Twin Peaks

  • 164 700
  • 604
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Tarkoituksena olisi laittaa Twin Peaksit uusintakatseluun jahka olen saanut päätökseen Rose of Versaillesin (kyseessä 1979 vuonna valmistunut Ranskaan sijoittuva hovijuonittelu-anime) ja olen kuullut niin paljon huonoa tuosta uusimmasta kaudesta että mietin, jättäisinkö sen kokonaan väliin? Yksi kaveri piti tuosta uudesta kaudesta mutta muut olleet sitä mieltä että helvetinmoista paskaa joka kannattaa jättää väliin. Mietteitä tuosta?

Ykkös-kausi ja leffa on todella kovia. Toinen kausikin menettelee, muttei mielestäni toimi läheskään niin hyvin kuin edeltävä kausi tai se leffa. Näistä lähtökohdista ajatellen, kannattaisiko minun tarkastaa tuo tuorein Twin Peaks vai pelkästään pysytellä tutussa ja turvallisessa?
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarkoituksena olisi laittaa Twin Peaksit uusintakatseluun jahka olen saanut päätökseen Rose of Versaillesin (kyseessä 1979 vuonna valmistunut Ranskaan sijoittuva hovijuonittelu-anime) ja olen kuullut niin paljon huonoa tuosta uusimmasta kaudesta että mietin, jättäisinkö sen kokonaan väliin? Yksi kaveri piti tuosta uudesta kaudesta mutta muut olleet sitä mieltä että helvetinmoista paskaa joka kannattaa jättää väliin. Mietteitä tuosta?

Ykkös-kausi ja leffa on todella kovia. Toinen kausikin menettelee, muttei mielestäni toimi läheskään niin hyvin kuin edeltävä kausi tai se leffa. Näistä lähtökohdista ajatellen, kannattaisiko minun tarkastaa tuo tuorein Twin Peaks vai pelkästään pysytellä tutussa ja turvallisessa?

Eikö kannattaisi kysyä kavereiltasi perusteluja, niin voisit arvioida että miten osuu omaan makuun?
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tarkoituksena olisi laittaa Twin Peaksit uusintakatseluun jahka olen saanut päätökseen Rose of Versaillesin (kyseessä 1979 vuonna valmistunut Ranskaan sijoittuva hovijuonittelu-anime) ja olen kuullut niin paljon huonoa tuosta uusimmasta kaudesta että mietin, jättäisinkö sen kokonaan väliin? Yksi kaveri piti tuosta uudesta kaudesta mutta muut olleet sitä mieltä että helvetinmoista paskaa joka kannattaa jättää väliin. Mietteitä tuosta?

Ykkös-kausi ja leffa on todella kovia. Toinen kausikin menettelee, muttei mielestäni toimi läheskään niin hyvin kuin edeltävä kausi tai se leffa. Näistä lähtökohdista ajatellen, kannattaisiko minun tarkastaa tuo tuorein Twin Peaks vai pelkästään pysytellä tutussa ja turvallisessa?
Jos pitää Lynchin elokuvista yleensä niin kolmas kausi varmaan uppoaa. Mutta jos ne ei maistu niin voi olla tiukkaa, minulle ei uponnut kolmas kausi ollenkaan. Juuri mitään vanhan sarjan tunnelmaan viittaavaa ei ollut ja ne muutamat tutut hahmotkin vaikuttivat päälleliimatuilta. Mutta eipä voi syyttää fan servicestä :)
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehdottomasti katsot kolmoskauden! Jos pidit elokuvasta, niin on täysin mahdollista, että rakastut kolmoskauteen. Jos olet selvinnyt kakkoskauden keskivaiheen täytejaksoista ja Jamesin pyöräretkistä, niin kolmoskauden pitäisi mennä helposti alas.

En malta itse odottaa, että pääsen sukeltamaan viiden vuoden tauon jälkeen sen pariin ja miettimään Lynchin aivoituksia uudelleen. Sarjan lopetuksen muistan mielessäni varmaan niin pitkään kun omistan toimivat aivot.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suosittelen katsomaan kolmoskauden siten, että kaudet 1-2 ja etenkin elokuva on aivan tuoreessa muistissa. Ja siten, että oikeasti varaa itselleen aikaa rauhoittua ja keskittyä siihen jaksoon. Mieluiten pimeässä huoneessa hyvillä äänillä tai kuulokkeet päässä.

Itselläni oli aikanaan 2017 (tai 2018) aivan väärät lähtökohdat lähteä Returnin pariin kun en muistanut edeltävistä tapahtumista mitään. Silloin sarja meni kokonaisuudessaan vähän ohi ja enimmäkseen sellaisella "tulipahan nyt katsottua" -fiiliksellä.

Nyt toisella katselukerralla kunnolla keskittyen ja aikaisempien tapahtumien olleessa tuoreessa muistissa: kyllä toimi.

Oudointa, hauskinta, kiehtovinta, koskettavinta, ahdistavinta ja pelottavinta televisiota jota olen nähnyt. Tuntuu, että matkan varrella käytiin kaikki tunteet läpi useaan kertaan. Oli myös sydäntä särkevää kuinka moni näyttelijä on menehtynyt pian sarjan julkaisun jälkeen.

Lynch on ohjannut jokaisen jakson itse ja tarkoituksena on olla enemmänkin 18 tuntinen elokuva tv-sarjamaisten episodien sijasta. Mukaan mahtuu piinaavan hidastempoisia kohtauksia ja niin outoja juttuja, että välillä epäilin Lynchin vain trollaavan katsojiaan. Lopussa oli kuitenkin tarjolla niin tyydyttäviä kohtauksia, että jotenkin kaikki mitä aiemmissa jaksoissa näki tuntui kuitenkin palvelevan suurempaa kuvaa.

Sarja matkusti pitkälle mielen syövereihin ja useana iltana pyöri päässä joku tietty kohtaus tai yritin jotenkin sängyssä analysoida näkemääni. Kolmanteen uusintakatseluun tämä menee vielä lähitulevaisuudessa. Sarjasta tulee löytämään uusia oivalluksia varmasti loputtomiin.

Jos ei halua kaikkea yrittää pohtia itse, niin suosittelen aina jokaisen jakson jälkeen Redditin Twin Peaks osiosta googlaamaan "S3E1 (jne..) post episode discussion". Saa tehtyä aikamatkan 6v päähän jolloin ihmiset tuoreeltaan viikko kerrallaan kommentoivat jaksoja. Sain itse irti hyviä juttuja ja oli hauskaa nähdä näin jälkikäteenkin ihmisten silloinen innostuneisuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös