Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 841
  • 1 686

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toukokuun alusta olen ollut tietyllä tapaa eläkevirassa hieman erilaisessa toimintaympäristössä johon olen tottunut. Kokoajan olen miettinyt, että olenkohan oikeassa paikassa. Tänään sitten meni hermo sen verta kovin, että laitoin pariin paikkaan hakemukset.

Itse samanlaisessa tilanteessa. Plakkariassa on koulutusta vastaava duuni, liikaa en rasitu tai stressaa ja ihan kohtuullinen palkka.

Ei vaan napostele, ei vähääkään. Minulle on oikeastaan herttisen sama mitä vastuualueeni hommille tapahtuu. En todellakaan tarkoita, että tekisin hommani huolimattomasti tai jättäisin niitä tekemättä. Minua ei vaan kiinnosta, jos joku pomo tai muu taho esitykseni "jyrää", semminkin kun minun ja firman näkökannat ovat tietyissä asioissa erilaiset. No sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. En vain koe tekeväni itselleni tärkeää tai merkityksellistä duunia.

Itselle on selvää millaista duuni haluan tehdä ja minulla on selvä suunnitelma kuinka tätä unelmaa kohti rämmin, askel kerrallaan. Itsellä on myös laput vetämässä tällä hetkellä, toiset menee sisään ensi viikolla. Tiedän, että jos saisin nyt hakemani paikan, niin nykyinen työnantaja olisi kusessa. Siitä en tunne lainkaan huonoa omaatuntoa paitsi pomon ja duunikavereiden osalta. He ovat hyviä ja mukavia ihmisiä.

Toivotan sinulle onnea hakuun. Paljon ajastamme olemme duunista ja sen pitäisi olla mieluista, motivoiva ja palkitseva.
 

Jeffrey

Jäsen
Kuitenkin alanvaihdosta johtuen viimeisin oikea loma on 2.5 vuoden takaa ja nyt tuntuu, että ensi kesänä on pakko lomailla ihan oman mielenterveyden vuoksi.

Lomat on sellainen asia, joista ehdottomasti kannattaa pitää kiinni. Oma tutkinnon jälkeinen työurani alkoi pätkäsoppareilla ja taisi siinä useampi vuosi mennä ennen kunnollisia lomia. Lomat on kuitenkin sellainen asia jotka ehdottomasti tulisi pyytää työpaikan vaihdon yhteydessä. Itse vaihdoin syyskuussa hommia ja uuteen paikkaan neuvottelin ensi lomakaudelle täydet lomat ja tälle kaudelle 2 viikkoa palkallista. Olen toki itsekin ollut tilanteessa jossa en ole kehdannut näitä pyytää, mutta yleisesti melko helposti lomat saa kun vaan tajuaa suunsa avata.

Muista asioista voisinkin sitten työpaikan vaihdoksesta avautua. Onneksi on sentään parikymppiä enemmän pahvia niin kai sitä nämä edellä mainitut lomat jaksaa läpi katsoa ja sen jälkeen vasta pohtia omaa uraa. Jos nyt ensin saisi toivuttua raskaasta syksystä, johon toki vaikuttanut sairastamiset yms. eikä pelkästään uusi työ, ja vasta sen jälkeen alkaa päätöksiä tekemään.

Yleisesti ehkä täälläkin aletaan pohtimaan pitäisikö se selkeämmin hommia vaihtaa. Ajauduin oman kyvykkyyteni ohjaamana hommiin joissa ei ihan omillani ole. Valitettavasti oma kokonaisuus vaan on senverran erilainen, että oma sauma tuolla on myös reilummin rahastaa. Toki sitten tasapainoisempi elämä ja mahdollisesti mielekkäämmät hommat painaa vaakakupissa toisaalla.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toki sitten tasapainoisempi elämä ja mahdollisesti mielekkäämmät hommat painaa vaakakupissa toisaalla.

Vaikka kukaan ei minulta mitään kysynyt, niin suosittelisin niitä mielekkäämpiä hommia rahan edelle. En tiedä ikääsi, mutta jos olet kolmikymppinen, niin sinulla on työuraa jäljellä se 40 vuotta. Se on helvetin pitkä aika. Se on kivempaa herätä aamulla vähän köyhempänä kuin vittuutuneena. Käärinliinoissa ei ole taskuja.
 

Jeffrey

Jäsen
Vaikka kukaan ei minulta mitään kysynyt, niin suosittelisin niitä mielekkäämpiä hommia rahan edelle. En tiedä ikääsi, mutta jos olet kolmikymppinen, niin sinulla on työuraa jäljellä se 40 vuotta. Se on helvetin pitkä aika. Se on kivempaa herätä aamulla vähän köyhempänä kuin vittuutuneena. Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Ei ole ei, joskaan ei tässä onneksi ihan niin radikaalista välttämättä kyse ole. Ehkä voin sen verran avata, että voisin tehdä nykyisiä hommiani oman yrityksen kautta konsulttina. Tämä toki toisi odotuksia ja vastuuta sille tasolle, että en tiedä olisiko kuitenkin mielekkäämpää olla vain se asiantuntija. Ansiotaso olisi kuitenkin melkoisen huikea, varsinkin kun siihen lisää mahdollisuuden optimoida verotusta ja eläkesäästämistä.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF, sympatiapisteet Ässille
Toukokuun alusta olen ollut tietyllä tapaa eläkevirassa hieman erilaisessa toimintaympäristössä johon olen tottunut. Kokoajan olen miettinyt, että olenkohan oikeassa paikassa. Tänään sitten meni hermo sen verta kovin, että laitoin pariin paikkaan hakemukset.
Näemmä miun palvelukset kelpaisivat molempiin hakemiini paikkoihin, kun kummastakin tuli soittoa tänään. Toisesta heti aamulla. Sovittiin haastatteluajat, joista toinen jo heti huomenna.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Äsken soitettiin ja tarjottiin paikkaa samoista tehtävistä mitä teen nyt, mutta eri alalta. Nyt on kova mietintä, että vaihdanko vai ei. Pomo ei ainakaan tykkää kun juuri lähti yksi kollega pois.

Plussat uuden paikan puolesta olisi huomattavasti lyhyempi työmatka ja vähemmän reissaamista. Nykyisin työmatka on puoli tuntia suuntaansa ja muut reissut vielä päälle. Uusi työmatka olisi autolla 10min ja pyörällä 20min. Peruspalkka nousisi, mutta bonarit on hieman pienemmät.

Miinuksena tietysti se, että lomat menee, mutta koitan saada neuvoteltua edes jonkun pätkän palkallista lomaa ensi kesäksi.

Uuden paikan esimies vaikutti varsin mukavalta tyypiltä ja hän puhelimessa totesikin, että on halunnut minut tähän tehtävään jo ennen tätä viimeisintä haastattelua.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että otan tuon paikan. Vähän sellainen fiilis, että harmittaisi jos tästä kieltäytyy.
 

Jeffrey

Jäsen
Tällä hetkellä näyttää siltä, että otan tuon paikan. Vähän sellainen fiilis, että harmittaisi jos tästä kieltäytyy.

Fiiliksellä on hyvä mennä! Lomat kannattaa ehdottomasti pyytää ja itse pyytäisin vähintään täydet lomat seuraavalle lomakaudelle ja mielellään nyt myös talvelle ainakin viikko tai pari. Voi vielä pikkasen vihjaista sellaiseen suuntaan, että tällaiset on nykypaikassa olemassa.

Palkka jos hiertää, niin sitä voi myös yrittää vielä jumpata. Toki tuohon tehtävään todennäköisesti on jonkinlainen range olemassa, ja jos sen yläpäähän osuu niin voi mennä hyvin hankalaksi sitä enää nostaa.

Jos vähääkään mietityttää niin nämä asiat kannattaa viimeistään nyt nostaa neuvotteluissa esiin ja tarvittaessa sanoa tarvitsevansa pari päivää miettimiseen ja pyytää tarkistamaan onko näissä vielä neuvottelun varaa. Toki jos palkankorotus on maltillinen, niin nykyinen työantaja saattaa hyvin tuon täsmätä mikäli haluaa kiinni pitää.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Fiiliksellä on hyvä mennä! Lomat kannattaa ehdottomasti pyytää ja itse pyytäisin vähintään täydet lomat seuraavalle lomakaudelle ja mielellään nyt myös talvelle ainakin viikko tai pari. Voi vielä pikkasen vihjaista sellaiseen suuntaan, että tällaiset on nykypaikassa olemassa.

Palkka jos hiertää, niin sitä voi myös yrittää vielä jumpata. Toki tuohon tehtävään todennäköisesti on jonkinlainen range olemassa, ja jos sen yläpäähän osuu niin voi mennä hyvin hankalaksi sitä enää nostaa.

Jos vähääkään mietityttää niin nämä asiat kannattaa viimeistään nyt nostaa neuvotteluissa esiin ja tarvittaessa sanoa tarvitsevansa pari päivää miettimiseen ja pyytää tarkistamaan onko näissä vielä neuvottelun varaa. Toki jos palkankorotus on maltillinen, niin nykyinen työantaja saattaa hyvin tuon täsmätä mikäli haluaa kiinni pitää.

Otettiin uusi puhelu ja kaksi viikkoa lupasivat palkallista lomaa, toiset kaksi viikkoa saa ottaa palkattomana. Palkka meni kyllä ihan heidän ylärekisteriin ja on mielestäni palkka on ihan yleisestikin tehtävänimikkeen ylälaidassa ainakin tällä minun kokemuksellani.

Tuossa nopeasti laskin, niin vuosiansiot täysillä bonareilla pienentyisi jos vaihtaisi. Toki ero on aika pieni niin tuota tuskin huomaisi verojen jälkeen ja ehkä sitä mielummin ottaa korkeamman peruspalkan tässä vaiheessa.

Sovittiin, että palaamme loppuviikosta asiaan. Laittavat työsoppariluonnoksen vielä luettavaksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuossa nopeasti laskin, niin vuosiansiot täysillä bonareilla pienentyisi jos vaihtaisi. Toki ero on aika pieni niin tuota tuskin huomaisi verojen jälkeen ja ehkä sitä mielummin ottaa korkeamman peruspalkan tässä vaiheessa.

Jos sinulla palkkaus kääntyi noin päin, niin otithan huomioon että kuukausipalkan saa vuodessa * 12,5 - eli lomaraha mukaan laskelmaan. Toki ensimmäisenä vuotena ei täysiä lomarahoja saa ja näin ne itseasiassa tuloja entisestään alentaa.

Palkka vs. bonarit onkin mielenkiintoinen miete. Palkalla eletään, mutta bonareilla saa yleensä sitten jotain ylimääräistä. Peruspalkan hyväpuoli on se, että esimerkiksi asuntolaina määritellään yleensä sen mukaan eikä bonareita oteta huomioon. Huono puoli taas on se, että arjen kulut yleensä asettuu sen kuukausipalkan mukaan - ja näin ollen turhatörsäys mahdollistuu suuremmalla mittakaavalla.

Toisaalta taas itselläni peruspalkan nousun myötä myös arjen kustannukset on mennyt isompaan syyniin, joten psykologisesti saattaa vaikuttaa näinkin päin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Jos sinulla palkkaus kääntyi noin päin, niin otithan huomioon että kuukausipalkan saa vuodessa * 12,5 - eli lomaraha mukaan laskelmaan. Toki ensimmäisenä vuotena ei täysiä lomarahoja saa ja näin ne itseasiassa tuloja entisestään alentaa.

Palkka vs. bonarit onkin mielenkiintoinen miete. Palkalla eletään, mutta bonareilla saa yleensä sitten jotain ylimääräistä. Peruspalkan hyväpuoli on se, että esimerkiksi asuntolaina määritellään yleensä sen mukaan eikä bonareita oteta huomioon. Huono puoli taas on se, että arjen kulut yleensä asettuu sen kuukausipalkan mukaan - ja näin ollen turhatörsäys mahdollistuu suuremmalla mittakaavalla.

Toisaalta taas itselläni peruspalkan nousun myötä myös arjen kustannukset on mennyt isompaan syyniin, joten psykologisesti saattaa vaikuttaa näinkin päin.

Joo, juuri tuolla tavalla sen laskin. Onhan nuo bonarit tosiaan ihan kivoja kun tilille tupsahtaa se yksi ylimääräinen kuukausipalkka. Tosin aina nuo on mennyt säästöön ja sijoituksiin. Harvemmin tulee törsättyä.

Se hieman yllätti, että uudessa paikassa ei ollut mitään henkilökunnan osakesäästöohjelmaa, vaikka kyseessä on ihan hyvänkokoinen pörssiyritys. Nykyisessä paikassa tuollainen ohjelma löytyy varsin hyvillä kannustimilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos sinulla palkkaus kääntyi noin päin, niin otithan huomioon että kuukausipalkan saa vuodessa * 12,5 - eli lomaraha mukaan laskelmaan. Toki ensimmäisenä vuotena ei täysiä lomarahoja saa ja näin ne itseasiassa tuloja entisestään alentaa.
Toki edellisestä paikasta lähtiessä saa sieltä ansaitut ja käyttämättömät lomat rahana sekä näistä ansaitut lomarahat.
 

Jeffrey

Jäsen
Joo, juuri tuolla tavalla sen laskin. Onhan nuo bonarit tosiaan ihan kivoja kun tilille tupsahtaa se yksi ylimääräinen kuukausipalkka. Tosin aina nuo on mennyt säästöön ja sijoituksiin. Harvemmin tulee törsättyä.

Se hieman yllätti, että uudessa paikassa ei ollut mitään henkilökunnan osakesäästöohjelmaa, vaikka kyseessä on ihan hyvänkokoinen pörssiyritys. Nykyisessä paikassa tuollainen ohjelma löytyy varsin hyvillä kannustimilla.

Näissä sivukannustimissa voikin olla yllättävän isoja asioita. Itse esimerkiksi luovuin käytännössä täydestä yksityisestä terveydenhuollosta työpaikkaa vaihtaessa - ja nyt uudessa olen käytännössä kokonaan julkisen terveydenhuollon piirissä. Lisäksi lounasetuudet yms. on sellaisia, jotka saattavat hyvinkin vaakakupissa painaa mikäli rahapalkan osuus ei ole merkittävästi eri.
 

Jeffrey

Jäsen
Toki edellisestä paikasta lähtiessä saa sieltä ansaitut ja käyttämättömät lomat rahana sekä näistä ansaitut lomarahat.

Tässä kannattaa muuten olla tarkkana. Lomarahojen saanti nimittäin riippuu täysin työehtosopimuksesta tai työsopimuksesta. Omalla tutkinnon jälkeisellä työuralla olen kahdesti vaihtanut työnantajaa ja toisella kertaa nämä kuuluivat minulle ja toiselle ei. Aikaisemman työuran käytäntöjä en jaksa muistaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä kannattaa muuten olla tarkkana. Lomarahojen saanti nimittäin riippuu täysin työehtosopimuksesta tai työsopimuksesta. Omalla tutkinnon jälkeisellä työuralla olen kahdesti vaihtanut työnantajaa ja toisella kertaa nämä kuuluivat minulle ja toiselle ei. Aikaisemman työuran käytäntöjä en jaksa muistaa.
Aah. Hyvä tarkennus jos näin. Itse vaihtanut kaksi kertaa työpaikkaa ja molemmilla kerroilla nämä saanut. Pidin itsestäänselvyytenä.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aah. Hyvä tarkennus jos näin. Itse vaihtanut kaksi kertaa työpaikkaa ja molemmilla kerroilla nämä saanut. Pidin itsestäänselvyytenä.
Muutaman kerran itse vaihtanut ja koskaan en ole lomarahoja saanut. Jos lähdit lomarahojen maksun jälkeen mutta ennen kesälomaa perittiin lomarahat kuulemma lopputilissä takaisin. Monet kikkaili irttarit niin että kävi loman jälkeen hetken töissä niin sai lomarahat pitää.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutaman kerran itse vaihtanut ja koskaan en ole lomarahoja saanut. Jos lähdit lomarahojen maksun jälkeen mutta ennen kesälomaa perittiin lomarahat kuulemma lopputilissä takaisin. Monet kikkaili irttarit niin että kävi loman jälkeen hetken töissä niin sai lomarahat pitää.
Tuossa näkyy lomarahojen historia. Aiemmin ne tunnettiin nimellä lomaltapaluuraha, jengi kun lomaili Ruotsissa ja jäi sitten sinne duuniin paremmille liksoille, tai jengi muutoin vain jäi "omille lomille" vetämään lonkkaa. Näin saatiin duunarit takaisin sorvin ääreen.
 

JKyykka

Jäsen
Kyselin viime viikolla, että onkohan mitään järkeä laittaa kiitosviestiä haastattelun jälkeen. Lopulta päädyin sen kiitosviestin laittamaan. No en tiedä oliko siitä hyötyä vai ei, että mutta tänään tuli tieto, että tämä yritys haluaa minut palkata.

On kyllä hyvä fiilis. Tykkään kyllä nykyisestä työstänikin, mutta palkka on kyllä ollut yksinkertaisesti surkea. Kyselin nykyisessä työssäni n. 300 € palkankorotusta. Ei tippunut, eikä kuulemma kukaan muukaan ikinä firman historiassa ole saanut noin isoa palkankorotusta. Uuden työn palkka tulee olemaan n. 1 000 € korkeampi. Työtehtävissä ei suurta eroa ole. Nykyisessä työssä tehtävät ovat hieman laajemmat ja uudessa pääsen keskittymään enemmän juuri niihin missä oma osaamiseni on.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Tuossa näkyy lomarahojen historia. Aiemmin ne tunnettiin nimellä lomaltapaluuraha, jengi kun lomaili Ruotsissa ja jäi sitten sinne duuniin paremmille liksoille, tai jengi muutoin vain jäi "omille lomille" vetämään lonkkaa. Näin saatiin duunarit takaisin sorvin ääreen.
Joo näinhän se nimenomaan on.

Itse eräässä aiemmassa työpaikassa lopetin työsuhteen kesälomaan. Esimies ehdotti että käyn tekemässä kesäloman jälkeen yhden työpäivän, jotta saan lomarahat mukaan lähtiessä. Pointsit hänelle siitä, en olisi itse hoksannut. Kyseessä oli isompi ketju, eli varmaan joku automaattikäytäntö siellä oli jättää maksamatta rahat mikäli loman jälkeen ei tee enää työpäiviä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hieman huolestuttaa ex-työkaverin työnhaku. Hän postailee Instaan tarinoita, joissa puhuu hyvin väsähtäneen oloisena työnhaustaan ja työhaastatteluistaan. Media-alan töistä on siis kyse, ja siellähän aktiivisuus somessa on vain hyväksi, mutta en ole varma, ovatko nuo tarinat hyväksi. Työnantajapuolta niissä ei haukuta, mutta niistä paistaa sellainen lannistuneisuus ja väsähtäneisyys tyyliin "sit mua alkoi hirveesti yskittää, enkä tiiä, menikö se muutenkaan hyvin".

Mietin, miten tästä kauniisti huomauttaisi. Työnantajapuoli voi nähdä nuo tarinat, eivätkä ne mielestäni anna ex-työkaveristani mitenkään houkuttelevaa kuvaa. Olen yrittänyt häntä tsempata ja sanoa, että vielä se tärppää, eikä tilanne ole muutenkaan huono, kun hän pääsee haastatteluihin. Väsähtämisenkin ymmärrän, koska työnhaku on rankkaa puuhaa, mutta mielestäni nuo raadollisen rehelliset sometarinat voivat aiheuttaa vahinkoa. Työnantajalle voi tulla esimerkiksi sellainen kuva, että tämä ihminen on negatiivinen eikä kestä vastoinkäymisiä.

Arveluttaa vain, että tämä ex-työkaverini voisi ymmärtää huomauttamisen väärin. Jos on työnhakuun oikein väsynyt, niin hän voisi tulkita noista tarinoista huomauttamisen ilkeämieliseksi. Sitähän se ei olisi, vaan sitä, etten haluaisi hänen huonontavan mahdollisuuksiaan. Hän on ollut vasta muutaman kuukauden työttömänä ja päässyt kuitenkin jo useampaan haastatteluun, joten tilanne ei ole mielestäni toivoton. Ja ihan osaavasta ihmisestä on kyse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF, sympatiapisteet Ässille
Itse kävin ensimmäisessä sovituista haastatteluista. Koronarajoitusten takia eivät olekaan palkkaamassa ketään lähtevän työntekijän tilalle.

Toinen haastattelu ensi keskiviikkona sitten. Kovin suuret eivät ole odotukset tuonkaan suhteen.

Ravintola alan ihmisenä kiitän koronaa suuresti! Tykkäämäni työpaikka meni alta ja puolivuotta olin lomautettuna. Nyt kun näytti, että korona helpottaa, niin työpaikkoja aukeni. Sitten taas sulut päälle ja ravintolat ahtaalle..

Ollaan nyt vittun sitten tuolla vanhainkodin keittiössä ruskian kastikkeen ihannoijien kanssa sitten. Yritä siinä uudistaa toimintakulttuuria, kun kaikki on tehty samalla tapaa 30 viimeisintä vuotta. Joka vitun työpöydällekin on oman värisensä ämpäri jolla pitäisi pestä....

Pahinta tässä kaikessa on kulttuuri, jossa esimiehen, eli minun pitäisi kädestä pitäen kertoa keittäjälle, että tässä on tomaatti, tämä tomaatti tulee siihen salaattiin, jonka sinä laitat tähän näyttämään astiaan. Tälläisiksi paloiksi sinun pitää pilkkoa tämä tomaatti. Tähän kohtaan pöytää muuten laitat tämän salaatin johon tomaatin pilkoit.

Itse en vain tuollaiseen holhoukseen pysty, ja helvetisti saan tästä kyllä paheksuntaa erityisesti syrjäyttämäni emännän ja hänen luottomuijansa osalta. Muut kyllä keittiössä tykkäävät, kun jaan vastuuta.

Eläkevirkahan tämä tietyllä tapaa olisi. Avasin tuonne ravintolan annniskeluoikeuksineen, joka oli miulle keittiö ihmiselle taas uuden opettelua. Paikan luottokorttikin tuli postissa tällä viikolla. Ennen miuta ei ole muilla ollut, kuin paikan johtajalla pankkikorttia firman tilille. Luottoa näemmä johtajattarella riittää miuta kohtaan, kuten myös yhdistyksen johtokunnalla.

Edit. Tulipahan selkeäpäinen viesti, kuten tässä vaiheessa viikkoa saattaa odottaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös