Underground konemusiikki

  • 32 272
  • 240

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täältä löytyy kyllä jo vaikka minkälaisia keskusteluja konemusiikille ja tanssimusiikille ylipäätään. Keskustelu siellä on kuitenkin rajoittunut aika lailla eurohumppaan ja muuhun sellaiseen kevyempään ja viihteellisempään klubimusiikkiin, joka ei henkilökohtaisesti niin minua sytytä ja musiikillisesti ruoki saati stimuloi aisteja.

Siksipä päätin avata keskustelun hieman enemmän tuonne tajun rajamaastoon menevälle konemusiikille ja ihmisen primitiivistä luontoa, sekä maailmankaikkeutta paremmin kuvaavalle äänimaisemalle.

Täällä voi siis keskustella ambientista, psy, eli goa trancesta ja muusta hieman avantgardistisemmastakin tavarasta, unohtamatta tuota industrial puolta. Monessa tapauksessahan nuo voivat sekoittua kovastikin ja on hieman vaikea vetää viivaa alle, että mikä edustaa mitäkin. Tärkein kuitenkin aina, että musiikki on hyvää.

Itse tunnustaudun koneellisen musiikin ystäväksi, olen ollut sitä lapsesta saakka, vaikka en sitä silloin niin ehkä tiedostanut. Silti mieleeni on syöpynyt niiltä ajoilta sellaiset alansa pioneerit kuten Kraftwerk, Tangerine Dream ja Jean Michel Jarre. Isäni kuunteli noita kaikkia, kaiken sen progerockin seassa (josta myös pidän). Niin ja olihan Pink Floydillakin ambientmaista äänimaisemaa, syntikat vahvasti mukana menossa.

Kesti kuitenkin vuosia, ennen kuin löysin juureni ja tämä lapsuuden äänimaisema on vähitellen avautunut uudelleen ja toki samalla raivannut uusia polkuja.

Itse hämmästelen niitä, jotka pitävät konemusiikkia yksitotisena, itseääntoistavana, lahjattomana ja epäaitona musiikkina. Toki tuohon määritelmään mahtuu paljon juuri sitä itseään, sitä en kiistä. Mutta rohkenen väittää, että moni noin sanova, ei ole laajemmin tutustunut konemusiikin syövereihin ja siihen, miten monimuotoisia tapauksia sieltä löytyy. Koska itse olen myös instrumentaalisen ja akustisen musiikin ystävä, niin ristisiitokset koneiden ja akustisen välillä on erittäin tervetullutta ja usein mieluisaa. Näin usein onneksi tapahtuu mm. psytrancenkin kohdalla. Eikä ole tavatonta ambientmaisemmassakin musiikissa. Hyviä esimerkkejä näistä on mm. Shpongle, Juno Reactor, Star Sounds Orchestra ja myös Infected Mushroom. Näissä kaikissa kuullaan huiluja, rumpuja, kitaraa, pianoa jne. enemmän tai vähemmän. Luoden mahtavan kokonaisuuden, jossa jok'ikinen osa-alue hitsautuu yhteen muodostaen mieletöntä musiikkia.

Erit. mainitsemani Shpongle, jonka muodostaa parivaljakko Simon Posford ja Raja Ram, on konemusiikin yksi ehdottomia huippuja. Musiikki on jotain, jota on vaikea kuvailla, se ottaa paljon etnisiä piirteitä niin intiasta, arabiasta, kauko-idästä kuin latinalaisesta Amerikastakin. Uskomattoman monipuolista, tajunnanvirtamaista, soljuvaa ja kaoottisen harkittua musiikkia. Raja Ram'n huilunsoitto muistuttaen Jethro Tullista, täydentää useimmat kappaleet upealla psykedeelisellä tavalla. Mies on todellinen virtuoosi huilunsa kanssa.
Suosittelen tutustumaan Shponglen tuotantoon, ellei sitä ole vielä tehnyt. Monelle se on varmasti liikaa, mutta chilliin, maalailevaan ja henkistävään musiikkiin ihastuneet varmasti rakastavat sitä. Olen jo useammankin ihmisen saanut mieltymään siihen toden teolla, kun olen soitattanut. Se musiikki tarttuu ja ottaa otteeseensa, eikä helpolla päästä irti. Yksinkertaisesti uskomatonta.

Noin muuten olen siis hurahtanut psytranceen viimeaikoina, löytänyt siitä piirteitä ja liikettä, joka maalaa mielikuvia silmieni eteen (jota yksikään toinen musiikinlaji ei kykene tekemään) ja lataa täyteen energiaa. Tuo musiikintyyli ottaa vahvasti vaikutteita muinaisesta musiikista, vieden koneellisella tavalla ihmisiä kohti alkuhämärää ja tribaalisia, alkukantaisia rytmikuvioita. Useimmat kappaleet on silkkaa hektistä nautintoa ja tuottavat siihen uskaltauville ja siihen heittäytyville euforian ja vapautumisen tunteen. Näin minulle ja ihan ilman mitään aineita, jotka aika usein kyllä kuuluvat tämäntyyliseenkin musiikkiin. Tosin huumeilla on oma historiansa ihan kaikessa musiikissa.

Avainsana on siis primitiivisyys hyvällä tapaa ja muuttuvuus, asioiden muuttuminen toisiksi ja sitä kautta eläminen. Se ei ole kaukana shamanismista, sillä se pohjautuu niihin samoihin asioihin ja transsitilan saavuttamiseen, joka osaltaan avaa ihmisen kykyä ajatella asioita uusilta kanteilta.

Psytrance artisteista, joita olen kuunnellut ja joista pidän on mm. 1200 Mics, Astral Projection, Chi-A.D., Eat Static, Hallucinogen, Infected Mushroom, Juno Reactor, Man With No Name, Shiva Shidapu, Star Sounds Orchestra, Talamasca, Total Eclipse, Xenomorph ja Yahel.

Muitakin on, mutta tuossa joitain mielestäni erittäin kovia nimiä ja tutustumisen arvoisia, jos siis musiikinlaji kiinnostaa. Monella hyvinkin poikkeava tyyli ja useimmilla ainakin helposti tunnistettavat omat saundit.

Eli täten kysyn, että löytyykö muita psyken ja ambientin ystäviä?
 
Viimeksi muokattu:

Rolle

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täältä löytyy yksi goa/psytrancen ystävä. Perinteisten Israelilaisten Infected Mushroomin ja Astral Projectionin lisäksi suosikkeihin kuuluvat mm. Dark Soho, Eskimo, Shpongle, Optokoppler, Sidhartha, Sirius Isness, Space Buddha ja Star-X.

Jo mainittu Shpongle todellakin on musiikillisesti aivan omalla tasollaan, vertasipa sitä sitten mihin tahansa muuhun musiikkiin maailmassa. En osaa paremmin kuvailla mikä Shponglessa on niin ylivertaista, joten se on vain jokaisen itse koettava. Silmät kiinni, musiikki soimaan ja matka jonnekkin tietoisuuden rajamaille voi alkaa...

Toinen artisti jonka tahdon erikseen mainita on Eskimo. 17-vuotiaana ensimmäisen "Can You Pick Me Up?" -levynsä julkaissut nuorukainen tekee hämmästyttävän upeaa musiikkia. Kahden mahtavan levyn jälkeen tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta, ja tie Infected Mushroomin ja Astral Projectionin rinnalle on alkanut.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Exogenic

Kotimaisen Exogenic-tallin artisteja kannattaa tsekkailla myös tässä genressä. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että 90-luvun puolivälin goa trance on parasta purkkapoppia sitten 70-luvun glam rock -hittien.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Rolle
Perinteisten Israelilaisten Infected Mushroomin ja Astral Projectionin lisäksi suosikkeihin kuuluvat mm. Dark Soho, Eskimo, Shpongle, Optokoppler, Sidhartha, Sirius Isness, Space Buddha ja Star-X.
Hieno juttu ja myös että listasit artisteja, joista osaan en ole liiemmälti tutustunut. Space Buddhaan olen, mutta en erityisemmin. Eskimo pitää ainakin tsekata!

***

Voisi täälläkin mainostaa sitä että Juno Reactor, tuo yksi lajityypin pioneereista tulee lokakuussa (7.10.) Suomeen esiintymään. Jos rankka industrialhenkinen konemusiikki kiehtoo, niin suosittelen. Juno Reactorissa yhdistyy hienolla tapaa juuri industrial, rock, trance, klassinen ja erilaiset etniset musiikkivaikutteet. Setti on kerrassaan päätähuimaavaa ja hektisyydessään kilpailee minkä tahansa raskaan musiikin kanssa tasapäisesti.
 

Filosofem

Jäsen
Itse olen tutustunut lähinnä rauhalliseen, kauniiseen ja surulliseen Ambientiin, sekä äärimmäisen primitiiviseen Power Electronicsiin, mutta yleensä tästä konepuolesta (eli juuri industrial, ambient, trance, power electronics, noise jne.) en osaa sanoa juuri mitään, mikä synnyttäisi keskustelua. Muutenkin kuuntelen tämäntyyppistä konemusiikkia äärimmäisen harvoin, mutta haen nyt kuitenkin kuunteluun jotain seuraavan tyyppistä aktia: Äärimmäisen primitiivistä, sairasta ja väkivaltaista, saa olla nopeaa tai ultranopeaakin tulitusta. Käy kyllä myöskin laahaava tempo. Sitä kuunnellessa neljäsosa porukasta saisi oksennus- ja migreenikohtauksen ja pari tyyppiä kuolisi sydänkohtaukseen. Näin kärjistetysti. En tiedä löytyykö tämän tyyppistä tavaraa trancesta, pe:stä vai mistä, mutta jotain suosituksia haluaisin. Olkoon akti sitten underground tai mainstream, siitä en tässä genressä välitä.

Itse ketjun aihetta käsitellen hieman fiksummin, kuunteleeko kukaan helvetin loistavaa industrial/neoklassista bändiä kuin Puissance? Jos vain mahdollista, niin kannattaa hankkia ainakin levy Mother of Disease ja tämän levyn mahtikappale on juuri itse nimibiisi. Ainakin muuan norjalainen webstore tuota myy, mutta ellet usko suosituksiani, niin lataa vaikka jostain hakuohjelmastasi tuo biisi maistiaisiksi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Filosofem
IMuutenkin kuuntelen tämäntyyppistä konemusiikkia äärimmäisen harvoin, mutta haen nyt kuitenkin kuunteluun jotain seuraavan tyyppistä aktia: Äärimmäisen primitiivistä, sairasta ja väkivaltaista, saa olla nopeaa tai ultranopeaakin tulitusta. Käy kyllä myöskin laahaava tempo.
En ole ihan kauheasti tämäntyyppiseen lajityyppiin perehtynyt ja tutustunut, mitä juuri haet. Tosin uskon sellaista varmasti löytyvän. Ainoa kohtaamani tuotos, joka voisi lähestyä tuota, on Genetic Selection, joka on varsin raakaa ja paskaksi hakkaavaa konemässäilyä. Yksikään kappale ei juuri anna armoa. En tiedä onko Genetic Selectionilta muita levyjä kuin Orbital Ground Attack, mutta se oli ainakin aika karua kuunneltavaa. Industrialia se.
 

Rolle

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viestin lähetti Filosofem
Muutenkin kuuntelen tämäntyyppistä konemusiikkia äärimmäisen harvoin, mutta haen nyt kuitenkin kuunteluun jotain seuraavan tyyppistä aktia: Äärimmäisen primitiivistä, sairasta ja väkivaltaista, saa olla nopeaa tai ultranopeaakin tulitusta. Käy kyllä myöskin laahaava tempo. Sitä kuunnellessa neljäsosa porukasta saisi oksennus- ja migreenikohtauksen ja pari tyyppiä kuolisi sydänkohtaukseen. Näin kärjistetysti. En tiedä löytyykö tämän tyyppistä tavaraa trancesta, pe:stä vai mistä, mutta jotain suosituksia haluaisin. Olkoon akti sitten underground tai mainstream, siitä en tässä genressä välitä.

En nyt ole aivan varma mitä haluat, mutta tässä muutamia osotteita joissa löytyy vähän "sairaampaa" jumputusta:
http://www.braindestruction.com Biisejä imutettavissa.
http://www.coreboard.de Keskustelua(lähinnä saksaksi) ja mp3 osiossa biisejä.
http://www.nordcore.de Linkit osiossa linkkejä monelle sivulle, joissa mahdollisesti biisejä imuteltavina.
http://www.hellcore.de

Kyseiset sivut sisältävät lähinnä speedcore, terror ja gabba musaa. Pään niillä ainakin saa kipeäksi, elleivät musiikillisesti muuten iske. Lisäksi kannattaa etsiä Pain Alliancen biisejä, jos niitä jostain sattuu löytymään. Kyseisen poppoon biisit sai heidän kotisivuilta pari vuotta sitten, mutta ovat ilmeisesti lopettaneet ja biisien löytäminen voi olla siis vaikeaa.

Lisäksi vähän "rauhallisempaa" jumputusta pitävät voivat tutustua esim. Masters of Hardcore levy-yhtiön kokoelmalevyihin. Nämä tosin eivät ole enää kotikoneella kasattua tavaraa, joten ilmaiseksi levyjä ei laillisesti mistään saa.
 

puna-hundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Mike Keenanin jengit
Haa, ketju meikäläisen mieleen. Yli kymmenen vuoden uurastus tietokonemusan kanssa on edennyt industrialista tranceeen, josta edelleen chillimpään ja etnompaan suuntaan. Näinä päivinä nuo liveinstrumentit ovat jo melkeinpä pakollisia jos haluaa saada stygestä elävän ja muokata luonnottomista biteistä orgaanista äänimaailmaa.

Tästä pääsen luonnolisesti kommentoimaan Shponglea jonka Ted jo nosti pöydälle. Vaikka Shpongle onkin erittäin hyvä, ei se niin ainutlaatuinen loppujen lopuksi ole. Samantyyppisistä artisteista voisi mainita ainakin Shulman ja Ott. Jälkimmäinen näistä on mielestäni vielä Shpongleakin parempi, mutta samalle levy-yhtiölle (Twisted) tekevät äijät ovatkin varmaan saaneet toisiltaan paljon vaikutteita vuosien mittaan (tehneet yhdessäkin jotain, en vain muista millä nimellä). Hieman etnisempään menoon voisi suositella Seb Taylorin (ent. Shakta) nykyistä pumppua Kaya Projectia sekä ranskalaista Toires nimistä orkkaa. Molemmilla kuuluu itämaisia soundeja sekoitettuna letkeisiin rumputaustoihin ja bassokomppeihin. Sitten lopuksi vielä Jaia, jonka ura on tuottanut niin psy trancea kuin chillimpääkin kamaa (uusi tuplalevy tulossa näinä päivinä, joista yksi levy trancea ja toinen ambienttia).

Näiden lisäksi kannattaa tsekata interchillin, liquid sound designin, dakinin ja twistedin kokoelmia, joista usein voi bongata seuraavan tulevan huippunimen (mukana myös joitain suomalaisartisteja).

No joo, eipä tässä kai sitten muuta. Se nyt on ainakin selvää ettei nykyinen elektroninen musa missään nimessä yksitoikkoista ole, jos vaan sattuu oikeat artistit eteen. Usein monenmoinen perus rokkikin kuulostaa tylsältä jumputukselta tämän tapaiseen musiikkiin verrattuna.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Vetoomus: Pidetään silmät kirkkaina ja ketju asiassa!

Niin, kerrassaan mukava huomata, että tähän ketjuun ei ole kukaan asiaatuntematon moukka tullu vielä syyttelemään ko. musiikkityylien kuuntelijoita huumehörhöiksi ja sekopäiksi.

Kehoitankin kaikkia tahoja, jotka suunnittelevat ko. mollaamista kääntymään tämän rakentavassa hengessä taannoin pykäämäni ketjun puoleen:

http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?threadid=26446&highlight=konemusiikin+yst%E4%2A

Pidetään silmät kirkkaina!

Täältä tähän
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti puna-hundi

Samantyyppisistä artisteista voisi mainita ainakin Shulman ja Ott. Jälkimmäinen näistä on mielestäni vielä Shpongleakin parempi, mutta samalle levy-yhtiölle (Twisted) tekevät äijät ovatkin varmaan saaneet toisiltaan paljon vaikutteita vuosien mittaan (tehneet yhdessäkin jotain, en vain muista millä nimellä).
Ott on tuttu nimi. On tainnut tehdä muutaman miksauksen Shponglen kappaleista ja myös kerrassaan loistavan miksauslevyn Hallucinogenin kappaleista, joka kulkee nimellä In Dub. Suosittelen!

Alkuperäiset Hallucinogenin kappaleethan ovat varsin häröä psytrancea, mutta tällä levyllä ne ovat muuntuneet paljon chillimmäksi tavaraksi, joissa löytyy vaikutteita mm. reggaesta. Tajuton levy.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muutama kiehtovanoloinen levy tässä mainittavaksi, jos psyke ja ambient tosiaan kiinnostaa. Kummallekin vähän jotakin, tai sitten molemmille molempia. Uskoisin näin.

Otetaan ensiksikin puheeksi jo aiemmin nopeasti mainitsemani Star Sounds Orchestra, joka koostuu parista jo hieman veteraanimmasta saksalaisesta kaverista, nimeltään Steve Schroyder joka on jossain välissä vaikuttanut Tangerine Dreamissakin sekä Jens Zygar. Jälkimmäinen taitaa hoidella enemmän sitä rumpupuolta ja hyvin hoitaakin.

Näillä on pari erittäin mukavaa albumia. Toinen on ilmeisesti viimeisin julkaisu, nimeltään Music for Qigong Dancing. Albumissa on kaksi levyä joista eka on enemmänkin goamenoa, ryyditettynä vokaaleilla ja aika huimalla rummutuksellakin. Transsimaista menoa, eikä vahva itämaisuuden kaiku vähennä sitä laisinkaan. Albumin toinen levy onkin sitten enemmän ambientia, jolla SSO on uransa enemmän aloittanutkin. Myöhemmin siirtyivät enemmän psytrancepuolelle. Schroyderin kädenjäljessä todellakin se Tangerine aikakausi näkyy ja kuuluu ja äänimaailma on sukua selvästi. Pelkästään hieno asia. Tunnelmallista ja huikeaa ambientia.

Toinen mielenkiintoinen Star Soundsin julkaisu on hivenen vanhempi levy tuolta 90-luvun alkupuolilta, nimeltään Kosmophonon. Tällä levyllä kappaleet ovat lähinnä sitä ambientia. Eteeristä ja mukaansatempaavaa materiaalia kauttaaltaan.

Sitten voisin vielä mainita erään jännän kokoonpanon psytrancen ystäville: Liquid On Safi - Cosmic Sun. Pari israelilaista heppua, jotka ovat tehneet yhteistyönä levyn, joka sekoittaa ovelasti ja onnistuneesti psykedeelistä äänimaailmaa ja sähkökitaraa. Nämä kaksi elementtiä luovat yhdessä varsin happoisan kokonaisuuden. Olen itse viimeaikoina ihastunut suuresti psytranceen, jossa on särökitaraa ja rockhenkeä. Tässä sitä on ja levy vakuutti. Heppujen yksin tekemiin tuotoksiin en ole perehtynyt, joten en osaa sanoa, onko jotain samankaltaisuutta. Luultavasti.
 

JsL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks
Re: Psytrance ja ambient

Viestin lähetti Ted Raikas
Erit. mainitsemani Shpongle, jonka muodostaa parivaljakko Simon Posford ja Raja Ram, on konemusiikin yksi ehdottomia huippuja.

Raja Ramista Konemetsän pääesiintyjä.

Konemetsä

Itse en ole näihin tyylisuuntiin päässyt oikein kiinni. Taustalla menee toki.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Psytrance ja ambient

Viestin lähetti JsL
Raja Ramista Konemetsän pääesiintyjä.
Hieno uutinen! Olisi melkein pakko nähdä. Sääli vaan että olen aika persaukinen ja tuo tapahtuma järjestetään ties missä korpikuusen alla (toisaalta aika luonnollinen valinta). Muutenkin olisi huimasti kiehtovia esiintyjiä, mm. Hidria Spacefolk, jolla on aivan mahtavaa settiä.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Minä tunnustaudun kanssa psytrancen ystäväks. Eniten putoo Israel-soundi ja sit tietty kotimainen häröily tyyliin Texas Faggott, Squaremeat, Salakavala, Kiwa jne.

Ulkomaiselta puolelta lähinnä jo mainitut Astral Projection, MFG, Astrix, Infected Mushrooms, Shpongle, 1200Mics, Juno Reactor, X-Dream, Hallucingen jne. jne.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Shponglehan muuten lopettaa tarinansa nyt tämän kolmannen tuossa vähän aikaa sitten julkaistun albumin Nothing Lasts... But Nothing Is Lost jälkeen. Kenties ihan ymmärrettävä ratkaisu, niin ettei homma ala leipiintyä ja menettää tuoreuttaan. Sääli vaan, että taitaa jäädä Shpongle näkemättä livenä. Voihan ne joitain keikkoja heitellä ja kaiketi heittävätkin, mutta tuskinpa Suomessa... pitää tyytyä levyihin sitten ja livetaltiointeihin.

Tuohon NLBNIL albumiin en ole vielä muutamia näytteitä lukuunottamatta ehtinyt tutustuakaan. Hankinnan alla on.

Voisin tässä vielä mainita sellaisen kokoonpanon kuin Younger Brother, jos Shponglen tapainen meno maistuu. Musikaalisesti hyvinkin sukulaissielu ja taitaahan siinä itse Simon Posford (Hallucinogen, Shpongle etc.) olla mukana myös ja se näkyy. Loistavaa tavaraa.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Tyydyn sanomaan vain, että psytrance on kyllä erittäin lähellä sydäntä, siinä missä kaikki muukin trance, eli proge, tech, melodinen. Eeppinen ei enää kyllä uppoa.
 

puna-hundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Mike Keenanin jengit
Jaïalta, eli ranskalaiselta Yannis Kamarinosilta, on ilmestynyt uusi levy. Fiction nimiseltä platalta löytyy pelkkää (proge/psy) trancea paitsi viimeinen styge, joka on erittäin letkeää etnistä downtempoa huiluineen ja viidakkorumpuineen. Kyseisen levyn kaikki biisit (paitsi biisien välissä kuultavat lyhyet ambienttimörinät) löytyvät Jaïan kotisivuilta eli http://www.jaia.net.

Kandee tsekata. Levyn voi sitten tilata erinäisistä nettikaupiosta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
puna-hundi kirjoitti:
Jaïalta, eli ranskalaiselta Yannis Kamarinosilta, on ilmestynyt uusi levy. Fiction nimiseltä platalta löytyy pelkkää (proge/psy) trancea paitsi viimeinen styge, joka on erittäin letkeää etnistä downtempoa huiluineen ja viidakkorumpuineen.
Kiitoksia suosittelusta! Pitääpä tutustua tähän artistiin, on toistaiseksi onnistunut välttää minut.

Myös täällä jo mainittu Kaya Project vaikuttaa kiehtovalta, joten pitää siihenkin perehtyä. Ambient on nyt tällä hetkellä minulla tulossa siksi "jutuksi".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulipa taannoin hankittua tuo Shponglen uusimmainen, eli Nothing Lasts... But Nothing Is Lost.

Kovat oli odotukset levyn suhteen, ottaen huomioon sen, miten mahtavia teoksia olivat ja ovat edelleen Shponglen aiemmat levyt.

Ensimmäinen kuuntelukerta jätti aika lailla ristiriitaiset tuntemukset, kuuntelin levyä junassa kuulokkeilla ja hykerryttävän tainnuttavat letkeät ja hektiset psykedeeliset kohdat ja vastavuoroisesti riitasointuiset mielipuoliset äänimaailmat vuoroin lämmitti sydäntä ja vuoroin kiristivät hermoja.

Mielestäni tällä viimeisellä levyllä on kahden edellisen tyylejä sekoiteltu reippaasti keskenään ja heitetty sekaan jotain uudenlaista. Kokonaisuus on ehkä rankempi ja reippaasti psykedeelisempi kokonaisuus, jossa on siis selkeästi omat heikot ja hyvät puolensa. Itse levy koostuu 20 kappaleesta, joista osa, tai oikeastaa kaikki limittyy toisiinsa toimien jatkumona. Periaatteessa levyä voidaan helposti ajatella yhtenä pitkänä kappaleena, mutta 2-4 kappaleen sykleissä se silti kulkee siten, että jokainen hieman selkeämpi kappalekokonaisuus on pilkottu tuohon lukumäärään omiksi teemoikseen. Mielestäni levyn olisi siis ihan hyvin voinut jakaa siihen 6-8 kappaleeseen, koska osa kappaleista on turhan lyhyitä tuossa muodossa ja hieman huonommalla soittimella kappaleiden välinen katkos voi syödä tunnelmaa. Laadukkaalla soittimella siirtymää ei edes huomaa ja silloin levyn lumo pääsee kunnolla esiin jatkuvana virtana.

Uutta levy tarjoaa mielestäni akustisen osalta. Levyllä kuullaan paljon akustista kitaraa, mutta myös hieman sähköisempääkin. Sen sijaan Raja Ram'n huilunsoitto on vähentänyt harmittavasti, toki sitä siis on, mutta ihan yhtä mieliinpainuvalla tavalla se ei sukella esiin. Akustiset osiot silti korvaavat osaltaan tuota, tosin muodostavat ihan oman tunnelmansa.

Levyn puolivälissä on joitain hieman ponnettomampia ja puutuneita kohtia ja tuntuu, että Posford ja co. ovat hieman liikaa innostuneet kikkailemaan samplausten kanssa, koska meno on aika häiriintynyttä välillä. Hivenen tulee tästä mieleen tuo Younger Brotherin (missä Posford myös vaikuttaa) kaoottinen äänimaailma, joka lienee tuonut oman sävynsä Shpongleen, en ihan täysin pitänyt siitä asiasta, mutta se ei silti tuhoa kokonaisuutta.

Summaisin levyn siten, että se on helvetin hieno ja upea ja jokaisen psykedeelisen ambientin ystävälle pakkokuunneltava. Tämä on se tapa, jolla tehdään moniulotteista konepohjaista psykedeliamusiikkia. Vaikka levy siis on upea kokonaisuus ja parhaita tänä vuonna kuulemiani levyjä, niin se jää silti aavistuksen kahden edellisen ja etenkin Tales of the Inexpressiblen varjoon. Edelliset ovat puhtaasti lajinsa merkkiteoksia ja likimain täydellisyyttä hipovia paketteja. Kunniakkaasti ja tyylillä tämä Nothing Lasts silti kutoo yhteen Shpongle trilogian.

Jään odottelemaan jotain muuta juttua Posfordilta, varmaankin Younger Brotherin merkeissä.
 

eesau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ted Raikas kirjoitti:
Sen sijaan Raja Ram'n huilunsoitto on vähentänyt harmittavasti, toki sitä siis on, mutta ihan yhtä mieliinpainuvalla tavalla se ei sukella esiin.

Tämä huilujen käytön vähyys kyllä jäi itseänikin hieman kaihertamaan, vaikkakaan pettynyt en missään nimessä uuteen tuotokseen ollut. Täytyy vielä perehtyä siihen paremmin, muutama läpikuuntelukerta ei anna tällaiselle kokonaisuudelle täysiä oikeuksiaan. Tämän takia ei nyt vielä ihan tee mieli julistaa tätä levyä heikoksi verrattuna Shponglen kahteen aikaisempaan. Vaikka se nyt ei hirveän vähättelevää olekkaan, ovathan ne kaksi levyä alansa ehdottomia merkkipaaluja.

Mutta komppaan ehdottomasti kyllä siinä että NLBNIL on tarpeellinen tuttavuus kaikille psykedeelisestä/ambientista pitäville tai ylipäänsä mielenkiintoisen, yllätyksellisen ja erilaisen musiikin kuuntelijoille. Okei, lopetetaan hehkutus tähän.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
eesau kirjoitti:
Tämän takia ei nyt vielä ihan tee mieli julistaa tätä levyä heikoksi verrattuna Shponglen kahteen aikaisempaan. Vaikka se nyt ei hirveän vähättelevää olekkaan, ovathan ne kaksi levyä alansa ehdottomia merkkipaaluja.
Itse olen levyä kuunnellut jo sen verran monta kertaa läpi, että osaan jotenkin mieltää, ettei se ihan niin pysäyttävän mieliinpainuva ole jokaisen kappaleen kohdalta, mitä esim. edeltävä oli, joka tosiaan on eräs parhaista koskaan kuulemistani levyistä!

Vertailukohtana tällä uutuudella on vain tosiaan likimain ellei kokonaan täydellisyys, joten ei ole syytä hävetä jos jää toiseksi.

Nyt odottelen innolla Younger Brotherin uutukaista... aaah. Simon Posfordin taituruutta tarjolla siinäkin lätyllä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juno Reactorin tulevalle keikalle on liput nyt myynnissä tiketissä (25 euroa)!

Keikka on siis 7.10. Nosturissa ja siellä esiintyy lisäksi pari dj:ta.

Suosittelen ehdottomasti tuonne menemistä, jos ambient/trance kiehtoo, koska kyseessä on aika harvinaislaatuinen vieras ja epäilenpä että toiste Junoa nähdään Suomen maaperällä. Kyseessä on kuitenkin yksi goa trancen luojia, vaikka tyyli onkin liukunut ajansaatossa hieman etnisempään sekä rockahtavampaan ja myös vähän industriaalimpaan suuntaan. Oma lukunsa sitten nämä Matrixeissa soineet kipaleet, joissa tosin on ollut muitakin tekijöitä mukana.

Itse en aio tätä missata.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ted Raikas kirjoitti:
Juno Reactorin tulevalle keikalle on liput nyt myynnissä tiketissä (25 euroa)!

Keikka on siis 7.10. Nosturissa ja siellä esiintyy lisäksi pari dj:ta.

Kiitos muistutuksesta, lippu hommattu.

Tosin hauskalta tuntuu tuo 25 e Juno Reactorista + parista lämmittelijä-dj:stä (olkoonkin, että Proteus on aika iso nimi hänkin), kun joka vuosi Koneiston yhteydessä sieltä täältä saa kuulla kuinka 30 e / päivä on ihan liian kallista. Siellä kuitenkin parisenkymmentä esiintyjää per päivä. Tämä näin tuli-vaan-mieleen, ei liity ketjuun mitenkään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vteich kirjoitti:
Tosin hauskalta tuntuu tuo 25 e Juno Reactorista + parista lämmittelijä-dj:stä (olkoonkin, että Proteus on aika iso nimi hänkin), kun joka vuosi Koneiston yhteydessä sieltä täältä saa kuulla kuinka 30 e / päivä on ihan liian kallista. Siellä kuitenkin parisenkymmentä esiintyjää per päivä. Tämä näin tuli-vaan-mieleen, ei liity ketjuun mitenkään.
Juu. Tässä tietysti törmäillään makuasioihin taas, että kuka näkee minkäkin parempana. En ole esim. tämän vuoden Koneiston esiintyjälistaan perehtynyt, mutta arvelisin, että siellä ei ns. nimenä ole yhtään niin isoa kuin Juno Reactor, esiintynyt? Parempia voi jonkun mielestä musiikillisesti ollakin, mutta epäilen Junon olevan itsessään porukkana sen verran kova nimi, ettei sitä osaksi jotain festaria Suomessa hankita.

Itselleni tuo 25 euroa on ihan pikkuraha, kun on kyseessä tälläinen harvinaislaatuinen vieras.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuinka paljon muuten täällä on porukat tutustuneet suomalaiseen psytrance skeneen? Mm. Luomuhappo, Squaremeat ja Texas Faggott on itselleni tuttuja... osasta pidän enemmän, osasta vähemmän.

Jossain määrin olen sitä mieltä, että suomalaisessa psykessä esiintyy kaoottisuutta ja psykedeelisyyttä välillä hieman hallitsemattoman oloisesti ja jopa ylikorostettuna, jos se on mahdollista. Toki seassa on hitosti mainiota materiaalia, mutta osaa leimaa tietty vääränlainen sekavuus.

Edelleenkin ulkomailta tulee ennen kaikkea se, mistä pidän eniten, mutta on hyvä, että Suomessakin genre elää ja voi hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös