Itse miehenä annoin jaksolle kympin. Oli aika helppoa.
Huh huh. Olisi paljon sanottavaa.
Aloitetaan siitä että pidin kovin jakson alusta. Pragmaattinen presentaatio peliin viitaten. Etsitään tarvikkeita joista maailmassa on aina pulaa. Joelille oli jemma ja Ellie vain tutkaili. Pieni vaaran momentti on aina läsnä kun mennään pimeisiin paikkoihin.
Ja sieltähän se tuli. Kuulosti clickeriltä, mutta taisi olla jumiin jäänyt stalker. Ellie halusi kokeilla miltä tuntuu tappaa moinen. Mielestäni kohtaus oli hyvin tehty (kuten vähän kaikki tässä sarjassa). Oliko ne rojut mitä Ellie muuten löysi tampooneja? Multa meni vähän ohi enkä ole katsonut vielä uudelleen.
Nuo Joelin ja Ellien väliset keskustelut maailmasta ja kaikesta ylipäänsä ovat kyllä sarjan highlighteja. Mä olisin ollut ihan valmis vähän pidempiinkin jaksoihin näiden suhteen mutta tiedän että rytmitys on tärkeää tällaisissa tuotannoissa ja kaikkea, siis aivan kaikkea on mietitty hyvin tarkkaa. Tuottaja Carolyn Strauss on tässä varmasti merkittävässä roolissa vaikka sarja myydäänkin Craig Mazinin nimellä ja pelaajille toki Druckmannin. Palaan yksityiskohtiin vielä myöhemmin.
Pelaajille oli selvää, jos ei ole täysin latvasta laho, että Bill on survivalisti homoseksuaali ja Frank hänen "partneri". Siihen yhtäläisyydet pelin ja sarjan välillä oikeastaan jäävätkin.
Ja hyvä niin!! Pelissä Billin episodi oli hyvin tehty ja pelinä toimi mainiosti. Siinä ehti myös Ellie ja Joel jutella hivenen keskenään.
Mutta sarjan ratkaisu oli aivan jäätävän hieno!! En ole noin hienoa draamaa nähnyt aikoihin. Billin perustuslain 2. lisäys miehessä on vahva ja hallitus täynnä natseja. Syvällä sisältä mies on ollut äidin poika ja kokemus seksuaalisuudesta on ollut tukahdutettuna käytännössä koko elämän.
Ja kun maailma tuhoutuu ympäriltä miehen pieneen kuplaan jossa pihviä ja punkkua nauttiessaan on samalla nautiskellut putkimiinoihin astuvista örkkimörkeistä, astuukin seuraavaksi ansaan kaveri jota on sisimmässään kaivannut koko elämänsä.
Tästä voisi kirjoittaa vaikka miten. Loppu oli kyllä hieno. Meinasi tippa tulla linssiin pariinkin otteeseen. Vikalla illallisella ja kun Ellie luki kirjettä. Se lopun takaisinzoomaus oli vahva. Tiesin ettei mitään ruumiita näytetä tietenkään.
Niin ja yksityiskohta monista. Kun Joel tuli talolle ja huomasi että kukat olivat kuihtuneet. Niitä ei oltu kasteltu aikoihin. Ylipäänsä monet yksityiskohdat sarjassa ovat niin hienoja. Kuten pelissäkin jäin vain välillä tutkimaan paikkoja mitkä olivat jääneet niille sijoilleen paskan iskiessä tuulettimeen. Kakkososan pianoa soittava sammakko ja ravintolan viinilasit pöydissä sammaleineen olivat makeita.
Onhan tämä sarja ihan maailmanluokkaa kärkipäästä.
Täällä saa myös lukea Ellien näyttelyn tasosta. Ettei oikein lähde. Olen itse kyllä hyvin eri mieltä. Sen vielä voin ymmärtää jos joku vertaa pelihahmoon, mutta se nyt on jo käsitelty.
Itselleni tulee tekemään tiukkaa tulevaisuudessa taas avata Part II koska olen jo nyt niin orientoitunut Bella Ramsayn Ellieen.
Hienointa edelleen on se että nyt on pohjustukset vasta tehty ja seuraavasta jaksosta oikea tarina tavallaan vasta alkaa!! Koska olen lukenut missä kuvauslokaatioissa, tiedän että kaikki oleellisimmat jutut on pelistä tulossa.
Itseäni ei haitannut nyt pois jääneet toimintakohtaukset pelistä koska ne eivät ole tarinalle oleellisia. Tulevat taasen ovat. Tässäkin tuotanto on miettinyt hyvin hyvin tarkkaan mitä tuodaan ruutuun ja mitä ei.
Tämä on laatua isoimmalla L:llä.