Unet – kumma juttu...

  • 240 211
  • 1 166

pikkukisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liverpool
En ole ihan varma onko tästäkin ketju jo pistetty pystyyn, mutta ainakaan lähiaikoina en ole semmoista huomannut... Alkoi vaan tuntua niin ajankohtaiselta kun heräsin taas ja jälleen kerran kummalliseen uneen aamuyöstä, näin se menee..:

Olen vakooja, agentti tai jotakin siihen suuntaan, tehtäväni on hakea Venäjältä (jostain Siperiasta maybe..) hyvin tärkeä salkku. Tämä kyseinen salkku sijaitsee metsäisen mäen päällä olevassa pitkälti muumitaloa muistuttavasta talosta/tornista. Värikin täsmää, vaaleansinen. Talo on tiukasti vartioitu, mutta pääsen jotenkin ihmeen kautta soluttautumaan sisään, päässäni on karvahattu ja sehän tekee minusta jo hyvin venäläisen näköisen, heh.. Mutta ongelmat alkavat kun pääsen talosta pihalle, salkun kera. Vastapuolen agentit huomaavat minut ja lähtevät tietysti perääni. Hyppään pihalla olevan punaisen potkukelkan selkään ja lähden potkimaan mäkeä alas, isoja kuusia väistellen. Perässäni seuraa puolenkymmentä venäläistä moottorikelkoilla ajaen ja konekivääreillä tulittaen. Vauhti vaan kiihtyy... ja herään...

Joten olenkin alkanut miettimään, että liika telkkarin katsominen/tietokonepelien pelaaminen ei voi olla hyväksi, tai sitten minulla on vaan turhan omituinen mielikuvitus... Omituisia unia näen aivan liikaa ja aamulla niille on kyllä kiva naureskella. Mutta mistä johtuu että näkee paljon unia? Minulla on kavereita, jotka eivät kuulemma lähes koskaan näe unia, ainakaan he eivät niitä muista.. Joten kertokaahan omia unikokemuksianne...
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyllähän noita unia tulee nähtyä. Monet niistä kyllä sisältävät painokelvotonta tavaraa ja suurin osa on sen verran kompleksisia, ettei niistä saisi millään aikaan kokonaista juttua ja lisäksi unohtuvat melkoisen nopeasti. Tämän heitin kuitenkin Kärppäpalstalla: Eräässä unessa (tai itse asiassa sen osassa) olin jonkinlaisella troolarilla, johon vedettiin verkolla CD-koteloita, joiden sisällä ui pieniä sinisiä tiikereitä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tuohan tuntuu normaalilta unelta. Ei hätää, mielenterveytesi on kunnossa. Omat uneni ovat viimeaikoina olleet aivan joltain muulta planeetalta tyyliin:

Lähden kauppaan. Astuessani kaupan ovesta eteen putoaa vaaleanpunainen munakoiso, joka kysyy pääsylippua. Kaivan taskujani, josta löytyy polkupyörän, Janina FrOOstellin rintaliivien ja Irlannin jälkeen pääsylippu. Annan munakoisolle lipun ja kysyn mitä tänään on tarjouksena. "Ei tämä mikään kauppa ole! Katse peileihin kun peruutat" tokaisee munakoiso, joka yhtäkkiä on muuttunut inssiksi. Samalla huomaan olevani Airbussin ohjaimissa suorittamassa taskuunperuutusta. Ei onnistunut, joten joudun loppuiäkseni autioille saarelle keräämään porkkanoita kookospalmun juurelta.

Tuollaisen unen jälkeen sitä vasta alkaa miettimään omaa mielenterveyttään.

Näen unia usein ja yleensä en ymmärrä yhtään mistä niissä on kyse :confused:
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Pahin painajaisuneni minkä muistan on se kun Tappara hävis loppuottelusarjassa Ilvekselle suoraan 0-3. :D

Kaikkein mukavimmat unet liittyy vastakkaiseen sukupuoleen (yllätys?) ja niitä näen usein kuten myös jääkiekkoon, liikenteeseen ja työhön liittyviä unia.

Mutta kadehdin kaikkia jotka pystyvät unensa muistamaan. Mulle ei jää mieleen kuin muutamia yksityiskohtia. Joskus ois ihan kiva muistella kaikkea mitä on nähny haavemaailmassa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sattuipa sopivasti, sillä viime yönä näin pitkästä aikaa ihan ehdan painajaisen. Oli vielä sellainen paranormaali X-files uni ja mikä ikävintä, tapahtui juuri siinä paikassa missä sillä hetkellä olin, eli omassa sängyssäni.

Se uni ei montaa sekuntia kestänyt, mutta unessa heräsin ja makailin ihan normaalisti pimeässä kämpässäni. Yhtäkkiä huomasin, että peittoni olikin joku elävä olento, ehkäpä sellainen meduusa-tyyppinen otus ja yritti hyökätä kimppuuni. Tässä vaiheessa heräsin oikeasti ja pompahdin muutamassa sekunnin sadasosassa pystyyn sängystä. Vähän oli kylmä hiki pinnassa ja piti muutama askel kävellä ennen kuin uskaltauduin takaisin sänkyyn. Mielenkiintoisena yksityiskohtana, että kello oli tasan 4.00, kun heräsin.

Ihan nopeasti kuitenkin sain uudestaan unen päästä kiinni, joten eipä tuosta pahemmin traumoja jäänyt.

Tuohon uneen muuten liittyi jotenkin Pet Shop Boysin Introspective-albumin kansi. Siis se, jossa on monta eri väristä pystyviivaa. Olin kuunnellut sitä juuri ennen nukkumaanmenoa nimittäin....
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Mä näen aivan sairaita unia... viime yönä sain nimmarin lempparipelaajaltani, johon hän oli kirjoittanut, että "piilotan uuden autoni"....hmm...olenkohan stalker...en nyt sentään.

Jääkiekko unet olivat pari viikkoa poissa, mutta nyt löytyy jälleen ja Ässät voittaa joka kerta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin mitä oudointa unta.

Olen armeijassa. Juoksemme ympäriinsä pisin tavallista Suomalaista kuusimetsää. Kaverina on kaksi minulle täysin tuntematonta ihmistä (tuntematon ihminen on ystävä jota et vain ole vielä tavannut). Aseinamme on noin 30 cm pitkät jykevät mutkat. Kerrassaan oudot.

Yllättäen tietä vilistää 30-luvun Fordilta näyttävä auto, jossa kaverini sanovat "äijän" olevan. Huomaan aseeni kadonneen, pelästyn. Muistan, että veljeni aikanaan pilkkasi yhtä armeijakaveriaan, joka hukkasi myös aseensa.

Olen taas metsässä. Juoksen, etsin asetta. Kierrän samoja polkuja uudelleen ja uudelleen. Ensin ajattelen, että ei täältä kesäisestä metsästä ikinä löydä. On niin tiheästi vihreää. Sitten muistan, että onkin talvi. Maisema muuttuu täysin ja eihän lumen alta mitään löydä.

Herään.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Viime aikojen unista yksi jäi mieleen.
Lyhyesti se meni jotenkin näin:

Tarkoitus oli mennä seuraamaan Super Bowlin finaalipeliä.
Mietin ensin lähtöä , mutta sitten päätin hypätä Lahden torilta bussiin, jolla pääsee otteluun. Bussi oli keltaisen hämärä sisältä ja löysin vapaan paikan jonkun junnun suksien seasta. Bussin reitti meni San Franciscosta Dallasin kautta Sacramentoon, missä peli pelattaisiin.

Dallasista piti saada yhdeltä kaverilta pääsyliput.
Katsoin reitin vielä kartasta. Ei ollenkaan pitkä matka, ajattelin.
Sitten oltiinkin yhtäkkiä mökillä. Noh, eipä tässä mitään, kunnes tajusin että peli on jo samana iltana. Bussikin oli kadonnut jonnekin. Rupes vituttamaan kun taas kävi näin. Otteluun en päässyt, kun heräsin.

Muut uneni ovat hyvin paljon samantyyppisiä.
 

jaheka

Jäsen
Itse näen aina silloin tällöin unta että pelaan lätkää, milloin NHL:ssä, milloin 10 vuoden takaisessa silloisessa junnujoukkueessa... Viime yönä olin armeijassa ja jossain lämpöisellä saarella..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on tapana ehkäistä liskojen yötä katselemalla South Parkin jaksoja, jotka olen nähnyt niin monta kertaa, että voin "katsella" niitä silmät kiinni, pelkkä ääni riittää.

Tästä on jo aikaa, mutta kerran hätkähdin hereille noin kahden aikaan, ajatellen: "Kelataan tämän jakson alkuun, tätä en olekaan vielä nähnyt!"

Unessani pojat olivat matkalla Suomeen, ja minnekäs muualle kuin Nordenskiöldinkadulle. IFK:n ollessa Kiekko-Vantaata vastaan 0-3 tappiolla Cartman tokaisi: "Screw you guys, I'm going home!" Tässä vaiheessa heräsin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sairaita unia...

Itse näin erittäin sairaan unen - suorastaan painajaisen muutama yö sitten. Olin opiskelija-asuntolamme pihalla erään tuttavapariskuntani kanssa. Pihalla oli myös muita tyyppejä, mutta ihan nobodyja. Pihaan tulee poliisiauto ja poliisit menevät asuntolan D-rappuun. Totean tuttavapariskunnalle: "Menevät varmaan hakemaan sitä 1. kerroksen hullua!" (En tiedä ketään hullua siitä rapusta!!). No poliisit tulevat tämä hullu kahleissa ulos. Yllättäen tämä hullu pääsee irti ja alkaa ammuskella meitä kohti. Piiloudun tämän tuttavaparin nais-henkilön kanssa pihalla olevan betoniseinämän taakse. Piakkoin pariskunnan miespuolinen osapuolikin pääsee suojaan. Kehenkään meistä ei osu. Hullu alkaa tulemaan lähemmäs. Joku meistä kalauttaa rautakangella(!) tätä hullua. Uni päättyy siihen. Sairainta on, etten edes herää tähän painajaiseen. Pitää varmaan vaihtaa allergialääkitystä.

Toinenkin psykedeelinen uni on tullut nähtyä viime aikoina. Psykedeelinen uni, sekoitus juuri lukujen alla olevaa Täällä Pohjantähden alla-kirjaa sekä perustamaamme opiskelija-kerhoa. Unessa olin Koskelan torpassa (joka muuten sijaitsi unessa aivan entisen kotikuntani keskustan kupeessa ja vielä nykyaikana) kaverini kanssa. Torpassa oli Koskelan perheen lisäksi myös joitain tyttöjä TTY:ltä, jotka suunnittelivat kerhollemme tunnusta!

Oudoimmassa unessani olen ollut Afgansistanissa hääjuhlissa, jonne jenkit hyökkäsivät hävittäjillä.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Serkkuni näki joskus unta, jossa hän vei filmit kehitykseen. Noh, parin viikon päästä toisessa unessa hän haki samaiset kuvat liikkeestä kehitettyinä. Nerokasta, sanoisin.

Itselleni ei nyt tähän hätään tule mieleen mitään erityistä unta, vaikka niitä onkin laajalla kirjolla nähty...
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurin osa mun unista on aika painokelvotonta tarinaa ja säästän varmaan kaikkien mielenterveyttä, ku jätän tän osan mun unista käymättä läpi....
Aika usein tulee nähtyä sellasiakin unia, et tääl on sota ja ite piiloudun johonki tosi nerokkaaseen paikkaan (esim. isän edelliseen autoon, sohvalle sängystäni laahatun päiväpeiton alle, koulun liikuntavarastoon...).
Jääkiekkounet on sit kolmas ryhmä mistä nään unia... Ja yks niistä oli mun mielestä niin hämy et se on pakko kertoo...

Olin Tampereella kattoos joko Tappara-Kärpät tai Ilves-Kärpät pelii.(älkää ihmeessä kysykö, et miks tollaseen peliin olin eksyny. Ihmettelen sitä viäläki suunnattomasti) No, joka tapaukses sin halliin oli ilmestyny ihan suora kopio Porin vanhasta seisomakatsomosta. Kävipä niin, et yks nimeltä mainitsematon Kärppä-pelaaja loukkaantu ja käveli seisomakatsomon läpi(luistimet jalas yms.) pukukoppii. Ite rupesin kyseleen tältä pelaajalta, et loukkasko se pahastiki yms ja seurasin tätä pelaajaa pukukoppiin asti. (koppiin ei muuten ois mahtunu viittä pelaajaa enempää, sen verran piäni se oli) No, kopis juttelin tän pelaajan kans ja piäntä kipinääki oli ilmas... Mut sit ku oltiin aikamme turistu, ni tää pelaaja sano jotenkuten näin: "Sori, mut ei täst tuu mitään. Mul on kutoset. " ja sit täl jätkäl oliki yht'äkkii syli täyn vauvoja....

Et tällänen uni... Nykyään ku katon Kärppien pelii telkkarist, ni aina väkisinki rupee pokka pettään, jos tää kyseinen pelaaja näkyy jossai. Ja sitä en tiä, et mistä tää pelaaja eksy mun uniini, ku ei se ees kuulu mun erityisii suosikkeihin tai mitää...
 
Suosikkijoukkue
HIFK,HJK(futis)
Olen lomalla perheeni ja kaverini kanssa. Asumme pinessä mökissä, jollain nyppylällä. Ympärillä on vain peltoa. On ilta. Juoksentelen siellä kaverini kanssa, kunnes yht`äkkiä havaitsen tähdenlennon. Sitten toisen, ja kolmannen. Sitten näen valtavan meteoriitin lähestyvän. Juoksen kotiin kertomaan muille (tässä vaiheessa kaverini on kadonnut) ja pelkään kuollakseni. Matkalla ajattelen "Olisipa tämä unta". Avaan oven ja astun sisään, mutta siellä ei olekkaan mitään. Astun tyhjän päälle ja putoan pimeyteen.

Sitten herään.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näen aina silloin tällöin unta, että minulla on kiire jonnekkin, mutta kun yritän juosta niin etenemiseni on raskasta kuin yrittäisin juosta kainaloitani myöten vedessä. Kaiken lisäksi en koskaan pääse perille, vaan kierrän mystisesti kehää.

Toinen toistuva painajaiseni on litistymisen/tukehtumisen pelko. Unessa ei oikeastaan tapahdu mitään. Tuntuu vaan että litistyn hengiltä. Onneksi näen painajaisia erittäin harvoin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
No, laitetaan tuorein tapaus. Outo esimerkki siitä, miten ulkomaailman tapahtumat vaikuttavat uniin. Uni liittyi jotenkin silmälääkäriin, jonka tarkastuksessa olin. Näin aivan normaalisti kunnes yht'äkkiä näkö katosi kokonaan. Tietysti hätäännyin ja huusin etten näe enää mitään. Silmälääkäri vaan totesi että olen sokea. Kääntelin päätäni enkä nähnyt mitään...tietysti epäusko ja epätoivo valtasivat mielen...sitten heräsin.

Heräsin aamuiseen auringonpaisteeseen, joka paistoi ikkunasta naamaani. Olin unohtanut laittaa verhot illalla eteen...

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että pystyy omituisella tavalla joskus tajuamaan että näkeekin vain unta (unen aikana) ja kykenee jopa "nauttimaan" esityksestä ja ohjailemaan sitä tiettyyn suuntaan?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Huerzo
Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että pystyy omituisella tavalla joskus tajuamaan että näkeekin vain unta (unen aikana) ja kykenee jopa "nauttimaan" esityksestä ja ohjailemaan sitä tiettyyn suuntaan?

Varmaankin tyypillistä miehille juuri ennen heräämistä. No joo, itselläni on myös samankaltaisia kokemuksia, vaikka en pysty esimerkkiä tässä antamaan. Itse asiassa tuo nauttiminen on aika hyvä sana kuvailemaan sitä olotilaa.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
En muista tältä kädeltä uniani tarkkaan niin että en viitsi niistä alkaa kertomaan.
Herätessäni jonkun mielenkiintoisen unen yritän saada äkkiä unta uudestaan että näkisin mitä unessa käy, koskee myös painajaisia joita onneksi näen harvoin.
 

jaheka

Jäsen
"Näen aina silloin tällöin unta, että minulla on kiire jonnekkin, mutta kun yritän juosta niin etenemiseni on raskasta kuin yrittäisin juosta kainaloitani myöten vedessä. Kaiken lisäksi en koskaan pääse perille, vaan kierrän mystisesti kehää."


Monta kertaa olen itsekkin nähny unta että on kiire jonnekkin tai joku ajaa takaa, appajee mutta mulla on joka ikinen kerta toinen jalka lyhyempi! Eihän sellanen rimppakinttu pitkälle pötki!
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Unet on kyllä hauskoja, usein jää hyvä fiilis aamuksi kun on nähnyt hyvää unta. Näen tai siis oikeammin muistan nähneeni unia 4-5 kertaa viikossa, joka on minun mielestäni onni kun on kuullut että monet "näkee" todella harvoin unia.

Viimeisin hyvä uni oli kun pääsin SaiPan maalivahdiksi, ennen peliä meitä oli kaksi jotka ei koskaan ole olleet maalivahtina jääkiekossa, minä ja yksi tyyppi meidän futisjoukkueesta oikeesta elämästä. Huoltaja tuo meille 2 paria maalivahdin polvisuojia, toiset niistä on standardi kokoiset oikeat lätkä-suojat, mutta minä jostain syystä valitsen semmoiset pienet jotka lähinnä muistuttaa lätkä-pelaajan polvisuojia. Sitten peliin: minä aloitan pelin ja me johdetaan ensimmäisen erän jälkeen 4-3 (ainakin näin mä muistan mutta tässä on ristiriita lopputuloksen kannalta), sitten toiseen erään valmentaja vaihtaa sen mun futiskaverin maalille. SaiPa häviää 3-8 pelin. Valmentaja sanoo että seuraavana päivänä minä pelaan maalissa.

Sitten ihmetyksen aiheisiin, aina kun mä pääsen maalivahdiksi niin ne mun varusteet on jotenkin vääränlaiset, esim pienet. Sitten 99% unista kun mulla on ase ja mun pitää ampua jotain vihollista/eläintä/hirviötä niin mun aseessa on jotain vikaa, joko se tuntuu ihan naurettavan alitehoiselta, kuin ampuisi nuppineuloja johonkin alieniin tai sitten siinä on lataushäiriöitä tai sitten sillä ei vaan osu mihinkään vaikka kuinka tähtäis.
Unta en ole vielä päässyt ohjaamaan, silleen että tiedostaisin sen olevan unta.
 

Veikko

Jäsen
Viestin lähetti Huerzo


Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että pystyy omituisella tavalla joskus tajuamaan että näkeekin vain unta (unen aikana) ja kykenee jopa "nauttimaan" esityksestä ja ohjailemaan sitä tiettyyn suuntaan?

Jep, tällaista tapahtuu minulla useinkin ja Derby Countryn tapaan joskus herätessäni pyrin myös nukahtamaan taas ja "näkemään unen loppuun".

Kaikista ärsyttävintä unissa on se, kun näet jotain mielenkiintoista (naiset, jääkiekko jne.) unta ja heräät kesken unen etkä saa enää juonesta kiinni tai et enää nukahda ollenkaan. Itseäni ainakin jää pänniin välillä pahastikin edellä kertomani ja vielä kun yleensä herätessäni on unen "highlight" juuri tapahtumaisillaan...
 

Järvätsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NyR
Itse näin kanssa todella paljon unia, yleensä unet liittyy jääkiekkoon. Monesti olen tekemässä paluuta kentille ja ihmettelen aina miten voin pelatakkin näin hyvin muutaman vuoden poissaolon jälkeen, mutta herätessä sen ymmärtää.

Mutta joskus aikoinaan eräs tilanne/uni jäi mieleen.
Muistan enään vain sen että unessa kotipuhelimeen soitettiin ja äiti meni vastaamaan siihen. No sitten se puhelu osottautui minulle ja kysyin äitiltä, että kuka siellä on niin sain vastaukses, että joku mies Newcastlesta ( tarkoitan jalkapallotiimiä ). No olin innoissani ja ajatuksissa ehdin jo miettiä että varmaan kysytään lähdenkö joukkueen manageriksi. Vastasin nimelläni puhelimeen kunnes samalla mut herätettiin oikeasti juuri samalla hetkellä...

Sen kerran olin kyllä vihainen, että herätettiin, jäi kaiveleen oikein mitä asiaa olisi ollut :).
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Pelottavimpia on unet, jotka ovat niin tosia että menevät valveillaolon kanssa sekaisin. Yleensä unet ovat jotain sekavaa tyyliin "tulin koulusta kotiin helikopterilla joka muuttuikin pappamopediksi, astuin linnani ovesta sisään ja olinkin Hakametsässä.."

Kevään aikana näin muutaman kerran unta että nukuin ja joku käveli eteisestä ja jäi viereeni seisomaan. Asun yksin, joten ymmärsin lopulta unessani henkilön olevan kutsumaton vieras. Pelästyin, heräsin ja nousin istumaan. Pelottavaa.

Välillä näen perus takaa-ajo unia, jotka päättyvät jonkinlaiseen korkealta tippumiseen ja sängyssä pomppaamiseen.

Tänään näin yleisintä untani, eli unta vastakkaisesta sukupuolesta. Unen henkilö oli harvinaisen edustava, uni oli muutenkin yksi parhaista nähdyistä vähään aikaan. Ehkä siksi että se tuntui hyvin todelta ja nivoutui monessa mielessä todelliseen elämään. Tämäntyyppiset unet päättyvät aina huonosti, herätyskellon pirinään vaikka loppuhuipennus on vielä näkemättä.

Huvittavin on yli 38.5 asteen kuumeessa tuleva kelluntauni.
Tapahtumapaikka on näytönsäästäjän näköinen musta-oranssi avaruus, jossa vastaan kelluu erikokoisia kuplia. Oudointa on, että tietää aina näkevänsä unta. "Jaa, taas tämä uni"
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Unissa käveleminen

Onkos kellään kokemusta unissakävelystä. Itse meinasin joskus pentuna lähteä ulko-ovesta ulos pakkaseen, mutta isukki sai viime hetkellä käännytettyä öisen seikkailijan takaisin. Kaverini sen sijaan oli lähtenyt yöllä munasillaan kikkailemaan rappukäytävään. Käsittämätöntä on sem että hän oli muun muassa saanut auki turvaketjun ja takalukon. Kuudennesta kerroksesta hän oli päässyt rappuja pitkin kolmoseen asti, kunnes luojan kiitos tyttöystävä kävi kääntämässä kaverin takaisin ja onneksi ilmeisesti kukaan ei ollut nähnyt mitään.

Itsekkin näen myös useasti unia joissa ajattelee, että tämä on vain unta. Joskus kun näkee jotain painajaisen tapaista tai muuten pelottavaa unta tulee mieleen, että ei tässä tarvitse pelätä, tämä on vain unta. Aika käsittämätöntä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös