Niinkuin kaikki tietävät maamme talous on heikossa tilanteessa. Palkat nousivat hyvinä aikoina reilusti ja kun kriisi ja sitä myötä taantuma tuli ne eivät jousta toiseen suuntaan. Näin maan kilpailukyky on heikentynyt tilanteessa, jossa sen pitäisi Nokian ja Venäjän markkinoiden häviämisen jälkeen voittaa markkinaosuuksia muilta. Koska inflaatio on lähellä nollaa, niin edes nollaratkaisut eivät korjaa tilannetta nopeasti.
Maan hallitus on esittänyt ajatuksia yhteiskunta-sopimuksesta, jolla kilpailukykyä korjattaisiin. Helppoja ja hyviä vaihtoehtoja ei valitettavasti ole. Työajan pidennyksestä ei tykkää kukaan, mutta myöskään toinen vaihtoehto eli palkkojen alentaminen ei maistu. Tähän toki on sanottava, että kokonaiskysyntä ei ole mikään sellainen natsikortti, joka kumoaisi kaikki muut argumentit vaan ainoastaan yksi huomoitava nyanssi. AY-liikekin on suurelta osin ollut halukas ymmärtämään, että lusikka on otettava kauniiseen käteen, mutta poikkeuksiakin on. AKT tietää että heillä on käytössään sellaiset lakkoaseet, että he pystyvät kaatamaan maan talouden halutessaan.
Palstan vasemmistolaiset ovat suuressa viisaudessaan moneen kertaan todenneet, että työehtosopimus-ratkaisut kuuluvat työmarkkinajärjestöille eli niiden pitäisi saada asioista päättää vapaasti, eikä valtion pitäisi puuttua asiaan. Asiassa on monta muttaa. Ensinnäkin tehty ratkaisu vaikuttaa voimakkaasti valtiontalouden tilanteeseen ja siinä mielessä ratkaisu on tärkeä valtionkin kannalta. Toisekseen työmarkkina-järjestöt pääsevät tekemään päätöksiä sellaistenkin tahojen puolesta joilla ei ole mitään osaa ja arpaa tehtyihin päätöksiin.
Kysymys onkin, että pitäisikö Työehtosopimusten yleissitovuudesta luopua? Vasurit ovat oikeassa, että sopimusoikeus on tärkeä asia, mutta nykyään laissa säädetään, että "työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisen alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (yleissitova työehtosopimus) määräyksiä". Tämä on laki, josta päättää hallitus eikä EK tai AY-liike. EK edustaa pitkälle suuria yrityksiä, joten tehköön se sellaisia sopimuksia kun parhaaksi näkee, mutta miksi näiden pitäisi sitoa P&K yrityksiä?
Jos hyvänä aikana palkankorotukset olisi tehty paikallisesti sopimalla, jolloin korotuksia olisivat saaneet ne joiden työ oikeasti tuotti lisäarvoa josta työnantaja oli vapaaehtoisesti valmis maksamaan, niin tällaiset korotukset skaalautuisivat helpommin heikkoina aikoina alaspäinkin (ellei muutoin niin YT-menettelyn kautta). Nyt kun korotukset ovat TESissä, niin eihän ne sieltä skaalaudu mihinkään vaikka maa olisi konkurssissa.
Samoin nyt isot tekevät päätöksiä, jotka sitovat pieniä yrityksiä joilla ei asiaan ole mitään sananvaltaa. Mitä ihmeen vapaata sopimusoikeutta tämä on olevinaan? Tämän voisi joku yleissitovuutta kannattava tullla selittämään.
Toki tällaista muutosta ei voisi tehdä ihan tuosta noin, vaan muutokset myötä maahan pitäisi nykyistä kattavampi lainsäädäntö luoda eli suomeksi sanottuna minimipalkka + vastaavaa työntekijää suojaavaa minimi-säädäntöä. Nämä asiat siis siirrettäisiin TESseistä lainsäädännön eli demokratian piiriin. Demokratiahan on hyvä asia, jota kaikki kannattavat, vai mitä oppositio?
Jos ja kun isot yritykset edelleen jäisivät sopimaan omista ehdoistaa AY:n kanssa, niin se takaisi tietynlaisen kilpailun säilymisen eli jos pienyrtiyksessä toimiva kokisi TESin ihanammaksi, niin hänellä olisi vapaus mennä töihin suuryritykseen. Vastaavasti jos suuryrityksessä toimiva pitäisi paikallista joustavampaa sopimista mieluisampana, niin hänelläkin olisi sama mahdollisuus.
Tämä ratkaisu auttaisi eniten pieniä, kasvavia yrityksiä eli juuri niitä joissa työpaikkoja eniten syntyy. Samalla se olisi jonkinsortin kilpailuetu keskisuurille kilpailussa kankeita jättiläisiä vastaan eli juuri niitä, joilla on isoin neuvotteluvaltti.
Maan hallitus on esittänyt ajatuksia yhteiskunta-sopimuksesta, jolla kilpailukykyä korjattaisiin. Helppoja ja hyviä vaihtoehtoja ei valitettavasti ole. Työajan pidennyksestä ei tykkää kukaan, mutta myöskään toinen vaihtoehto eli palkkojen alentaminen ei maistu. Tähän toki on sanottava, että kokonaiskysyntä ei ole mikään sellainen natsikortti, joka kumoaisi kaikki muut argumentit vaan ainoastaan yksi huomoitava nyanssi. AY-liikekin on suurelta osin ollut halukas ymmärtämään, että lusikka on otettava kauniiseen käteen, mutta poikkeuksiakin on. AKT tietää että heillä on käytössään sellaiset lakkoaseet, että he pystyvät kaatamaan maan talouden halutessaan.
Palstan vasemmistolaiset ovat suuressa viisaudessaan moneen kertaan todenneet, että työehtosopimus-ratkaisut kuuluvat työmarkkinajärjestöille eli niiden pitäisi saada asioista päättää vapaasti, eikä valtion pitäisi puuttua asiaan. Asiassa on monta muttaa. Ensinnäkin tehty ratkaisu vaikuttaa voimakkaasti valtiontalouden tilanteeseen ja siinä mielessä ratkaisu on tärkeä valtionkin kannalta. Toisekseen työmarkkina-järjestöt pääsevät tekemään päätöksiä sellaistenkin tahojen puolesta joilla ei ole mitään osaa ja arpaa tehtyihin päätöksiin.
Kysymys onkin, että pitäisikö Työehtosopimusten yleissitovuudesta luopua? Vasurit ovat oikeassa, että sopimusoikeus on tärkeä asia, mutta nykyään laissa säädetään, että "työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisen alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (yleissitova työehtosopimus) määräyksiä". Tämä on laki, josta päättää hallitus eikä EK tai AY-liike. EK edustaa pitkälle suuria yrityksiä, joten tehköön se sellaisia sopimuksia kun parhaaksi näkee, mutta miksi näiden pitäisi sitoa P&K yrityksiä?
Jos hyvänä aikana palkankorotukset olisi tehty paikallisesti sopimalla, jolloin korotuksia olisivat saaneet ne joiden työ oikeasti tuotti lisäarvoa josta työnantaja oli vapaaehtoisesti valmis maksamaan, niin tällaiset korotukset skaalautuisivat helpommin heikkoina aikoina alaspäinkin (ellei muutoin niin YT-menettelyn kautta). Nyt kun korotukset ovat TESissä, niin eihän ne sieltä skaalaudu mihinkään vaikka maa olisi konkurssissa.
Samoin nyt isot tekevät päätöksiä, jotka sitovat pieniä yrityksiä joilla ei asiaan ole mitään sananvaltaa. Mitä ihmeen vapaata sopimusoikeutta tämä on olevinaan? Tämän voisi joku yleissitovuutta kannattava tullla selittämään.
Toki tällaista muutosta ei voisi tehdä ihan tuosta noin, vaan muutokset myötä maahan pitäisi nykyistä kattavampi lainsäädäntö luoda eli suomeksi sanottuna minimipalkka + vastaavaa työntekijää suojaavaa minimi-säädäntöä. Nämä asiat siis siirrettäisiin TESseistä lainsäädännön eli demokratian piiriin. Demokratiahan on hyvä asia, jota kaikki kannattavat, vai mitä oppositio?
Jos ja kun isot yritykset edelleen jäisivät sopimaan omista ehdoistaa AY:n kanssa, niin se takaisi tietynlaisen kilpailun säilymisen eli jos pienyrtiyksessä toimiva kokisi TESin ihanammaksi, niin hänellä olisi vapaus mennä töihin suuryritykseen. Vastaavasti jos suuryrityksessä toimiva pitäisi paikallista joustavampaa sopimista mieluisampana, niin hänelläkin olisi sama mahdollisuus.
Tämä ratkaisu auttaisi eniten pieniä, kasvavia yrityksiä eli juuri niitä joissa työpaikkoja eniten syntyy. Samalla se olisi jonkinsortin kilpailuetu keskisuurille kilpailussa kankeita jättiläisiä vastaan eli juuri niitä, joilla on isoin neuvotteluvaltti.