apulais-GM
Jäsen
Tuli mieleen aloittaa keskustelu aiheesta, kun tänään on Orimattilassa pituushyppykilpailut kattotiiliä valmistavan yrityksen (Ormax) pihalla. Sinne on siis koottu väliaikainen hyppypaikka, on muutamia nimekkäitäkin osallistújia, ja ainakin naisten sarjassa rahapalkinnot 600-400-200 euroa.
Hyvä idea tällainen, vaikka ei mikään niin iso kilpailu olekaan. Enemmän saisi olla vastaavia juttuja.
Jos on riittävän iso halli, niin sinne voisi talvellakin rakentaa pituushyppypaikan tai korkeushyppypaikan ja samalla pitää avoimien ovien päivän. Teollisuushallien yhteydessä on myös pukuhuonetilat ja suihkut, että siinäkin mielessä ne sopisivat tällaisten järjestämiseen. Ja nykyään kun juoksutapahtumia on paljon, niin sellaisenkin voisi näin ollen järjestää yrityksen hallilla. Palkintojenjako sitten kahviossa.
Mielenkiintoinen artikkeli oli joku aika sitten kestävyysurheilu.com -sivustolla. Heikki Korpela -niminen kansallisen tason hiihtäjä oli tehnyt erään rakennusfirman kanssa työsopimuksen, jossa hänen työtehtäväkseen mainitaan hiihtäminen. Oli sitten muuttanut Norjaan ja panostaa täysillä urheiluun. Hieno juttu, kumpa näitä olisi enemmän. Melko kalliiksihan tuo kyllä tulee, mutta voihan työsopimus olla määräaikainen. Olisi kyllä todella hyvä keino saada näkyvyyttä ja positiivista julkisuutta yritykselle, varsinkin jos se "työntekijä" olisi jo valmiiksi menestynyt urheilija.
Sitä ihmettelen, miten ei ole enemmän näitä sponsoroituja joukkueen nimiä. Jääkiekossa ei yhtään varmaan.
Koripallossa oli Turun Piiloset, joka ymmärtäneeksi oli sponsorinimi. Lentopallossa rovaniemeläinen, mestaruuksiakin voittanut Perungan Pojat on tunnettu nimellä Team Lakkapää, ja se Lakkapää taitaa olla vähän K-raudan tapainen yritys Lapissa päin. Naisten SM-sarjassakin Kuusamon Pallo-Karhut käyttää nimeä Pölkky Kuusamo, ja se Pölkky on hyvää tulosta tekevä puunjalostusfirma.
Todella hyvä tapa saada näkyvyyttä firmalle, vaikka eihän nuo niin tunnettuja ole valtakunnan tasolla.
Semmostakin kaipaisin, että media ottaisi roolia tässä sponsorien näkyvyyden hankkimisessa. Voisi ihan ämpyilemättä tuoda esille niitä sponsoreita, suorastaan tehdä lehtijuttuja urheilijan sponsoreiden ehdoilla. Eikä silleen, että lehdessä lukee miten "Möttönen saapuu haastatteluun saksalaisvalmistajan lahjoittamalla sponsoriautolla". Ja sitten jää arvailujen varaan, että minkä merkkinen se auto onkaan.
Urheilija tai sponsori voisi maksaa, että saadaan juttua lehteen. Varsinkin kun puhutaan Urheilulehdestä, Urheilu-Sanomista, iltapäivälehdistä tai vaikka Juoksija-lehdestä.
Tai jos joku lehti jopa toimisi sponsoreiden rahoilla, ja siellä saa estoitta esitellä sponsoreitaan. Samalla periaatteella kuin ilmaisjakelulehdet. Nekin saa tulonsa mainoksista.
No, tämä nyt ei olisi mikään yksinkertainen kuvio. Mutta tällä periaatteella voisi toimia vaikka internetsivusto, samantyylinen kuin vaikka Sportti.com.
Se on jotenkin hassua, kun Iivo Niskanen mainostaa itävaltalaista energiajuomayhtiötä, jonka nimeä ei saa sanoa ääneen.
Noita urheilupaikkoja on sen sijaan aika hyvällä prosentilla nimetty sponsorin mukaan. Voi olla vaikka hiekkakenttä jossa 20 hengen katsomo, niin nimenä saattaa olla Sähkötyö Tuppurainen Areena.
Hyvä idea tällainen, vaikka ei mikään niin iso kilpailu olekaan. Enemmän saisi olla vastaavia juttuja.
Jos on riittävän iso halli, niin sinne voisi talvellakin rakentaa pituushyppypaikan tai korkeushyppypaikan ja samalla pitää avoimien ovien päivän. Teollisuushallien yhteydessä on myös pukuhuonetilat ja suihkut, että siinäkin mielessä ne sopisivat tällaisten järjestämiseen. Ja nykyään kun juoksutapahtumia on paljon, niin sellaisenkin voisi näin ollen järjestää yrityksen hallilla. Palkintojenjako sitten kahviossa.
Mielenkiintoinen artikkeli oli joku aika sitten kestävyysurheilu.com -sivustolla. Heikki Korpela -niminen kansallisen tason hiihtäjä oli tehnyt erään rakennusfirman kanssa työsopimuksen, jossa hänen työtehtäväkseen mainitaan hiihtäminen. Oli sitten muuttanut Norjaan ja panostaa täysillä urheiluun. Hieno juttu, kumpa näitä olisi enemmän. Melko kalliiksihan tuo kyllä tulee, mutta voihan työsopimus olla määräaikainen. Olisi kyllä todella hyvä keino saada näkyvyyttä ja positiivista julkisuutta yritykselle, varsinkin jos se "työntekijä" olisi jo valmiiksi menestynyt urheilija.
Sitä ihmettelen, miten ei ole enemmän näitä sponsoroituja joukkueen nimiä. Jääkiekossa ei yhtään varmaan.
Koripallossa oli Turun Piiloset, joka ymmärtäneeksi oli sponsorinimi. Lentopallossa rovaniemeläinen, mestaruuksiakin voittanut Perungan Pojat on tunnettu nimellä Team Lakkapää, ja se Lakkapää taitaa olla vähän K-raudan tapainen yritys Lapissa päin. Naisten SM-sarjassakin Kuusamon Pallo-Karhut käyttää nimeä Pölkky Kuusamo, ja se Pölkky on hyvää tulosta tekevä puunjalostusfirma.
Todella hyvä tapa saada näkyvyyttä firmalle, vaikka eihän nuo niin tunnettuja ole valtakunnan tasolla.
Semmostakin kaipaisin, että media ottaisi roolia tässä sponsorien näkyvyyden hankkimisessa. Voisi ihan ämpyilemättä tuoda esille niitä sponsoreita, suorastaan tehdä lehtijuttuja urheilijan sponsoreiden ehdoilla. Eikä silleen, että lehdessä lukee miten "Möttönen saapuu haastatteluun saksalaisvalmistajan lahjoittamalla sponsoriautolla". Ja sitten jää arvailujen varaan, että minkä merkkinen se auto onkaan.
Urheilija tai sponsori voisi maksaa, että saadaan juttua lehteen. Varsinkin kun puhutaan Urheilulehdestä, Urheilu-Sanomista, iltapäivälehdistä tai vaikka Juoksija-lehdestä.
Tai jos joku lehti jopa toimisi sponsoreiden rahoilla, ja siellä saa estoitta esitellä sponsoreitaan. Samalla periaatteella kuin ilmaisjakelulehdet. Nekin saa tulonsa mainoksista.
No, tämä nyt ei olisi mikään yksinkertainen kuvio. Mutta tällä periaatteella voisi toimia vaikka internetsivusto, samantyylinen kuin vaikka Sportti.com.
Se on jotenkin hassua, kun Iivo Niskanen mainostaa itävaltalaista energiajuomayhtiötä, jonka nimeä ei saa sanoa ääneen.
Noita urheilupaikkoja on sen sijaan aika hyvällä prosentilla nimetty sponsorin mukaan. Voi olla vaikka hiekkakenttä jossa 20 hengen katsomo, niin nimenä saattaa olla Sähkötyö Tuppurainen Areena.