Twitter / X – yleistä asiaa ja mielenkiintoisia seurattavia

  • 37 665
  • 265

Pete27

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Koko Twitter alkaa vähitellen vituttamaan mm seuraavista syistä:

1. Suomi-Twitterissäkin on nykyään koko ajan joku saatanan kohu päällä yleensä jostakin täysin mitättömästä asiasta.

2. Enenevissä määrin keskustelu Twitterissä liittyy Twitteriin itseensä. Saako blokata, eikö saa blokata, pitääkö blokata, ketä saa / pitää blokata. Tai sitten Twitter-ilmiöihin, joista kukaan Twitteriä käyttämätön henkilö ei ole koskaan kuullutkaan eikä tule kuulemaankaan.

3. Twitter näyttää rakenteellisesti johtavan kärjistävään ja vittuilevaan dialogiin, joka ei edistä mitään muuta, kuin polarisoitumista.

4. Twitterin ylläpito on täysin kelvoton trollien ja vittuilijoiden bännäämisessä. Samat helvetin sammakkokuvaiset nimimerkkiprofiilit ja muut turhailijat pyörivät jokaisessa yhteiskunnallisia aiheita käsittelevissä keskustelussa. Olen ilmiantanut useita trolleja ja semmoisia käyttäjiä, jotka saisivat kenkää jopa Suomi24:stä. Mitä tapahtuu Twitterissä? Hyvässä tapauksessa kyseinen käyttäjä lentää pihalle joskus viikkojen päästä, kun on ehtinyt floodaamaan ketjuja täyteen paskaa sen ajan. Muista some-kanavista esim. Instagram bännää vastaavat käyttäjät muutamassa päivässä ilmiannosta. Sanotaan vielä, että ilmiantoni olen tehnyt ainoastaan erittäin päivänselvää ja törkeissä tapauksissa.

Twitter tarjoaa joskus hyvää popcorn-viihdettä, mutta yhteiskunnalliselle keskustelulle siitä on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Tämä kaikki on firman itsensä syytä, ei käyttäjien.

Surullista, koska idea oli hyvä.
Miks pitää ilmiantaa? Eikö riitä että estät kyseisen tyypin? Mikä ilo siitä sulle on, paitsi että tunnet hetken ylemmyyden tunnetta kun saat päteä... Twitterissä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@BitterX Olen tehnyt samoja havaintoja. Oikeastaan aloin seuraamaan Twitteriä aktiivisesti vasta kesän kynnyksellä, joten väitän voivani katsella tilannetta etäältä.

Twitter-aktiivien ongelma on nähdäkseni siinä, että he muodostavat oman pienen saarekkeensa ja kuvittelevat sen edustavan "yhteiskuntaa", "kansaa", "älymystöä" ja milloin mitäkin. Viestintä on sitten sen mukaista: kaikesta tunnutaan tekevän yleismaailmallisesti tärkeitä kysymyksiä; tämä on nyt merkittävää, koska minulla on siitä jotain sanottavaa.

Päivittäin toistuvat mm. seuraavat jutut:

1) Ivan Puopolo vitsailee sukupuolentutkimuksesta tai feministeistä
2) Iikka Kivi haukkuu rasisteja tai piikittelee Huhtasaarta
3) Toimittajat kiistelevät siitä, miten asioista saisi puhua
4) yhteiskunnallisesti "valveutuneet" järjestöaktiivit yms. kommentoivat vähän joka asiaa ja ovat huolestuneita keskustelukulttuurin kehityksestä

Yleinen mielikuva muistuttaa jotain whatsapp-ryhmiä, joissa jokainen tuntee toisensa ajatukset, poliittiset motivaatiot ja asenteet. Keskustelu on sen mukaista: twiittaajat muodostavat "klikkejä", jotka peukuttavat ja uudelleenjakavat toistensa ajatuksia. Vastakkaisten mielipiteiden ääreen pistäydytään toistuvasti, mutta ei sen takia, että haluttaisiin lähestyä toista, vaan siksi, että päästään näpäyttämään ja keräämään jälleen tykkäyksiä/uudelleentwiittauksia.

Tässä valossa on aika humoristista, että twitter-aktiivit tuntuvat olevan jonkinlaisia konsensuksen ja deliberaation esitaistelijoita. Tavallisten vitsien, poliittisten julistusten ja mainintojen seassa on nimittäin aimo annos meta-keskustelua ja oman pienen kuplan sisällä tapahtuvaa, joutavanpäiväistä länkytystä. Toisinaan sitä vielä höystetään omia rivejä kokoavilla kampanjoilla tai ketjupostauksilla, joista edellä kirjoittanutki mainitsi.

Mikä tässä siis hiertää? Ehkä tietynlainen teennäisyys. Jatkuvasti on päällä sellainen klangi, että asioista ei saisi olla eri mieltä tai että kaikesta pitäisi löytää jonkinlainen keskitien "totuus". Keskusteluiden osapuolilla ei kuitenkaan ole mitään halua muuttaa mielipiteitään tai tulla vastaan, joten miksi esittää, ettei tarkoituksena ole oman agendan pönkittäminen tai väittelyiden synnyttäminen?

Mainitsin joskus, että Jatkoaikaan kirjoittelu on itselleni aika triviaali harrastus, jossa yhdistyvät konfliktit, argumentaation kehittäminen ja oman ajattelun monipuolistaminen. Tätä hieman paheksuttiin, koska olen usein eri mieltä foorumin valtavirtakäyttäjien kanssa. Ihan tietoisesti minä kuitenkin hakeudun sellaisiinkin ketjuihin, joissa esiintyy ärsyttäviä mielipiteitä. Miksei sitä siis voisi sanoa ääneen? Vastakkainasettelu on hauskaa, kehittävää ja suht harmitonta viihdettä niin kauan kun se ei vaikuta omaan arkielämään.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Miks pitää ilmiantaa? Eikö riitä että estät kyseisen tyypin? Mikä ilo siitä sulle on, paitsi että tunnet hetken ylemmyyden tunnetta kun saat päteä... Twitterissä.

Tarkoitat, että mikä ilo on ilmiantamisesta?

Blokkaaminen on vähän kuin sormien laittaminen korviin ja "laalaalaan" huutaminen. Itse ei kuule ongelmaa, mutta ongelma ei poistu mihinkään. Siksi ilmiannan törkeät tapaukset. Nämä ovat nimenomaan semmoisia tapauksia, jotka ovat ylittäneet yhteisösäännöt erittäin törkeästi ja joissakin tapauksissa myös laillisuuden rajat.

Pätemistä? Ei minun nimeni tule esiin, jos ilmiantoni johtaa jonkun bännäämiseen ja hyvä, ettei tulekaan. Ylemmyyden tunne? Siitä ei ole kyse, jos haluan päästä eroon trolleista tai muita ihmisiä tahallaan loukkaamaan tai uhkaamaan pyrkivistä kusipäistä.
 

Pete27

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Millasia siis nää twiitit siis on ollu? Ja mitä olet kirjottanu et sua on ruvettu oikein uhkaileen?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
On sanottava, että @Walrus21 tuossa juuri puki itseäni paremmin sanoiksi sen, mikä minuakin on alkanut Twitterissä tökkimään.

Vähän sama tausta siinä mielessä, että tämän vuoden alkuun asti käytin Twitteriä pääosin ammatillisessa mielessä ja feedini oli sen mukainen, mutta tämän vuoden alusta alkaen työpaikan muutoksen jälkeen ennemminkin yhteiskunnallisen keskustelun seuraamiseen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Millasia siis nää twiitit siis on ollu? Ja mitä olet kirjottanu et sua on ruvettu oikein uhkaileen?

Minua ei ole uhkailtu enkä ole ollut häiriköinnin kohteena. Enemmän seuraan keskustelua enkä juuri twiittaa itse. Anteeksi viestini epäselvyys.

En viitsi tässä sen tarkemmin avata, mutta pahan luokan törkyä se on ollut. Kuten sanottua, myös erittäin suurella todennäköisyydellä laitonta.

Painottaisin myös, että ilmiantamiani profiileja on alle viisi kappaletta, eli mistään laajamittaisesta kansalaispoliisitoiminnasta ei ole kyse.

EDIT. Kaikki ovat olleet myös profiileja, joiden kautta henkilö twiittaa nimimerkin takaa ilman omaa kasvokuvaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Twitter on paikka jossa jokainen osallistuja on omasta mielestään oikeassa.

Noin niin kuin pikkaisen yksinkertaistaen ja kärjistäen, niin noinhan se on. Koen itse Twitterin todella pois luotaan työntävänä. Silloin tällöin tulee kuitenkin vilkuiltua ja joka kerta totean minuutin tai kahden jälkeen, että eiköhän tämä taas riitä.

@Walrus21 kirjoitus oli varsin osuva. Nimenomaan tuo teennäisyys on se, josta olen ihan täysin samaa mieltä. Ja muutenkin nuo hänen nostamansa pointit ovat varsin osuvia, niin mitäpä niitä tässä toistamaan.
 

Pete27

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Minua ei ole uhkailtu enkä ole ollut häiriköinnin kohteena. Enemmän seuraan keskustelua enkä juuri twiittaa itse. Anteeksi viestini epäselvyys.

En viitsi tässä sen tarkemmin avata, mutta pahan luokan törkyä se on ollut. Kuten sanottua, myös erittäin suurella todennäköisyydellä laitonta.

Painottaisin myös, että ilmiantamiani profiileja on alle viisi kappaletta, eli mistään laajamittaisesta kansalaispoliisitoiminnasta ei ole kyse.

EDIT. Kaikki ovat olleet myös profiileja, joiden kautta henkilö twiittaa nimimerkin takaa ilman omaa kasvokuvaa.
Ite en mitenkään rupeis tekeen mailmasta parempaa paikkaa ilmiantamalla ketään... ja ilman oman lärvin-profiilikuvaa ollaan monesa paikkaa netissä... Yks jääkiekkoon keskittyvä saittikin tulee mieleen. Mää väännän jonkun verran siä ihmisiä vastaan jotka toitottavat omaa ajatusmaailmaansa totuteena, tai keskittyvät haukkuun jotai tai jotakin oman visonsa myötäsesti. Harvoin kuitenkaan mitään järkevää syntyy.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Twitterhän on sellaista paskaa, että siihen verrattuna Suomi24 vaikuttaa älylliseltä ja sivistyneeltä keskustelukerholta. Tai sitten olen eksynyt aina seuraamaan vääriä keskusteluja.
 
Mainio alusta vaikkapa urheilun seuraamiseen. Jos löydän järkevämmän paikan, johon tulee ensimmäisenä kiinnostavien lajien, sarjojen, seurojen ja pelaajien uutiset ja kuulumiset, niin kertokaa ihmeessä.

Itse keskusteluun osallistuminen ei minua tuolla kiinnosta. Koen sen jopa vastenmieliseksi pienen kuplan temmellyskentäksi.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mainio alusta vaikkapa urheilun seuraamiseen. Jos löydän järkevämmän paikan, johon tulee ensimmäisenä kiinnostavien lajien, sarjojen, seurojen ja pelaajien uutiset ja kuulumiset, niin kertokaa ihmeessä.

Itse keskusteluun osallistuminen ei minua tuolla kiinnosta. Koen sen jopa vastenmieliseksi pienen kuplan temmellyskentäksi.

Tämä melkeinpä syy, miksi minä olen twitterissä. Penkkiurheiluun loistava ”yleisfoorumi”.

Myös tv-sarjojen seurannassa ihan viihteellinen alusta. Joskus esim. #ensitreffitalttarilla tarjosi tälle naiskatsojalle viihdettä.

Kommentointi tosiaan jää väliin, vaatii liikaa harkintaa tuossa somessa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
2) Iikka Kivi haukkuu rasisteja tai piikittelee Huhtasaarta

Iikan repertuaari öyhöttämisen suhteen on todella kattava. Huhtasaareen liittyen voi lisätä listaan vaikkapa nyt Ukkolan ja Siepin. Todella tarkat säännöt sanelevaksi naisasiamieheksi Kivi on ahdistellut naisia yllättävän paljon. Kaikessa kusisuudessaan tuo hänen performanssi on tietyin väliajoin nautittuna ihan huippuviihdettä. TP:n blogijallituksen jälkeen Iikka on tajunnut blokkailla kaikki jotka saisivat vahvoin perustein kyykytettyä häntä.

En tiedä olisiko pulushakki oikea termi, mutta tuon suuntainen toiminta vakavien/isojen asioiden äärellä saattaisi olla jonkun mielestä vähän arveluttavaa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Timo Haapalan twitter on erikoista seurattavaa. Pisteet siitä että on olemassa edes joku toimittaja kuka ei edes yritä leikkiä olevansa joku puolueeton tarkkailija, mutta ehkä sitä ei ihan kaikkia aivopieruja aina kannattaisi laukoa jos haluaa olla uskottava toimija. Toki Timo vanhanliiton toimittajana osaa narauttaa korkin auki tarvittaessa, mutta ehkä se puhelin olisi hyvä laittaa kiinni silloin.
 
Ei kai vaan Twitter ole liittynyt Instan ja Facen kanssa tuohon paskakerhoon, missä kronologisesta järjestyksestä ei ole tietoakaan? Viime päivinä seuraamieni tilien twiitit ovat olleet ihan satunnaisessa järjestyksessä ja vanhempia twiittejä pomppii silmille, vaikka yrittää mennä uusimpiin. No kai se on pakko uskoa, että mikään palvelu ei enää halua tarjota kronologista järjestystä, vaan jotain paskakoodien valitsemaa järjestystä.
 

ace

Jäsen
Ei kai vaan Twitter ole liittynyt Instan ja Facen kanssa tuohon paskakerhoon, missä kronologisesta järjestyksestä ei ole tietoakaan?
On, mutta Facebook konsernia fiksumpana antaa kuitenkin käyttäjän valita asetuksista, missä järjestyksessä tämä haluaa twiitit lukea.

Klikkaa sitä tähden näköistä symbolia, niin saat muutettua asetuksen.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
On, mutta Facebook konsernia fiksumpana antaa kuitenkin käyttäjän valita asetuksista, missä järjestyksessä tämä haluaa twiitit lukea.
Joskushan facessakin pystyi vielä selaamaan julkaisut läpi täysin kronologisessa järjestyksessä. En ymmärrä miksi kaikkea toimivaa pitää mennä aina muuttamaan.
 

Byvajet

Jäsen
Miksiköhän Twitter ei suostu muuttamaan itseään kunnolliseksi kirjoitusalustaksi? On kummallista, että esimerkiksi rokotekeskusteluun osallistuvat asiantuntijat suoltavat peräkkäin 15 viestiä sen sijaan että kirjoittaisivat yhden pitkän ja hyvin jäsennellyn.

Päätöksen pitää viestit lyhyenä sanelee kai raha, mutta miten tämä rahan logiikka toimii?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Miksiköhän Twitter ei suostu muuttamaan itseään kunnolliseksi kirjoitusalustaksi?

Minusta tämä on hyvä jako. Facessa on ne pidemmin tarinoivat ja löydän näissä eron. Twitterin moneen osaan jaettu viesti osataan jaotella fiksusti niin, että tykkäyksissä näkee, miten on sisäistetty se sisältö. FB-vuodatukset sen sijaan… Tuntuu, että monella lukutaito ja ajattelukyky loppuu kesken. Testaa kirjoittajan ja lukijan taitoa ymmärtää viesti.

Olen pari vuotta sitten näköjään vähän rajatummin käyttänyt Twitteriä. Nyt kun jonkinlaisessa vaikuttajan roolissa olen, koen tuon hyväksi someksi lähestyä ”isoja nimiä” ja yhteisöllisyys löytyy helposti vaikka suosikkijoukkueen risuaitojen kautta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Päätöksen pitää viestit lyhyenä sanelee kai raha, mutta miten tämä rahan logiikka toimii?

Ei kai siinä varsinaisesti rahan kanssa ole mitään tekemistä, vaan ihan koko sovelluksen idea on "mikroblogi", eli nykyajan ADHD-ihmisille one-linereita joihin ne jaksavat keskittyä. Eikös ne jo pidentänyt viestin maksimimittaa alkuperäisestä? Ei sinne kuulu pitkät hyvin jäsennellyt artikkelit.
 

Byvajet

Jäsen
Minusta tämä on hyvä jako.

Minusta ei, koska Twitteristä on helpompi löytää tiettyyn aihepiiriin liittyviä viestejä. Facebookissa kirjoitukset jäävät helposti piiloon. Lisäksi Facebookin viestirakenne on kelvoton.

Sama kehno viestirakenne koskee Redditiä. Lisäksi äänestyssysteemi tekee siitä kaikukammion, jossa erimielisyydelle ei ole tilaa. Reddit olisi hyvä, jos se toimisi kuin tämä foorumi eli uusin viesti tulee aina viimeiseksi ja lainaukset näkyvät selvästi, eikä yhtään viestiä piiloteta.

Miksi ihmiset, joilla on paljon koulutusta tai (arvo)valtaa, käyttävät viestintään Twitterin lyhyitä peräkkäisiä viestejä sen sijaan että käyttäisivät Facebookia? Kaiketi siksi, että he olettavat Twitterin tarjoavan laajemman yleisön. Twitterin rajoitteet vain tekevät viestien lukemisesta vaikeaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi ihmiset, joilla on paljon koulutusta tai (arvo)valtaa, käyttävät viestintään Twitterin lyhyitä peräkkäisiä viestejä sen sijaan että käyttäisivät Facebookia? Kaiketi siksi, että he olettavat Twitterin tarjoavan laajemman yleisön. Twitterin rajoitteet vain tekevät viestien lukemisesta vaikeaa.
Koska he haluavat lopulta viestiä niille vertaisilleen. Twitter on eliitin kanava, Facebook on tavallisen kansan. Koulutettu ihminen voi ajatella, että Twitterissä pystyy sentään vääntämään vertaistensa kanssa, kun taas Facebookissa joutuu vääntämään sen essonbaarimiehen kanssa, joka ei tajua asiaa vähääkään alusta mutta haluaa silti vääntää. Tämä on se syy.

En ole itse missään väännöissä kiinni omilla tileilläni, mutta työnantajan tilien ylläpitäjänä olen tätä vääntöä kyllä riittävästi nähnyt. Ja ihan rehellisesti voin sanoa, että tuon essonbaarimiehen kanssa vääntäminen on vitun rasittavaa. Kun se ei vittu tajua yleensä mistään mitään. Ei edes alkeita päätöksenteosta.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt tässä sodan tiimellyksessä on tullu seurailtua twitteriä vaikka ei omaa tiliä olekkaan niin vähän nyppii tuo viestien pilkkominen noin miljoonaan osaan. Laittaisivat vaikka linkin johonki blogiin jos on niin paljon asiaa ettei mahdu 160:een merkkiin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Eipä oikeastaan enää yllättänyt tämäkään uutinen.


Mitähän seuraavaksi on odotettavissa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On se hurja. Jos mä ostaisin twitterin, en varmaan keksisi sille mitään hyötykäyttöä. Kattelisin vain feediä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös