Tylsä, tylsempi, jääkiekon SM-Liiga

• 2 314
  • 15

Luiro

Jäsen
Olen koko ikäni ollut Hämeenlinnan Pallokerhon vankkumaton kannattaja. Silti tänä syksynä jäähallilla ei ole tullut montaa ottelua käytyä tiirailemassa, vaikka HPK on sarjan kärkipäässä. Miksi tällainen?

Jääkiekko on menossa väärään suuntaan. Kiekollista puolustajaa ei lähestulkoon koskaan taklata irti kiekosta, sillä kärkikarvaaja ohjataan sivuun jo hyökkäyssiniviivalla (karvaajasta katsoen).
Keskialueella on vastassa kolmen tai neljän miehen sumppu, joten puolustaja heittää kiekon päätyyn, jonne kilpajuoksun voittaa yleensä puolustavan joukkueen pelaaja. Sama toistuu toiseen päähän mennessä.

Miksi SM-Liiga on tylsä?

Vaikka jääkiekko on tylsää, niin otteluissa voisi olla tunteita ja panosta. Liigassa on 13 joukkuetta, joista tammikuun jälkeen 3-4 joukkueella ei ole enää panosta. Otteluita on liigaa, joten yleisöä on vaikea saada. Jos olisin esim. SaiPan kausikorttilainen, niin marssisin toimistolle ja pyyhkisin perseeni kortilla. Miksi katsoa merkityksettömiä pelejä?

Mikä neuvoksi?

Kiekottoman miehen estämisestä jäähyjä. Suora nousu ja putoaminen, niin saadaan yleisöä halliin seuraamaan seuran tärkeitä otteluita. 18 pelaajaa pöytäkirjaan, joten voidaan laskea ulkomaalaiskiintiötä, jotta voidaan samaistua pelaajiin. Ottelumäärät alas.

Tällaista aluksi.

Qeuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos halutaan säilyttää ammattimainen sarja, niin pelejä on pakko olla paljon. Pelaajien suurien palkkojen vuoksi on pakko pelata tietty määrä pelejä. Samalla pelit menettävät ehkä merkitystään, mutta jokaisessa pelissä on kuitenkin kaksi pistettä jaossa. En kyllä henkilökohtaisesti allekirjoita sitä, että pelimääriä pitäisi pudottaa. Jokainen matsi kiinnostaa, mutta tottakai pelit, joissa tapahtuu lopullisten sijoitusten kannalta ratkaisuja kiinnostavat enemmän.

Onhan SaiPallakin vielä mahdollisuudet play-offseihin. Täytyy vaan voittaa pelejä, ja tässä vaiheessa kautta kohtuullisen paljon.

Jos jotakin pitäisi sm-liigassa tehdä, niin olisi syytä tasoittaa jotenkin eri talousalueilla sijaitsevien joukkueiden mahdollisuuksia tavoitella Suomen mestaruutta. Tuskin sm-liiga on ikinä niin ammattimainen sarja, että mitään konkreettista tehdään. Pitemmän päälle on vaan tylsää lukea mestareista, TPS, Jokerit, TPS, Jokerit, TPS, Jokerit ja jossain välissä saattaa HIFK ja Tapparakin vilahtaa. Muilla ei sitten olekaan mitään saumoja. Ja kun joku joskus yllättää on varma, että yksi edellisistä "suurseuroista" nappaa pienissä seuroissa hyvin pelanneet kiekkoilijat omiin riveihinsä.

No niin. Tulipa taas purnattua, mutta tekipä hyvää...

Nimimerkkini voisi olla "Vailla todellisia mahdollisuuksia"

valdo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Edinburgh Capitals, Hibernian FC, Arsenal
Jos kerran

noita joukkueita pitää olla tuollainen epämääräinen luku niin pannaan sitten 12 joukkuetta playoffseihin ja jumbo karsimaan.

12 joukkueen playoffsit toimii näin

4 parasta suoraan jatkoon
loput kahdeksan pelaa parasta kolmesta otteluparein 5. vastaan 12., 6.-11., 7.-10. ja 8.-9. Saadaan nääs Ipakin pudotuspeleihin.

Jos pelit ovat riittävän tiheeseen tahtiin ei neljälle parhaalle tule liian pitkää lepoa. Tämä vaan ihan täältä kaukaa sinne teille pikku vinkiksi.

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaha.
Mitä merkitystä parhaille joukkueille sitten runkosarjalla on, kun on 99% varmaa että play-offeihin päästään.
Toisaalta kukaan ei voisi missään nimessä olla niin tymä että pelattaisiin 12 tiimin pleijarit. Ei edes SM-liigan johtoporras.

ks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,HPK
Jaa- tylsää?

Tylsä tarkoittaa sitä ettei ole vaivauduttu kirvestä teroittamaan.Ainakin minun ymmärtääkseni pelataan suurista panoksista.

Jos Tappara tai Jokerit ei voita mestaruutta-molemmat tuskin voivat voittaa-kokee joku taas hirveän pettymyksen.

Homman tekee tylsäksi jossei ole mukana.Potkua elämälle täytyy sitten etsiä muualta.Niin kauan kuin muistan jääkiekko on koko ajan tylsistynyt.Kahtakymmentä loistavaa maalia näkee enää harvoin.

Mutta jos ihmisolennolla on aito suosikkijoukkue elät sen mukana.Silloin ei ole koskaan tylsää.Kärsimystä ja epätoivoa riittää.Unelma paremmasta elää koko ajan.Kunhan vain saadaan tähän katastroofiin syylliset vastuuseen.

Se tässä juuri on kummallista ja epämuodikkaan epärationaalista.Fyrkkaa ei tule meni suosikeilla hyvin tai kuten yleensä huonosti.Päinvastoin kuin lullaan ihminen ei pohjimmiltään ole homo economicus eikä homo rationalicus.

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Luiro, viestisi pitää paikkaansa, valitettavasti. Itse näen yhtenä syynä NHL:n laajentumisen, mikä on luonut monille eurooppalaisille pelaajille mahdollisuuden NHL-uraan. Tämä on edesauttanut nimenomaan taitavimpien pelaajien siirtymistä, jolloin kasvanutta pelaajamuuttoa ei juniorityö ole kyennyt korvaamaan. Uskoisin tilanteen tasaantuvan parin vuoden kuluessa ja kun muutto kasvaa myös takaisinpäin, niin silloin näemme taas todellista kilpailua pelipaikoista ja tätä kautta liigan tasokin lähtee taas nousuun.

Vaikka NHL:n piikkiin on helppo laittaa, niin ihan syyttömiä ei ole suomalaisetkaan kiekkojohtajat asian tilaan. Tuomaristo uusiutui kesällä tavallista rajummin. Tuomariston osittainen kokemattomuus ja muutenkin oto-pohjalta toimiminen on kieltämättä luonut kuvan vähemmän ammattitaitoisesta toiminnasta. Tuomareille haluan nostaa hattua, ei ole heidän vikansa, ettei edellytyksiä ammattimaiseen toimintaan ole luotu SM-liigan taholta, vaikka jatkuvasti kasvavien yleisömäärien vuoksi olettaisin varaa moiseen olevan.

Varmaan kaikki on huomannut, kuinka paljon julkisuutta rumat otteet kaukalossa saavat. Loukkaantumisista tehdään numeroa, osin turhaakin sensaatiota ja media osaa kyllä myydä itseään ylilyönneillä joita kaukalossa tapahtuu. En halua vähätellä törkeyksiä, joita kaukalossa tapahtuu, mutta tuntuu, että lasta ollaan heittämässä pois pesuveden mukana.

Koukkaaminen, huitominen ja kaikki muukin mailankäyttö vastustajaan on säännöissä kielletty. Niin se vain on ettei sormimurtumista saa sensaatiota, polvitaklausten aiheuttamat loukkaantumisetkin on maininnan arvoisia vain huippupelaajan loukkaantuessa, joten kahvaus ei tuo sitä negatiivista julkisuutta, jota kulttuuriministerikin voisi kauhistella ja uhata valtion tuen menetyksellä. Kahvaus häiritsee vain jääkiekosta pitävää kansaa, joka uskollisesti katsomot täyttää eli sen tarpeita ei tarvitse kuunnella.

Yksi pelin tasoa laskeva tekijä on myös joukkueiden jatkuva eläminen. Tälle kaudelle on moni seura rajusti uusiutunut. Pienimmin muutoksin taisi päästä Pelicans ja Tappara, jotka ovatkin pelanneet toistaiseksi mainion kauden. Muut seurat ovat rajummin uusiutuneet ja hienosäätöä kaivataan monella paikkakunnalla edelleenkin. Ennen pelaajat eivät ihan näin hanakasti siirtyneet seurasta toiseen, jolloin yhteispeli oli helpompaa ja parempaa. Nykyajan muukalaislegioonat joutuu hakemaan kokoonpanoja ja pelitapoja pitempään. Koska puolustuksen kautta on helpompi uudet kuviot opetella, vaikuttaa tämäkin passivoittavasti peliin. Valmista peliä nähdään enimmäkseen keväällä, eikä kaikkien seurojen osalta silloinkaan.

Joka tapauksessa syitä nykyiseen tilaan on useita. Tietyiltä osin tilanne korjaantuu itsestään, mutta asioista päättävien on myös joitakin päätöksiä tehtävä, mikäli haluavat katsojat katsomoissa edelleenkin pitää.

ks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,HPK
railwayman

Puhut pelitason laskusta et niinkään pelin tylsyydestä.

Niitä nhlstaroja tulee takaisinpäinkin.Suomen liigaan tulee kavereita jotka toivovat tätä kautta hyppäävänsä nhllään.

Voihan aina kaikki nähdä negatiivisesti.Onko Suomessa koskaan ollut parempaa joukkuetta kuin Tappara nyt tai Jokerit nyt?
Tai Tepsin nhltason vahvistukset tai Bluesin?

Minun mielestäni puhut enemmän tunteella kuin tiedoilla.Milloin olet nähnyt smliigassa parempaa kiekkoa kuin nyt?

Kahvausta on saatu paljon pois sitteen 90-luvun alun.Törkeitä ylilyöntejä on ollut aina.

Jos toivot pelin olevan havaijisurffailua niin et löydä sitä mistään nykyään.

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
ks, eiköhän nuo käsitteet kulje käsi kädessä. Minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa pelin taso nousee käyden samalla tylsemmäksi.

Valmentajien on pelattava annetuilla korteilla. Jos kortit on huonot, niin eipä niillä voi muuta kuin puolustaa ja pyrkiä hajoittamaan vastustajan peliä.

Ymmärrän toki jääkiekon virtaukset ja pelin kehityksen entistä tarkempaan suuntaan, kautta linjan (eli liigan). Tästäkin huolimatta tunnustan, että varsin usein olen ollut erittäin pettynyt näkemääni, kun olen liigapelistä tällä kaudella poistunut. Ainakaan minua suuntaus ei miellytä ja olen pohtinut syitä moiseen, enkä millään voi pistää havaitsemaani kehitystä pelkästään nykyaikaisten taktiikoiden piikkiin, paitsi niiltä osin kuin se on lisännyt kahvausta.

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Viestin lähetti Qeuba
Jos jotakin pitäisi sm-liigassa tehdä, niin olisi syytä tasoittaa jotenkin eri talousalueilla sijaitsevien joukkueiden mahdollisuuksia tavoitella Suomen mestaruutta.

Täsmälleen samaa mieltä. Pahin liigan mielenkiintoa uhkaava tekijä on nimenomaan tuo menestyksen vahva riippuvuus talousalueen koosta. 80-luvulla mestaruuden voitti viisi eri joukkuetta, 90-luvulla enää kolme.

ks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,HPK
railwayman

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

Mutta jos kannatat viimeisen päälle omaa joukkuettasi niin tuskin olisit yhtä onnellinen 9-14 tappiosta kuin 2-1 voitosta.

Olet siinäkin oikeassa että että joitakin satunnaisia voittoja voidaan saavuttaa täysin suljetulla räkäkiekolla.Sillä voidaan jopa päästä pleijareihin.Menestyäkseen on joukkueen osattava paljon muutakin.

Mutta onko tämä mikään uusi ilmiö?Moni laskee sekä fudassa että kiekossa menestyksen avaimen olevan puolustuspelissä.Päinvastainen taktiikka on niin riskialtis.Yleensä hävinneen joukkueen valmentaja kiroaa niitä tasan kahta siniviivavirhettä jotka johtivat 2-3 tappioon.

Kuten Jortikka loihe lausumaan hänen joukkueensa pelaa aina voitosta ei kauneusarvoista.

Mailahäirintää on saatu paljon karsittua sitten pahimpien aikojen.Voi silti olla että toisen pelin estäminen on edelleen liiaksi etusijalla.

Reilu ja kova taklauspeli on kiekon suola.Sen oivaltamisessa on tuomareilla vielä paljon tekemistä.Siitä se tylsyyskin helpottaisi.

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Re: railwayman

Viestin lähetti ks i.Onko Suomessa koskaan ollut parempaa joukkuetta kuin Tappara nyt tai Jokerit nyt?
Tai Tepsin nhltason vahvistukset tai Bluesin?

Joo tohon joukkueiden paremmuuteen viittavaan viestiisi ois pieni kommentti. Tottahan se on että Jokerit ja Tappara ovat nyt tosi kovia. Mutta mielestäni HIFK:lla oli mestaruusvuonna -98 tosi kova joukkue, joka varmasti pärjäisi nykyäänkin. Esim. pakit Karalahti, Linna, Rafalski, Timonen, Halkidis, Nikko. Väittäin tätä pakistoa melko kovaksi. Esim. Timonen ja Rafalski tällä hetkellä NHL:n parhaimmistoa hyökkävistä pakeista.
Ja mitä silloiseen hyökkäykseen tulee, niin kyllä nimet Tuomainen, Jokinen, Caloun, Davidsson, Elomo, Ruuttu. Niin kyllä tuo joukkue pärjäisi tänä päivänäkin todella loistavasti.
Sääli vaan että iso ja mahtava NHL on vienyt parhaat pois. Ja iso ja paha Pena on sitten vaan muuten pilannut loput. Haikeudella muistelen tuota joukkuetta

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Minulla kävi mielessä tuo HIFK:n mestari-joukkue esimerkkiä miettiessä. Minulle Kärppien voitto ei ole tärkein asia jääkiekossa, vaan itse ottelu ja tapa millä pelataan ajaa ohi Kärppien voiton, mitä toki aina toivon. Tullessa peliin, toivon näkeväni kaksi joukkuetta, jotka tosissaan taistelee pisteistä pyrkien esittämään parasta osaamistaan. Liian usein näen passiivista vastustajan virheiden kyttäämistä. Liian usein olen nähnyt joukkueita, jotka eivät pyri rakentamaan omaa peliä, vaan keskittyvät hajoittamaan vastustajan pelinrakentelua, tämä usein vielä oman maalin edessä olevalla paikkapuolustuksella, jossa mailaa käytetään surutta muuhunkin kuin vain itse kiekkoon. En myöskään sido hyvää peliä runsaaseen maalimäärään. Hyvään jääkiekko-otteluun voi vallan mainiosti kuulua loistava maalivahtipeli, joka pitää maalimäärät pieninä.

Turhan harvoin näen vauhdikkaan pelin, jossa kaksi joukkuetta pyrkii aktiiviseen kiekolliseen viisikkopeliin, joka pitää sisällään taitavia yksilösuorituksia, mielikuvituksellisia hyökkäyskuvioita, räväkkää taklauspeliä ja kaiken lisäksi thrillerin aineksia loppuvihellykseen asti.

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oonks mä dementti vai onko tää Luiro joku kompa?

Nimittäin mulle tuli semmonen dejavu että oon lukenut tuon täsmälleen saman aloitusviestin (samalla otsikollakin) joskus aiemmin syksyllä. No, tietysti tällaisesta asiasta sopii keskustella useamminkin, mutta kerro nyt onko mulla päässä vikaa vai pitääkö paikkansa.

Ettan

Jäsen
Suosikkijoukkue
H.I.F.K
Re: Oonks mä dementti vai onko tää Luiro joku kompa?

Viestin lähetti Gagarin
Nimittäin mulle tuli semmonen dejavu että oon lukenut tuon täsmälleen saman aloitusviestin (samalla otsikollakin) joskus aiemmin syksyllä. No, tietysti tällaisesta asiasta sopii keskustella useamminkin, mutta kerro nyt onko mulla päässä vikaa vai pitääkö paikkansa.

Tais kyse olla silloin Sm - liigan tason laskusta

Vaikka en itse pidä Sm-liigaa tylsänä koen sen tason laskeneen lukuisten
NHL- värvättyjen johdosta. Mutta jos tahti jatkuu samanlaisena kuin lähi
vuosina loppuu tekijät Sm-liigasta , mutta ei se lätkästä / sm -liigasta tylsää
tee.

Archon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin tämän saitin viestien määrän pohjalta voidaan sanoa että ei liiga ainakaaan tylsä ole.

Tänä(kin) vuonna on tapahtunut monta mielenkiintoista asiaa, kuten TuPSukoiden alkukauden konttaus, Föönin lausunnot ja säätämiset sekä pelaajapuolella mm. Stapleton, Kohn, Duba, Chlubna kaltaiset uudet nimet näissä ympyröissä....

Vaikka kieltämättä mestaruudet tuntuvat liikkuvan HKI-TKU välillä ei se tee tästä sarjasta tylsää sillä kuten on nähty playoffseissa voi ja tapahtuukin hurjia juttuja. (mm runkosarjavoittajan Jokerit taipuminen viime vuonna Kärpille, sekä TPS:n hyvän kauden töksähtäminen Kiekko-Espooseen vuonna 98-99(?).

jne jne

Taateli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ottawa Senators
Mielestäni Sm-liiga on mielenkiintoisempi sarja nyt, kuin vuosiin. Play-off viivan tuntumassa kilpailu käy todella kuumana ja sarjaa johtaa vaihteeksi joku muukin kuin Jokerit tai TPS. Mielestäni myös kaukalossa mennään nykyään kovempaa kuin koskaan. Kesällä koetut menetykset on saatu hyvin paikattua paluumuuttajilla ja seurojen lahjakkailla junioreilla. Sm-liiga kehittyy oikeaan suuntaan ja voi tällä hetkellä todella hyvin suomessa.

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

• 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
K-Espoo vs Pelicans
  • 3.60
  • 4.20
  • 1.99
TPS vs Jukurit
  • 1.39
  • 5.50
  • 6.60
Tappara vs KooKoo
  • 2.22
  • 4.05
  • 2.84
Ässät vs HIFK
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.98
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy