Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutaman kerran itse vaihtanut ja koskaan en ole lomarahoja saanut. Jos lähdit lomarahojen maksun jälkeen mutta ennen kesälomaa perittiin lomarahat kuulemma lopputilissä takaisin. Monet kikkaili irttarit niin että kävi loman jälkeen hetken töissä niin sai lomarahat pitää.
Tuossa näkyy lomarahojen historia. Aiemmin ne tunnettiin nimellä lomaltapaluuraha, jengi kun lomaili Ruotsissa ja jäi sitten sinne duuniin paremmille liksoille, tai jengi muutoin vain jäi "omille lomille" vetämään lonkkaa. Näin saatiin duunarit takaisin sorvin ääreen.

"I am not young enough to know everything." -Oscar Wilde

JKyykka

Jäsen
Kyselin viime viikolla, että onkohan mitään järkeä laittaa kiitosviestiä haastattelun jälkeen. Lopulta päädyin sen kiitosviestin laittamaan. No en tiedä oliko siitä hyötyä vai ei, että mutta tänään tuli tieto, että tämä yritys haluaa minut palkata.

On kyllä hyvä fiilis. Tykkään kyllä nykyisestä työstänikin, mutta palkka on kyllä ollut yksinkertaisesti surkea. Kyselin nykyisessä työssäni n. 300 € palkankorotusta. Ei tippunut, eikä kuulemma kukaan muukaan ikinä firman historiassa ole saanut noin isoa palkankorotusta. Uuden työn palkka tulee olemaan n. 1 000 € korkeampi. Työtehtävissä ei suurta eroa ole. Nykyisessä työssä tehtävät ovat hieman laajemmat ja uudessa pääsen keskittymään enemmän juuri niihin missä oma osaamiseni on.

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Tuossa näkyy lomarahojen historia. Aiemmin ne tunnettiin nimellä lomaltapaluuraha, jengi kun lomaili Ruotsissa ja jäi sitten sinne duuniin paremmille liksoille, tai jengi muutoin vain jäi "omille lomille" vetämään lonkkaa. Näin saatiin duunarit takaisin sorvin ääreen.
Joo näinhän se nimenomaan on.

Itse eräässä aiemmassa työpaikassa lopetin työsuhteen kesälomaan. Esimies ehdotti että käyn tekemässä kesäloman jälkeen yhden työpäivän, jotta saan lomarahat mukaan lähtiessä. Pointsit hänelle siitä, en olisi itse hoksannut. Kyseessä oli isompi ketju, eli varmaan joku automaattikäytäntö siellä oli jättää maksamatta rahat mikäli loman jälkeen ei tee enää työpäiviä.

Uimalakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HerTo
@JKyykka Itsellä oli sama tilanne tuossa keväällä. Olin edellisenä syksynä pyytänyt silloisessa työpaikassani palkankorotusta ja sain jonkun 30€/kk - korotuksen. Tuntui vain vittuilulta, varsinkin kun nostettiin vastaamaan TES:n minimiä, joka oli kesken työsopimuksen päivittynyt. No, vaihdoin paikkaa ja palkka nousi juuri tuon 1000/kk ja vastuu kapeni + olosuhteet paranivat. Ensi vuoden alusta palkka nousee jälleen n. 300€/kk, joten ihan mukavasti pyyhkii entiseen verrattuna. Ei kannata siis ihan mihin tahansa tyytyä, vaan kilpailuttaa markkina-arvoaan tasaisin väliajoin.

Turha rakentaa satamakaupunkeja sanoi vedenpinta suu auki.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo - Olli Salo Sexy Hockey
Hieman huolestuttaa ex-työkaverin työnhaku. Hän postailee Instaan tarinoita, joissa puhuu hyvin väsähtäneen oloisena työnhaustaan ja työhaastatteluistaan. Media-alan töistä on siis kyse, ja siellähän aktiivisuus somessa on vain hyväksi, mutta en ole varma, ovatko nuo tarinat hyväksi. Työnantajapuolta niissä ei haukuta, mutta niistä paistaa sellainen lannistuneisuus ja väsähtäneisyys tyyliin "sit mua alkoi hirveesti yskittää, enkä tiiä, menikö se muutenkaan hyvin".

Mietin, miten tästä kauniisti huomauttaisi. Työnantajapuoli voi nähdä nuo tarinat, eivätkä ne mielestäni anna ex-työkaveristani mitenkään houkuttelevaa kuvaa. Olen yrittänyt häntä tsempata ja sanoa, että vielä se tärppää, eikä tilanne ole muutenkaan huono, kun hän pääsee haastatteluihin. Väsähtämisenkin ymmärrän, koska työnhaku on rankkaa puuhaa, mutta mielestäni nuo raadollisen rehelliset sometarinat voivat aiheuttaa vahinkoa. Työnantajalle voi tulla esimerkiksi sellainen kuva, että tämä ihminen on negatiivinen eikä kestä vastoinkäymisiä.

Arveluttaa vain, että tämä ex-työkaverini voisi ymmärtää huomauttamisen väärin. Jos on työnhakuun oikein väsynyt, niin hän voisi tulkita noista tarinoista huomauttamisen ilkeämieliseksi. Sitähän se ei olisi, vaan sitä, etten haluaisi hänen huonontavan mahdollisuuksiaan. Hän on ollut vasta muutaman kuukauden työttömänä ja päässyt kuitenkin jo useampaan haastatteluun, joten tilanne ei ole mielestäni toivoton. Ja ihan osaavasta ihmisestä on kyse.

Where were you while we were getting high?
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse kävin ensimmäisessä sovituista haastatteluista. Koronarajoitusten takia eivät olekaan palkkaamassa ketään lähtevän työntekijän tilalle.

Toinen haastattelu ensi keskiviikkona sitten. Kovin suuret eivät ole odotukset tuonkaan suhteen.

Ravintola alan ihmisenä kiitän koronaa suuresti! Tykkäämäni työpaikka meni alta ja puolivuotta olin lomautettuna. Nyt kun näytti, että korona helpottaa, niin työpaikkoja aukeni. Sitten taas sulut päälle ja ravintolat ahtaalle..

Ollaan nyt vittun sitten tuolla vanhainkodin keittiössä ruskian kastikkeen ihannoijien kanssa sitten. Yritä siinä uudistaa toimintakulttuuria, kun kaikki on tehty samalla tapaa 30 viimeisintä vuotta. Joka vitun työpöydällekin on oman värisensä ämpäri jolla pitäisi pestä....

Pahinta tässä kaikessa on kulttuuri, jossa esimiehen, eli minun pitäisi kädestä pitäen kertoa keittäjälle, että tässä on tomaatti, tämä tomaatti tulee siihen salaattiin, jonka sinä laitat tähän näyttämään astiaan. Tälläisiksi paloiksi sinun pitää pilkkoa tämä tomaatti. Tähän kohtaan pöytää muuten laitat tämän salaatin johon tomaatin pilkoit.

Itse en vain tuollaiseen holhoukseen pysty, ja helvetisti saan tästä kyllä paheksuntaa erityisesti syrjäyttämäni emännän ja hänen luottomuijansa osalta. Muut kyllä keittiössä tykkäävät, kun jaan vastuuta.

Eläkevirkahan tämä tietyllä tapaa olisi. Avasin tuonne ravintolan annniskeluoikeuksineen, joka oli miulle keittiö ihmiselle taas uuden opettelua. Paikan luottokorttikin tuli postissa tällä viikolla. Ennen miuta ei ole muilla ollut, kuin paikan johtajalla pankkikorttia firman tilille. Luottoa näemmä johtajattarella riittää miuta kohtaan, kuten myös yhdistyksen johtokunnalla.

Edit. Tulipahan selkeäpäinen viesti, kuten tässä vaiheessa viikkoa saattaa odottaakin.

Viimeksi muokattu:
Vaadin, että #15 nousee kisapuiston kattoon!

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pitkä irtisanomisaika. Olen niin tärkeä ja vaikeasti korvattavissa... No ei sentään, tuo lienee tässä paikassa ihan vakio kaikilla ylemmillä toimihenkilöillä.
Taitaa vaihdella ylemmän toimihenkilön tehtävän ja firmojen sisäisten sopimusten mukaan.

Edellisen kerran kun olin ylempi, niin ihan "normi" irtisanomisajat oli. Toimin silloin perusinsinöörihommissa.
Nyt tammikuussa aloitan päällikkötehtävissä ja sopparin mukaan irtisanomisaika on 3kk molemminpuolin heti sopimuksen alusta asti.

Suosikkijoukkue
HPK
Taitaa vaihdella ylemmän toimihenkilön tehtävän ja firmojen sisäisten sopimusten mukaan.

Edellisen kerran kun olin ylempi, niin ihan "normi" irtisanomisajat oli. Toimin silloin perusinsinöörihommissa.
Nyt tammikuussa aloitan päällikkötehtävissä ja sopparin mukaan irtisanomisaika on 3kk molemminpuolin heti sopimuksen alusta asti.
Joo. Meillä vaihtelee myös sen mukaan kuinka tuore työntekijä on. Kaikilla joilla on vähänkin pidempi ura niin irtisanomisaika on se kuukausi.

Burkan Bauhaja, Demolition Grinder
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy