Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 825
  • 1 686

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Itse lähdin tällä viikolla etsimään pikkaisen hommia. Tällä hetkellä on omasta vakituisesta työsuhteesta lomautettuna. Tämä lomautus on merkattu kestävän reippaasti 2021 puolelle. Tässä nyt ottanut muutaman kuukauden rauhassa kotona ja leikkinyt tyttären kanssa. Tytär aloittikin tuossa päiväkodissa käymisen niin huomasin että kyllä päivät alkaa olemaan kohtuu pitkiä jos ei tee mitään. Liitosta saan tällä hetkellä varsin mainiota korvausta joten taloudellisesti ei ole mitään paineita töiden puolesta. Sunnuntaina sitten päätin että teen elämäni toisen työnhaun. Edellisestä ja ainoasta onkin kulunut yli 20v. Eipä ollut mitään havaintoa miltä kannattaisi kirjoitella ja paljastaa. Näpyttelin koneella pienen stoorin itsestäni ja omista saavutuksista. Sitten löin perään nipun ihmisiä joilta olin saanut luvan lisätä mahdolliseksi suosittelijaksi.
Työkkärin sivuilta löysin muutaman ihan mielenkiintoisen paikan jotka herättivät mielenkiinnon. Lähetin jokaiseen paikkaan täysin samanlaisen hakemuksen. Parilla firmalla oli omat hakuprosessit joihin pääsin myös laittamaan oman suunnittelemani tekstin. Maanantaina sainkin 3puhelua jossa ilmoitettiin että oltaisiin erittäin kiinnostuneita. Kahden näistä kanssa suoritettiin puhelimitse pikainen työhaastattelu. Tänään tiistaina sain 2 aivan uutta yhteydenottoa jossa tiedusteltiin että olisinko yhä etsimässä hommia. Tällä hetkellä tiedossa olisi takuulla hommia. Itse odotan vielä yhdeltä firmalta vastausta. Toivon mukaan sieltä tulisi myös kiinnostusta. Oma tavoite olisi että mahdollisesti ensi viikolla pääsisi kirjoittaa sopparia johonkin suuntaan. Vaikka hakemani työt eivät välttämättä niitä seksikkäimpiä niin kyllä tuli hyvä mieli kun huomasi että sai aikaan jotain kiinnostusta.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
No niin nyt on katsottu kaikki kortit läpi mitä pöydällä oli. Eilen tuli puhelu viimeisestä paikata josta odotin vastausta. Kysyttiin ehtisinkö vielä tällä viikolla käymään heidän toimistolla. Olisi tarkoitus esitellä pikkaisen heidän toimintaa ja esitellä muulle tiimille. Siinä kohtaa olin jo 99% varma että täältä saan haluamani työtarjouksen. Kävin pyörähtämässä tänään heidän toimistolla. Heti lähdettiin esittelemään tuotantoa ja tehtiin pieni katsaus heidän toimintaan. Tiedossa olisi erittäin kiireinen vuoden alku ja kevät.
Sovittiin että aloitan hommat tammikuussa ja hommia löytyy heidän puolesta ainakin elokuuhun asti. Tämä kelpaa itselleni erittäin hyvin. Olin pikkasen suunnitellut että jospa sitä palaisi mahdollisesti elo/syyskuussa takaisin vanhaan työpaikkaan. Sain kiitosta työhakemuksestani joka oli kuulema ollut hyvin selkeä ja erityinen plussa oli mainitsemani suosittelijat.
Tästä hyvästä pitää varmasti ensi kerralla kun käyn hakee nuuskaa niin ottaa mun esimiehelle joka oli antanut vihreää valoa extra torni.
Aluksi olin hyvin epävarma miten mahdollinen työnhaku menee. Olin henkisesti jo valmistaudut että välttämättä ei edes tule kutsua mihinkään haastatteluun.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tuli kutsu erään rekryn loppuvaiheilla psykologisiin testeihin. Minun lisäkseni mukana enää ilmeisesti yksi toinen hakija. Kyseessä olisi itselleni se ns. unelmapaikka ainakin tässä vaiheessa.

Kuinka näihin testeihin tulisi valmistautua, mitä ottaa huomioon, mahdollisia sudenkuoppia, muuta?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli kutsu erään rekryn loppuvaiheilla psykologisiin testeihin. Minun lisäkseni mukana enää ilmeisesti yksi toinen hakija. Kyseessä olisi itselleni se ns. unelmapaikka ainakin tässä vaiheessa.

Kuinka näihin testeihin tulisi valmistautua, mitä ottaa huomioon, mahdollisia sudenkuoppia, muuta?
Todennäklisesti rekrykonsultti kysyy ainakin samat kysymykset mitä haastattelijakin kysyisi, eli kannattaa miettiä vastaukset peruskysymyksiin. Miksi sinut pitäisi valita, mikä on heikkoutesi jne.

Muuten en oikein keksi miten noihin voisi valmistautua.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli kutsu erään rekryn loppuvaiheilla psykologisiin testeihin. Minun lisäkseni mukana enää ilmeisesti yksi toinen hakija. Kyseessä olisi itselleni se ns. unelmapaikka ainakin tässä vaiheessa.

Kuinka näihin testeihin tulisi valmistautua, mitä ottaa huomioon, mahdollisia sudenkuoppia, muuta?

Kannattaa yrittää nukkua hyvin ja olla mahdollisimman stressittömässä ja rennossa tilanteessa. Rehellisyys kaiketi on myös paikallaan.

Älykkyysosiot on rakennettu niin, että niissä ei ole mahdollista päästä lähellekään loppuun asti, joten niissä ei kannatai panikoida, vaikka tuntuisi, että ei ehdi mitään ja on niissä ihan paska. Rauhallisen määrätietoisesti ja keskittyneesti vain yksi tehtävä kerrallaan eteenpäin.

Joku ryhmätehtävä noissa myös yleensä on, jossa on mukana muuta satunnaista jengiä, jotka ovat hakemassa ihan eri hommiin. Niissä kaiketi kannattaa olla aktiivinen, mutta ei mikään päällepäsmäri. Arvelisin, että niissä saa myös hyvin pointseja sellaisesta käytännön asioiden hoitamisesta, kuten ajankulun seuranta, asioiden kirjaamisesta huolehtiminen ja muutenkin sellainen ratkaisukeskeisyys loputtoman vatvomisen sijaan,

Suurin merkitys on varmaankin sillä haastattelulla, mutta siinä mennään todella paljon syvemmälle kuin normaalissa työhaastattelussa. Erityisesti motivaatipuoleen kannattaa miettiä vähän vastauksia.

Tsemiä!
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tuli kutsu erään rekryn loppuvaiheilla psykologisiin testeihin. Minun lisäkseni mukana enää ilmeisesti yksi toinen hakija. Kyseessä olisi itselleni se ns. unelmapaikka ainakin tässä vaiheessa.

Kuinka näihin testeihin tulisi valmistautua, mitä ottaa huomioon, mahdollisia sudenkuoppia, muuta?
Hankala niihin on valmistautua. Sen kun pidät pään kylmänä ja et nyt ihan kauheita sammakoita heittele missään yhteydessä. Tervehdi kaikkia ulkorappujen romanikerjäläisestä alkaen, jos tilaisuus järjestetään paikan päällä.
 

Veijari

Jäsen
Joku head hunter soitti mulle tänään ja kertoi, että eräs paikallinen yritys (ei kertonut nimeä) etsii henkilöä merkittävään johtotehtävään. Sen verran kertoi yrityksen koosta, että se on osapuilleen saman kokoinen ja toimii samalla toimialalla kuin nykyinen työnantajani.

Lupasin tämän päivän miettiä ja konsultti lupasi soittaa huomenna uudestaan. Nyt kun tuota ajatusta on pyörittänyt päässä, niin olen kallistumassa siihen, että haluan ainakin tietää mikä yritys on kyseessä ja mitä ovat tarjoamassa.

Yritin vähän kysellä, että mistä minut löysit niin tähän tuo konsultti vain totesi, että olen hyvässä maineessa ja minua on suositeltu.

Viihdyn nykyisessä firmassa hyvin ja palkkakin on varsin jees. Tavallaan tilanteessa, että miksi lähteä kun kaikki on hyvin. Tämä on kuitenkin eräänlainen once in a lifetime -mahdollisuus, että en halua suoralta kädeltä tätä korttia hylätä.

Varmaan noilla head huntereilla on muitakin vaihtoehtoja listoilla, tuskin kovin montaa kuitenkaan?
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Tämä on kuitenkin eräänlainen once in a lifetime -mahdollisuus, että en halua suoralta kädeltä tätä korttia hylätä.

Mikäs siitä tekee once in a lifetime -tilaisuuden, jos olet nykyiseen tyytyväinen ja uusi on samankokoinen ja saman alan firma? Onko tuo tarjottu työtehtävä sitten nykyistä merkittävämpi / vastuullisempi / rahakkaampi?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kuitenkin eräänlainen once in a lifetime -mahdollisuus, että en halua suoralta kädeltä tätä korttia hylätä.

Miten se voi olla once in a lifetime -mahdollisuus, jos et edes tiedä, mistä firmasta on kysymys? Etkä siis esim liksaa tms?

En kyllä oikein muutenkaan usko once In a lifetime -tilaisuuksiin. Aina niitä tulee, jos määrätietoisesti tekee hyvää duunia.
 

Veijari

Jäsen
Miten se voi olla once in a lifetime -mahdollisuus, jos et edes tiedä, mistä firmasta on kysymys? Etkä siis esim liksaa tms?

En kyllä oikein muutenkaan usko once In a lifetime -tilaisuuksiin. Aina niitä tulee, jos määrätietoisesti tekee hyvää duunia.
Kiitos kannustuksesta. Se unohtui sanoa, että mainitsi yhtiön osakkuuden mahdollisuudesta. Palkkaa en tosiaan tarkkaan tiedä, mutta jotain voin alan johtajien yleisestä palkkatasosta päätellä, että ehkä jotain 10k€/kk ja siitä ylöspäin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos kannustuksesta. Se unohtui sanoa, että mainitsi yhtiön osakkuuden mahdollisuudesta. Palkkaa en tosiaan tarkkaan tiedä, mutta jotain voin alan johtajien yleisestä palkkatasosta päätellä, että ehkä jotain 10k€/kk ja siitä ylöspäin.

Niin onko tuo tehtävä selkeä eteneminen uralla verrattuna nykyiseen tehtävään? Tuo on se oleellinen tieto, jotta osaa kommentoida.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

No niin ja oletettavasti sulla on mielenkiintoa edetä uralla, niin miksi et jatkaisi keskusteluja?

Toki onhan sitä olemassa henkilöitä jotka eivät kaipaa uusia haasteita tai ole kiinnostuneita etenemään uralla, mutta jos itseäsi yhtään kiinnostaa niin suosittelen tutkimaan tuon polun.
 

Veijari

Jäsen
Niin, en oikeastaan kysynyt pitäisikö tämä kortti katsoa vai ei, vaan onko noista head huntereiden toimista kokemusta. Soittavatko koko kylän läpi vai onko toimeksiantaja antanut muutaman henkilön ehdokaslistan, joiden kiinnostusta käskenyt kysellä?

Se on selvä että omassa päässä asia on ratkaistava. Jos ei pidä uudesta työyhteisöstä, työtehtävästä tai kokee työn liian stressaavaksi, niin mikään raha ei ole sen arvoista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, en oikeastaan kysynyt pitäisikö tämä kortti katsoa vai ei, vaan onko noista head huntereiden toimista kokemusta. Soittavatko koko kylän läpi vai onko toimeksiantaja antanut muutaman henkilön ehdokaslistan, joiden kiinnostusta käskenyt kysellä?

Tapoja on monia. Jotkut käyttävät pääasiassa Linkediniä kandidaattien tutkimiseen ja uskoisin sen olevan nykyään ihan listan kärkipäässä mahdollisten ehdokkaiden haarukoinnissa. Lisäksi riippuu tietenkin hyvin paljon tehtävästä, alasta, sijainnista jne, että kuinka paljon hyviä kandidaatteja kyseiseen tehtävään löytyy.

Joskus rekrytoiva yritys voi antaa suoraan nimen, että soita tuolle, mutta käsittääkseni tämä ei ole kovinkaan yleistä.
 

Veijari

Jäsen
Tapoja on monia. Jotkut käyttävät pääasiassa Linkediniä kandidaattien tutkimiseen ja uskoisin sen olevan nykyään ihan listan kärkipäässä mahdollisten ehdokkaiden haarukoinnissa. Lisäksi riippuu tietenkin hyvin paljon tehtävästä, alasta, sijainnista jne, että kuinka paljon hyviä kandidaatteja kyseiseen tehtävään löytyy.
Näköjään. Toi head huntteri on käynyt stalkkaamassa mun Linkedin profiilia pari päivää sitten.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tapoja on monia. Jotkut käyttävät pääasiassa Linkediniä kandidaattien tutkimiseen ja uskoisin sen olevan nykyään ihan listan kärkipäässä mahdollisten ehdokkaiden haarukoinnissa. Lisäksi riippuu tietenkin hyvin paljon tehtävästä, alasta, sijainnista jne, että kuinka paljon hyviä kandidaatteja kyseiseen tehtävään löytyy.

Joskus rekrytoiva yritys voi antaa suoraan nimen, että soita tuolle, mutta käsittääkseni tämä ei ole kovinkaan yleistä.
Kyllä, juurikin näin. Tapoja on Linkedinin googlettamisesta hakuammuntaan ja suositteluista ihan siihenkin että toimeksianto on ”halutaan toi”. Suoraan sitä ei ole koskaan ainakaan itselle kerrottu mistä on vinkkiä saatu/otettu, mutta jutellessa voi yrittää vähän itsekin haistella kysymyksillä, että onko kyseessä hakuammunta vai toimeksianto juuri tiettyyn kohdistuen.

Toimintatavat on erilaisia ja haastattelijoistakin ainakin osa on omalla alalla ollut sellaisia etteivät juuri alaa edes tunne, ja osa tuntee hyvinkin. Helpompaa on alusta alkaen keskustella, jos huomaa hunterinkin ymmärtävän mistä puhutaan. Tämä saattaa kertoa myös haastateltavalle jotain.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä tuntuu todella omituiselta kysellä kiinnostusta johonkin tehtävään ilman, että kerrotaan, mistä yrityksestä on kysymys.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Joku ryhmätehtävä noissa myös yleensä on, jossa on mukana muuta satunnaista jengiä, jotka ovat hakemassa ihan eri hommiin.
Pieni vinkki:
Voi myös olla että yksi ”hakijoista” on psykologisen testi firman työntekijä joka katsoo ryhmätöissä miten pärjäät/suoriudut porukassa toimiessa. Pidä se mielessä @LikainenLegenda
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Lähinnä tuntuu todella omituiselta kysellä kiinnostusta johonkin tehtävään ilman, että kerrotaan, mistä yrityksestä on kysymys.

Normaalein tapa tämä on ja vasta kun hakija kertoo selvästi, että on kiinnostunut kuulemaan lisää niin paikasta kerrotaan lisää, joskus tosin vaaditaan jopa sitoumusta, että ei saa jakaa tietoa tarjotusta tehtävästä eteenpäin. Headhunter tässä yleensä vaan noudattaa erityisesti asiakkaansa määrittämää linjaa.

@Veijari kyllähän noista kannattaa se ensimmäinen luukku avata ja kuulla mistä on kyse, prosessista on myös helppoa prosessin osalta että henkisesti tiputtautua pois ennenkuin etenee firman pakeille, jos siltä tuntuu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normaalein tapa tämä on ja vasta kun hakija kertoo selvästi, että on kiinnostunut kuulemaan lisää niin paikasta kerrotaan lisää, joskus tosin vaaditaan jopa sitoumusta, että ei saa jakaa tietoa tarjotusta tehtävästä eteenpäin. Headhunter tässä yleensä vaan noudattaa erityisesti asiakkaansa määrittämää linjaa.

@Veijari kyllähän noista kannattaa se ensimmäinen luukku avata ja kuulla mistä on kyse, prosessista on myös helppoa prosessin osalta että henkisesti tiputtautua pois ennenkuin etenee firman pakeille, jos siltä tuntuu.

Varmasti näin ensimmäisten tunnustelujen kohdalla, mutta minulle jäi @Veijari n kirjoituksesta käsitys, että hommaan pitäisi jotenkin sitoutua ilman, että tietää tarkalleen mistä on kyse. Jos tilanne on sellainen, että tässä nyt pitää pohtia, onko halukas vakavasti keskustelemaan asiasta, niin totta kai, mutta mihinkään lopullisiin sitoumuksiin en näillä tiedoilla lähtisi.

Noin yleisesti ottaen pidän kiinni kannastani, että ei ole once in a lifetime -tilaisuuksia, vaan aina tulee uusia yhtä hyviä tai parempia mahdollisuuksia, jos työvuosia kuitenkin on vielä muutama jäljellä.
 

hege

Jäsen
Itselleni soitteli myös syksyllä yksi headhuntteri juurinkin näin, että työnantajaa ei paljastanut. Muutama keskustelu käytiin mistä kävi ilmi, että kyseessä oli nykyisen työnantajan kanssa samassa busineksessä toimiva firma (vaikkei nimeä sanottu) ja sitten mutkan kautta tuli ilmi että kyseessä oli ns. korvausrekry eli heiltä oli joku lähdössä ja sitä työntekijää hakeva firma ei ehkä halunnut liian aikaisessa vaiheessa mainostaa ainakaan samalta alalta oleville kandidaateille.

Oma kokemus tästäkin headhunterista oli ihan positiivinen ja veti hommaa fiksusti vaikka itselle tarjottu tekeminen ei ihan natsannut. Linkkaria oli käyttänyt ja kuulemma joku töiden kautta tuttu suosittelija oli ollut ja olettaisin että hakevassa firmassa nimi oli myös ollut tuttu aikaisempien juttujen takia.
 

Veijari

Jäsen
Varmasti näin ensimmäisten tunnustelujen kohdalla, mutta minulle jäi @Veijari n kirjoituksesta käsitys, että hommaan pitäisi jotenkin sitoutua ilman, että tietää tarkalleen mistä on kyse. Jos tilanne on sellainen, että tässä nyt pitää pohtia, onko halukas vakavasti keskustelemaan asiasta, niin totta kai, mutta mihinkään lopullisiin sitoumuksiin en näillä tiedoilla lähtisi.
En tietenkään mihinkään sitoudu, jos en tiedä tarkalleen mistä työsisällöstä ja firmasta kyse. Tänään tuo huntteri lupasi soitella uudelleen ja kyllä mä ajattelin puhelimessa sanoa, että olen asiasta kiinnostunut. Mikäli ehdottaa tapaamista niin suostun menemään sillä ehdolla, että kertoo etukäteen mistä firmasta on kyse, jotta voin selvitellä yhtiön taloudellisia tunnuslukuja jne. Saman alan toimija ja samalta talousalueelta kun ilmeisesti on, niin eiköhän se joku nimeltä tuttu firma joka tapauksessa ole.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tuli käyty pitkästä aikaa työhaastattelussa, pystyi vetämään aika rennosti kun kyseessä oli siis nykyisen työpaikan sisäisen haun kautta avoinna ollut paikka. Haastis meni varsin hyvin, vaikka en siihen mitenkään valmistautunut. Vastenmielistä tuo itsensä kehuminen. Sitä täytyisi harjoitella.

Haastattelussa pääsin jatkoon ja tein soveltuvuustestin. Maanantaina olisi testin purku HR:n kanssa. Saas nähdä minkälainen profiili minulle on tullut testin perusteella. Varmaan riippuu ihan työnantajasta miten näitä testejä painotetaan. Tuskin sitä ihan täysin soveltumaton on tehtävään kun nyt teen aika samanlaista hommaa mutta "tasoa" alempana. Nykyiseen tehtävääni tein myös tuon testin, mutta siitä ei ollut mitään palautekeskustelua. Harmillista kun ei voi verrata.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Ei ehkä ihan otsikkoon menevä mutta jollain tasolla työhaastatteluun liittyvä. Meille rekrytoidaan hallitason väkeä ja vuosien varrella olen useasti hoitanut ko asioita.
Jotenkin on harmillista käyttää aikaa puheluihin työpaikkakyselijöiltä jotka eivät edes työpaikkaa halua. Eilen soitto kaiffari joka sanoi 5 min puhelun aikana ainakin viisi kertaa että hän soitti koska te toimistosta käskettiin. Onhan tässä systeemissämme jotain mätää jos te toimisto käskyttää ihmiset soittamaan yrityksiin vaikka nämä henkilöt eivät edes halua töitä.
Te toimisto siis oikeastaan haluaa tuhlata työntekijöitä etsivien yritysten rekrytointihenkilöiden työaikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös