) mukaan, eikä ampua viestintuojaa höpöhöpö-kanuunalla, vaikka uuden mahdollisen hallin mahdollinen rakentaminen kuinka vituttaisi veronmaksajaa.
Ei ole agendaa... https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/758c1ce7-4116-45ad-8c0c-d2757a2cc18c (linkki etelä-saimaan sivuille)
Kovin on ollut tämä pieni paikallislehti nimen omaan haukkumassa nykyistä ja ajamassa uutta hallia pystyyn vaikka väkisin. On järjestänyt yleisötilaisuutta ja aina löytänyt vikaa hallista jo ennen kuin on selvitykset edes valmistuneet.

Siihen en osaa ottaa kantaa, että miksi näin toimivat, mutta melkoista rummutusta on asian ympäriltä ollut E-saimaan toimesta, samalla kun esim. varsin vahva paikallinen YLE ei ole ottanut puoliakaan samaa märää asioihin kantaa.

Ja mitä tulee viestinviejän alasampumisiin niin ihan itse tuli tänne aukomaan päätään laittamalla maksumuurin taakana olevan jutun, tägäämällä ja ei edes viitsinyt referoida ko. uutista. Kunnes asiat on tutkittu niin E-Saimaan jutut on täysin spekulaatiota ja lööppien hakemista. Tai sitten siellä on toimittajat otdellisia asiantuntijoita, kun ne tekee sisäilmatutkimuksetkin paremmin ja nopeammin kuin ammattilaiset. Lisäksi naurattaa esim. väite kylmäkoneiston olemisesta elinkaarensa päässä, kun eikö se 2016 siirretty brand newnä sinne pihalle konttiin?
https://yle.fi/uutiset/3-8733496 (linkki ylen uutiseen aiheesta)

Se routakin kestänyt siellä vasta melkein 50 vuotta, niin just nyt se sulaa, varmaan ilmastonmuutos syypää tähänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, kuten sanoin itsekin, että ennen kuin tutkimus valmistuu, niin homma on spekulaatiota. Sinä kuitenkin sanoit jo vuonna 2017, että hallin huono kunto on kattoa lukuunottamatta ihan paskapuhetta. Tiedä sitten mihin se perustuu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin, kuten sanoin itsekin, että ennen kuin tutkimus valmistuu, niin homma on spekulaatiota. Sinä kuitenkin sanoit jo vuonna 2017, että hallin huono kunto on kattoa lukuunottamatta ihan paskapuhetta. Tiedä sitten mihin se perustuu.
Ihan siihen, että minä tuolla olen viimeiset 11 vuotta viettänyt aikaa tuhansia tunteja enemmän kuin tän palstan keskiverto kannattajat. Minä olen kolunnut läpi ne kaikki portaikot ja pukuhuoneet, missä kannattajat ei käy koskaan. Ihan siihen perustan väitteeni. Suihkutilat, kaikki muut ei yleisesti kuljettavat paikat jne. on aina olleet tuolla hyvällä hoidolla. Mikään hallissa ei viittaa rakenteen ongelmiin, niitäkin kun olen nähnyt.

Enkä edelleen muuta väitettäni asiasta. Helvetin hyvin hoidettu halli. Ja tästä kuuluu iso kiitos hallin henkilökunnalle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ihan siihen, että minä tuolla olen viimeiset 11 vuotta viettänyt aikaa tuhansia tunteja enemmän kuin tän palstan keskiverto kannattajat. Minä olen kolunnut läpi ne kaikki portaikot ja pukuhuoneet, missä kannattajat ei käy koskaan. Ihan siihen perustan väitteeni. Suihkutilat, kaikki muut ei yleisesti kuljettavat paikat jne. on aina olleet tuolla hyvällä hoidolla. Mikään hallissa ei viittaa rakenteen ongelmiin, niitäkin kun olen nähnyt.
Noh, odotellaan tutkimusta. Mä nyt olen kaikkein vähiten siinä asemassa, että osaisin a) läsnäoloprosenttini, tai b) hyvä jos osaan taulun seinään porata, perusteella ottaa näihin sen suuremmin kantaa. Toki eihän se minua estä kommentoimasta. :) Mutta sen toivon, että SaiPalle tulisi halli, joko korjattu, tai uusi, jolla tässäkin taistossa noustaisiin nextille levelille. Synergioineen ja muine lisäansiomahdollisuuksineen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Noh, odotellaan tutkimusta. Mä nyt olen kaikkein vähiten siinä asemassa, että osaisin a) läsnäoloprosenttini, tai b) hyvä jos osaan taulun seinään porata, perusteella ottaa näihin sen suuremmin kantaa. Toki eihän se minua estä kommentoimasta. :) Mutta sen toivon, että SaiPalle tulisi halli, joko korjattu, tai uusi, jolla tässäkin taistossa noustaisiin nextille levelille. Synergioineen ja muine lisäansiomahdollisuuksineen.
Minusta tuntuu että välillä näisdsä jutuissa katoaa vähän se perspektiivi. Enkä nyt tarkoita juuri sinua. Minä käytän kisapuistoa enemmän kuin keskimäärin kannattajat käyttää. Minulle on kaikista suurin etu jos Lappeenrantaan tulee uusi jäähalli. Samalla olen toki veronmaksaja täällä ja tässä on sellainen pieni juttu, että sitä rahaa kun ei kauheasti ole. En siltikään vastusta uutta jäähallia, jos se tehdään muutoin kuin veronmaksajien kukkaroa kaivamalla. Oy on yksityisten omistama, joten yksityiset maksakoot sen, jos siis kärjistetään.

Mutta ja tämä on se iso mutta. Minä en arvosta sitä tapaa millä tätä kokonaisuutta ollaan tunkemassa ihmisten kurkuista alas. Minä tunnen ja olen itseasiassa ihan hyvissä väleissä ex-työpaikankin kautta, sekä harrastukseni takia Lappeenrannan kaupungin työntekijöiden kanssa. Eli juuri niiden jotka hoitaa tuolla tuota hallia. Minä en ole ikinä nähnyt kuplivaa maalia, en hometta, en risoja laattoja märkätiloissa, en rikkoutuneita putkistoja, en yksinkertaisesti mitään mikä viittaisi rakenteellisiin ongelmiin päälle päin. En missään noista halleista. Jos joku joskus kävi Imatran vanhassa hallissa, niin ymmärtää eroa. Mulla ei riitä pokka mennä väittämään että siellä on huollettu vanhaa rakennusta pitkin vituraa, kun mikään siellä ei moista ilmaise, päin vastoin.

Toki hallissa on paljon ongelmia. Nykyaikaan se on täysin vanhentunut, vaikka sitä onkin paranneltu. Esim. U18 kisojen aikaan pimensi eräs scoutti koko hallin wlanin kun oli keksinyt, että se hallin wlani purkin johto sopii hänen kännykkää lataamaan. Vastaavia ratkaisuja löytyy hallista vähän joka kulmasta. Joku suuttuu kun nyt sanon että aika venäläisesti lisärakennettua, mutta tarkoitan tällä enemmän sitä että viedään lyijykynä avaruuteen, koska se toimii, ennemmin kuin kehitetään ultra moderni täytekynä mitä voi käyttää myös avaruudessa. Ei aina kaunista, mutta toimivaa ja jos ei jokin asia toimi niin aina on siellä pyritty laittaa se toimimaan.

Mitä siis jää jäljelle. Uusi halli tulee ja tarvitaan, tai vanha pitää korjata käytännössä kokonaa tämän pitäisi olla selvä fakta kaikille. Mihin, miten ja millä rahalla, niin siihen toki omaan mielipiteen, kuten kaikki muutkin. Silti en arvosta tätä tapaa mollata hienoa areenaa, mitä on kehitetty niillä resursseilla mitä on, mikä toimii itseasiassa helvetin hyvin ja mitä on mielestäni hyvin ylläpidetty ja mikä palvelee käyttötarkoitustaan, jos nyt ei erinomaisesti niin kuitenkin hyvin. Sovitaan että kyseessä on osaltani vaikka muutosvastarinta, vaikka väitän muuta. En vain arvosta sitä tapaa millä hienoa pyhättöä mollataan, milloin missäkin välissä ja kerrotaan kuinka se ruoho siellä aidan toisella puolen olisi väkisinkin vihreämpää. Tämä on se mikä minua sieppaa. Kaikille on, tai pitäisi olla, selvää, että jotain pitää tapahtua. Miksi siis sitä hienoa ja hyvin palvellutta areenaa pitää jatkuvasti morkata ja kaivamalla kaivaa näitä "ongelmia", mistä kuitenkin on suoriuduttu ilman mitään muuta kuin spekulatiivisia "melkein peruttiin ottelu" tyylisiä lööppejä? Ei se ainakaan lähde silloin puhtaasta uutisoinnin halusta.
 

Jubomir

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toki hallissa on paljon ongelmia. Nykyaikaan se on täysin vanhentunut, vaikka sitä onkin paranneltu.

Mitä siis jää jäljelle. Uusi halli tulee ja tarvitaan, tai vanha pitää korjata käytännössä kokonaa tämän pitäisi olla selvä fakta kaikille.
Kun tuohon ynnätään, että nykysijoilleen hallia ei juuri pysty laajentamaan, on vain yksi vaihtoehto tässäkohtaa. Sille pitäisi vaan olla joku muukin järkevä esitys vaihtoehdoksi kuin kansiareena.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Mikäli nykyinen halli restauroidaan niin tehdäänkö se verorahoin? Rakennettiinko teatteri verovaroin? Sdp ja Antti Rinne, sekä muu vihervasemmisto (hallitusneuvottelut) on sitä mieltä että velkarahaa voi käyttää panostuksena tulevaisuuteen. Tehtiin uusi tai korjattiin vanhaa, niin tähän kylään ei koskaan löydy sellaista yksityistä rahoittajaa joka ei jollain tapaa maksata laskua lappeenrannan kaupungilla, tavalla sun toisella ja korkojen kera. Halvempi olisi rakentaa nykyisellä liki 0% korolla halli kaupungin toimesta. Eikä halliprojekti olisi yhtään sen hullumpi kuin keskusta suunittelun toimesta toteutettu keskustan autioittaminen.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jussi Markkanen
Ihan siihen, että minä tuolla olen viimeiset 11 vuotta viettänyt aikaa tuhansia tunteja enemmän kuin tän palstan keskiverto kannattajat. Minä olen kolunnut läpi ne kaikki portaikot ja pukuhuoneet, missä kannattajat ei käy koskaan. Ihan siihen perustan väitteeni.
Vau! 11 vuoden aikana olet ihan päässyt käymään pukukoppikäytävälläkin. Upeaa! Katsotaan sitten parinkymmenen vuoden päästä kun sinut voidaan laskea Kisapuiston konkarien joukkoon. Voit ulvoa täällä miten paljon haluat, mutta fakta on Kisapuiston sisäilmaongelmat joista olen tässäkin ketjussa pariin otteeseen maininnut. Lisäksi voin tulokkaalle kertoa, että jäähdytyslaitteistolla ei ole enää paljoa elinkaarta jälkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Mikäli nykyinen halli restauroidaan niin tehdäänkö se verorahoin? Rakennettiinko teatteri verovaroin? Sdp ja Antti Rinne, sekä muu vihervasemmisto (hallitusneuvottelut) on sitä mieltä että velkarahaa voi käyttää panostuksena tulevaisuuteen. Tehtiin uusi tai korjattiin vanhaa, niin tähän kylään ei koskaan löydy sellaista yksityistä rahoittajaa joka ei jollain tapaa maksata laskua lappeenrannan kaupungilla, tavalla sun toisella ja korkojen kera. Halvempi olisi rakentaa nykyisellä liki 0% korolla halli kaupungin toimesta. Eikä halliprojekti olisi yhtään sen hullumpi kuin keskusta suunittelun toimesta toteutettu keskustan autioittaminen.
Olen joskus aiemminkin ihmetellyt, että jäikö kaikki optimistinen ja iloluontoinen karjalaisuus rajan itäpuolelle, kun perus-lappeenrantalaisten joukossa kyyninen viimeinen-sammuttaa-valot -himmailu on niin yleistä. Ei varmasti koskaan löydy yksityistä rahoitusta, jos 100 % julkista rahoitusta pidetään lähtökohtaisesti ainoana realistisena vaihtoehtona. On muuten mielenkiintoista nähdä löytyykö Jyväskylä Hippos2020 -hankkeelle rahoitusta Fennia Varainhoidon vetäydyttyä.

Omat kokemukseni Kisapuistosta painottuvat 1970-luvulle ja 1980-luvun alkupuolelle, ja silloin fasiliteetit olivat (sen ajan standardien mukaan tarkasteltuna) riittävän hyvässä kunnossa. Sisäilmaongelmia ei ollut varsinkaan 70-luvun alussa, kun ei ollut ilmanvaihtoa rajoittavia seiniä ja kattoa. Hesarissa oli muuten tänä aamuna erittäin mielenkiintoinen juttu home- ja sisäilmaongelmista. Kirjoitus on maksumuurin takana, mutta tarinan keskeinen viesti on tällainen: "Homeen aiheuttamat terveysriskit ovat kiistattomia, sanottiin vielä muutama vuosi sitten. Nyt lääketieteen kanta on, että hometalosairautta ei ole olemassakaan." Jutussa kerrotaan myös, että brittien NHS (eli National Health Service, jonka rahoittaminen oli iso teema Brexit-äänestyksessä) antaa alle yhden neliömetrin home-esiintymään korjaustoimenpiteeksi pesun märällä rätillä, vedellä ja miedolla pesuaineella. Suomessa ammutaan hometta isommalla tykillä.

Hupsista, mentiin lievästi off topicin puolelle. Palaan aiheeseen Uusi monitoimihalli, jossa myös SaiPa pelaisi kotiottelunsa. Itselläni on taipumus katsella asioita pitkällä aikavälillä ja mieluiten isosti. Kiinteistöasioissa kolme tärkeintä asiaa ovat sijainti, sijainti ja sijainti. Suomen talousgeopoliittisessa sijainnissa kolme tärkeintä asiaa ovat Venäjä, Venäjä ja Venäjä. Pietarin talousalueella asuu saman verran ihmisiä kuin koko Suomessa. Mie oon synnynnäinen optimisti, ja uskon, että näistä aineksista on mahdollista rakentaa Lappeenrannassa jotain hienoa. Siitä huolimatta, että vanhaa Kisapuistoa joudutaan varmasti vielä remontoimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös