Taas puhuu ilmeisesti "pensan hinnasta" joku, joka ei itse maksa kauppalaskuaan?
Mitä tarkoitat? Tarkentaisitko?
Yksityisautoilen itsekin. Nousseiden pensa- ja piokaasukustannusteni kanssa olen ihan fine (kivaa tietty olisi, jos ne olisi sikahalpoja). Omalla kohdallani nousseet polttoainekustannukset ovat johtaneet ajokilometrien aika selkeään vähenemiseen, kun olen rajoittanut ajamista välttämättömyyksiin. Joudun myös muiden ihmisten tavoin käymään kaupassa ja taloudelliset resurssini ovat hyvinkin rajalliset siinä, kuin suurimmalla osalla muistakin ihmisistä: olen keskituloinen palkansaaja ja minulla, kuten monilla muillakin, on luottoa maksettavana. Inflaation myötä on ehdottomasti tullut aika paljon tarkemmin pohdittua sitä, mitä elintarvikkeita valitsee ostoskoriin: pidän esimerkiksi kalasta erittäin paljon, mutta valitettavasti olen aika paljon joutunut sen syömistä vähentämään, koska hyvälaatuisen kalan hinta on täällä päin aika kammottavan korkea.
Olen sosiaaliliberaali. Uskon vakaasti mahdollisimman vapaaseen markkinatalouteen, mutta myös siihen, että ketään ei sovi jättää pulaan. Siksi tässäkin ketjussa eilen kirjoitin, että markkinashokin (Venäjän hyökkäys Ukrainaan) aiheuttamassa inflaatiossa niitä on tuettava, joille inflaatio aiheuttaa kohtuuttoman suurta haittaa.
Näin ollen energian hintakriisin aikaan kannatin harkinnanvaraisia tukia energiakustannuksiin niille, jotka niitä todella tarvitsevat. Sen sijaan kohdistamattomia könttätukia vastustin suorastaan verisesti ja haukuin hallitusta tästä kuningasideasta aika monen viestin verran Marinin hallitusta käsittelevässä ketjussa.
Sama koskee pensaa. Eilen kirjoitin, että kannatan polttoaineen verovähennysoikeutta välttämättömän ajon suhteen niille, joille se aiheuttaa kohtuuttoman suurta haittaa (esim. pitkän työmatkan aiheuttama työnteon kannattavuuden selkeä lasku). Mutta vastustan kohdistamatonta tukemista, koska se on taloudellisesti tehotonta ja siksi typerää.
Polttoaineen verotus on keino kattaa liikenteen aiheuttamia suoria kustannuksia (esim. väylien ja muun infrastruktuurin rakentaminen sekä ylläpito, maankäyttö, yms) sekä asettaa hinta liikenteen aiheuttamille negatiivisille ulkoisvaikutuksille (esim. onnettomuuksien, ruuhkien sekä ympäristöhaittojen aiheuttamat suorat ja epäsuorat yhteiskunnalliset haitat). Polttoainevero on erinomainen keino tähän, koska se kohdistuu niihin, jotka näitä kustannuksia aiheuttavat. Näin ollen ne, jotka autolla eivät aja, eivät joudu niin suuressa määrässä kustannuksia kattamaan ja kustannus ohjautuu taloudellisesti tehokkaasti. Erittäin reilua. Maksan polttoaineveroni siksi mukisematta - enhän minä vaadi myöskään naapurin Jorkkea maksamaan lounaitani työpaikalla. Polttoaineen verotusta voisi tietysti laskea ehkä reilustikin, jos otettaisiin käyttöön esimerkiksi erilaisia väylämaksuja, muun infran (esim. tunnelit ja sillat) käyttömaksuja ja ruuhkamaksuja sekä sidottaisiin pysäköintimaksut tiukemmin maan hintaan (nythän liian edulliset parkkipaikat ovat etenkin kasvukeskuksissa erittäin tehotonta maankäyttöä ja ne aiheuttavat epäsuorasti kustannuksia yhteiskunnalle, kun kyseinen tila voitaisiin käyttää paljon tehokkaaminkin).