Unihalvaus

  • 201 655
  • 164

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Europoli kirjoitti:
Sama juttu mulla, ja luinkin jostain että nimenomaan selällään makaaminen nukahtamisvaiheessa edesauttaa unihalvaustilaan joutumista, syytä siihen en muista. Itselläni ei ole unihalvauksia nyt ollut pitkään aikaan, (osa)syynä voi hyvinkin olla se että olen tietoisesti pyrkinyt välttämään selällään nukahtamista.

Minäkin olen selällään nukkuessani unihalvaukset kokenut, viime kerralla pää kääntyneenä. Wikipedia tietää kertoa että selällään nukkuminen tosisaan edesauttaa unihalvauksia. Muita syitä ovat univaje, masentuneisuus, stressi, epäsäännöllinen unirytmi, elinympäristön/elintapojen muutos jne.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mullakin on tässä pari kuukautta sitten aika sitten ollut hieman levottomamman viikonlopun ja yöllä nähdyn painajaisen jälkeen vähän samantyylinen kokemus, ei kestänyt muistaakseni kauaa, mutta oli _helvetin ikävä_ kokemus, sen aikaa mitä se oli päällä. Olin niinkuin hereillä, mutten kuitenkaan täysin hereillä. Tuntui kuin koko kroppaa oltaisiin painettu alaspäin ja jäsenien liikuttaminen ei luonnistunut juuri ollenkaan, hengittäminen myöskin oli raskasta.

edit: Tuo on tosiaan ainoa kerta, mutta painajaisia näen mielestäni aika paljon. Tiedä sitten mikä on se oikea suhde painajaisten ja niitten kivempien unien välillä, mutta kyllä on tämä tykäri sotinut varmaan vähintään puolet maailman kaikista sodista unissaan ja aika usein kaikkea todella pahaa tulee nähtyä, kaikkea holokaustijuttuja ja muuta. Ei hyvää päivää, mistähän sekin johtuu... :/
 
Viimeksi muokattu:

Kyle

Jäsen
Gellner kirjoitti:
Wikipedia tietää kertoa että selällään nukkuminen tosisaan edesauttaa unihalvauksia. Muita syitä ovat univaje, masentuneisuus, stressi, epäsäännöllinen unirytmi, elinympäristön/elintapojen muutos jne.

Tuossa linkissä oli linkit "selkouni" ja "valveuni" ja nyt en pysty täysin sanomaan mitä näistä harrastan nukkuessani.

Tuo että silmät toimivat kyseisessä unessa valaisi itselle, jonkin verran yhtä näissä unissa olevaa häröä asiaa.

Kokemuksesta voin sanoa, että yritä avata silmäsi ja tavallaan yritä katsoa oliota tai mikä nyt pelottaakin jos tila on epämiellyttävä.
Itsellä alkuun nämä "unet" saattoivat olla ahdistavia ja kun ei tavallaan tiennyt onko tämä tosielämää, niin automaattisesti silmiä yritti pitää yhä enemmän kiinni, jottei näkisi esim. pelottavaa oliota(kärjistettynä: kuten esim. elokuvissa jos kohtaus on yököttävä).Tällöin kuitenkin uni jatkuu ja tämä olio on yhä mielikuvassa.

Tämä silmien avaaminen on myös syy miksi "hyvät" unet keskeytyvät ennen huippuhetkiä, joka on käsittääkseni yleistä. Silloin tavallaan puolihereillään haluaa keskittyä näihin siisteihin juttuihin kunnolla ja tietenkin avaa silmänsä. LUE päin vastoin kuin painajaisessa.

Taisi tulla sekavaa kirjoitusta ja joka ei näitä ole kokenut ei välttämättä tajua. Voin kuitenkin yrittää selkeyttää jos tarve vaatii, itse kuitenkin väitän nähneeni näitä lähes aina kun jonkin moisia unia näen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Unihalvausta en ole onneksi koskaan (tietääkseni) kokenut, enkä toivottavasti tule kokemaankaan. Tosin, varsinkin joskus nuorempana biletys-/diskoillan jälkeiset yöt olivat enemmän kuin sekavia, ja jopa aika ahdistavia. En osaa sitä oikein selittää, mutta kirkkaita, diskomaisia välkehtiviä valoja, ja siellä tapahtuneiden tositapahtumien sekoittuminen uniin näihin on ainakin liittynyt.

Selkounia sen sijaan näen aina silloin tällöin, eipä niissä mitään vikaa ole. Jos se uni sattuu olemaan painajainen, niin suosittelen itsemurhan tekemistä. Kerran hyppäsin todella tukalassa tilanteessa rappusten kaiteelta alas, ja "kuolin" ( -> heräsin välittömästi).
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Asian sivusta

Muutama kommentti. Lucid Dreaming, eli olisiko ohjattu uneksiminen. Itsellä tapasi olla tosi rankkoja painajaisia, väkivaltaisia unia ym.. tuota tekniikkaa harjoittelemalla olen oppinut ajoittain (nykyään jo aika usein) tajuamaan että tämähän on vain unta, sekä ohjailemaan tapahtumia. Aika moni on varmaan kokenut lievänä tuon ohjailun esim kun herää kesken unen ja nukahtaa uudellen, niin tietää näkevänsä unta ja vaikuttamaan siihen, ainakin osittain.
(katevä ominaisuus myös ns märissä unissa ;) )
Mietin vain että voisiko tuo tekniikka auttaa unihalvauksen kaltasiin ongelmiin.

Toinen pointti:
Useat intiaaniheimot ja muut alkukantaiset heimot olivat sitä mieltä että tämä elämä mitä oikeaksi elämäksi kutsumme on vain heijastusta tai unta "OIKEASTA" maailmasta. Mikä heidän mielestään oli se jota me kutsumme unimaailmaksi..
 
K

kiwipilot

Huh, olipas pelottavaa luettavaa ja samalla selvisi sitten yksi elämän mysteereistä. Muutaman kohtauksen olen kokenut ja sitä avuttomuuden sekä kauhun tunnetta ei voi sanoin kuvata. Heräsin kerran nuorempana pimeässä huoneessa ja näin tumman hahmon seisovan huoneeni päässä. Olin täysin hereillä (tai niin ainakin luulin) ja liikkumaan en pystynyt. Hahmo vain tuijotti minua jostain tyhjyydestä ja sitä pelkoa minkä tunsin ei voi kuvailla. Yhtäkkiä tajusin herääväni omaan huutoni (mikä itse unessa tuntui avuttomalta kähinältä). Nousin ylös ja silmät kiinni poistuin huoneestani sillä en yksinkertaisesti uskaltanut katsoa josko hahmo vielä seisoisi edessäni. Siinä saikin sitten pari tupakkia imaista ja kasata ajatuksia. Jaahans, kohta onkin sitten aika pistää pehkuihin, kauniita unia...
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse en ole koskaan tätä kokenut, enkä lukemani perusteella haluakkaan. Tuota gradua lukiessa kylmät väreet kulki selkää pitkin, kun ihmiset kuvailevat kokemuksiaan. Huh!
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan aluksi pyydän anteeksi, etten lukenut koko keskustelua, enkä jaksanut tehdä edes pientä googletusta, jotta voisin oheistaa edes jonkinlaista faktaa tähän postaukseen.

Itse olen oman käsitykseni mukaan kokenut unihalvauksen ainakin 3 kertaa, vaikka tosin muistan myös ihan varhaislapsuuden ajoilta "painajaisia", jotka tapahtuivat omassa makuuhuoneessani ja joihin muistaakseni liittyi jonkinlaista halvauksen omaista liikkumiskyvyttömyyttä ja selittämättömän "pahan" läsnäoloa.

Ensimmäinen, ja ehkä kaikkein selkein unihalvaus oli joskus varhaisessa murrosiässä lähes 10 vuotta takaperin. Tätäkään tapausta en kovin hyvin enää muista, mutta se perinpohjaisesti perinteinen unihalvaus. Makasin sängyssä halvaantuneena ja rintani päällä istui jonkinlainen paholainen, joka sohi meikäläistä piikkisormillaan.

Toinen unihalvauskokemukseni oli, jos mahdollista, vieläkän kammottavampi. Tämä tapahtui ehkä viitisen vuotta takaperin. "Heräsin" keskellä yötä tähän painajaiseen. Päällimäinen käsitys oli, että nyt on aivoissa mennyt jotain rikki ja loppu on lähellä. Myös tämä "pahan" läsnäolo oli hyvin voimakas. Visuaaliset hallusinaatiot olivat lähinnä epäselvää ja rakeista kuvaa huoneen katosta. Audiota tuli sitten senkin edestä, jatkuvasti voimistuvaa kohinaa ja helvetillistä vinkunaa ynnä muuta kivaa. Äänet kasvoivat lopulta aivan törkeän koviksi, mutta pysyivät silti tarkasti fokusoituna pään sisäisinä. Lopulta tuli sellainen selkeä käsitys siitä, että kuolema lähestyy ja on vain muutamien sekuntien päässä. Kun hyväksyin tämän tiedon, heräsin. Koko episodia kesti ehkä parikymmentä sekuntia, mutta se tuntui todella pitkältä ajalta.

Tämäkin käsittääkseni oli melkoisen varmasti unihalvaus, sillä se oli selkeydessään ja todentuntuisuudessaan aivan eri luokkaa normaalien unien kanssa. Niin ja siinä oli myös tämä täydellinen liikuntakyvyttömyys mukana. Tällöin en tiennyt unihalvauksesta mitään ja olin varma että aivoissani oli oikeasti niksahtanut jotain. Unihalvauksen ja siitä heräämisen raja oli hyvin epäselvä.

Kolmas ja toistaiseksi viimeisin onkin sitten todella omituista kamaa, sillä tällä kertaa en ollut halvaantunut, vaan jalkeillani. Koko juttu oli hyvin sekava, mutta noin pähkinänkuoressaan meikäläisen ulko-ovesta pyrki sisään jonkinlainen paholaisnainen. Tähän liittyi myös monesti meikäläisen unissa oleva "raskauden tunne". Siis jalat eivät nouse maasta ja liikkuminen on suossa tarpomista. On hyvin mahdollista että kyseessä oli normaali painajaisuni, mutta todenkaltaisuudessaan tämä episodi oli aivan muulta planeeltalta. Tälläkin kertaa halvauksen ja heräämisen raja on epäselvä, tai oikeastaan en muista siitä mitään. Muistan vielä seuraavana päivänäkin pohtineeni, että oliko sieltä oikeasti joku tulossa. Tälläistä ei ole tapahtunut koskaan normaalien painajaisten kanssa.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Jos minulta olisi kysytty eilen, että mitä tarkoittaa unihalvaus, olisin varmaan ounastellut sen liittyvän vauvoihin (vrt. kätkytkuolemat). Täytyy sanoa että selkä kananlihalla on saanut lukea tätä ketjua! Ja samaan aikaan kiittää onnea että ei ole itse tarvinnut tuollaista kokea, tässähän melkein kokee olevansa vähemmistönä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Hartiapankki kirjoitti:
Täytyy sanoa että selkä kananlihalla on saanut lukea tätä ketjua!

Näinpä. Ei uskaltanut edes nukahtaa illalla.

Lähipiirissäni eräs henkilö kärsi unihalvauksista kymmenisen vuotta. Välillä useamman kerran kuukaudessa, välillä oli parin kuukauden taukoja. Joka tapauksessa, yhtäkkiä ne vain loppuivat. Nyt hän on ollut kohta kolme vuotta kuivilla.

Itselläni on unihalvauksen eräänlainen muoto. Useasti tuntuu, että tippuu ja säpsähtää hereille. Vasta hetken päästä alkaa tajuamaan, ettei sitä oikeasti tipukkaan, edes sängystä. Kerran ihmettelin tätä ja terveydenhoitaja sanoi sen liittyvän jotenkin aivojen toimintaan. Kuulemma johtuu lähinnä korkeanpaikankammostani. Varsinaista unihalvausta ei ole onneksi koskaan ollut.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viimeisin kokemukseni on keväältä.

'Herään' siihen, että huoneessa on jokin äärettömän paha olento. En kuitenkaan näe sitä (en koskaan näe 'niitä'), koska pääni on väärään suuntaan kallellaan.

Koitan kääntää päätäni nähdäkseni, mutta juuri silloin jokin (mielestäni se on käsi) laskeutuu painamaan päätäni tiukemmin vasten tyynyä, enkä pysty sitä liikuttamaan.

Jotenkin tajuan olevani unessa. Alan huutamaan toivoen että heräisin omaan huutooni. Suusta tulee vain korinaa ja pihinää.

Sitten saan jotenkin kamppailtua pääni vapaaksi, nostan sen ylös ja herään oikeasti.

---

Eipä noista osaa enää kauhean paljon järkyttyä, saati etukäteen pelätä. Tietenkin itse 'uni' on äärimmäisen vittumainen.

Tähän saakka on kuitenkin aina herätty.

Sitä paitsi keväisen muuton jälkeen noita ei ole enää esiintynyt. Tosin on noissa taukoja ollut aikaisemminkin.
 
Liitytään joukkoon

Minäkin siis olen tuon olotilan kokenut muutaman kerran, ensimmäisellä kerralla en noteeraanut koska se liittyi samaan aikaan näkemääni painajais uneen, mutta viimeisellä kerralla tajusin ettei tämä ihan mitään normaalia ole kun unikin oli aivan tavallinen.
Tunsin vain heränneeni ja tuijotin kattoa, samalla tajusin ettei käsi liiku mihinkään saati sitten muut ruuminosat, laittaessani silmät takaisin kiinni uni jatkui samantien siitä mihin oli jäänytkin, taas avattuani silmäni tajusin ettei silmäni ole edes auki koska tunsin silmäluomien olevan kiinni.
Yritin kovasti liikuttaa kättäni mutta tunsin kuinka raskas ja eloton lihaskasa siinä makaa eikä tulisi liikkumaan mihinkään ennenkuin jotain tapahtuisi, toivoin koko ajan että joku soittaisi minulle ja heräisin kunnolla, oudolta siinä tuntui että kokoajan näin katon koska nukuin selällään mutta samalla unet vilisivät silmissäni.
tarpeeksi kauan itseäni riuhdottua sain käden nykäisemään sen verran että uni loppui ja sain silmäni oikeasti avattua, nousin ylös selvästikkin hengästyneenä.
Siitä hetkestä lähtien olen tiennyt että tuossa olotilassa ei ole mitään luonnollista, se on yliluonnollinen olotila johon liittyy varmasti jonkinlaisen henkiolennon läsnäolo.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Elämän varrellen epäilen näitä unihalvauksia sattuneen muutaman kerran. En ollut tietoinen koko asiasta ennen kuin luin tämän ketjun. Mutta asiaan...

Nukutuista öistä on jäänyt elävästi mieleen pari kolme tapahtumaa, joiden ajattelin ennen olevan "super-painajaisia", mutta ne saattavatkin olla unihalvauksen aiheuttamia. Ensimmäisestä on kulunut jo aikaa reilut kymmennen vuotta, mutta muistikuva tapahtuneesta on erittäin hyvin mielessä vielä tänäkin päivänä. Tilanteen aiheuttama ahdistus, pelko ja paniikki ovat jääneet elävästi mieleen. Tuo olotila oli jotakin sellaista, jota en ole kokenut valveillaoloaikana, enkä toivo kokevanikaan.

Tuon jälkeen vastaavia "unitiloja" on ollut muutamaan otteeseen, mutta ei mitään sellaista joka olisi verrattavissa tuohon reilut kymmenen vuotta sitten koettuun. Tavallisia unia en juurikaan muista herättyäni, mutta nämä muutamat tapahtumat ovat lähtemättömästi mielessä ja muistissa.
 

Rolle

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
SamSpade kirjoitti:
Muutama kommentti. Lucid Dreaming, eli olisiko ohjattu uneksiminen. Itsellä tapasi olla tosi rankkoja painajaisia, väkivaltaisia unia ym.. tuota tekniikkaa harjoittelemalla olen oppinut ajoittain (nykyään jo aika usein) tajuamaan että tämähän on vain unta, sekä ohjailemaan tapahtumia. Aika moni on varmaan kokenut lievänä tuon ohjailun esim kun herää kesken unen ja nukahtaa uudellen, niin tietää näkevänsä unta ja vaikuttamaan siihen, ainakin osittain.
(katevä ominaisuus myös ns märissä unissa ;) )
Mietin vain että voisiko tuo tekniikka auttaa unihalvauksen kaltasiin ongelmiin.

Unihalvauksesta kuulemma pystyy siirtymään lucid-uneen suhtkoht helposti, jos vain on muutenkin kykenevä näkemään lucid-unia.

Myöskin jonkinlainen OBE(out of body experience) -ilmiö on tullut muutaman kerran koettua unihalvauksen yhteydessä. Pari kertaa muistan heränneeni lähes katosta, ja sitten aloin laskeutumaan pikkuhiljaa alaspäin takaisin sänkyyn. Laskeutumisen aikana ja sen jälkeen pystyin "liikuttamaan" käsiäni, mutta näin kuitenkin niiden olevan paikallaan kehoni vieressä. Tunsin kuitenkin liikuttavani niitä aivan normaalisti naamani edessä. Tämän jälkeen unihalvauksen perus oireet alkoivat tulemaan pintaan, ja piti herätä.

Itse olen tavallaan jopa hiukan onnellinen, että saan kokea unihalvauksia. Kun oppii olemaan rauhallisena unihalvauksen aikana, niin kaikenlaista jännää voi tapahtua. :)
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Otetaanpa ylös.

En tiedä, mutta ilmeisesti olen kokenut muutaman kerran unihalvauksentapaisen ilmiön. Viimeksi tänä aamuna kun tulin yövuorosta. Olin nukahtamaisillani, kunnes yhtäkkiä jokin pieni "olento" istahti viereiselle tyynylle ja huusi korvaani 'hei, hei'. Silmäni olivat auki, mutta en kyennyt liikkumaan enkä huutamaan. En pystynyt katsomaan "olentoa', mutta tunne oli sellainen, että siinä tyynyllä joku on. Harvoin näitä tapahtuu, mutta usein juuri yövuorojen aikaan.

Toinen merkillinen juttu sattuu kun yövuoron jälkeisenä iltapäivänä menen pötkölleni uudelleen. Yhtäkkiä saatan alkaa täristä voimakkaasti. En pysty sanomaan tärisenkö oikeasti vai näenkö sellaista unta, että makaan siinä sängyllä ja tärisen. Tähän liittyy monesti semmoinenkin tunne, että alan leijua ylöspäin. Tämä tunne ei ole mitenkään ahdistava, vaan pikemmin metkan hassu. Joka tapauksessa näihin tapahtumiin liittyy poikkeuksetta univelka ja epäsäännöllinen unirytmi.
 

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi pirulainen mikä ketju. Hyvä silti että löytyi nämä jutut, saan näyttää nuo linkit vaimolle.

Minulla ei ole itsellä tällaisia kokemuksia, mutta vaimolle nämä olivat yhdessä vaiheessa ihan jokaöisiä. Ainakin nuo näyt, halvaantumisesta en tiedä.

Emännän unet on oikeastaan kolmenlaisia. 1) Makkarin ovella seisoo pitkä laiha mies, jolla on kädessään jotain. 2) Sängyssä on ötököitä 3) Minun paikallani sängyssä makaa joku muu.

Reagointitavat ovat seuraavat:

1a) Vaimo kurkistelee peittonsa alta ovelle päin ja huutaa "Kuka siellä on?" ja "Apua!"
1b) Vaimo kääntyy minuun päin ja kuiskaa "Tuolla ovella on joku" tai "Miksi tuo mies on täällä?"
2) Vaimo pomppaa pystyyn ja huiskii ja potkii ja huutaa apua.
3) Vaimo varoo koskemasta minuun ja huutaa "Kuka siinä on?" ja yleensä apua.

Nyttemmin näihin tapauksiin on jo vähän alkanut tottua, mutta silloin aluksi oli kyllä kammottavaa. On aika pelottavaa, kun toinen nousee tyynyltään ja kirkkain silmin selvittää jotain edellä mainitusta. Ensimmäisten tapausten aikaan oli vielä isoäitini juuri kuollut ja 'Kuudes aisti' katsottuna, niin ei tehnyt hyvää meikäläisenkään yöunille.
 
Ei nyt ihan vastaavaa ole ollut. Mutta muutama viikko sitten oli eräs vähemmän kiva herätys. Tai en tiedä olinko hereillä vai en. Avasin silmät ja vieressäni näin omat kasvot. Nukkumassa. Kosketin niitä mutta mitään ei tapahtunut. Tönäisin hieman "kasvojani" jotka vain retkahtivat takaisin elottomana. Tuossa kohtaa lievästi säikähdin. Puristin silmät kiinni hetkeksi ja avasin, ja olin hereillä. Tuota tulee käytettyä usein kun tahtoo herätä painajaisesta.
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sleep Paralysis

Ketjun avaamisesta on kulunut nyt parisen vuotta aikaa, ja olen ehkä jopa hieman surullinen etten itse ole päässyt kyseistä olotilaa vieläkään kokemaan. Toisaalta olen myös onnellinen että olen siltä säästynyt. Aiheen kiinnostavuus vain saa minut aina lukemaan asiasta lisää, ja välillä toivomaan, että joskus voisin pohtia myös omakohtaisia kokemuksiani....

Asiasta kiinnostuneille ja kyseisen olotilan kokeneille voisin suositella seuraavanlaista saittia: http://dredg.traversing.pinkpenguins.com/elcielo-notes.htm
Kyseinen bändi ei ole vain yksi suosikkiyhtyeistäni, mutta myös innoittajani tähän koko käsitteeseen. Linkitetyllä sivulla löytyy Liner Notesit erääseen bändin albumiin, joista Unihalvaantuminen - Sleep Paralysis - käsitteenä saattaa aueta vielä niillekin, jotka eivät välttämättä ole kiinnostuneita lukemaan terioita ja historiaa Unihalvaantumisen takana. Mielestäni myös todella mielenkiintoisia juttuja.. Välillä jopa hieman pelottavia.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rumble kirjoitti:
Emännän unet on oikeastaan kolmenlaisia. 1) Makkarin ovella seisoo pitkä laiha mies, jolla on kädessään jotain. 2) Sängyssä on ötököitä 3) Minun paikallani sängyssä makaa joku muu.

Kirjoitin tuolla aikaisemmin jo unihalvauskokemuksistani. Niiden lisäksi minulla on samanlaisia kokemuksia kuin vaimollasi. Olen hereillä, mutta näen hämähäkin joko seinässä tai sängyssäni, ja pomppaan sitten pystyyn ja mesoan aikani, kunnes sitten "herään" ja tajuan ettei seinässä mitään hämähäkkiä ole. Ei kivaa, sillä pelkään hämähäkkejä hysteerisesti. Voisivatko nuo vaimosi näyt olla asioita mitä hän pelkää aivan mielettömän paljon? Eli että hän pelkäisi ötököitä, sinun menettämistäsi ja jotain pelottava miestä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Gellner kirjoitti:
Eli että hän pelkäisi ötököitä, sinun menettämistäsi ja jotain pelottava miestä?

Jossainhan vasta selitettiin, että asia olisi juuri näin.

Eli siis unihalvauksessa näkee juuri omia pelkojaan. Tuossa aiemmin jo kirjoitinkin, että monesti yöllä "putoan", vaikka pysynkin ihan tukevasti sängyssä. Putoaminen ja yleensäkin korkeat paikat ovat omalla pelkolistallani melko korkealla.

Tuttuni kertoo kuulevansa monesti murinaa sängyn vierestä, vaikkei hänellä ole mitään eläintä. Hän pelkää aivan mielettömästi kaikkia eläimiä kusiaisista norsuihin.

Eiköhän nuo pelot ainakin jollain tavalla liity unihalvauksiin.
 

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Gellner kirjoitti:
Voisivatko nuo vaimosi näyt olla asioita mitä hän pelkää aivan mielettömän paljon? Eli että hän pelkäisi ötököitä, sinun menettämistäsi ja jotain pelottava miestä?
Näin se kaiketi on. Ötököitä mamma pelkää, se on selvä. Eikä sekään kai kivaa olisi, jos ukkeli olisi keskellä yötä vaihtunut, vielä kuulemma johonkin rumaan, vaikken minäkään nyt mikään misterfinland ole.

Tuo pitkä laiha mies sen sijaan on mysteeri. Ja vielä mysteerisempää se on nyt, kun täällä ovat muutkin kertoneet näkevänsä ison olennon. Pahimmassa vaiheessa nämä näyt alkoivat jo vaikuttaa mrs Rumblen henkiseen hyvinvointiin, ja yritimme niistä puhua. Emme pohdinnoissamme löytäneet mitään sellaista, minkä vuoksi nimenomaan ko. hahmo tulee öisin käymään.

Onko siihen kehitetty mitään syytä, miksi tämä ilmeisesti "pahan läsnäolo" konkretisoituu juuri isona miehenä? Tai tässä tapauksessa ei varsinaisesti isona, vaan kuulemma pitkä ja hyvin laiha mies. Ja kädessä on jotain. Tuota jotain ei ole tarkemmin pystytty määrittelemään, mutta kertaakaan tämä hahmo ei ole ollut aggressiivinen. Seisoo vain.

Itse olen pistänyt noita rouvan unikohtauksia vähän mieleen, ja niiden yleisyys empiirisen tutkimukseni perusteella liittyy useimmiten stressiin. Unet taas aiheuttavat heräämisen, josta seuraa huonot yöunet, josta seuraa unen puute, josta seuraa stressi. Ja taas mennään.

Jotain yksilöllistä tässä hommassa pitää myös olla, koska minulla itselläni ei ole tällaisia kokemuksia. Yksilöllistä siis pään sisällä. Joku fysikaalinen juttuhan tämä on, onhan? Ymmärrän muuten teitä kaikkia unihalvauksista ja hallusinaatioista kärsiviä paremmin kuin hyvin, sillä tämä vaimonkin kokemuksista kertominen on jo suht karmivaa.
 

Ink

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks
Jumalauta, tämä ketju lukkoon ja heti!

Tai ainakin suljetuksi iltakymmenen jälkeen, meikäläinen onnistui viime yönä suggestoimaan itselleen jonkinnäköisen puoliunihalvaus-painajaisen kun luin tätä ennen nukkumaanmenoa. Kuulin monta kertaa ennen nukahtamista jonkinlaisen pelottavan äänen ja aina sen jälkeen säpsähdin hereille, kun jotenkin tiesin että jos nyt vaivun uneen niin jotain pahaa seuraa. Lisäksi kerran juuri kun kuulin tämän äänen, yritin liikuttaa kättäni, mutta eipä se mihinkään liikkunut. Kauaa ei tätä kestänyt onneksi ja kampesin itseni taas hereille.Aika vaikeeta selittää, mutta helvetin pelottavaa.

On se ihmisen psyyke kummallinen, iltapimeällä pelkää olemattomia ja itseään ja auringon noustessa ihmettelee omaa pelokkuuttaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ink kirjoitti:
Jumalauta, tämä ketju lukkoon ja heti!

Tai ainakin suljetuksi iltakymmenen jälkeen, meikäläinen onnistui viime yönä suggestoimaan itselleen jonkinnäköisen puoliunihalvaus-painajaisen kun luin tätä ennen nukkumaanmenoa. Kuulin monta kertaa ennen nukahtamista jonkinlaisen pelottavan äänen ja aina sen jälkeen säpsähdin hereille, kun jotenkin tiesin että jos nyt vaivun uneen niin jotain pahaa seuraa. Lisäksi kerran juuri kun kuulin tämän äänen, yritin liikuttaa kättäni, mutta eipä se mihinkään liikkunut. Kauaa ei tätä kestänyt onneksi ja kampesin itseni taas hereille.Aika vaikeeta selittää, mutta helvetin pelottavaa.

On se ihmisen psyyke kummallinen, iltapimeällä pelkää olemattomia ja itseään ja auringon noustessa ihmettelee omaa pelokkuuttaan.

Jahas... En siis ollut ainoa. Itselleni kävi täsmälleen samalla lailla ja olen täysin samaa mieltä. Nyt taas jaksaa ihmetellä itseään kun aurinko paistaa...
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

Nyt kun asia on pöydällä, niin pitänee kertoa että meikäläinen ei ole kokenut unihalvauksia varmaan vuoteen, ja asia on päässyt ikään kuin vähän unohtumaan. Täällä kerrotaan lisää unihalvauksesta, sen mahdollisista syistä ja altistavista tekijöistä.

Altistavia tekijöitä on:

* Nukkuminen selällään
* Epäsäännöllinen unirytmi
* Univelka
* Aikaerorasitus
* Lisääntynyt stressi
* Äkillinen elinympäristön tai -tavan muutos
* Ahdistuneisuus, masentuneisuus

Noista voin ainakin omalta osaltani todeta, että omat unihalvaus kohtauksiin on liittynyt noista syistä juuri äkillinen elinympäristön ja -tavan muutos, sekä epäsäännöllinen unirytmi ja jatkuva univelka. Nyt kun tulee nukuttua säännöllisemmin, ja yöunet ovat saaneet lisää pituutta, niin näyttävät nuo unihalvauksetkin kadonneen. Ainakin tältä erää.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Tänään koin tämän tapahtuman ihan itse, heräsin, mutta liikkumaan en pystynyt vaikka kuinka koitin väkisin vääntää itseäni liikkeelle, ikäänkuin jokin voimakenttä olisi estänyt minua liikkumasta, samassa vieressä pörränneen tuulettimen ääni meni matalaksi ja rupesi kuulostamaan oikeasti joltain paholaisen ääneltä ja sen äänen takaa kuului muuta "manaajamaista" kohinaa. Sitten vihdoin ikuisuudelta tuntuneen hetken jälkeen "vapauduin" tuosta tilasta, sydän hakkasi todella lujaa ja olo oli melkoisen hämmentynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös