Uskotko Jumalaan?

  • 1 332 641
  • 14 406
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Ei minua haittaa, jos joku on uskossa tai vegaani, mutta pitäkää se omana asiananne.
Ei musta siinäkään oo sinällään mitään pahaa, mikäli joku täällä haluaa uskostaan/ruokavaliostaan muille avoimesti kertoa. Sen sijaan on varsin turhanpäiväistä yrittää vakuutella ketään ulkopuolista siitä, kuinka juuri minun elämäntapani on hyvä ja sinun kuuluisi elää samoin. Siis yritän kai vaan sanoa, että kun minäkin täällä aikanaan uskostani avauduin, niin ikinä ei agendanani ollut yrittää käännyttää yhtäkään kanssakirjoittajaa kristinuskoon sillä mitä sanoin, vaan kyseessä oli puhdas avautuminen/oman mielen keventäminen.

Vaan sainpa melkoiset paskamyrskyt siitä niskaani. Osa siitä paskamyrskystä oli varmaan ihan ansaittuakin, mutta välillä musta tuntuu, ja en nyt puhu kenestäkään tietystä henkilöstä vaan ihan yleisellä tasolla, että joillain ateisteilla on yhtä kova tarve todistaa olevansa oikeassa kuin osalla uskovaisista. Mä pidän oman uskoni henkilökohtaisena asiana, vaikka sen olen netissä virallisesti kertaalleen paljastanutkin..

Eikä mua hierrä kenenkään ateismi, veganismi tai mikään muukaan itse valittu elämän polku. Tulen ihan yhtä lailla kristittyjen kuin ateistien, heteroiden kuin homojen tai lihansyöjien ja vegaanien kanssa hienosti arkielämässä toimeen. Ei mun usko oo sen enempää kuin osa minua, enkä halua sillä ketään ärsyttää saati provosoida vaikka todennäköisesti olen täällä siinäkin aikanaan onnistunut. Mutta joo, noin muuten olen viestisi kanssa melko lailla samaa mieltä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ei musta siinäkään oo sinällään mitään pahaa, mikäli joku täällä haluaa uskostaan/ruokavaliostaan muille avoimesti kertoa. Sen sijaan on varsin turhanpäiväistä yrittää vakuutella ketään ulkopuolista siitä, kuinka juuri minun elämäntapani on hyvä ja sinun kuuluisi elää samoin. Siis yritän kai vaan sanoa, että kun minäkin täällä aikanaan uskostani avauduin, niin ikinä ei agendanani ollut yrittää käännyttää yhtäkään kanssakirjoittajaa kristinuskoon sillä mitä sanoin, vaan kyseessä oli puhdas avautuminen/oman mielen keventäminen.

Vaan sainpa melkoiset paskamyrskyt siitä niskaani. Osa siitä paskamyrskystä oli varmaan ihan ansaittuakin, mutta välillä musta tuntuu, ja en nyt puhu kenestäkään tietystä henkilöstä vaan ihan yleisellä tasolla, että joillain ateisteilla on yhtä kova tarve todistaa olevansa oikeassa kuin osalla uskovaisista. Mä pidän oman uskoni henkilökohtaisena asiana, vaikka sen olen netissä virallisesti kertaalleen paljastanutkin..

Eikä mua hierrä kenenkään ateismi, veganismi tai mikään muukaan itse valittu elämän polku. Tulen ihan yhtä lailla kristittyjen kuin ateistien, heteroiden kuin homojen tai lihansyöjien ja vegaanien kanssa hienosti arkielämässä toimeen. Ei mun usko oo sen enempää kuin osa minua, enkä halua sillä ketään ärsyttää saati provosoida vaikka todennäköisesti olen täällä siinäkin aikanaan onnistunut. Mutta joo, noin muuten olen viestisi kanssa melko lailla samaa mieltä.
Uskonto ja politiikka kun ovat sellaisia asioita, mistä ventovieraiden kanssa ei välttämättä kannata puhua, näin olen joskus jopa kuullut sanottavan ja se ainakin omasta mielestäni pitää paikkansa. Ja kyllä olet aivan oikeassa, että keskusteltaessa asia on ok, mutta tuputtaminen ja oman itsensä paremmuus tästä syystä ja toisen tuomitseminen on paskaa käytöstä. Siksi sitä keskustelua on hyvä käydä, mutta heti jos aletaan tiputtamaan tai arvostelemaan ollaan menty metsään ja pahasti. Aamen.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Viimeisin mikä on jäänyt mieleen oli Indonesiassa, erioten Acehin maakunnassa missä poliittinen tilanne oli tulenarka ja virallinen uskonto on Islam.
En yhtään ihmettele.. Välillä sitä melkeen unohtaa miten onnekas sitä todella onkaan kun on syntynyt Suomeen, missä sana on niinsanotusti vapaa eikä sua heitetä telkien taa siitä että uskallat sanoa julkisesti mitä mieltä olet jostain.
 

Byvajet

Jäsen
Siis yritän kai vaan sanoa, että kun minäkin täällä aikanaan uskostani avauduin, niin ikinä ei agendanani ollut yrittää käännyttää yhtäkään kanssakirjoittajaa kristinuskoon sillä mitä sanoin, vaan kyseessä oli puhdas avautuminen/oman mielen keventäminen.

Vaan sainpa melkoiset paskamyrskyt siitä niskaani.

Olen kirkosta eronnut ateisti, mutta yhtälailla olen eronnut kaikista uskonnottomuutta ajavista yhteisöistä, koska meininki niissä on kiihkouskonnollisempaa ja fundamentalistisempaa kuin herätysliikkeissä.

Tapaan jakaa ihmiset karkeasti kolmeen ryhmään.
  • Jengi, joka ei tunnista uskonnollisuuttaan.
  • Jengi, joka tunnistaa uskonnollisuutensa, mutta ei halua paljastaa sitä kasvonsa säilyttääkseen.
  • Jengi, joka tunnistaa ja tunnustaa uskonnollisuutensa.
Kanssakäyminen viimeisimmän porukan kanssa tuppaa olemaan mukavaa, koska ihmiset, jotka ovat tutustuneet omaan irrationaalisuuteensa ja tunnustaneet sen, ovat usein avoimia ja hyväksyviä myös muita irrationaalisia kohtaan.

Keskimmäisen jenginkin kanssa tulee toimeen, kun antaa sille tilaa eikä herätä siinä puolustusreaktiota.

Ensimmäinen porukka sen sijaan saattaa olla raskasta kohdattavaa. Kun ihminen identifioi itsensä järjen ääneksi eikä huomaa tunteidensa ja ympäristön vaikutusta omiin tulkintoihinsa, niin käsitykset asioista muuttuvat helposti jyrkiksi ja yksioikoisiksi.

Ja nyt en siis tarkoita uskonnollisuudella pelkästään uskoa Jumalaan tai henkimaailmaan vaan myös arvoihin, poliittiseen järjestelmään, esikuviin ja niin edespäin. Siis sitä ihmisen lajityypillistä piirrettä, joka on kehittynyt meille evoluutiossa ja jonka varaan rakentuu monelta osin kyky yhteistyöhön ja yhteisölliseen moraaliin. Jossain antropologian kirjassa ihmislajin uskonnollisuus nimettiin yhdeksi sosiaalisuuden osa-alueeksi. Se on minusta kelpo tapa nähdä asia.

Tämänpäiväiseen uskontoaiheiseen Aktiin soitti nainen, joka on itse kirkon palveluksessa, parisuhteessa eriuskoisen kanssa ja jonka lapset eivät usko, vaikka nainen sitä toivoisi. Hänellä oli kypsä suhtautumistapa tilanteeseen. Hän pystyi arvostamaan omaa uskoaan, mutta hyväksymään myös eriuskoisen puolisonsa uskon ja nielemään sen, että lapset eivät usko.

Poliittisissa puolueissa on vahva uskonnon maku. Niissä on julistajia, joita mielellään seurataan. Niissä esitetään oma oikeana ja vieras vääränä. Niissä myös lietsotaan tunteita, joilla vahvistetaan eroa sisä- ja ulkoryhmään. Uskonnollinen ihminen kaipaa elämäänsä pappeja, jotka kertovat, kuinka asiat viime kädessä ovat. Siksi yksinkertaistavat ihmiset saavat seuraajia ja suosiota.

Kun esimerkiksi silmää Soininvaaran blogin viimeisimmät kirjoitukset, niin nehän ovat kuin teini-ikäisen kynästä. Soininvaaralla vaikuttaa olevan piinkova tarve yksinkertaistaa maailma oman subjektiivisuuden varaan rakentuvaksi mitattavaksi ja loogisesti juoksevaksi rattaistoksi, vaikka tällaiset mallit eivät koskaan kestä tosielämää nimenomaan siksi, että ihmisten ja yhteisöjen käytös on poukkoilevaa, aaltoilevaa ja motiiveiltaan monialaista.

Parhaimmillaan elämän monet polut ja sävyt kai tavoittaa taiteella, esimerkiksi kaunokirjallisuudella, joka ohjaa kysymään vastausta, mutta ei kuitenkaan vastaa tai vastaa päinvastoin kuin mihin kysymyksellään vihjaa. Tällaista taiteellista epävarmaa ja ihmisluontoa kuvaavaa otetta toivoisin myös politiikkaan, koska usein epävarma kysyminen ja vastaaminen tai vastaamatta jättäminen on lähempänä totuutta kuin varmaksi esitetty.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
On siinä sellainen ero, että kristityn voi saada tekemään pahaa vetoamalla tämän pyhiin kirjoituksiin ja perinteisiin. Ateisteilla taas vastaavaa ei ole.
Toki näinkin. Onneksi on meitäkin, jotka tiedostavat, että Raamattu on ikivanha opus, joten osaa sen sisällöstä on syytä tulkita kriittisesti tiedostaen, että elämme täysin eri ajassa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Onko Raamatussa siis osia, joita on syytä lukea kritiikittömästi?

Eikö se siis olekaan kaikki täyttä faktaa?

Tuohan on siis ollut jonkun putous-komedian-tragedian tjsp.(?!) ensimmäinen versio. Muutama koomikko kirjoittaa sketsejä ja kilpailevat keskenään kuka käsikirjoittaa parhaat kaskut. Tuo sitten kasattiin yksiin kansiin ja tuloksena olikin kaikkien yllätykseksi melkoinen best seller - joka saikin sittemmin melko eeppiset mittasuhteet.

Tässä peräruiskeeksi myös nimikaimaani koskettava pieni vitsi:

jesus: what do people call the day i was crucified
me: good friday. we call it "good friday"
jesus: what the fuck
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara
Ahdasmielisyys lähtee yksilön hyväksynnän puutteesta. Tämä saattaa toki perustua johonkin vanhanaikaiseen uskomukseen, mutta toisaalta se saattaa myös johtua esimerkiksi ihan vaan pelosta tai epävarmuudesta uutta ja erilaista kohtaan. Esimerkiksi omat vanhempani suhtautuvat vielä vuonna 2019 jokseenkin paheksuvasti tatuointeja kohtaan, eikä tällä ole mitään tekemistä minkään uskonnon kanssa. Syynä lienee heidän nuorempana omaksumansa ajatusmallit.
Tai sitten vanhempasi yksinkertaisesti vain ymmärtävät paremmalla elämänkokemuksellaan, ettei kroppansa tatuoituttaminen Hieronymus Boschin taulua muistuttavaksi detaljifiguuriksi välttämättä ole idea, jonka huikeus kantaa iän karttuessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
“Let's say that the consensus is that our species, being the higher primates, Homo Sapiens, has been on the planet for at least 100,000 years, maybe more. Francis Collins says maybe 100,000. Richard Dawkins thinks maybe a quarter-of-a-million. I'll take 100,000. In order to be a Christian, you have to believe that for 98,000 years, our species suffered and died, most of its children dying in childbirth, most other people having a life expectancy of about 25 years, dying of their teeth. Famine, struggle, bitterness, war, suffering, misery, all of that for 98,000 years.

Heaven watches this with complete indifference. And then 2000 years ago, thinks 'That's enough of that. It's time to intervene,' and the best way to do this would be by condemning someone to a human sacrifice somewhere in the less literate parts of the Middle East. Don't lets appeal to the Chinese, for example, where people can read and study evidence and have a civilization. Let's go to the desert and have another revelation there. This is nonsense. It can't be believed by a thinking person."


- Christopher Hitchens

Hitchens on what theists MUST believe
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Sen haluan vielä tässä sanoa, että ainakin itselleni yksilön uskonnollista suuntautumista tai uskonnottomuutta paljon tärkeämpää on se, miten tämä ajattelee muista elävistä olennoista. Se kertoo lopulta ihmisen luonteesta paljon enemmän kuin se, uskooko tämä sitten Kristukseen, Jahveen, Allahiin, Buddhaan tai ei yhtään mihinkään jumalaan.

Ihmisellä on kautta sen pitkän elinhistorian aina ollut jumalia, enkä minä tai sinä ole kukaan sanomaan että sinun tulisi olla niistä tätä tai tuota mieltä. Yksilönvapaus on hieno asia, mutta se on myös etuoikeus, jollaista esi-isillämme ei aikoinaan ollut. Mikään ei nykyisissä modernisoituneissa sivistysvaltioissa sido meitä uskomaan yliluonnolliseen. Niin ateismi kuin uskonnollisuus on jokaisen yksilön oma valinta ja mikäli me kaikki pystyisimme näkemään toisen ihmislajin irrallaan tämän uskonnollisesta tai poliittisesta suuntauksesta, niin monilta sodilta ja konflikteilta oltaisiin vältytty.

Joku kuitenkin ihmisluonnossa saa meidät pitämään erilaisuutta vieraksuttavana asiana, mutta lopulta se on ainoa asia tässä maailmassa, joka tekee meistä uniikkeja yksilöitä. Minä? Ei mua haittaa "kenen puolella" sinä tai ystäväsi ovat. Niin kauan kuin olet ihmisyyden puolella ja arvostat muiden sielujen elämiä yhtä paljon kuin omaasi, tulen varmasti kanssasi vallan hyvin toimeen. Jooh, eipä mulla oikeastaan enää muuta ollut tähän väliin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
“Let's say that the consensus is that our species, being the higher primates, Homo Sapiens, has been on the planet for at least 100,000 years, maybe more. Francis Collins says maybe 100,000. Richard Dawkins thinks maybe a quarter-of-a-million. I'll take 100,000. In order to be a Christian, you have to believe that for 98,000 years, our species suffered and died, most of its children dying in childbirth, most other people having a life expectancy of about 25 years, dying of their teeth. Famine, struggle, bitterness, war, suffering, misery, all of that for 98,000 years.
Luulin, että näille tosikristityille elämää on ollut olemassa vain 6000 vuotta. Ja on varmaan muitakin vaihtoehtoja kristityille uskoa (kaikenlaisia skenaarioita maailmankaikkeuden äkillisistä vaihteluista, ajan kulun muutoksista ja ties mistä). Joten miten Hitchins voi sanoa, että jos olet kristitty, sinun täytyy ajatella juuri tuolla tavalla kuin yllä hän mainitsee?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ainakin kolmas kerta kun kirjoitat noin ja tämä on ainakin kolmas kerta kun korjaan, että usko tai sen puute ei ole valinta. Kukaan ei päätä uskoa johonkin, vaan joko on tai ei ole vakuuttunut siitä.

Ja lapsien uskonnollisuus on usein ”oma valinta”.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Ainakin kolmas kerta kun kirjoitat noin ja tämä on ainakin kolmas kerta kun korjaan, että usko tai sen puute ei ole valinta. Kukaan ei päätä uskoa johonkin, vaan joko on tai ei ole vakuuttunut siitä.
No jos vaikka käytän 'valinnan' sijasta termiä 'päätelmä', niin ollaanko sujut?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Siis täällä voitaisiin jatkaa tuota @redpecka:n kierrätysketjussa samanaiheisessa ketjussa aloittamaa keskustelua.

a) loiko Jumala univerumin muuten vain ja se ei edes tiedä että me mikroskooppiset mestarit ollaan täällä vai

b) se loi nimenomaan tällaiset alkuehdot joista tulee väkisin jonkinlaista elämää?
Ortodoksikristillisen käsityksen mukaan Jumala loi kaiken rakkaudestaan. Hän rakasti niin paljon että Hän halusi jakaa tämän rakkauden ja loi täten elinympäristön ja luodun olennon, joka pystyisi nauttimaan ja jakamaan tätä rakkautta Jumalan kanssa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ortodoksikristillisen käsityksen mukaan Jumala loi kaiken rakkaudestaan. Hän rakasti niin paljon että Hän halusi jakaa tämän rakkauden ja loi täten elinympäristön ja luodun olennon, joka pystyisi nauttimaan ja jakamaan tätä rakkautta Jumalan kanssa.
Harmittavasti äärimmäisen rakastava kristittyjen jumala ei nähnyt tarpeelliseksi estää vauvojen kuolemaa sairauksiin äärimmäisissä tuskissa, viattomien joutumista hirmuisten rikosten uhreiksi, jne. Itse asiassa on todella hämmentävää, että kaltaiseni melkoisen välinpitämätön heppu voi perustellusti todeta olevansa moraalisesti ylivertainen verrattuna kristittyjen "rakastavaan kaikkivoipaan jumalaan".
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmittavasti äärimmäisen rakastava kristittyjen jumala ei nähnyt tarpeelliseksi estää vauvojen kuolemaa sairauksiin äärimmäisissä tuskissa, viattomien joutumista hirmuisten rikosten uhreiksi, jne. Itse asiassa on todella hämmentävää, että kaltaiseni melkoisen välinpitämätön heppu voi perustellusti todeta olevansa moraalisesti ylivertainen verrattuna kristittyjen "rakastavaan kaikkivoipaan jumalaan".

No käsittääkseni et voi. Ateistisessa käsitysjärjestelmessä ei ole mitään absoluuttista moraalia, joka määrittäisi että viattomien kärsiminen on paha juttu. Sitä vain tapahtuu. Hyvä ja paha ovat vain kulttuurisia sopimuksia, ei niitä voi johtaa luonnonlaeista. Jos itse et voi katsella toisten kärsimystä yrittämättä tehdä asialle jotain, mutta joku toinen (esim. kristittyjen Jumala) voi, niin ei se tarkoita että olisit jotenkin "moraalisesti parempi". Olette vain erilaisia. Ehkä evoluutiossa joskus on kehittynyt tuollaisia empatiakykyjä kun luonnonvalinta on niitä suosinut. Ja sattumalta sinä olet perinyt ne, mutta joku toinen sitten ei. Samoin toisilla on siniset silmät ja toisilla ruskeat. Erilaisia ominaisuuksia, joiden paremmuus on ihan makuasia.

Näin siis ateistisessa viitekehyksessä moraalikisa sinun ja kristittyjen Jumalan välillä menisi tasuriksi 0-0.

Kristillisessä viitekehyksessä taas on absoluuttinen moraali (joka on Jumalasta lähtöisin), joten siinä voisit väittää voittavasi Jumalan 1-0, koska viattomien kärsimys näyttää haittaavan Jumalaa vähemmän kuin sinua. Mutta se toisaalta edellyttäisi, että uskoisit Jumalaan ja absoluuttiseen moraaliin.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Itse asiassa on todella hämmentävää, että kaltaiseni melkoisen välinpitämätön heppu voi perustellusti todeta olevansa moraalisesti ylivertainen verrattuna kristittyjen "rakastavaan kaikkivoipaan jumalaan".
No johan oli erikoinen lausunto. Aloitat argumenttisi tunnustamalla, että olet välinpitämätön yksilö ja seuraavaksi kutsut itseäsi ylivertaiseksi suhteessa sellaiseen entiteettiin, jonka olemassaoloon et itse edes usko? Melko ristiriitaista tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
No johan oli erikoinen lausunto. Aloitat argumenttisi tunnustamalla, että olet välinpitämätön yksilö ja seuraavaksi kutsut itseäsi ylivertaiseksi suhteessa sellaiseen entiteettiin, jonka olemassaoloon et itse edes usko? Melko ristiriitaista tekstiä.
Miksei itseään voisi verrata johonkin, joka ei ole olemassa. Minäkin olen mielestäni moraalisempi ihminen kuin vaikka Voldemort.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Miksei itseään voisi verrata johonkin, joka ei ole olemassa. Minäkin olen mielestäni moraalisempi ihminen kuin vaikka Voldemort.

Tottakai voi. Se on sitten eriasia kuka sen päättää ja millä kriteereillä. Itse olen omasta mielestäni parempi jääkiekon pelaaja kuin Sidney Crosby.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös