Olen miettinyt tätä osan faktana pitämää asiaa, että KHL:ssä tuomarit vaikuttavat tarvittaessa peliin niin paljon, että voivat estää toista joukkuetta voittamasta.
Itse en ole nähnyt KHL:ssä otteluita, joissa tuomarit estäisivät toisen joukkueen voittamisen. Asiaa ei mielestäni tule kääntää - vahingossa tai tarkoituksella - päälaelleen KHL:n todellisuudesta. Kun esittää asian kuten yllä, saa tietenkin tulokseksi sen, että KHL:ssä tuomarit eivät voi estää joukkuetta voittamasta.
Osana tätä ajattelua on nähty myös lause "KHL-mestaruutta ei voi voittaa yksikään ei-venäläinen joukkue". Vaikka sarjassa on nähty monia räikeitä tuomarivirheitä, en itse ihan osta tätä väitettä.
Minusta tuollaiset väitteet kannattaa unohtaa. Kukaan ei voi tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Uskon kyllä, että tuomarit suosivat venäläisiä joukkueita ja erityisesti SKA:ta, mutta en usko, että heillä olisi käsky kääntää ottelut esimerkiksi Jokereiden tappioksi.
Molemmat väitteet totta. Ei KHL toimi niin, että tulee käsky Jokerien tappiosta. Eihän sellaiseen ole mitään järjellistä syytä. Mutta KHL toimii kuten Jokerien GM Jari Kurrikin on tuonut esille: ottelun jäähyt eivät ole yhtäläisen linjan mukaisia molemmille joukkueille. Myös pelikielloissa voidaan suosia toista, kuten kävi mielestäni viime po-sarjassa CSKA:n ja Jokerien välillä.
Kun puhutaan CSKA:n ja SKA:n suosimisesta, puhutaan yksittäisistä toimenpiteistä ottelun aikana tai sen jälkeen. Niillä SKA:n tai CSKA:n voiton todennäköisyyttä voidaan nostaa, mutta ei pyyhkiä tietenkään pois vastustajan mahdollisuuksia.
Ja tuo jos mikään, on epärehellistä toimintaa.