Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 820
  • 1 686

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tänään olin paikallisen yrityksen haastattelussa. Raadissa oli kolme henkilöä. Kova pohdinta vaikutti olevan päällä ilmeistä ja eleistä tulkittuna. Oma suoritus oli mielestäni aika lähellä kiitettävää, mutta perjantain haastattelun vedin mielestäni pikkasen paremmin. Loppuviikosta selviää molemmat.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Vaikea arvioida itse, mutta omasta mielestä perjantain haastattelu meni hyvin. Motivaatio-, ja kompetenssiosio varsin putkeen. Jos olisi parempi CV niin toinen kierros olisi todennäköinen, mutta nyt on kova epävarmuus, kun paremman kategorian duunista on kyse.

Oma-arvio meni varsin hyvin kohdalleen. Huomenna taas pieni reissu tiedossa jatkohaastattelun merkeissä. Onhan tuolla kierroksella varmaan vielä porukkaa josta valita, mutta eipä siinä, itsestä se on kiinni.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kuinkas paljon täällä on myyntiedustajien pohjapalkka? Itsellä tarjottiin nyt yhtä diiliä, mutta saan käytännössä päättää onko pienempi pohja + isompi provikka vai isompi pohja + pienempi provikka. Varmaan jos on paljon muutakin kuin myyntiä, niin jälkimmäinen. Mutta kun eihän sitä vielä täysin tarkasti tiedä.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Elämässä pitää vetää montaa roolia, vähän niinku sekarissa perhosta rintaa ja kroolia.

Ihmiset käyttäytyvät eri tavalla eri tilanteissa ja eri ihmisten parissa, silti voi aina olla ns. oma itsensä.

Tämä on todella hyvä, jos tämän taidon omaa. Eli osaa lukea ihmistä sen verran, että tietää millä ulosannilla hänen kanssaan tulee toimeen. Onko vähän leikkisämpi ja huumorintajuinen, täysi jäykkis ja pelkästään suoraa asiaa, vai jotain siltä väliltä.

Se ei sinänsä ole välttämättä mitään valheellista roolin vetämistä, jos tosiaan osaa vain muokata omaa käyttäytymistään sopivaksi vastapuolen kanssa. Osaa tunnistaa pitääkö olla pelkkää faktaa ja bisnestä, vai voiko vähän rennommin heittää juttua. Väitän tosin että tuon ominaisuuden joko osaa tai sitten ei. Sitä ei voi opetella tai se menee nimenomaan rooliksi, joka ei kuvasta sinua.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinkas paljon täällä on myyntiedustajien pohjapalkka? Itsellä tarjottiin nyt yhtä diiliä, mutta saan käytännössä päättää onko pienempi pohja + isompi provikka vai isompi pohja + pienempi provikka. Varmaan jos on paljon muutakin kuin myyntiä, niin jälkimmäinen. Mutta kun eihän sitä vielä täysin tarkasti tiedä.

En nyt tiedä mitä myyntiedustaja pitää sisällään. Mutta itse olen it-alalla myynnissä. Aikanaan eka duuni oli 2000€ pohjapalkalla ja sitten myynneistä provikat päälle. Keskimäärin kk-liksa pyöri jossain 4000-7000€ välillä.

Sittemmin olen ollut yhdessä jenkkifirmassa 60%-40% mallilla, eli tavoitepalkka esim 80k€ vuodessa ja 60% tuli joka kk kävi kauppa tai ei.

Edellisellä työnantajalla taas oli outo 85%-15% malli, tuo 85% tarkoitti 5800€/kk.

Nykyisessä duunissa 50%-50% mallilla, tosin tuo pohjapalkka on sama kuin edellisessä duunissa oli, niin ei tarvinnut kauaa pohtia palkan osalta vaihtamista.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Noniin. Päätöksiä tuli. Toiseen pääsin, toiseen en päässyt. Iloinen olen, että pääsen taas työelämään, vaikka ammatillisesti kiinnostavampi paikka meni ohi. Muuttaa ei nyt tarvitse mihinkään, ja työmatka sujuu autolla 20 minuutissa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Noniin. Päätöksiä tuli. Toiseen pääsin, toiseen en päässyt. Iloinen olen, että pääsen taas työelämään, vaikka ammatillisesti kiinnostavampi paikka meni ohi. Muuttaa ei nyt tarvitse mihinkään, ja työmatka sujuu autolla 20 minuutissa.
Onneksi olkoon.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Mielenkiintoinen rekryprosessi takana ja duunipaikan vaihto edessä irtisanomisajan jälkeen. Vaikka mun alalla kaikki tuntuu olevan hedhantattuja tai muuten vaan ”kutsuttuja” haastatteluihin, hain ihan normisti julkisesti haussa olevaa paikkaa ja sain sen. Ja kyseessä kuitenkin kai jossain määrin modernina toimijana itseään pitävä kohtuullisen iso firma.

Ensin kaksi kierrosta haastatteluita, joissa vakuutin tulevan esimiehen ja hänen esimiehensä lyhyissä kahvipöytäkeskusteluissa. Yllättävän vähän mitään heikkoutesi tai missä viiden vuoden päästä kysymyksiä. Kerroin selvästi palkkatoiveet ja sen, että haluan täydet lomat. Sitten passittivat rekrykonsultin puheille ja testiin. Testi meni lähestulkoon päin perhettä (jotain mikä kuvio tulee seuraavaksi -tehtäviä melkein kokonaan koko testi) mutta haastattelussa rekrykonsultin kanssa meni hyvin. Hän kirjoitti raportin, jossa suosittelee tietyin varauksin haettavaan tehtävään.

No, kutsuivat uudestaan haastatteluun ja tekivät työtarjouksen. Hylkäsin tarjouksen yön yli nukkumisen jälkeen, koska palkka oli alakanttiin ja lomat ”vuosilomalain mukaan” eli tyhjästä pitäisi aloittaa. Tuleva esimies soitti ja kertoi, että voivat korottaa muutamilla satalappusilla, mutta se on maksimi ja yläkanttiin tässä positiossa toimiville. Loma-asian kuittasi lyhyesti, että ”joo, täydet lomat”. Sitten sain saman kirjallisena. Hyväksyin sen. Sain sitten hr-tyypiltä meilin, jossa vahvistettiin hyväksyminen ja työsuhteen ehdot ja mm. että palkkaa kertyy heti 2,5 lomapäivää per kuukausi, mutta ei sanaakaan täysistä lomakertymistä tms. Reagoin siihen ja kerroin, että täydet lomat tarkoittaa kyllä sitä, että on samat kertymät kuin olisi työskennellyt 1.4. alkaen ja taustalla olisi vuoden työsuhde (eli 2,5 päivää per kk) eli kesällä 2020 on normipituinen kesäloma. Sitten hr-tyyppi ilmeisesti pitkin hampain täsmensi asiaa ja kirjoitti tuon asian vahvistusmeiliin (jonka sanamuoto tulee työsopimukseen). Kannattaa siis olla tarkkana tuon loma-asian kanssa, jos on sen suhteen ylipäätään neuvotteluvaraa. Nyt vasta jälkikäteen mietin, että tuo ”täydet lomat” on varsin tulkinnanvarainen asia ja tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Allekirjoittanut on edellisen kerran hakenut aidosti töitä vuonna 2005 joten rutiini tästä hommasta puuttuu ja maailma on muuttunut aika paljon tuossa vajaassa 15 vuodessa. Nyt on kuitenkin alkanut hieman kiinnostaa ainakin yrittää hakea uusia tuulia työrintamalta. Työpaikkailmoituksia tullut selailtua jo jonkin aikaa ja monet edes vähän kiinnostavat paikat on usein jonkin henkilöstövuokrausfirman kautta haettavissa. Ilmoituksissa ei yleensä myöskään puhuta palkkatasosta mitään.

Miten tuollaiset rekryfirmat suhtautuu siihen jos lähtee ensimmäisenä sitä palkkatasoa kyselemään lisätietoina? Toki sitä voi yrittää sulauttaa sinne muiden lisätietojen kyselyn sekaan mutta kait noi kokoneet rekryäjät heti tajuaa mistä kenkä puristaa? Katsovatko heti että tän kaverin ainoa motivaatio on taloudellisella puolella ja sitten mahdollinen hakemuskin lentäisi suoraan luiskaan?

Ainahan sitä voisi suorilta hakea ja katsoa pääseekö edes haastatteluun mutta toisaalta se on sitten kummankin osapuolen ajan haaskausta jos palkkatason näkemykset eroavat todella rajusti toisistaan. Joissain ilmoituksissa ei edes kysytä ilmoittamaan palkkatoivetta jota en varmaan sitäkään osaisi määritellä siten, ettei heti pelaisi itseään sillä ulos kun ei liian matalaakaan haluaisi laittaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kannattaa siis olla tarkkana tuon loma-asian kanssa, jos on sen suhteen ylipäätään neuvotteluvaraa. Nyt vasta jälkikäteen mietin, että tuo ”täydet lomat” on varsin tulkinnanvarainen asia ja tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa.
Enemmänkin tuntuu että kyseessä on asia jonka voi ymmärtää myös toisella tavalla, jos välttämättä haluaa. Sama asia kuin myisi autoa ja mainostaisi että kaksilla renkailla, jättäisi vain kertomatta että toisissa renkaissa ei ole vanteita.

Tuossakin olisi hyvä tietää että oliko HR-ihminen joka koitti pissata linssiin vai oliko tuleva pomosi. Tuskin parempaa alkua uudelle työlle voisi saada, kuin se että tuleva esimies koittaa heti alussa kusettaa.

Miten tuollaiset rekryfirmat suhtautuu siihen jos lähtee ensimmäisenä sitä palkkatasoa kyselemään lisätietoina? Toki sitä voi yrittää sulauttaa sinne muiden lisätietojen kyselyn sekaan mutta kait noi kokoneet rekryäjät heti tajuaa mistä kenkä puristaa? Katsovatko heti että tän kaverin ainoa motivaatio on taloudellisella puolella ja sitten mahdollinen hakemuskin lentäisi suoraan luiskaan?
Riippuu rekryfirmasta, mutta kyllähän ne pääosin tietävät homman nimen. Eli aika harva vaihtaa samantasoiseen (tai ylempään) tehtävään jos palkka (sis. edut) tippuu. Osa rekryfirmoista koittaa saada vain mahdollisimman halvalla haalittua jonkun kyseiseen tehtävään, tiedä sitten onko tehtävänantaja määritellyt tämän vai ovatko itse tähän päätyneet.

Ainakin omasta mielestäni palkkatason kysyminen on täysin validi ensimmäinen kysymys, eikä se ainakaan kauheasti ole haastatteluihin pääsyyn vaikuttanut omassa tuttavapiirissä. Tietysti johtaja-tasolla asia on varmaankin hieman eri.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuskin parempaa alkua uudelle työlle voisi saada, kuin se että tuleva esimies koittaa heti alussa kusettaa.
Syksyllä koulujen alkaessa huomasin, että mulla on ylimääräisen oppiaineen tunteja lukkarissa. Menin juttelemaan asiasta rehtorin kanssa välittömästi, koska rekryssä tällaisesta ei oltu puhuttu mitään edes mahdollisuutena ja työpaikkailmoituksessa oli vain omien oppiaineideni tunnit. Hän totesi, että unohti varmaan sanoa asiasta ja pahoitteli tilannetta. Sain tapeltua 2/5 niistä pois ja tilalle yhden oman ryhmän, mutta vituttihan tuo ja välillä edelleen, kun ei niin kauheasti napostele tehdä tyhjästä tunteja ilman pätemystä tai edes kokemusta. Saman palkan saisin myös omista oppiaineistani ja ilman erillistä valmistelua. Oppilaiden vuoksi ei viitsi aivan lekkeriksikään vetää, vaikka välillä vituttaa niin, että se varmasti näkyy ulospäinkin.

Tiedän kyllä, että tämä ei ole kovin harvinaista ja olen aiemminkin tehnyt vieraita aineita omieni rinnalla, mutta aina aiemmin on kysytty asiaa ja neuvoteltu siitä, kuka hommaan olisi sopivin. Tämän kuvion päälle ilmeni, että reksi yritti teettää opetuksen ulkopuoliseen tehtävääni liittyvää mutta kuitenkin kuulumatonta työtä samalla palkalla. Ei ollut kovin korkealla mieliala alkusyksystä, mutta kuulemma ei ole harvinaista tässä koulussa. No, arki rullaa ja oppilaat pelastavat paljon, jälleen kerran.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Enemmänkin tuntuu että kyseessä on asia jonka voi ymmärtää myös toisella tavalla, jos välttämättä haluaa. Sama asia kuin myisi autoa ja mainostaisi että kaksilla renkailla, jättäisi vain kertomatta että toisissa renkaissa ei ole vanteita.

Tuossakin olisi hyvä tietää että oliko HR-ihminen joka koitti pissata linssiin vai oliko tuleva pomosi. Tuskin parempaa alkua uudelle työlle voisi saada, kuin se että tuleva esimies koittaa heti alussa kusettaa.

HR-ihminen oli ymmärtääkseni se, joka tulkitsi asiaa ”talon” näkökulmasta. Toi täysien lomien saaminen ei ole ymmärtääkseni kovin helppoa, vaikka olisikin kovakin asiantuntija. Ainakin sitä tulee vaatia ja ponnekkaasti perustella. Nyt omalla kohdalla asia meni hyvin. Ja kyllä siihen mielestäni liittyy tulkinnanvaraisuutta. Nyt työsopparissa lukee, että ” saa vuosilomalain mukaan kertyvien vuosilomien lisäksi 20 vuosilomapäivää” ja että ”työsuhteen alusta lukien vuosilomaa kertyy 2,5 päivää...”.

Koeaikaklausuulin poistaminen taas näyttää olevan mahdotonta. Omalla alalla 6 kk koeaika, ota tai jätä. Otin tuonkin asian puheeksi, mutta siitä ei neuvoteltu. Puolen vuoden koeaika on aika jäätävä. Työnantajan ei aikuisten oikeasti tarvitse kunnon perusteita pistää työntekijä ulos koeaikana. Luulen, että olisi heikoilla, jos veisi koeaikaisen työsopimuksen päättämisen käräjille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja kyllä siihen mielestäni liittyy tulkinnanvaraisuutta. Nyt työsopparissa lukee, että ” saa vuosilomalain mukaan kertyvien vuosilomien lisäksi 20 vuosilomapäivää” ja että ”työsuhteen alusta lukien vuosilomaa kertyy 2,5 päivää...”.

Joo, vaimo juuri neuvotteli alkuun täyden kesäloman ja talviloman, mutta tuo jälkimmäinen lause jäi pois. Toisena vuonna ei sitten kertynytkään talvilomaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
HR-ihminen oli ymmärtääkseni se, joka tulkitsi asiaa ”talon” näkökulmasta. Toi täysien lomien saaminen ei ole ymmärtääkseni kovin helppoa, vaikka olisikin kovakin asiantuntija. Ainakin sitä tulee vaatia ja ponnekkaasti perustella.
Pakko sanoa että itse en tiedä yhtään tapausta jossa firmaa olisi vaihdettu ilman täysiä lomia. @Peltinen tapauksen tyylisen olen kanssa kuullut, mutta silloin oli esimies käynyt sanomassa että tuollaisen pelleilyn on loputtava ja kaveri sai sitten täyden talvilomankin toisena vuotena.

Sen olen kyllä kuullut että lomasta on sovittu, mutta "lomarahaa" tai "lomaltapaluurahaa" on suoraan rajattu ulkopuolelle. Eli lomat tulisi normaalisti, mutta lomarahaa ei makseta ennenkuin sitten seuraavana vuonna. Eli käytännössä sovittu palkallisesta vapaasta.

Mutta varsinkin yksityisellä sektorilla tuo kuulostaa puhtaalta vittuilulta, saattaa kertoa muutenkin työpaikan kulttuurista helvetisti. Onneksi kyseessä oli tosin HR-olento, ettei tuleva pomosi.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Vielä muutama sana noista täysistä lomista. Kun asiasta juttelin muutamien tuttavien kanssa, pääsääntö tuntui olevan, että täysiä lomia ei saanut. Ja kyseessä kuitenkin 35-45 vuotiaita asiantuntijoita. Eli ei todellakaan ole itsestään selvää, että saisi uuteen duuniin täydet lomat, vaikka vaatisi. Asia on toki erilainen, jos on johtajapositiossa eikä välttämättä edes olla varsinaisen työsopimuksen vaan enemmänkin johtajasopimuksen äärellä. Ja varmaan, jos tulee hedhantatuksi, on paremmat saumat vaatia lomia vs. hakee avointa positiota. Kannattaa olla tyytyväinen, jos saa täydet lomat.

Toi Kipa84:n esittämä palkkakysymys on haastava. Jos leikkiä leikkii rekryprosessin pelisääntöjen mukaan, palkka-asiaan ei ainakaan oman tulkintani mukaan saisi mennä liian suoraan, ainakaan, jos haluaa miellyttää rekrykonsulttia. Sallitumpaa taitaa olla marssijärjestys uudet haasteet - itsensä kehittäminen - ansiotason nousu. Vaikka itseäni esim. motivoi oikeasti vain raha, en missään nimessä menisi sanomaan sitä ääneen. Toki voi olla aloja, joissa palkka-asiasta puhutaan suoremmin, varmaan erityisesti jos liksa perustuu pitkälti provikkaan. Uskoisin, että ellei palkkatoivetta ole kysytty hakemuksella, rekryhenkilö kyllä sen kysyy eikä keskustelua itse siihen tarvitse viedä.

Joka tapauksessa tsemiä kaikille rekryprosessiin ryhtyville. Omasta mielestä aika raskasta touhua varsinkin, jos joutuu rekrykonsultin testeihin ja haastatteluihin. Koko ajan pitää skarpata ja olla energinen ja jämpti sekä erittäin positiivinen, vaikka oikeasti väsyttäisi ja vituttaisi rekryfirman kysymyksiä ja testejä robottimaisesti suorittava tyyppi.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo ei ole kovin paljon toivoa saada täysiä lomia työpaikan vaihtuessa, jos kyseessä on työ, mitä pystyy tekemään useampi hakija. Jopa perusasiantuntijatyössä suurin osa ei ole saanut täysiä lomia, meilläkin normikäytäntö on maksimissaan yhden viikon palkallinen loma, toki palkatonta on saanut pitää.

Heti kun on spesiaaliosaamista, niin neuvotteluvara on ihan erilainen.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Uimalakki mieti tarkka summa, johon olisit tyytyväinen. Tämän jälkeen laita summaan esim. n. 5-10% lisää jousto- ja neuvotteluvaraa, niin siinä ihan ok lääke numeroilla 2, 3 ja 4 alkaviin palkkoihin.

Mitään järjettömyyksiä ei kannata pyytää, mutta ei sinulle toisaalta pyytämääsi enempää tulla yleensä maksamaan.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Se olisi sitten jännät paikat itsellä parin viikon päästä kun tuli nykyisen harjoittelupaikan esimiehiltä kutsu sopimusneuvotteluihin. Alanvaihdos lähenee siis loppua ja näinköhän sitä kohta voi itseään kutsua ohjelmoijaksi tms ihan virallisesti. Neuvottelu ei sinänsä jännitä, mutta palkka-asiat pikkaisen mietityttää. Ensimmäistä kertaa olen tilanteessa, jossa tarkka palkka ei ole jo etukäteen tiedossa ja epätietoisena mietin mitä sanoa palkkatoiveeksi jos sellaista kysytään. Erilaisia keskiarvoja olen yrittänyt etsiä ja laskeskella, mutta aika paljon noissa on heittoa laidasta laitaan. Sen verran voisin vinkkiä täältä kysyä, että kannattaako mielummin antaa hyvinkin realistinen toive, vai pikkaisen yläkanttiin? Ei tosiaan ole palkkaneuvotteluista kokemusta - tai siitä miten johto yleisesti esim yläkanttiin heitettyihin toiveisiin suhtautuu.
Nyt varmaan tärkeintä että saat ensimmäisen tämän alantyöpaikan.
Palkka pyynti aina sellainen kaksiteräinen miekka....itse rekryjä suorittaneena yli kaiken ärsyttää jos ei ole minkäänlaista palkkatoivetta. Sehän on vaan päänavaus keskusteluun. Todennäköisesti työnantaja kuintenkin kertoo sulle mitä he maksavat ja sen jälkeen päätät otatko vai jätätkö.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Se olisi sitten jännät paikat itsellä parin viikon päästä kun tuli nykyisen harjoittelupaikan esimiehiltä kutsu sopimusneuvotteluihin. Alanvaihdos lähenee siis loppua ja näinköhän sitä kohta voi itseään kutsua ohjelmoijaksi tms ihan virallisesti. Neuvottelu ei sinänsä jännitä, mutta palkka-asiat pikkaisen mietityttää. Ensimmäistä kertaa olen tilanteessa, jossa tarkka palkka ei ole jo etukäteen tiedossa ja epätietoisena mietin mitä sanoa palkkatoiveeksi jos sellaista kysytään. Erilaisia keskiarvoja olen yrittänyt etsiä ja laskeskella, mutta aika paljon noissa on heittoa laidasta laitaan. Sen verran voisin vinkkiä täältä kysyä, että kannattaako mielummin antaa hyvinkin realistinen toive, vai pikkaisen yläkanttiin? Ei tosiaan ole palkkaneuvotteluista kokemusta - tai siitä miten johto yleisesti esim yläkanttiin heitettyihin toiveisiin suhtautuu.

Pistä yläkanttiin vaan, joko maksavat sen tai tinkivät vähän. Hyville tyypeille myös maksetaan hyvin. Jos on iso firma, niin ei se muutamaan sataseen kaadu.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Työhaastattelu vinkkejä näkee usein, tässä nyt näemmä laitettu siitä näkökulmasta, että mitä itse kannattaisi kysyä työhaastattelussa kun sitä monesti haastattelun lopuksi kysytään. Anteeksi nyt vaan silti, mutta mielestäni osa näistä kysymyksistä on todella paskoja esitettäväksi työhaastattelussa, jos miettii mikä on helposti niiden taustavire työnantajan korvissa. Toki myös samalla vähän kieli poskessa kirjoitettuna. Kuten:

Miksi tehtävä on auki? = eikö joku toinen luuseri vain kestänyt enää hetkeäkään tässä talossa

Jos minut palkattaisiin tähän tehtävään, mitä haluaisitte minun saavan aikaan ensimmäisten kuukausieni aikana? = hirtänpä tässä itseni vapaaehtoisesti kiinni johonkin jäätävään tehtävälistaan, ilman mahdollisuutta suunnitella omaa työtäni

Kauanko olet ollut täällä töissä? = haastattelija alkaa epäillä, että kärkyt hänen paikkaansa

Minkälainen on yrityksen organisaatio ja johtamistapa? = ketä minun pitää nuoleskella

Voitko kertoa yrityksen kulttuurista? = olenko muutamassa kuukaudessa saikulla työpaikkakiusaamisen takia

Onko ehdokkuudessani jotain, mikä huolestuttaa teitä? = olenko antanut itsestäni sellaisen kuvan, että olen raivohullu narsisti

Onko jotain vaatimuksia, joita uskotte minulta puuttuvan? = olen ihan hemmetin epävarma ja itsetunto-ongelmainen, ettehän vain huomanneet
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tuota nuin nuota tuin. Jääkiekkotermein pääsin alemman divaritason mestariksi ja nyt ois videohaastattelun muodossa karsinnat josta voisi päästä sitten sarjatasoa ylemmäksi (=töihin).

Oisko mitään lyhyttä tiivistelmää et miten tollainen kannattaa tekaasta, pärjääkö älypuhelimella kuvaten jne?

Nyt ollaan erittäin kaukana omasta mukavuusalueesta ja tottumuksista, omaa lärviä ja tempailuja harvemmin tuloo katsottua videolta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
itse rekryjä suorittaneena yli kaiken ärsyttää jos ei ole minkäänlaista palkkatoivetta. Sehän on vaan päänavaus keskusteluun. Todennäköisesti työnantaja kuintenkin kertoo sulle mitä he maksavat ja sen jälkeen päätät otatko vai jätätkö.
Tuo ärsyttää muuten toisessakin osapuolessa, kun "headhunttereilta" tulee viestiä noista työpaikoista, niin jos kysyy että missä luokassa palkka mahtaa liikkua, niin vastaukset on usein täyttä kuraa.

Jos sanotaan että palkka katsotaan hakijan tason, kokemuksen yms ominaisuuksien mukaan, niin itseäni alkaa ihmetyttämään että tietääkö firma itsekkään mitä ovat hakemassa? Eli kelpaako tehtävään suoraan koulunpenkiltä tyyppi vai vaatiko työ jo valmista osaamista? Joko siis ei tiedetä mitä haetaan, halutaan tyyppi mahdollisimman halvalla tai joku muu vaihtoehto, josta en tiedä. Varsinkin jos henkilöllä on Linkedin-sivu ja väläytetään "kokemuksen mukaan", niin kertoo että "headhunter" lähettää käytännössä jokaiselle vastaantulevalle, suurinpiirtein kuvaukseen sopivalle, ehdotuksen.

Jos firma ei oikein tiedä mitä hakee, niin se on mielestäni aika hälyttävä merkki. Jos koitetaan saada tekijää mahdollisimman halvalla, viittaa se siihen että mahdolliset palkankorotukset tulevat olemaan epätodennäköisiä tai että vaihtuvuus on firmassa aika kova.

Toki jos itse lähetän hakemuksen, niin jos palkkapyyntöä on pyydetty, totta kai se kuuluu laittaa. Jos taas minulle tarjotaan työtä, niin itse ainakin haluan että minulle kerrotaan edes suurinpiirtein palkkataso. Kuukausipalkasta kun puhutaan, niin ensimmäinen numerokin on jo riittävä. Ja en tarkoita sitä että juoksen vain rahan perässä, mutta jos tarjotaan samantasoista työtä, huonommalla palkalla, niin en todellakaan ole vaihtamassa ja silloin olisi helppo lopettaa keskustelu. Näin säästettäisiin kummankin aikaa, verrattuna siihen että "headhuntteri" lähtee pallottelemaan "maksetaan kykyjen mukaan" tai "palkka on kilpailukykyinen", josta jatketaan neuvottelua välillä pitkäänkin ja käydään tutustumassa firmaan, kunnes sitten palkasta ei päästä yhteisymmärrykseen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota nuin nuota tuin. Jääkiekkotermein pääsin alemman divaritason mestariksi ja nyt ois videohaastattelun muodossa karsinnat josta voisi päästä sitten sarjatasoa ylemmäksi (=töihin).

Oisko mitään lyhyttä tiivistelmää et miten tollainen kannattaa tekaasta, pärjääkö älypuhelimella kuvaten jne?

Nyt ollaan erittäin kaukana omasta mukavuusalueesta ja tottumuksista, omaa lärviä ja tempailuja harvemmin tuloo katsottua videolta.

Älypuhelimella pärjää oikein hyvin, kuvan laatu ei tässä ole mitenkään oleellinen, kunhan jotain näkyy ja ääni kuuluu. Laitan tähän uudestaan aiemmin tähän ketjuun postaamani vinkit, jotka perustuvat osin näiden videohaastattelujen tsiigailuun ja osin joskus itse hakiessani hr:stä tiskin alta saamiini vinkkeihin:
:
- Katso kameraan
- Älä lue paperista
- Vastaa siihen mitä kysytään, vaikka mieli tekisi kertoa itsestä kaikkea muuta mielestäsi oleellista
- Älä ylitä annettua aikarajaa (jos aika loppuu, älä puhu nopeammin, vaan puhu vähemmän)
- Jaottele sanottavasi selkeiksi pointeiksi, esim kolme pointtia (jos kysytään, miksi joukkue x on hyvä jengi, niin vastaus voisi kuulua, että ensinnäkin hyökkäys on sitä ja tätä, toisekseen puolustus on tätä ja tuota ja sokerina pohjalla valmennus on saanut joukkueen pelitavan kuntoon.)
- Ole rento mutta asiallinen.
- Ja kertauksena: vastaa kysymyksiin!

Tsemppiä ja yleensä noissa voi sen vastauksen nauhoittaa niin monta kertaa kuin haluaa, joten iisisti ja rauhassa vaan. Ei ole kiire.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös