Taas vaihteeksi on lentoasemilla Airpron / RTG:n maapalveluhenkilökunta mennyt lakkoon. Itseäni tämä sikäli koskee, että olen Ilmailualan Unionin (IAU) työehtosopimuksen piirissä ja töissä kyseisellä alalla. Vuosikaudet on alalla ollut yleissitova työehtosopimus, jonka on neuvotellut IAU. Käytännössä siis tarkoittaa, että jos teet alalla töitä, niin palkka määräytyy yleissitovan TES:n perusteella.
Jossain vaiheessa Finavia, joka siis omistaa lentoasemat Suomessa, keksi alkaa tekemään myöskin maapalveluja ja nimenomaan tyttärensä Airpron kautta. Nehän tietysti ajatteli, että "ei meidän tartte tuota IAU:n TES:iä noudattaa". Tästä johtuen muiden firmojen työntekijät kerran Vantaalla piirittivät kalustolla yhden (saattoi olla Blue1) lentokoneen ja estivät tätä lähtemästä liikkeelle. Tästä on aikaa varmaan melkein kymmenen vuotta.
Nykyään tilanne on siinä määrin mielenkiintoinen, että Airpron työntekijät ovat parempien työehtojen toivossa liittyneet IAU:n leiriin, jolloin sen pitäisi olla TES-pöydässä neuvottelemassa työehdoista, koska sillä on selkeästi edustavuus (= airpron työntekijöistä maapalvelualalla selkeästi suurin osa kuuluu IAU:n piiriin). Tällöin tilanne tervehtyisi, koska kaikille alalla työskenteleville maksettaisiin samaa palkkaa saman työehtosopimuksen perusteella. Tällä hetkellähän esimerkiksi Norwegianin lentoja "kääntävä" henkilökunta saa merkittävästi heikompaa palkkaa verrattuna täsmälleen samoja hommia viereisellä Finnairin koneella työskentelevään kollegaan. Lisäksi muut työehdot ovat myös selkeästi heikommat.
Myös turvatarkastajat ovat perustaneet IAU:n oman osaston, ja heidän työehtonsa pitäisi myös olla IAU:n neuvoteltavissa.
Edellisellä kerralla kun airprolla oli TES katkolla, niin ilmoittivat puoli vuotta ennen TES:n loppumista tyyliin "Olemme päässeet sopuun uudesta työehtosopimuksesta Pardian kanssa". Neuvottelut oltiin käyty ilman että työntekijät edes tiesivät että neuvotellaan, saati että niitä joku olisi ollut siellä edustamassa. Voi vain arvata millaiseen lopputulokseen tuollaiset neuvottelut johtavat... Pardia liittona on tietty hyvä neuvottelukumppani Finavia / Airprolle koska em. syistä johtuen saavat omat etunsa aika kivuttomasti ajettua läpi. Tämähän nyt tietty johtaa siihen, että kun palkka on huono ja työajat surkeat ja lisillä / ylitöillä et tienaa niin työntekijät on koko ajan väsyneitä ja ns. mela otsassa. Vaihtuvuus melko suuri ja mukava nähdä innokkaita uusia työntekijöitä: "Huippua, lentokenttä ja lentokoneita!!". Kuluu kuukausi niin ahdistaa ja vituttaa..
Nyt yrittävät vetää kania hatusta uudelleen, eli kesken neuvottelujen ilmoitetaan vaan että JHL on sopinut työntekijöiden ehdoista Airpron kanssa. Tämäkin hienoa, mutta ei sekään edusta kuin muutamaa Airprolaista. Neuvotteluissa JHL ei tietääkseni ole esittänyt ensimmäistäkään ehdotusta paperilla työnantajalle TES:n muuttamisesta. IAU:lla muutosehdotuksia oli ilmeisesti yli 40. Tämän takia porukka marssi pihalle "maakunta-asemilla". Vantaa liittynee joukkoon piakkoin jos ei sopua synny.
Eniten ihmetyttää vaan, että miten ihmeessä tämä voi edes olla mahdollista? Ilmeisesti asiasta on valitettu ministeritasollekin jo useamman kerran, mutta kun kyseessä on valtionyhtiö (Finavia) niin jossain vaiheessa kiinnostus asian selvittämiseen lopahtaa. Eikö tässä nyt rikota jo kaikkia lakeja ja käytäntöjä ihan räikeästi? Itseäni harmittaa, että tällaisen asian takia pitää edes alkaa lakkoilemaan, koska mun mielstä on kyse niin päivänselvästä asiasta, että tähän pisteeseen ei todellakaan pitäisi homman edes päästä.