Linjakkuus on mallien ominaisuus, ei dumareiden
Yhdellä tuomarilla puhaltamisen tärkeimmäksi (ja näköjään myös lähes ainoaksi) perusteeksi on tässä keskustelussa määritetty "linjakkuus". Katsomalla jääkiekkoa olen havainnut ja sen havaitsevat varmasti muutkin - kunhan sitä jääkiekkoa katsovat - että tuomarilinja heiluu ja keinuu riippumatta siitä, montako tuomaria laatikossa on. Ei ole mitään takuita siitä, että palaamalla yhteen tuomariin kaukalossa on vain yksi tuomarilinja.
(Se, mitkä asiat vaikuttavat tähän on niin pitkä tarina, että siihen tarvittaisiin artikkelikokoelman mittainen monitieteellinen tutkimus. Minulla on tuntuma aiheeseen, mutta vain tuntuma. Toisaalta minusta ei tule tässä kirjoituksessa myöskään sen artikkelikokelman toimittajaa. Ehkä seuraavassa tekstissä tähän tehtävään kuitenkin joudun.)
Menneisyys kuitenkin kertoo, että tuomarilinja muuttuu pelin vanhetessa sekä yhdellä, että kahdella tuomarilla. Mitään toisen tuomarin seläntaaksepakenemista en ole minä huomannut (laajassa mittakaavassa) nykysysteemissä. Se onko tuomarin toiminta "linjakas" läpi ottelun näyttää olevan kiinni täysin päivästä ja tuurista. Yhden tuomarin systeemissä on nähty lukuisia, huomattavasti lukuisempia kertoja kuin kahden tuomarin systeemissä (viittaan edelleen vankkaan kokemukseeni jääkiekon seuraajana, en tilastoituun tai muuhun tutkittuun faktaan) se, että linja karkaa käsistä alusta saakka. Tuomarin ollessa yksin hänellä on vastuu myös yksin. (Se, mitä vastuu tuo mukanaan on jokaisen selvitettävissä: aiheesta on tieteellisiä teoksia ja jokainen on luultavasti joskus saanut maistaa vastuuta. Jos ei, niin kokeilkaa.) Vastuu pitää linja alusta loppuun on myös kova; ei ole ketään, joka jakaisi vastuuta ja ohjaisi laivaa silloin, kun toiselta loppuvat eväät.
Mitä tulee siihen argumenttiin, että on helpompi löytää riittävä määrä hyviä tuomareita yhden dumarin systeemiin kuin kahden, niin siinä on toisaalta pointtinsa. Mutta vain toisaalta. Vähentääkö se tuomarityöskentelyn tasoa, jos erinomaiselle tuomarille heitetään avuksi keskinkertainen tuomari. Yksikään liiga-tuomari ei ole kuitenkaan kelvoton. Jos on, niin hänelle on potkaistava Kontion kuva perseelle. Uusia kohtuullisia ja kehityskelpoisia on taatusti olemassa.
Uusien tuomareiden "sisäänajo" on myös paljon helpompaa kahden dumarin systeemissä. Aivan kuten junnujen sisäänajo joukkueissa onnistuu helpommin, jos samassa ketjussa on valmis ja kokenut pelaaja.
Olen sitä mieltä, että nykysysteemissä tuomareilta ei jää juurikaan rikkeitä näkemättä. On vain kysymys siitä, minkälaiset mahdollisuudet ja ohjeet viheltämiseen heille annetaan. Jos ohjeet ovat samat kuin nykyään ei yhteen tuomariin siirtyminen voi kuin pahentaa tilannetta.
Epäilen (huom. EPÄILEN, en tiedä), että taloudellisesti huonosti kannattava liiga yrittää kohentaa kannattavuuttaan saneeraamalla puolet tuomareista pihalle. Sikäli tämä on huono ratkaisu, että uskon myytävän tuotteen tason laskevan samalla.